Sairaalassa oli kaikilla hoitajilla ja lääkäreillä juoksulenkkarit
Kävimme päivystyksessä Päijät-Hämeen Keskussairaalassa Akuutti24:ssä ja siellä oli kaikilla hoitajilla ja lääkäreillä Nike-merkkiset juoksulenkkarit. Oli vaaleanpunaisia, keltaisia ja vihreitä lenkkareita. Yhdellä mieslääkärillä oli siniset.
Kommentit (56)
Mielummin lenkkarit kuin nahkapohjaiset tanssikengät.
Ihan normaalia. Mitä odotit, nauhallisia nahkakenkiä vai?
Lääkärit ei nyt muutenkaan ole terävimmiltä päästä. Esim. Lastenklinikalla, (uusi iloinen sairaala) tai HUS sairaalat yleensä.
Mä olen siellä töissä ja mulla ei ole Niket vaan Hokat, juoksukengät tosin nekin. Ne on ihan ylivertaiset, hyvä pito ja jaksaa seistä sekä kirmailla koko päivän ja ne voi nakata pesukoneeseen, jos likaantuu tai haisee. Enemmän ne vanhanmalliset terveyskengät alkaa haisemaan ja sellaset sliparit ei pysy jalassa tässä vauhdissa.
Koska siitä 8h päivästä ollaan suurin osa jaloillaan ja kävellään paljon, on kenkien oltava oikeasti hyvät. Muutoin hoitajapulasta ovat niin kipeitä seuraavana päivänä, että töihin ei pysty. Kenkien täytyy olla hyvät ja turvalliset nostojen kannalta. Minullakin Niken juoksukengät ja hoitaja olen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kivat, mutta miten hygieenisyys?
Meinaat, että muita työkenkiä pestään koneessa? Vai että työkenkiä ei osattaisi käyttää vain työpaikalla jos ovat lenkkarimallia?
Lenkkareissa on nykyään hyvin hengittäviä malleja, joissa jalat ei hikoa. Pystyy pitämään pitkiä aikoja kerrallaan. Sairaaloissa ollaan jalkeilla paljon ja päivän aikana saatetaan myös kävellä paljon. Mukavissa kengissä jaksaa paremmin.
Olen itsekin työskennellyt sekä päivystyksessä että muualla sairaalassa. Yhdessä päivystysvuorossa askelia tulee helpostikin 10 000 ja sellaiset birkenstokit tms sliparit (jotka aiemmin oli yleisiä) ei ole vauhdikkaissa tilanteissa parhaimmillaan. Jalkojen päällä ollaan koko päivä/ilta/yö, jalkineiden pitää olla tosi mukavat. ei ole merkistä kiinni, vaan kun löytää omille jaloilleen sopivat ja mahdollsimman kevyet, se on siinä. Ne sairaaloiden "määräämät" antistaattiset työkengät , on ihan karseat jalassa, ei niitä pysty käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Olen leikkaussalihoitsu ja lenkkarit jalassa työskentelen. Ovat paljon paremmat ja kevyemmät jalassa kuin ne "oikeat" ammattikengät.
Turvallisemmat myös. Ei tipu jalasta eikä lika valu varpaisiin.
Kuulostaa todella hyvältä. Niillä ehtii eri paikkoihin ja tilanteisiin. Nerokasta. Toisaalta voi tarvita vaihtokenkiä. Ei liukastukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mites siellä leikkaussalissa kun veri roiskuu... Onko ne pinkin niket helppo putsata verestä?
Heittää pesukoneeseen?
Vierailija kirjoitti:
Mites siellä leikkaussalissa kun veri roiskuu... Onko ne pinkin niket helppo putsata verestä?
On olemassa sellaisia kuminauhalla varustettuja muovipusseja, joita kenkäsuojiksikin voi kutsua. Ne laitetaan ihan minkä tahansa jalkineen päälle kun mennään tilaan, jonka on tarkoitus pysyä puhtaana ja jossa omia vaatteita pitää suojata. Sillä jalkineen merkillä ja värillä ei ole tämän kannalta merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Mitä odotit, nauhallisia nahkakenkiä vai?
Mahtaakohan aloittaja olla enää vastaamassa kun ihmetteli asiaa jo kymmenen vuotta sitten...
En tiedä, mutta itse en ainakaan juoksisi työssä ollessa, jos olisin hoitaja tai lääkäri. Kävelisin ihan normaalivauhtia kaikissa tilanteissa.
Ei huono valinta kun koko päivä seisotaan ja kävellään kivilattioilla.
Vierailija kirjoitti:
Ne on miellyttävämmät jalassa, kuin ne iänikuiset terveyskengät. nykyään tiedetään, että joustava kenkä on jalalle parempi kuin sellainen birckenstock-pökkelö.
Ne on kyllä kovat ja se kummallinen pohjan muoto aiheuttaa tervejalkaiselle kipua. Olen miettinyt onko se suunniteltu vaivaisenluista kärsivälle.
Sairaalassa lentää ihan kaikki eritteet. Mahtaa olla hygieenistä käyttää lenkkareita joita ei voi saada steriloitua dekossa.
Minulla työkenkinä on kuntosalikengät. Pysyvät jalassa, ovat kevyet ja hengittävät ja niillä jaksaa jopa tuplavuoron kulkea. Crocsit on aivan kauheat työkengät eikä sandaali ole sen hygienisempi. Mikähän oli ongelma tässä? Työkengillä ei kuljeta vapaa-ajalla vaan ne juoksuniket on erikseen.
Mä taas kävelen sairaalahuoltajana 20000 askelta vuorossa. Jalassa on Skechersien ultrapehmustetut sandaalit. Lenkkarit tosiaan hiostavat ja mitkään vähemmän pehmustetut eivät käy, lonkat eivät kestä tällä tallaamisen tahdilla. Me ei juuri istuta edes lakisääteisen tauon verran.
Sukat ovat nykyään ongelma, mitkään eivät kestä. Siksi olen siirtynyt talon putkisukkiin, en viitsi olla jatkuvasti ostamassa uusia.
No, käydäänhän ulkona tavallisissa työkengissäkin: tupakalla, kioskilla, ulkoilutusreissuilla yms