TEKSTINKÄSITTELIJÄN KUUKAUSIPALKKA !!???
Onko täällä ketään tekstinkäsittelijää, paljonko tienaa kuukaudessa ?
Kommentit (42)
Mä hain tuonne HUSille. Hakivat viittä tekstinkäsittelijää.
Pääsin haastatteluun, mutta ei ole kuulunut mitään sieltä. Kolmisen viikkoa sitten oli haastattelu.
Oli kymmenen minuutin testi, piti kirjoittaa sanelun mukaan.
Haastattelija sanoi, että hyvin meni. Ei kai sitten tarpeeksi hyvin ja mun "vika "se, kun en tunne alan sanastoa.
Onkohan täällä ketään joka haki tuonne?
Mua harmittaa kyllä, ilmeisesti HUS ei ilmoita jos ei tule valituksi?
Mietin, että soittaisinko sille haastattelijalle?
Se sanoi niin epämääräisesti sen haun takarajan.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin haastatteluun, mutta ei ole kuulunut mitään sieltä. Kolmisen viikkoa sitten oli haastattelu.
Haastattelija sanoi, että hyvin meni. Ei kai sitten tarpeeksi hyvin ja mun "vika "se, kun en tunne alan sanastoa.
Se sanoi niin epämääräisesti sen haun takarajan.
Mä olin tuolla töissä joku 4v sitten.
Kävin kanssa siinä testissä ja mun muistaakseni mulle sanottiin heti sen testin jälkeen että mut otetaan niille töihin.
Ammatti joka on ensimmäisenä lähtökuopissa tekoälyn takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sanoi niin epämääräisesti sen haun takarajan.Mä olin tuolla töissä joku 4v sitten.
Kävin kanssa siinä testissä ja mun muistaakseni mulle sanottiin heti sen testin jälkeen että mut otetaan niille töihin.
Ok. Mä en sitten varmasti päässyt :(.
Mihin tätä enää tarvitaan kun yksityislääkärit ainakin naputtelee itse juttunsa koneelle?
Palkka on pska riippuen missä töissä. Sairaaloissa voi päästä 2000€/kk ansioihin joten suosittelen HUS:ia siinä mielessä. Lääketieteen sanasto täytyy olla hyvin hanskassa. Virheitä ei saa tulla. Tekstareilla on iso vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstinkäsittelijä? Edes kasarilopun merkonomina minua ei koulutettu tekstinkäsittelijäksi vaan minulla on oma ammattini (markkinointimerkonomi, ammatti: myyntiedustaja).
Ennen 90-lukua ammattinimike oli konekirjoittaja (tekstinkäsittelylaitteet tuli 90-luvun aikoihin) ja olivat julkisella, että yksityisellä puolella.
Nykyään sanelunpurkua on lähinnä julkisella puolella ja yksityisellä puolella vanhemmilla tai kiireiseillä yritysjohtajilla.
Olen valmistunut 1978 merkonomiksi ja kyllä heti oli tekstinkäsittelylaitteet käytössä. OYKS ja toinen pienempi aluesairaala.
ennen vanhaan ammattinimike oli reikäkortti lävistäjä . sitten tallentaja . ja kyllä tallentajaa tarvitaan vielä monissa yrityksissä kun oma väki ei ehdi tai viitsi tehdä niin monotonista työtä . siitä saa pahan niskasäryn kun monta vuotta sitä
tekee putkeen. minä tein 30v omassa tallennusyrityksessä . nyt kärsin jatkuvasta niskän ja hartioiden kivuista. olin hyvin nopea ja tarkka kun soitin myös pianoa.
työ sopii itsekseen viihtyvälle ihmiselle.
Nopeus on erittäin hyvä etu mutta tärkein on lääketieteellisen sanaston hallinta kun puretaan lääkäreiden tekemiä potilassaneluja
tallentaja eläk. kirjoitti:
ennen vanhaan ammattinimike oli reikäkortti lävistäjä . sitten tallentaja . ja kyllä tallentajaa tarvitaan vielä monissa yrityksissä kun oma väki ei ehdi tai viitsi tehdä niin monotonista työtä . siitä saa pahan niskasäryn kun monta vuotta sitä
tekee putkeen. minä tein 30v omassa tallennusyrityksessä . nyt kärsin jatkuvasta niskän ja hartioiden kivuista. olin hyvin nopea ja tarkka kun soitin myös pianoa.
työ sopii itsekseen viihtyvälle ihmiselle.[/quoteNäytti puheenaiheena olevan terveydenhuollon saneluiden purku tekstinkäsittelijänä. Ei sitä työtä reikäkortille ole koskaan tehty, aiempi nimike konekirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Nopeus on erittäin hyvä etu mutta tärkein on lääketieteellisen sanaston hallinta kun puretaan lääkäreiden tekemiä potilassaneluja
Juu. Aloitus on hirveen vanha.
