Miten joku aikuinen ei osaa uida?
Puhuttiin kaverin kanssa liikuntaharrastuksista ja pyysin häntä joskus uimaseuraksi. Hän nauroi ja kertoi, että on vähän väärä tyyppi siihen, kun ei osaa uida. Olin tosi ihmeissäni, mutta en kehdannut kysyä enempää.
Miten on mahdollista, ettei joku aikuinen osaa uida? Kai nyt jokainen jo lapsena jossain vaiheessa käy pulikoimassa järvessä, meressä tai uimahallissa. Ja mikä siinä uimaan oppimisessa on niin vaikeaa?
En halua arvostella ketään, vaan ihan aidosti ihmettelen ja kysyn.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Täällä lähes uimataidoton 30-vuotias. Jos putoan veteen, osaan jollain oudolla tekniikalla uida ehkä 5 metriä. Selkää osaan uida "lapsityylillä".
En tiedä miksen osaa. Kävin lapsena joka kesä uimakoulussa. Perheemme kävi joka viikko uimahallissa ja kaikki lomat olimme Edenissä. Vuotta nuorempi siskonikaan ei osaa uida kovin hyvin.
Ehkä teillä vaan oli huono opettaja ja liian vähän opetusta.
Minulla ei ole lapsia, mutta eikö uinti kuullu jo ihan opetussuunnitelmaankin?
Olen kyllä todella kiitollinen että vanhemmat laittoivat minut pienestä pitäen uimatunneille ja sitä kautta vielä uinnin harrastusryhmään. Jos en osaisi uida niin olisin kyllä varmasti aikuisiälläkin opetellut. Minulle on itsestään selvää, että omat lapset opetetaan uimaan ihan vauvasta alkaen.
Meinasin kersana hukkua mentyäni pelottomasti muiden mukana keskellä uimarannan jorpakkoa olevaa liukumäkeä ja laskien siitä alas suoraan jorpaakkoon.
Sen jälkeen ei ole kauheasti tuo vesielementti kiinnostanut niin paljoa.
Helpommalla pääsee, kun sanoo, ettei osaa uida.
Vierailija kirjoitti:
Itse harrastin uimista aikoinani. Lapseni ei osaa uida kovin hyvin. Hän ei vain halua veteen eikä uida. En ole kauheasti pakottanut. Alkeet on oppinut eskari ja koulu-uinneissa. Miksi kaikki ei osaa luistella, hiihtää, tanssia yms? Niitä ei kiinnosta kaikki asiat. Aika moni uimari jäisi matkalle, jos veneestä järvellä tipahtaisi, varsinkin vaatteet päällä.
Varmasti jäisi enemmän uimataidottomia matkalle kuin uimataidollisia. Uimataito nimenomaan voi pelastaa henkesi, hienon piruetin tekeminen harvemmin henkeäsi taitaa pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin kersana hukkua mentyäni pelottomasti muiden mukana keskellä uimarannan jorpakkoa olevaa liukumäkeä ja laskien siitä alas suoraan jorpaakkoon.
Itse meinasin kanssa kerran uimataidottomana hukkua ja nimenomaan juuri siksi hakeuduin aikuisena uimaopetukseen, koska tajusin miten valtavan tärkeää uimataito on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse meinasin kanssa kerran uimataidottomana hukkua ja nimenomaan juuri siksi hakeuduin aikuisena uimaopetukseen, koska tajusin miten valtavan tärkeää uimataito on.
Kukin tavallaan.
En osaa minäkään. Pienen hetken pysyn pinnalla uintiliikkeitä tehden mutta sitten loppuu voimat. Ei ollut koulussa tokaluokan jälkeen uintia ja perheen kanssa oltiin lapsena uimahallissa/kylpylässä vaan lähinnä polskimassa ja rentoutumassa. Kyllä mä lapsena kävin parina kesänä uimakoulun mut eipä niin lyhyessä ajassa oppinut uimaan. Voisin kyllä taas kuvitella meneväni aikuisten uimakouluun :D
N31
Äitini ei osannut kunnolla uida. Aikuisena kävi uimakoulun mutta ei siitä hyvä tullut. On juuri Poohjanmaalta kotoisin, aivan rannalta.
