Mitä tehdä, kun reilu 3-vuotias on usein kertonut...
..kaverinsa lyöneen häntä päiväkodissa?
Olen sanonut hoitajille, että tarkkailevat tilannetta. Mutta alkaa rassaamaan, kun äskön taas tyttö kertoi saman tytön lyöneen. Kai pitää tytön äitille mainita asiasta ja " kouluttaa" lastaan. Minä ainakin haluaisin ns. kiusaamisen karsittavan heti ettei se vuosien saatossa vain kasva.
Kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta lapsellaan?
Kommentit (6)
tytölle, että lyö takaisin. Mies siinä toppuutteli ettei noin saa opettaa, mutta en halua ettei lapseni osaa pitää puoliaan. Kotona olen huomannut, että pitää toisten lasten keskuudessa puolensa. Päiväkoti tilanteesta en sitten tiedä miten siellä toimii.
Sen olen kyllä huomannut, että tämä tyttö joka lyö, on aika pomottavainen lapsi.
t.ap
mutta oletko varma että ylipäänsä on mitään lyömistä tapahtunut, tai onko lapsesi tehnyt jotain toiselle, jolloin toinen puolustautuu ja lyö. Lapset on sellasia, että jokainen heistä jossain vaiheessa läpsii ja lyö toisiaan, varsinkin päiväkodissa niitä sattuu. Minä juttelisin hoitajien kanssa ja käskisin lastani heti kertomaan hoitajille jos joku lyö. Ja seuraisivat tilannetta miksi se toinen lyö. Oma kullan nuppu ei välttämättä ole se syytön.
Mietin kyllä, että puhuuko tyttömme totta, tottakai. Kyllähän lapset nahistelee siitä ei pääse mihinkään.
Tytölle on myös sanottu, että kertoo vain heti hoitotädeille tai sedälle, jos joku tekee jotain mitä ei saa kuten lyö.
Mutta eihän hoitajat joka tilannetta näe.
t.ap
Arviolta puoli vuotta tai korkeintaan vuoden vanhempi. Tytön äidille en ole maininnut asiasta ja sitä olen miettinyt.
t.ap
Meillä kävi syksyllä samalla lailla, eli 3-vuotias kertoi, että sejase löi, kun kysyimme, mitä päiväkodissa oli tänään tapahtunut. Kun sitä olimme mieheni kanssa keskenämme kovaan ääneen päivitelleet, tyttö siitä oikein innostui, ja pitkän aikaa sen jälkeen joka päivä hymyssä suin sanoi päivän tapahtumista kysellessä, että sejase löi. Tässä tapauksessa osaamme kyllä sanoa, että näin ei ole tapahtunut, ja hoitajat ryhmässä ovat kyllä sellaisia, että he varmasti tapahtumiin puuttuvat.
mutta ei päiväkodissa vaan kotipihalla (silloin 3-vuotiaita mlemmat). Kun mikään muu ei auttanut, opetin lapseni pitämään puolensa. Tuntui aika hurjalta sanoa, että tönäise takaisin, kun siihen asti oli opetettu, että toisia ei saa töniä.
No, tämä kuitenkin auttoi. Kun toinen lapsi huomasi saavansa samalla mitalla, läpsiminen yms loppui.