Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaiset Jumalan silmissä "parhaita"?

Vierailija
01.05.2015 |

Heti alkuun todettakoon ettei tämän kirjoituksen ei ole tarkoitus loukata kenenkään uskon vakaumusta.  Kyse on siitä että en tiedä asiaa eikä lähipiirissä ole ketään keneltä kysyis. Haluaisin siis todella tietää lestadiolaisten oman käsityksen että uskotteko niin, että vain vanhoillislestadiolaiset ovat ns. Jumalan lapsia ja oikea uskoisia? Niin  että vain te vanhoillislestadiolaiset pääsette taivaaseen?

Eli esimerkiksi minä ja mieheni emme pelastu vaika olemme kristittyjä uskovia ihmisiä. Tai kun suomalaiseet ovat tehneet yli sata vuotta lähetystyötä Afrikassa ja siellä on miljoonia kristittyjä niin heistäkään ei kukaan ole armahdettu niin että ääisi Isän kotiin taivaaseen? Ja kun luterilaisia kristittyjä on suuri määrä esimerkiksi Saksassa, Lutherin maassa, niin hekin joutuvat kadotukseen kun eivät usko sitne kuin vanhoillislestadiolaiset?

Onko asia teidän uskonne mukaan näin?

Mikä tekee teistä "parempi" uskoisia toisten uskovien joukossa? Mikä tekee teistä vanhoillislestadiolaisista muita "parempia" kristittyjä Jumalan silmissä?

Minulle tämä on ollut niin vaikea käsittää että päätin lopulta heittää kysymyksen tänne. Toivon että joku vanhoillislestadiolainen ystävällisesti vastaisi millainen opillinen kohta teillä tässä on.

Kiitos jo etukäteen ystävällisestä vastaamisesta!

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/89 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se  helvetti onkin parempi ratkaisu. Ei tarvitse tuollaista miettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lestat on best! Ainakin jonon ohi Pietari päästää. T. Jumala

Vierailija
4/89 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskoo itsellä kokemusta sillä sukulaiset lestoja. Hauskinta tässä on että he kuuluvat samaan kirkkoon meidän kanssamme mutta silti me olemme epäuskoisia ja joudumme "tuliseenjärveen".

Vierailija
5/89 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan kuulu sellaiseen uskontoon, jota itse pitää muita huonompana? Tottakai jokainen pitää parhaana ja oikeimpana omaa uskoaan, uskontoaan ja mielipidettään. Jos ei pitäisi, niin kaipä sitä silloin vaihtaisi!

Vierailija
6/89 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin Jumala, pitäisin lessuja aika tyhminä. Siksi että kun sanoin joskus vuonna kivi, että lisääntykään ja täyttäkää maa, en todellakaan tarkoittanut että sitä lisääntymistä pitäisi jatkaa vielä paljon sen jälkeen kun maa on jo täynnä. Lessut eivät tajua koska pitää lopettaa, eivät lopettaisi vaikka ihmisiä tippuisi maan reunalta pois... vähän kuin pikkulapsi joka kaataa maitoa purkista lasiin, vaikka lasi on täynnä, ei hoksaa lopettaa kaatamista vaan kaataa purkin tyhjäksi, vaikka maidot on pitkin pöytää ja lattiaa.

Vierailija
7/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:35"]

kuinka paljon pahaa te hihhulit olette saaneet aikaan tuolla "lähetystyöllänne"!

Mutta ettehän te sitä ymmärrä.........

[/quote] makuukamari-lähetystyötä. Osut oikeaan. Lestadiolaiset eivät tajunneet sitä, että Jeesus sanoo Raamatun mukaan, että lähetystyö eli uusien "Jumalan lasten" tuottaminen kuuluu tehdä kertomalla ihmisille uskosta ja Jumalan armosta, eikä synnyttämällä lapsia.

Ihmisen pitää syntyä uudesti, sanoi Jeesus, ja hän korosti eriksen sitä että kyse ei ole biologisesta lisääntymisestä. Lestadiolaiset uskovat kuitenkin edelleen niin että "siioni kasvaa sisältäpäin niin kauan kuin äidit synnyttävät lapsia Jumalalle".

Että tässä mielessä Jumala kyllä pitää lestadiolaisia harhaoppisina ja heittää heidät suoraan helvettiin!

Vierailija
8/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, lestadiolaisilla on juuri tällainen ajattelutapa. Tiedän, koska olen ollut lestadiolainen.

Vierailija
9/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, yritän vastata. Ainoastaa sellainen joka on itse jumalan lapsi, voi saarnata synnit anteeksi. Syntejä ei saa anteeksi noin vain esim. lukemalla raamattua. Pitää katua ja katuvaiselle Jumala antaa armon. Se tapahtuu toisen ihmisen kautta jolla on itsellään synnit anteeksi ja Pyhä henki. Jos sen halua auskos omalle kohdalle niin silloin on päässyt Jumalan lapseksi.

Vierailija
10/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavinta on se että näitä lestadiolaisia on niin paljon opettajina.

Vierailija
11/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha pelko. Eivät lestadiolaiset opettajat tyrkytä oppejaan töissä.

Vierailija
12/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän tässä kaivertaa se, että Lestat on aina parhaimmissa viroissa pienillä paikkakunnilla ja se hyvä veli järjestelmä suosii muita lestadiolaisia ylitse esim. uskonnottomia kun hakevat kunnan virkoihin. Näin ainakin muutamilla pienillä paikkiakunnilla. Naisilla aina vakio 5+ lasta...

Vierailija
13/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha pelko. Eivät lestadiolaiset opettajat tyrkytä oppejaan töissä.

Eivät todellakaan tyrkytä oppejaan.

Asun alueella, jossa on paljon lestadiolaisia. Eivät koskaan sano suoraan olevansa lestadiolaisia, mitä on vaikea käsittää. Ulkoisista tunnusmerkeistä voi arvailla. esim
- katsoitko eilen telkkarista elokuvan xxx? En, meillä oli sitä ja tätä muuta ohjelmaa (ei vastata, että meillä ei ole televisita vakaumusellsisita syistä).
- sun tukka on tosi ihanan pitkä. Ootko ajatellut jos siihen laittaisi ihan hiukan jotain lämmintä ruskeaa korostamaan väriä? En ehkä väriä, mutta permistä olen ajattelut. (permis on "sallittu", värjäys ei)

Jne. Olen jopa erehdyksessä ihmetellyt erästä lestadiolaisten tapaa tuttavalle, joka vain myötäili. Myöhemmin kuulin, että hänkin on lestadiolainen... Ei vastannut, että "näin lestadiolainen kun itsekin olen, ajattelen..."

Vierailija
14/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 01:12"]

[/quote]

Minusta vielä pelottavampaa on, että heitä on ev.lut. seurakunnissa pappeina. Miten voi toimia pappina ihmisille, joista todellisuudessa ajattelee, että he ovat vääräuskoisia ja tuomittuja kadotukseen? 

Vierailija
15/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:06"]

Heti alkuun todettakoon ettei tämän kirjoituksen ei ole tarkoitus loukata kenenkään uskon vakaumusta.  Kyse on siitä että en tiedä asiaa eikä lähipiirissä ole ketään keneltä kysyis. Haluaisin siis todella tietää lestadiolaisten oman käsityksen että uskotteko niin, että vain vanhoillislestadiolaiset ovat ns. Jumalan lapsia ja oikea uskoisia? Niin  että vain te vanhoillislestadiolaiset pääsette taivaaseen?

Eli esimerkiksi minä ja mieheni emme pelastu vaika olemme kristittyjä uskovia ihmisiä. Tai kun suomalaiseet ovat tehneet yli sata vuotta lähetystyötä Afrikassa ja siellä on miljoonia kristittyjä niin heistäkään ei kukaan ole armahdettu niin että ääisi Isän kotiin taivaaseen? Ja kun luterilaisia kristittyjä on suuri määrä esimerkiksi Saksassa, Lutherin maassa, niin hekin joutuvat kadotukseen kun eivät usko sitne kuin vanhoillislestadiolaiset?

Onko asia teidän uskonne mukaan näin?

Mikä tekee teistä "parempi" uskoisia toisten uskovien joukossa? Mikä tekee teistä vanhoillislestadiolaisista muita "parempia" kristittyjä Jumalan silmissä?

Minulle tämä on ollut niin vaikea käsittää että päätin lopulta heittää kysymyksen tänne. Toivon että joku vanhoillislestadiolainen ystävällisesti vastaisi millainen opillinen kohta teillä tässä on.

Kiitos jo etukäteen ystävällisestä vastaamisesta!

[/quote]

Ensinnäkin ei ole mitään kuolematonta vanhaa miestä joka polttaa ikuisesti jos et häntä kumarra. Toiseksi kun me kaikki kuollaan niin meistä tulee osa universaalia tajunanvirtaa. Kukaan ei joudu mihinkään vitun helvettiin. Se on ihmisten keksimä mentaalinen pelote, joka tehoaa valitettavan hyvin kun sitä pinestä asti päähän taotaan. Sairata vallankäyttöä uskonnot kyllä on. Kuvottavaa touhua.

Vierailija
16/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 01:07"]

Niin, yritän vastata. Ainoastaa sellainen joka on itse jumalan lapsi, voi saarnata synnit anteeksi. Syntejä ei saa anteeksi noin vain esim. lukemalla raamattua. Pitää katua ja katuvaiselle Jumala antaa armon. Se tapahtuu toisen ihmisen kautta jolla on itsellään synnit anteeksi ja Pyhä henki. Jos sen halua auskos omalle kohdalle niin silloin on päässyt Jumalan lapseksi.

[/quote]

Aika tyhmää. Miksi sen syntien anteeksiannon pitää tapahtua TOISEN ihmisen kautta, jos Jumala kerran näkee sydämiin ja hoksaa sen katumuksen ihan itse. Te kohotatte itsenne Jumalan yläpuolelle. Mitähän Jeesus siitä tuumaisi?

Vierailija
17/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Mutta jos se katuva on muu kuin lesta,ei siltikään saa anteeksi, koska ei ole lesta????? Miettikää  vähän. Vain te osaatte katua ja vain te olette Jumalan lapsia???? Jumalako sen teille sanoi henkilökohtaisesti?? Otte tainneet ruveta itse Jumalaksi. Määräätte ja tiedätte" ketkä pääsee taivaaseen". 

Vierailija
18/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kai te tajuatte, että koko tämä synti-höpötys on ihmisten keksintöä? Uskonnot on maailman syöpää. Syyttelyä ja osoittelua heikkomielisten huumetta.

Vierailija
19/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 08:04"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 01:12"]

[/quote]

Minusta vielä pelottavampaa on, että heitä on ev.lut. seurakunnissa pappeina. Miten voi toimia pappina ihmisille, joista todellisuudessa ajattelee, että he ovat vääräuskoisia ja tuomittuja kadotukseen? 

[/quote]Tätä samaa olen ajatellut. Miten voit saarnastuolissa julistaa: Herra kääntäköön kasvonsa teidän puoleenne ja antakoon tei...... ja kuitenkin pappi ajattelee,että helvettiin koko seurakunta,kun ette ole lestoja? Todella kaksinaamaista. 

Vierailija
20/89 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 08:31"]

[/quote]

Aika tyhmää. Miksi sen syntien anteeksiannon pitää tapahtua TOISEN ihmisen kautta, jos Jumala kerran näkee sydämiin ja hoksaa sen katumuksen ihan itse. Te kohotatte itsenne Jumalan yläpuolelle. Mitähän Jeesus siitä tuumaisi?

[/quote]Arvelisi varmaan,että ovat niitä fariseuksia ja kaataisi niiden pöydät :D Jeesus ei tuollaista peliä katselisi. Lestat luulee olevansa Jumalia, ainoita oikeita:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi