Eutanasia tulisi laillistaa Suomessa
Vanhustenhoidosta taas säästetään. Hoitajat eivät nytkään pysty hoitamaan vanhuksia niin, että he eläisivät ihmisarvoista elämää, saati sitten leikkausten jälkeen. Jos elän niin vanhaksi, etten pysty kotonani asumaan enkä itsemurhaa omatoimisesti tekemään, haluan sen avustettuna. Vanhainkotiin en missään nimessä ikinä halua! Ja tuskin moni muukaan.
Kommentit (80)
Suomessa on vielä vahvat uskonnolliset ajattelun pohjavirrat. Ei pohjimmiltaan ymmärretä, että lait ovat ihmisten tekemiä. Aina jää pelko, josko se Jumala kuitenkin rankaisee.
t. työtön pyöveli
Hanki aselupa, osta ase. Laita ase kaappiin piiloon ja sit kuin se hetki tulee, niin käytä se ja ammu aivot pihalle. Mikä tässä on nyt se ongelma?
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 11:13"]
Vastaajat eivät ole nähneet tuota huonokuntoisten loppuelämää. Se ei ole niin kurjaa kuin luulisi. Ihmisellä on yllättävän vahva halu elää. Myös sairaana. Arvokas loppuelämä on mahdollista. Turhaa elämän pitkittämistä ei nytkään tehdä. Eutanasiassa on arvaamattomia ongelmia ja mahdollisuus väärinkäytöksiin. Vastustan. Koska minulla on kokemusta kuolevien hoidosta. Yksikään meistä ei tiedä kuinka itse reagoi. Miten paljon tarvitsee viimeisiä kuukausiaan ennen kuolemaa
[/quote]
Elämänhalu voi olla monilla vahva mutta monet myös toivovat että kuolema tulisi, loppuisi kärsimykset.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 11:30"]
Ymmärrän kyllä että haluaisitte armahtaa vanhuksia ja sairaita heidän tuskissaan. Asia vaan on niin että jokin tässä yhteiskunnassa on moraalisesti erittäin retuperällä jos tähän ajaudutaan. Eikö yhteiskuntaa pyöritetä juuri siksi että ihmiset olisivat onnellisia ja hyvinvoivia.
[/quote]
Mutta kun yhteiskunta ei pysty pitämään kaikkia onnellisina ja hyvinvoivina. Vanhuus tulee, sitä ei lääketiede pysty loputtomiin estämään tai hidastamaan. Sairauksia on, sellaisia sairauksia joita ei voida parantaa. Ihmiset kärsivät. Onko se sitten moraalisesti oikein?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:43"]KUKA HALUAA ELÄÄ NIIN???????? [/quote] Ilmeisesti aika moni tai sitte asiaa ei pohdita ennen kuin se on myöhäistä. En vielä ole törmännyt yhteenkään vanhuksen itsensä laatimaan hoitotestamenttiin tai siihen että vanhus olisi täysissä voimissa olessaan toivonut elvytyskieltoa jos hänelle tulee muistisairaus tai hän halvaantuu tms. Dementoituneena ja kommunikointi kyvyttömänä sellaista päätöstä ei voi enää tehdä tai sitä ei voi pitää luotettavana vaan päätös voi olla esim omaisen joka haluaa vain nopeasti eroon vanhuksesta.
[/quote]
Mä olen melko moneen vanhukseen törmännyt, jotka ovat tehneet jonkinlaisen hoitotahdon, ei niin yksiselitteisen. Ja niihin, joilla omaiset jotenkin ovat jyränneet tämän tahdon oman halunsa vuoksi. Surullista. Moni vanhus on onnekseen kuitenkin pysynyt skarppina ja hyvävointisena mutta heillä pahan päivän varalle on kuitenkin hoitotahto olemassa.
Ehkä tämän ajan vanhukset eivät ole niin tulleet ajatelleeksi aiemmin, että nykylääketiede pystyy parantamaan kaikkea sellaista mikä ei vielä 30 vuotta sitten ollut mahdollista. Ehkä tämän takia eism. DNR-pyynnöt jääneet tekemättä.
Omien vanhempieni hoitotahdot on jo tiedossa, molemmilla erilaiset mutta aion niitä kunnioittaa kun se päivä koittaa. Toista hoidetaan mahdollisimman pitkään aktiivisesti, toiselle saattohoito mahdollisimman nopeasti kun muisti pettää.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 11:13"]
Vastaajat eivät ole nähneet tuota huonokuntoisten loppuelämää. Se ei ole niin kurjaa kuin luulisi. Ihmisellä on yllättävän vahva halu elää. Myös sairaana. Arvokas loppuelämä on mahdollista. Turhaa elämän pitkittämistä ei nytkään tehdä. Eutanasiassa on arvaamattomia ongelmia ja mahdollisuus väärinkäytöksiin. Vastustan. Koska minulla on kokemusta kuolevien hoidosta. Yksikään meistä ei tiedä kuinka itse reagoi. Miten paljon tarvitsee viimeisiä kuukausiaan ennen kuolemaa
[/quote]
Kummallista, että silti monet terminaalivaiheen syövän kanssa elävät haluavat eutanasian. Erittäin kummallista...
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:32"]
Miksi tämä keskustelu on niin laimea? Asia kuitenkin koskettaa meistä lähes kaikkia
[/quote]
Luulisin että käsitteet on ainakin hiukan hukassa monilla. Lisäksi moni täällä ei itseasiassa varmaankaan koe että se niin koskettaa, en minäkään.
Täysin samaa mieltä. Tämän luultavasti allekirjoittaa jokainen, joka on sairaan vanhuksen elämää joutunut seuraamaan. Oma mummo olisi saanut mennä ilman neljänkuukauden mittaista kidutusta sairaalassa ns. Kuntoutuksessa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:49"]
Luulisin että käsitteet on ainakin hiukan hukassa monilla. Lisäksi moni täällä ei itseasiassa varmaankaan koe että se niin koskettaa, en minäkään.
[/quote]
Miten voi olla tuollainen tilanne? Kaikki omat vanhemmat ja appivanhemmat ja isovanhemmat jo kuolleet? Ja itse kuolematon?
[/quote]
Niin, siis tällä hetkellä. Jotenkin itselläni on sellainen kuva että keskivertokäyttäjä täällä on kaksi-nelikymppinen nainen, ja näin ollen omat vanhemmat eivät ole vielä tuossa iässä ja omat vanhemmat sitten taas pitävät huolta isovanhemmista, joten sen takia aihe ei välttämättä kosketa kovin monia henkilökohtaisesti.
Te vastaajat olette nuoria, kun suurin osa palstan käyttäjistä on nuoria. Mielipiteenne muuttuu vielä monella.
Kaverini äidillä oli alzheimer. Hän sanoi viimeisinä selvinä aikoonaan, että haluaa itseään hoidettava kaikin keinoin loppuun saakka.
.
Hoitajat yrittivät jossain vaiheessa kumota tätä päätöstä, mutta omaiset saivat taisteltua, että hoidetaan aktiivisesti, kun se on oma tahto. Aika kamalaa, kun tuollaisesta joutui taistelemaan.
Nykyihmiset kuviytelevat, että elämän kuuluu aina olla ihanaa ja jos ei olekaan, niin kannattaa tappaa itsensä. Ennen vanhaan elämä oli kokobajan suurella osalla pelkkää raadantaa ja elossa selviytymistä.
Ennenvanhaanwntiin myös hevoskärryillä ja kuoltiin tartuntatauteihin.[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:22"]Nykyihmiset kuviytelevat, että elämän kuuluu aina olla ihanaa ja jos ei olekaan, niin kannattaa tappaa itsensä. Ennen vanhaan elämä oli kokobajan suurella osalla pelkkää raadantaa ja elossa selviytymistä.
[/quote]
Ennen vanhaan ajettiin myös hevoskärryillä ja kuoltiin tartuntatauteihin.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:49"]
[/quote]
Miten voi olla tuollainen tilanne? Kaikki omat vanhemmat ja appivanhemmat ja isovanhemmat jo kuolleet? Ja itse kuolematon?
Jos itsemurha kiinnostaa ei kukaan voi sua estää mutta että työllistät ihmisiä sua tappamaan .no no
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 11:13"]Vastaajat eivät ole nähneet tuota huonokuntoisten loppuelämää. Se ei ole niin kurjaa kuin luulisi. Ihmisellä on yllättävän vahva halu elää. Myös sairaana. Arvokas loppuelämä on mahdollista. Turhaa elämän pitkittämistä ei nytkään tehdä.
Eutanasiassa on arvaamattomia ongelmia ja mahdollisuus väärinkäytöksiin.
Vastustan. Koska minulla on kokemusta kuolevien hoidosta. Yksikään meistä ei tiedä kuinka itse reagoi. Miten paljon tarvitsee viimeisiä kuukausiaan ennen kuolemaa
[/quote]
Itse olen työskennellyt huonokuntoisten vanhusten kanssa ja osastolla oli 3 vanhusta jotka vielä jossain määrin nauttivat elämästä vaikka olivatkin jo sekaisin kuin seinäkellot. Loput olivat masentuneita, passiivisia ja ahdistuneita. Osa toivoi ettei huomista tulisi. Olin töissä yksityisellä ja meillä todella panostettiin hoitoon, kynnet lakattiin, hiukset laitettiin ja vaatteet miettittiin. Huoneet olivat viihtyisiä ja vanhusten omilla kalusteilla sisustettu, jokaisella oli oma vessa ja suihku. Hoitajat olivat ihania ja empaattisia ja vanhuksia kuskattiin ulos vaikka ihan kukkia poimimaan. Uskon että tarjosimme parasta mahdollista hoitoa viimeisille vuosille, kuitenkin vanhukset kokivat elämänsä olevan ohi ja yhtä kärsimystä, kaikki oli huonosti.. Kyllä kaikilla pitäisi olla mahdollisuus lähteä kun siltä tuntuu. Eutanasian vastaanottava ei eutanasiaa jää katumaan ja omaisille vanhan ihmisen kuolema tuntuu lunnolliselta vaikka olisikin avustettu.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:25"]
Jos itsemurha kiinnostaa ei kukaan voi sua estää mutta että työllistät ihmisiä sua tappamaan .no no
[/quote]
Siihen työhön tarvitaan itsensä kanssa tasapainossa olevia ihmisiä, jotka myös ymmärtävät eutanasian tuoman helpotuksen muutenkin kuin teoriassa.
Sitten kohta kolmenkymmenen vuoden päästä alertaisiin vanhusta katsoa syrjäkarein, että turha kuluerä. Tapattaisi jo itsensä tuosta. Samoin kaikki muut tuottamattomar ja vammaiset.
.
Joskushan jossain kulttuurissa vanhus pudotettiin aina jyrkänteeltä ja inkkarit taas lähtivät vanhana erämaahan kuolemaan, ettei olisu riesaksi.
Työkaverini oli ateistien liiton hallituksen jäsen. Silti hän vastusti eutanasiaa, sillä se johtaisi väärinkäytöksiin ja vanhaa ihmistä alettaisiin hoputtaa tavalla tai toisella.
En halua " armahtaa " ketään tuskissa olevaa enkä kärsivää. Haluan että täältä saa lähteä hyväksytyksi pois siinä vaiheessa kun ei enää ole mitään elämisen arvoista edessä. En halua olla kenenkään taakka. En halua että kukaan joutuu jättämään päivätyönsä ryhtyäkseen omaishoitajakseni. En halua että kenenkään perhe-elämä laitetaan pakasteeseen vuosiksi, jotta mummon tekohampaat tulee joka ilta pestyiksi hoitokodissa. En halua että kenenkään tarvitsee syöttää minua pitääkseni minut elossa. En halua olla vaipoissa päivääkään enää tässä elämässä. En halua että kenenkään joutuvan tappelemaan minulle kotihoitajaa, ateriapalvelua, taksiseteliä kaiken valveillaoloaikansa. Kun ei ole rahaa hoitaa kunnolla niin miksei anneta ihmisarvoista vaihtoehtoa?