Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä saa vauvan 2kk rytmin muutettua?

Vierailija
04.01.2006 |

Tiedän, että noin pieni vielä hakee rytmiään ja tilanne voi muuttua nopeastikkin, mutta onko rytminmuutokseen poppakonstia?

Vauva on ollut aina kova nukkumaan ja päivärytmi on (joitain poikkeuksia lukuunottamatta, jolloin valvoo pikku torkkuja lukuunottamatta koko päivänkin) seuraavanlainen:

Aamulla herää kello 6:30-8, valvoo 1-1,5 tuntia, nukkuu 3 tuntia, syö, nukkuu 3 tuntia, syö, nukkuu 3 tuntia ja jos kello on tuossa vaiheessa esim. 18 valvoo siitä 01:30 tai pitempään... Josta siis nukkuu tuonne aamuheräämiseen asti!

Tuo alkuyö on aika rankkaa valvoa hänen kanssaan, isä menee aamulla aikaisin töihin ja minunkin on noustava viimeistään kello 7 vanhempia lapsia kouluun patistamaan ellei vauva aikaisemmin herää. Mulla on myös 2 -vuotias jonka takia en voi nukkua edes päiväunia. Tätä rytmiä on kestänyt nyt vajaa 3 viikkoa jona aikana tuo illan/yön valvoimispätkä on vain pidentynyt. Päivällä en saa kyllä millään pysymään häntä hereillä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että anna vauvan itse määrätä oma rytminsä, hän on vielä niin pieni. Rytmi saattaa joka tapauksessa vaihdella ihan viikottain/kuukausittain - yrititpä vaikuttaa siihen tai et. Vasta ehkä siinä ennen puoltavuotta kannattaisi mielestäni alkaa pyrkiä vaikuttamaan rytmiin esim. leikin ja virikkeiden määrää säätelemällä.

Tuo kuvaamasi päivärytmi vaikuttaa mielestäni tosi tyypilliseltä tuon ikäiselle vauvalle. En myöskään mitenkään voisi neuvoa sinua herättämään vauvaa kesken hänen uniensa. Vauva tuossa iässä kyllä nukkuu silloin kun nukuttaa ja valvoo kun valvotuttaa. Hän tarvitsee oman keskeytymättömän unensa.

Yritä jotenkin jaksaa nyt tuota väsyttävää vaihetta. Tiedän omastakin kokemuksesta, että jatkuva oma väsymys on ihan kamalaa. Et ole kuitenkaan ainoa äiti, joka valvoo epätoivoisesti alkuyöstä vauvansa tarpeita tyydyttäen. Kyllä monessa muussakin kodissa ihan samaan aikaan hierotaan silmiä ja ajatellaan, että voi kun tuo vauva jo nukkuisi!

Kyllä vauva oppii rytmin ihan kohdilleen kunhan saa rauhassa kasvaa. Älä hätäile. Koko ensimmäisen vuoden ajan rytmi tulee vaihtelemaan joka tapauksessa.

Vierailija
2/4 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvasi sentään nukkuu noinkin pitkään ja ihan putkeen. En lähtis minäkään rytmiä muuttelemaan. Typerää herätellä 2 kuukautista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile antaa lisäksi hieman korviketta illalla, jos vauvaa rupeaisi väsyttämään aiemmin, kun maha täynnä. Ystäväni kokeili antaa rintamaidon lisäksi illalla hieman korviketta niin vauva nukkuu tosi pitkät yöunet putkeen!! taisi heillä tulla parempi rytmikin samalla..

Vierailija
4/4 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen rytmiä ei oikein voi muuttaa, mutta kuten itse sanot, se voi muuttua itsestään nopeastikin.

Saisitko 2-vuotiaan johonkin kerhoon tai osapäivähoitoon, niin voisit nukkua itse aamupäiväunet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme