Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jätätte tulematta työhaastatteluun?

Vierailija
07.05.2015 |

Tänään se taas tapahtui: pomoni kihisi kiukkua, kun hänen kiireisestä päivästään kului osa odotellessa turhaan sovittuun työhaastatteluun tulijaa. 

Näitä tällaisia tapauksia on alkanut esiintyä viime vuosina yhä useammin. Minusta tavallisena työntekijänä tämä on ihan uskomatonta: Miksi joku ihan oikeat alan koulut käynyt ihminen näkee vaivan kirjoittaakseen pitkän hakemuksen cv:n kera, sopii haastatteluajan ja sitten vain jättää tulematta eikä koskaan ilmoittele mitään syytä? Miten ihmisillä on tällaiseen pokkaa?

Luulevatko nämä ihmiset, ettei tämä jatkossa kostaudu? Kyllä muuten kostautuu. Oma pomoni painaa tarkasti mieleensä jokaisen tällaisen tapauksen, hänellä on vielä ilmiömäinen nimimuisti. Tällä meidän alallamme se käytännössä tarkoittaa sitä, että tässä isossa kaupungissa näiltä ihmisiltä rajautuu jatkossa kolmannes oman alan työpaikoista suoraan pois.

Oletteko itse tehneet tällaista ja jos, niin miksi ihmeessä?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulevatko nämä ihmiset, ettei tämä jatkossa kostaudu? Kyllä muuten kostautuu. Oma pomoni painaa tarkasti mieleensä jokaisen tällaisen tapauksen, hänellä on vielä ilmiömäinen nimimuisti. Tällä meidän alallamme se käytännössä tarkoittaa sitä, että tässä isossa kaupungissa näiltä ihmisiltä rajautuu jatkossa kolmannes oman alan työpaikoista suoraan pois.

Mitä oikeastaan tarkoitat? Juokseeko pomosi kantelemassa näistä työnhakijoista muihin firmoihin, joissa hänellä on kavereita myös pomoina?

Tuntuisi vähän oudolta. Tuskin kilpailijoihin ollaan yhteydessä. Ja luulisi heilläkin olevan kiireellisempää tekemistä kun merkitä vihkoon kaikki jotka ei tullu haastatteluun.

Vierailija
42/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, korostan sitä, että kyllä, se on ihan hyvä juttu jos pyritään siihen että 1) markkinoilla ollaan _tarjolla_ ja toivottavasti myös 2) että markkinoilla tarjolla olemista ei pyritä hankaloittamaan tai estämään.

Käsitykset siitä mitä "tarjolla" oleminen tarkoittaa, niistä on sitten ymmärtääkseni aika villejä versioita. Esim. jos joku tekee sinulle huonon tarjouksen josta kieltäydyt, SINÄ et muka olisi tarjolla, sehän on ihan hullunkuriseksi väänneltyä lain tulkintaa.

Samoin markkinoilla olemisen estämiseksi on tässä maassa tehty lukuisa määrä sääntelyä työmarkkinajärjestöjen yms. sekä te-toimiston työttömyyskorvaukseen liittyvien poliittisten tulkintojen kautta.

Mielestäni pitäisi tehdä niin että palautetaan koko systeemi täysin markkinaehtoiseksi, ja estetään em. järjestöjen vaikuttaminen työn tarjonnan vaikeuttamiseksi.

Töitä ei ole siksi, että kolmikannassa vaikuttavat edunvalvontatahot keskenään yrittävät romuttaa Suomelta kansainvälisen kysynnän, puhtaasti siksi että ajavat omia etujaan niin raskailla konsteilla että kaikki muut joutuu sitten työttömäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeimmat firmat saa ja pitääkin ajautua konkurssiin!

Ei ole missään tapauksessa työntekijöiden tehtävä tukea em. kannattamatonta toimintaa (joka siis tapahtuu painostustoimilla ja matalapalkoilla). Tämä on ilman muuta härski väärinkäytös, mielestäni esim. erilaiset "palkkatuet" ovat vain ja ainoastaan työnantajien tukemista, ei näin kuuluisi toimia.

Pitäisi ehdottoman tarkkaan pitää huoli siitä että markkinaehtoinen sopiminen tapahtuu aina, erityisesti silloin kun on kyseenalaisesta palkan tasosta kysymys.

Vierailija
44/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteleppa tätä:

Mulle oli joskus tehty työtarjous poliisilaitokselta, ja mun piti soittaa poliisilaitokselle ko. tehtävästä.

Poliisilaitokselta kysyttiin, kiinnostaako tämä tehtävä.

Itse jouduin vastaamaan, että en voi vastata.

Poliisilaitokseltakin ihmeteltiin että mitä ihmettä.

