Ihan rehellisesti duunarit: mikä on ammattisi ja tuntipalkkasi?
Kysyn siksi, että olen pitkän aikaan ollut hyvin alipalkatussa työssä, ja nyt kun olen vaihtanut työpaikkaa, en oikein osaa suhteuttaa onko palkkani hyvä vai huono.
Ymmärrän että tietyissä ammateissa on iso tuntipalkka, haen nyt ns. "normaalia" palkkaa mikä on se mitä yleensä tavallisesta duunarin työstä maksetaan. Tarkoitan siis kaupan kassaa, bussikuskia, sihteeriä jne. ammatteja, en sydänlääkäreitä ymv. ammatteja.
Kysyn siksi, että mietin jäänkö nykyiseen työhöni, vai kannattaako minun etsiä uutta työpaikkaa, jos ajattelen tuon puhtaasti rahan kautta. Siksi vaikea suhteuttaa kun entinen työni oli provisiopalkattua, ja vasta nyt olen ns. tuntipalkkalaisena hommissa.
Kommentit (264)
13.77 € + vuoro/pyhälisät. Aloitteleva vuoro operaattori peruskemikaali tehtaalla.
Työuraa takana 7 kuukautta
12,96€. Myyjä kolmen vuoden kokemuksella. Teen lisäksi 2-3 tuplapalkallista pyhävuoroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:44"]
Tarjoilija, tosin kolmannen asteen opintojen ohella, 10 tunti. Ja opiskelemani ala ei liity ravintola-alaan eikä minulla ole mitään koulutusta hygieniapassiin lukuun ottamatta alaan liittyen niin katson tienaavansa ihan hyvin. Plus usein on niin hiljaista, että ehdin siellä asiakkaita odottamassa istuessani keventämään laskuharjoituspinkkaa :D (työpaikkani on pieni kahvila)
[/quote]
Mitä alaa opiskelet ja miten sait tuon työn?
-toinen opiskelija jolle hieman lisätiloja ei tekisi pahaa
[/quote]
Oletan että tarkoitit lisätuloja... :D
Opiskelen ympäristötekniikkaa Espoossa eka vuotta, mutta sen kanssa tuolla työllä ei ole mitään tekemistä. Sain työn kun näin ilmoituksen, soitin ja kävin lyhyessä haastattelussa jossa myös allekirjoitettiin sopimus :)
Uusin kiertoilmaisu ammattikorkeakoululle: kolmas aste. Miksi ei voi sanoa, että opiskelen amkissa..
21.96 perus tunti ilman lisiä. Lisät n33%.
25v täällä töissä. Kemianteollisuus
Viimeksi vakityöpaikassa laitoksen huoltomies/ kunnossapitoasentaja, keskituntiansio noin 21e/ tunti. Kesätöissä vuokrafirman kirjoilla samanlaista ja yksi toimistoremontti 18e/ tunti + kilometrirahat n. 35e/ päivä. Ei ole työkunto enää satanen niin ei tarvi palkankaan olla.
Samoja palkkoja kerrotaan kuin 2015. Huolestuttavaa
Vierailija kirjoitti:
Hitsausoperaattori 16,16€/perustunti KTA n.19€
Myös hitausoperaattori, 17.15/h + vuorolisät
Lähihoitaja vuokrafirman kautta täyttä päivää 19€h+9% lomakorvaus ja vuorokohtaiset lisät päälle.
Baarimestari, 18€/h plus lisät. Eli aivan varmasti olen töissä kaikki mahdolliset lauantaiyöt sinne aamuun asti, sunnuntait ja pyhäpäivät. Niillä se raha tehdään.
Sairaanhoitaja 21,05€/h+kaikki mahdolliset lisät. En kitise yhtään. Ilman yötöitä 50 000 menee rikki tänäkin vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja 13.50/ h
Huh aika hyvä, kipates 2 täällä ja senkin eteen sain taistella ja olen tiiminvetäjä. Hotellisiivoojana.
Automaatioasentaja kv pörssiyhtiössä (raskaan sarjan vientiala) ja työuraa takana 18 vuotta, tällä alalla 8 vuotta. Tuntipalkka 23,70 €, 2-vuorotyö, ei vuoroja viikonloppuisin mutta ajoittain painetaan urakkaa jolloin ollaan töissä myös lauantaina ja viikonloppuna. Urakkatyössä tulee lisäksi aina tulosbonus urakkatiimille. Vuonna 2019 meni ekan kerran 60 000 euron vuositulon raja rikki tässä työssä. Toisaalta aika livakkaan lähdettiin lomautuksellekin 2020 kun korona alkoi eikä saatu ulkomailta alihankkijoilta tuotteiden osia.
Sähköasentaja 20 vuotta samoissa hommissa, 23€/t ja jotain hiluja päälle. KTA:ta en muista.
Prosessiasiantuntija, 63e/h. Työuraa 19 vuotta.
Sähköasentaja teollisuudessa, 14 vuotta työkokemusta, muutama sentti päälle 24€/h peruspalkka. Ei tule tuosta enää nousemaan muuten, kuin mahdollisten yleiskorotusten myötä.
Lisäansioita voisi saada "päivystysringissä" olemalla ja ylitöillä, itse en tee kumpaakaan noista tällä hetkellä.
Ei koulutusta mutta työskentelen lastenhoitajana päiväkodissa. Palkka 13,47€/h.