Kirkosta eronnut, miksi erosit?
Olen alkanut miettiä kirkosta eroamista, ja olisi mielenkiintoista kuulla, miksi muut ovat eronneet, eli mikä se prosessi juuri sinun kohdallasi on ollut. Vai kävikö niin, että siinä ei mitään prosessia edes ollut, tuli vain huomanneeksi että on lapsena liitetty järjestöön johon ei koskaan ole antanut itselle mitään?
Kommentit (410)
Erosin teininä, koska Jumalaa ei ole ja Raamattu on vain ihmisten kirjoittama kirja.
Taloudellisista syistä. Oli iso asuntolaina 1990-luvun laman aikana.
En ole liittynyt takaisin koska menin aikoinaan naimisiin naisen kanssa jolla terveysonghelmia ja jota jouduin elättämään siitä lähtien kun lapsemme syntyi. Meidän perhe tarvitsee kirkollisveron verran rahaa muuhun elämiseen.
Erosin kun tarvin rahaa lasten harrastuksiin.
Suvaitsematon asenne naisiin pappeina oli se viimeinen niitti. Perussyy, että en usko jumalaan tai jeesukseen.
No ehkä se oli suurin periaatteelinen syy, että en halua, että kirkko tavallaan minun puolestani ottaa asioihin kantaa, ja minä jäsenenä olisin silloin sitä tukemassa.
Jos jumala on olemassa, ei siihen tarvita mitään maallista (rahakasta!) organisaatiota välikappaleeksi. Raamatun käsityskin seurakunnasta oli ihan toinen kuin tuollainen miljardiorganisaatio.
- vastustan sitä, että ei saa valita seurankuntaansa, vaan on pakko olla asuinalueen mukaisessa seurakunnassa
- vastustan sitä, että lapsen on pakko opiskella uskontoa, jos vanhemmat ovat jäseniä, vaikka uskonnon pitäisi olla yksityisasia, joka ei valtiolle, kunnalle tai koululle kuulu millään tavalla
- vastustan verotusoikeutta, olisi reilumpaa ja avoimempaa lähettää vuosittainen jäsenmaksulasku
Uskon Jumalaan,mutta en tarvitse enkä hyväksy tällaista instituutiota kuin kirkko. Minulla on suora yhteys Jumalaani, en tarvitse välikäsiä. Papit ovat lähestulkoon kaikki tekopyhiä, liperikaulaisia höpöttäjiä, joilla käsitys armosta on tiedostamaton asia. Suurin syy eroamiseeni on oma sisareni, joka on pappi. Ihminen,jolla ei ole pienintäkään empatiakykyä. Arvostelee rumasti ja puhuu aina pahaa muista. Sanoisinko, että tyypillinen fariseus. Ja näitä "leipäpappeja" kyllä riittää.
Tuli uskoon ja erosin kirkosta. Luterilainen kirkko on vainonnut Jeesuksen omia.
Kirkollisveron takia. Se on 1 - 2 % tuloista.
Vanhemmat liittivät jäseneksi lupaa kysymättä. Korjasin heidän tekemänsä virheen ilman sen syvempää pohdiskelua tai periaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat liittivät jäseneksi lupaa kysymättä. Korjasin heidän tekemänsä virheen ilman sen syvempää pohdiskelua tai periaatteita.
Sitä tehdään vieläkin. Todella outoa. Lisäksi lapset jaotellaan koulussa tuon toimenpiteen seurauksena eri opetuksiin vaikka vakaumus on arkaluontoinen yksityisasia.
En saanut kirkosta mitään. En turvaa en tukea vaikeissa elämän tilanteissa. Siellä on pieni piiri jotka hyötyvät kirkon varoista. Miksi maksaisin tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
En saanut kirkosta mitään. En turvaa en tukea vaikeissa elämän tilanteissa. Siellä on pieni piiri jotka hyötyvät kirkon varoista. Miksi maksaisin tyhjästä.
Onhan se hullua, että sellainen valtava organisaatio perustuu todistamattomiin pronssikautisiin nuotiotarinoihin.
Jätin jo ripari-iässä rippikoulun käymättä, koska ei vaan kiinnostanut tippaakaan. Erosin kirkosta heti, kun täytin 18. En vaan koskaan kokenut mitään kiinnostusta tai yhteyttä uskontoon.
Erosin vähän päälle kolmikymppisenä, koska totesin etten kerta kaikkiaan usko Jumalaan tai Jeesukseen, ja tuntui typerältä kuulua uskonnolliseen organisaatioon, jonka oppeihin ei usko.
Sittemmin keski-iän kriisissä tosin olen löytänyt uskon uudelleen, ja harkitsen liittymistä katoliseen kirkkoon, jonka koen enemmän omaksi kuin luterilaisuuden.
Oli kova rahapula 1990-luvun laman aikana, piti asuntolainasta ja opintolainasta ja kumppani oli työtön.
En ole sittemmin tarvinnut kirkkoa mihinkään, menin naimisiin maistraatissa.
Menin eroakirkosta.fi täytettyäni 18v ja erosin, koska en ole koskaan uskonut mihinkään evl.lut oppeihin. Ripille menin 15 vuotiaana ainoastaan lahjojen takia. Äitinikään, eikä mummoni ei ole kuulunut kirkkoon enää myöhemmin. Lapset on kuitenkin tavan vuoksi kastettu.
Omia lapsia en enää tapakastanut
Erosin kirkosta keski-ikäisenä, kiitos vanhoillislestadiolaisten. Asun Oulussa enkä halua euroilla tavalla tukea vl:n vääräuskoisuutta. En ymmärrä, mitä tuollainen liike tekee kansankirkossa!
Osallistun Kirkon Ulkomaanavun keräyksiin ja joulun alla vähävaraisten joulun tukemiseen. Näin tiedän suurin piirtein, mihin rahani menevät.
Vierailija kirjoitti:
Erosin kirkosta keski-ikäisenä, kiitos vanhoillislestadiolaisten. Asun Oulussa enkä halua euroilla tavalla tukea vl:n vääräuskoisuutta. En ymmärrä, mitä tuollainen liike tekee kansankirkossa!
Osallistun Kirkon Ulkomaanavun keräyksiin ja joulun alla vähävaraisten joulun tukemiseen. Näin tiedän suurin piirtein, mihin rahani menevät.
Eikös näillä ole ihan omat systeemit. Omat seurakuntatilat ja varat tulee jäseniltä?
Ihan tarkkaan en tiedä, isomummoni oli vl ja jotain joskus höpisi.
Erosin kirkosta 18-vuotiaana. En miellä itseäni kristityksi enkä usko jumalaan. Olen sitä mieltä että uskonto on ihmisen alkuhistorian aikoihin itsensä kehittämä luomus. Ihmiskunnalla ei ollut mitään valmista selitystä olemassa ololle, joten se piti itse tehdä. Jeesus on mahtanut olla olemassa, joku karismaattinen hihhuli, silmänkääntäjä kenties.