TE-toimiston papereissa ilmaistiin että mikä tahansa työllistymisen estymiseen johtava kannanotto tmv. (en muista tarkkaan sanamuotoja) voi johtaa sanktiotoimiin.

Eli, minua ei ko. homma kiinnostanut, eikä minulla ollut myöskään oikeutta sanoa sitä että homma ei ole kiinnostava, ja silti sitä on haettava. Voit helposti ajatella asiaa niin että jos olen vaikkapa sopraanolaulaja, niin ihan turha mulle on tarjota bassolaulajan virkaa. Baritonikin on vähän siinä ja siinä.

Ymmärrätkö että koko systeemi on ajautumassa täysin nurinkuriseen umpikujaan tällä tavoin, ymmärrettiinköhän edes poliisilaitoksella että poliisilaitoksen olisi tullut jo lainvalvojankin asemassa olla aika kiinnostunut siitä miksi en saa sanoa mielipidettäni?

Vierailija
45/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oikeastaan tarkoitat? Juokseeko pomosi kantelemassa näistä työnhakijoista muihin firmoihin, joissa hänellä on kavereita myös pomoina?

Juorujuoksuihin ei ole aikaa. Mutta alaan liittyvien eri yritysten pomot ovat työnsä puolesta usein tekemisissä ja työnhakuprosesseissa suosituksia kysellään.

Vierailija
46/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo niin harvinainen ilmiö ole. Tein rekrytointeja vuosia ja katoajia oli ei paljon, mutta jonkin verran. Sitä ennen tein koulutusvalintoja ja sama juttu. Fiksut ilmoittaa aina etteivät pääse, mutta osa porukkaa ei ajattele vievänsä jonkun toisen työaikaa. Hakemuksessa kehutaan että ollaan luotettavia ja tarkkoja tms ja sitten lakataan vastaamasta viesteihin ja kadotaan kuin pieru saharaan. Tuskin ne kaikki on kuolleet matkalla haastatteluun.

Vierailija
47/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei ajattele mitään muuta kuin itseään ja omaa etuaan/etuuksiaan. Vielä 20 vuotta sitten oli kunnia-asia, että ihmisen sanaan ja lupaukseen voi luottaa, ja oli suuri häpeä olla valehteleva ja piittaamaton luihu. Tähän on sitten tultu. Onnea vaan Suomi 100 v..

Vierailija
48/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pomo meni liian pitkälle vai menikö? Eräs henkilö ei päässyt työhaastatteluun koska lapsi joutunu sairaalaan. Pomo lähetti tälle parane pian-kortin ja meidän kaikkien työntekijöiden piti laittaa korttiin nimi. Kyseessä siis täysin tuntematon henkilö.

Vierailija
49/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pomo meni liian pitkälle vai menikö? Eräs henkilö ei päässyt työhaastatteluun koska lapsi joutunu sairaalaan. Pomo lähetti tälle parane pian-kortin ja meidän kaikkien työntekijöiden piti laittaa korttiin nimi. Kyseessä siis täysin tuntematon henkilö.

Olipa hieno ele!

Vierailija
50/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mulla on jäänyt nuorempana useampikin työhaastattelu väliin, sori siitä. Oli itsetunto-ongelmia ja jännittämistä, ja ajattelin etten kuitenkaan tule valituksi tai aloin pohtimaan onkohan työpaikka sittenkään mua varten. En ilmoittanut, koska aloin jänistää yleensä juuri ennen haastattelupaikalle saapumista ja siinä tilanteessa ei oikein ole enää mitään hyvää tekosyytä peruuttaa.

Myöhemmin olen lukenut, että vastaava omien mahdollisuuksien ryssiminen on aika yleistä alkoholistien aikuisille lapsille. Meitähän täällä suomessa riittää. Toisaalta riittää myös päihdeongelmaisia, joka lienee yksi syy saapumatta jättämiseen.

Vierailija
51/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sieltä työnantajienkaan suunnasta koskaan mitään kuulu joten ihan vitun sama...

Ajatteleeko joku oikeasti noin?

Huh.

Vierailija
52/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut 3.11.2014 sähköpostin "Meillä on valintaprosessi vielä kesken, palaan asiaan myöhemmin"

- ei ole palattu - onkohan vielä kesken? Pääsin siis toiselle haastattelukierrokselle.

Vierailija
53/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sieltä työnantajienkaan suunnasta koskaan mitään kuulu joten ihan vitun sama...

Huh.

En ole tuo kirjoittaja mutta kyllä minuakin ärsyttää ettei työnantajat ikinä ilmoita että kiitos mielenkiinnosta mutta valitsimme toisen. Luulisi olevan työnantajalle kunnia asia kun ihmiset hakee heille töihin. Vaikka hakijoita olisi satoja niin voihan vaikka firman facebook-sivulla kiittää.

Vierailija
54/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh.

En ole tuo kirjoittaja mutta kyllä minuakin ärsyttää ettei työnantajat ikinä ilmoita että kiitos mielenkiinnosta mutta valitsimme toisen. Luulisi olevan työnantajalle kunnia asia kun ihmiset hakee heille töihin. Vaikka hakijoita olisi satoja niin voihan vaikka firman facebook-sivulla kiittää.

Kaikilla yrityksillä ei ole facesivua, joillakin ei ole nettisivujakaan. Työhaastattelussa voidaan sanoa, että hakijaan otetaan yhteyttä, JOS hänet valitaan. Joissakin yrityksissä on ns. jatkuva hiljainen haku päällä.

Vierailija
55/58 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin vaikka mikä olis. Olen nuori työtön. Mut mikä on kun en kelpaa ?? Minulla on sentään käytöstavat ja asioiden priorisoinnit kunnossa.

Vierailija
56/58 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 23:20"]

Esimies ei ole jumala. Totta kai esimiestä harmittaa, mutta ei liian jyrkkä kannata olla. Jonkun läheinen voi olla juuri kuollut, toinen voi olla eksynyt ja kolmas muistanut kellonajan tai päivämäärän väärin. Inhimillisiäkin virheitä sattuu jokaikiselle.

Tyypillinen taitaa olla liika jännitys. Ollaan menossa haastatteluun ja joku viimehetken "katastrofi" sattuu, jota ei kehtaa kertoa syyksi, koska se ei ole sellainen, mutta omasta mielestä siinä jännitystilassa se on ylivoimainen este.

Juuri näin. Minulle muutenkin tapahtuu kaikenlaisia käänteitä, jotka ovat ihan aitoja juttuja, mutta kuulostavat tekosyiltä ja hävettää joskus kertoa niitä. Itse olen perunut työhaastattelun esimerkiksi siksi, että olin hakenut opintojen pakolliseen työssäoppimiseen ja saanut vaikutelman, että minut on jo melkein valittu. Palkkatyöhaastattelua edeltävänä päivänä sain tylyn viestin, että työssäoppimispaikat ovat täynnä, hyvät jatkot. Vaikka olivat olleet koko ajan todella passiivisia eivätkä esimerkiksi vaivautuneet vastaamaan viesteihini yhtään mitään, oli tuo vastaus todella kova kolaus ja lamaannuin koko asiasta.

Jos joku ei ymmärrä, niin opinnot vaativat työpaikan ja ilman sitä ei valmistu. Työssäoppimispaikkojakaan ei tuosta noin vaan napata, vaan sieltä tulee ihan samalla tavalla märkää rättiä naamaa täysin yllättäen kuten muistakin töistä. En tiedä miksi reagoin lamaantumalla, mutta joka tapauksessa sillä hetkellä tajusin, etten tahdo mennä palkkatyöhaastatteluun, jos en kelpaa edes ilmaiseen työhön. Lisäksi oli muitakin asioita, jotka vaikuttivat asiaan, ja lopulta oli jo mennyt koko fiilis eikä minulla ollut enää mitään luottoa koko hommaan. Jännitti ja ahdisti ja kaikkea. Ei vain ollut toiveikas fiilis sitten tipan tippaa + auton yksi ongelma. Sitten päätin, että antaa olla.

Vierailija
57/58 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimies ei ole jumala. Totta kai esimiestä harmittaa, mutta ei liian jyrkkä kannata olla. Jonkun läheinen voi olla juuri kuollut, toinen voi olla eksynyt ja kolmas muistanut kellonajan tai päivämäärän väärin. Inhimillisiäkin virheitä sattuu jokaikiselle.

Eipä nämä mitään ylipääsemättömiä ongelmia ole.

Voi laittaa tekstiviestin, että mummo jäi jyrän alle, en nyt pääse.

Eksynyt voi soittaa ja kysyä, että missä se teidän firma olikaan. Tai katsoa kartasta missä on.

Kellonajan ja päivämäärän muistaa, kun kirjaa haastattelun vaikka puhelimen kalenteriin. Muistilappujakin jotkut kuulemma käyttävät.

Yleensä ihmisillä on peruskäytöstavat, eli jos jotain jonkun kanssa sovitaan, siitä pidetään kiinni tai sitten ilmoitetaan jos jotain menee pieleen. Ihan muiden ihmisten huomioon ottamista, ei tarvitse olla jumalia kenenkään.

Vierailija
58/58 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri vaatii hakemaan 4 työpaikkaa kuukaudessa ja työpaikasta ei saa kieltäytyä mutta missään ei lue että miksi ei saisi perua työhaastattelua ja työkkäri ei saa selville jos olet kieltäytynyt työstä ellet sitä itse möläytä.