Flunssa raskauden aikana lisää skitsofrenian riskiä
Kommentit (8)
ei se nyt kuiteskaan niinmene, että jos sairastaa flunssan niin lapselle tulee skitsofrenia, sithän suomessa kaikilla olis se
Ei liene kovin arvostetussa julkaisussa tuo tutkimustulos. Kuinkahan moni nainen EI ole raskausaikana sairastanut flunssaa?
Vierailija:
Ei liene kovin arvostetussa julkaisussa tuo tutkimustulos. Kuinkahan moni nainen EI ole raskausaikana sairastanut flunssaa?
Jos on ikinä tutkimustyötä tehnyt tai muuten tieteestä ymmärtää, on aika helppo tajuta mikä tuossa kusee. Flunssa on niin yleinen, että sellainen on raskausaikana jokaisella. On todella vaikea huomioida kaikki mahdolliset sekoittavat tekijät, flunssaan liittyvät tai liittymättömät, jotka ovat skitsofrenian aiheuttajia todennäköisemmin kuin flunssa. Simppelinä esimerkkinä vaikka tupakka, joka altistaa flunssalle, ja samalla itse vaikuttaa sikiön aivojen kehitykseen.
Minusta tässä on kyse enemmänkin siitä, että skitsofrenian synty on tutkijoille yhä vieläkin jonkin sortin mysteeri, niinpä lähdetään etsimään syytä kaikista mahdollisista. Totta kuitenkin on, että kun on kartoitettu skitsofreenikoiden sikiöaikaa ja syntymää, on sieltä usein löytynyt äidin sairastama infektio tai synnytyskomplikaatio, kuten vakava hapenpuute.
Skitsofrenia-alttius on periytyvää ja tietyissä suvuissa sitä esiintyy enemmän kuin toisissa.
joten suhtaudun riskiin aika vakavasti. Kyseisestä alkuraskauden flunssan ja skitsofrenian yhteydestä olen tiennyt kyllä jo pitkään. Ei sairaus varmasti pelkästä flunsasta lapselle puhkea, mutta uskon kyllä, että se voi altistaa sairaudelle. Yleensähän tällaiset sairaudet vaatii myös elinoloista johtuvan sairauden laukaisevan tekijän.
siltä oikein suojautuakaan voi. Mun lapsen maksan kehittymättömyyden syyksi epälillään raskausaikaista viirustautia eikä mulla muuta odotusaikana ollut kuin pari flunssaa.