Aiemmin, kun tätä työtä tehtiin kirjoituskonetta käyttäen, palkkaan vaikutti konekirjoitusnopeus. Jossakin kaupungissa nopeuskokeella oli merkitystä vielä silloinkin kun oli jo siirrytty digitaaliaikaan eli tietokoneisiin ja digisaneluihin.
Yleensä se peruspalkka oli 2000 euron tuntumassa. Vaikutusta oli myös koulutuksella, mahd nopeustodistuksen lisäksi.
Nykyään, tänä päivänä pelkkää sanelunpurkua on vain harvoissa paikoissa, yleisempää että tuo on osa työkenttää ja nimike osastonsihteeri.
Kun digitalisaatio toi mahdollisuuden tehdä työtä etänä, tulivat kuvioihin erilaiset ulkoistettuna ostetut sanelunpurkupalvelut. Etenkin välivaiheessa kun ollaan siirtymässä puheentunnistuksen käyttöön. Näissä ulkoistetuissa tehtävissä palkanperusteena tietääkseni on kirjoitettujen merkkien määrä. Eli nopeus on ratkaisevaa. Hinnoittelu tyyppiä 0,xx senttiä per merkki.
Tietoteknisten järjestelmien moninaisuus osaltaan vaikuttamassa työn tekoon.
Itse olen tyytyväinen, että vaihdoin tekstinkäsittelijän työstä osastonsihteeriksi sairaalaan.
Palkka nousi useita satasia ja ei tarvitse myöskään olla koko ajan näpyttelemässä niin jaksaa vapaa-ajalla näpytellä vaikka vauva-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tyytyväinen, että vaihdoin tekstinkäsittelijän työstä osastonsihteeriksi sairaalaan.
Palkka nousi useita satasia ja ei tarvitse myöskään olla koko ajan näpyttelemässä niin jaksaa vapaa-ajalla näpytellä vaikka vauva-palstalla.
Hienoa.
Mutta sen verran tätä vanhaa ketjua täytyy kommentoida, että todella epätasa-arvoista työtä näillä sanelunpurkajilla oli: jossakin paikassa, vaikkapa pks terveysasemalla yksi tekstinkäsittelijä teki kaikkien talon lääkäreiden saneluiden purun, ja sitten jossakin muualla sama tai pienempi määrä hoidettiin kahden voimin. Yksi paikka jossa tk-päivystys ja monta toimipistettä arkiaikaan, useita lääkäreitä, yksi kirjoittaja ja apua sai jos sai...
Sama palkka kuitenkin kunnallisella sektorilla. Yhtäällä saivat ihan arpoa että kumpi ottaa listalle tulleen sanelun, kun toisaalla yksi sai painaa sen minkä jaksoi. No, ainakaan ei yhtäällä käynyt aika töissä pitkäksi.
Tekstinkäsittelykeskuksissa, jossakin työn kierto eli alueita vaihdettiin tietyin väliajoin. Jossakin taas tehtiin mitä mielittiin, joku omi jonkin alueen omakseen eikä siihen saanut muut puuttua eikä hän myöskään sitten ottanut muita ruuhkautuneita pinoja hoitaakseen. Omitaan helppo kuten kirran poli ja vältetään raskaita kuten keuhkot.
Jep.
No, onneksi noi työt ovat tosiaan menossa finaaliinsa!
Terv. osastonsihteeri ja tekstinkäsittelijä
Kommentti kirj puh. näppäimistöä käyttäen, joten lyöntivirheitä saattaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tätä enää tarvitaan kun yksityislääkärit ainakin naputtelee itse juttunsa koneelle?
No ei nyt ihan näin. Kyllä ainakin Diktamenilla on asiakkaana yksityislääkäriasemia.
Vierailija kirjoitti:
Selvennetään nyt, jos joku ei tiedä: terveydenhuollossa on käytössä ammattinimike tekstinkäsittelijä. Työ on sanelunpurkua. Löytyy lähinnä julkiselta puolelta, yksityisellä on harvemmassa.
Olen ollut yksityisellä tuossa tehtävässä ja palkkani oli 2500/kk. Vuosilomaoikeus 45 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Selvennetään nyt, jos joku ei tiedä: terveydenhuollossa on käytössä ammattinimike tekstinkäsittelijä. Työ on sanelunpurkua. Löytyy lähinnä julkiselta puolelta, yksityisellä on harvemmassa.
Näin. Eikä kyllä löydy pitkään enää julkiseltakaan puolelta. Tekoälykääntäjät ovat korvaamassa näitä koko ajan kiihtyvällä tahdilla. Loppuvuodesta esimerkiksi juuri uutisoitiin Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen tekstinkäsittelijöiden YT-neuvotteluista.
Baronalle oli joskus ulkoistettu noita. Oisko ollut brutto siinä 1600 euron tietämillä.
Vierailija kirjoitti:
Kuoleva ammatti. Tai jo kuollut. AI tekee tuon nykyisin huomattavasti tehokkaammin ja paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yksityisellä tuossa tehtävässä ja palkkani oli 2500/kk. Vuosilomaoikeus 45 päivää.
ALOITUS ON VUODELTA 2015!
Kuka on nostanut noin vanhan aloituksen ylös?
Tekstinkäsittelijöitä ei nykyään juurikaan ole terveydenhuollossa työssä. Sanelunpurkua hoitavat osastonsihteerit muiden töiden ohessa, ja yhä useammin sanelut hoidetaan puheentunnistuksella nykyään.
Jokin ulkoistuspalvelu, eli joku dikatamen esim. hoitaa saneluiden purkuja, no, heillä palkkaratkaisuna on suoritepalkkaus, eli palkka tulee tehdyn työmäärään mukaisesti, siksi näillä diktamenin työntekijöillä pitää olla äärettömän nopea näppäilytekniikka.... Ja juu, siinä sitten näppäilytekniikan lisäksi täytyy alan terminologiaa... täytyy tunnistaa mitä sanotaan ja osata kirjoittaa se vielä oikein. Soosista skolioosiin! Enacel NaCl.
Just joo!
MITÄ TÄTÄ VANHAA ALOITUSTA PITI NOSTAA YLÖS!
Ja jos näität tekstareita vielä jossain on laitosten omina on... niin todella helpolla pääsevät... sitä vaan pyöritellään peukaloita ja odotellaan että tulisko päivän mittaan jotain tehtävää. Toki nykyään kun sairauskertomusjärjestelmien kautta hoidetaan lähetteiden lähettämisetkin, niin entistä enemmän täytyy sitten olla näillä kirjoittajilla myös osaamista tai ainakin lunttilaput siitä millaisin koodein niitä lähetteitä tutkimuksiin ja jatkohoitopaikkoihin pitää varustaa jotta menevät oikeisiin kohteisiin... Toki sama tieto pitää olla sitten muillakin, lääkäreillä itselläänkin hallussa.
Ja nykyäänhän painetta asettaa se, että asiakirjat, tekstit decursukset eli käyntitekstit, epikriisit ynnä muut ovat myös Kannan kautta potilaiden itsensä luettavissa. Eli ollaan sitten enemmän kuin nokonuukan tarkkoja siitä että olis suomen kielioppikin hyvin hallussa näillä kirjoittajilla. On jopa ollut sitä meininkiä liikkeellä, että sanelunpurkaja suomentaisi latinankieliset termit (!!!!!!!!!!!) ja niin edespäin. Sekä tämä: kirjoitetaan latinankielinen termi suomalaisittain.... hah. Että näin.
Minä olen sitä mieltä, että hyvä vaan että tuo ammattiryhmä poistuu. Todella! Harmi, että ne vanhat superhyvinä itseään pitävät saavat jatkaa eläkkeeseen asti... Vähän sama kuin jossakin pidetään väenväkisin puhelunvälittäjiä iso määrä... he kun ovat sellaisia sosiaalisia henkilöitä, jotka tulevat ihan hyvänpäivän tutuiksi sairaalaan soittavien asiakkaiden kanssa... Ja jos ei sitten enää näinkään, niin heistä tehdään neuvontapalvelun työntekijöitä... He neuvovat sairaalaan tulijoita....
Vttu mitä paskaa!
Nyt näkyi Duunitorilla olevan HUSiin haku tekstinkäsittelijän työhön. Mutta vaatimuksena oli HUSin ohjelmien tunteminen ja lääketieteellinen termistö pitäisi myös tuntea.
Olisin hakenut, mutta HUS ohjelmat ei kyllä sano mulle mitään. Lääketieteellistä termistöäkin ymmärrän ihan kuin kuka tahansa tavallinen tallaaja, jolla ei ole terv.hoitoalan koulutusta. Höh!