Työtoverini ei koskaan oppinut pyöräilemään.
Aikoinaan ei uimakouluja ollut, itse piti opetella ja jos ei oppinut, ei osaa uidakaan. Kuten sukulaisenhi, 75 vuotta, ei koskaan ole osannut uida, pysyy räpiköiden pinnalla muutamia metrejä. Itse sain uimaopetusta koulussa ja oma lapsi kävi jopa uimakoulun aikoinaan, sieltä sai hyviä neuvoja kyllä.
Jos ette ikinä liiku missään lähelläkään vesistöjä niin ymmärrän, että uimataito ei ole ehkä se tärkein asia mielessä, mutta jos liikkuu esim. veneellä, vahtii lapsia rannassa tai liikkuu luonnonjäillä, uimataito on aivan ehdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse harrastin uimista aikoinani. Lapseni ei osaa uida kovin hyvin. Hän ei vain halua veteen eikä uida. En ole kauheasti pakottanut. Alkeet on oppinut eskari ja koulu-uinneissa. Miksi kaikki ei osaa luistella, hiihtää, tanssia yms? Niitä ei kiinnosta kaikki asiat. Aika moni uimari jäisi matkalle, jos veneestä järvellä tipahtaisi, varsinkin vaatteet päällä.
Varmasti jäisi enemmän uimataidottomia matkalle kuin uimataidollisia. Uimataito nimenomaan voi pelastaa henkesi, hienon piruetin tekeminen harvemmin henkeäsi taitaa pelastaa.
Jos pysyttelen kuivalla maalla, uimataito ei pelasta minua yhtään enempää kuin piruetin teko. Monelta tuntuu tämä unohtuvan. Ei vesille joudu tahtomattaan. Miten sitä on niin vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan ei uimakouluja ollut, itse piti opetella ja jos ei oppinut, ei osaa uidakaan. Kuten sukulaisenhi, 75 vuotta, ei koskaan ole osannut uida, pysyy räpiköiden pinnalla muutamia metrejä. Itse sain uimaopetusta koulussa ja oma lapsi kävi jopa uimakoulun aikoinaan, sieltä sai hyviä neuvoja kyllä.
..aikoinaan, oli kyllä uimakouluja rannoilla, äitini, 75v järven rannalla elänyt usein kertoo, kuinka sai kylän "uimarannassa" järjestetystä uimakoulusta uimamaisterin "arvonimen". Ja ihan siis maalaistalon tyttöjä äitini on.
..esimerkiksi mannerheimin lastensuojeluliitto on järjestänyt uimakouluja rannoilla jo vuodesta 1944. Ensimmäinen uimakoulu järjestettiin jo 1800-luvun loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä lähes uimataidoton 30-vuotias. Jos putoan veteen, osaan jollain oudolla tekniikalla uida ehkä 5 metriä. Selkää osaan uida "lapsityylillä".
En tiedä miksen osaa. Kävin lapsena joka kesä uimakoulussa. Perheemme kävi joka viikko uimahallissa ja kaikki lomat olimme Edenissä. Vuotta nuorempi siskonikaan ei osaa uida kovin hyvin.
Ehkä teillä vaan oli huono opettaja ja liian vähän opetusta.
Mahdollista. Aikuisiällä en ole kuitenkaan antanut heikohkon uimataidon häiritä. En juuri liiku vesillä. Kylpylässä taas on niin matalaa useimmiten, että jalat osuvat pohjaan. Oman lapseni ajattelin laittaa uimakouluun, vaikkei se mitään takaakaan, mutta parempi edes yrittää. Mä olen ollut aina motorisesti todella huono kaikessa. Pää toimii, kroppa ei.
Vierailija kirjoitti:
..esimerkiksi mannerheimin lastensuojeluliitto on järjestänyt uimakouluja rannoilla jo vuodesta 1944. Ensimmäinen uimakoulu järjestettiin jo 1800-luvun loppupuolella.
Ei ole järjestänyt maalla uimakouluja. Ehkä Helsingin uimarannoilla ja ylipäätään paikoissa, joissa on ollut virallisia uimarantoja (isoimmat kaupungit).
Osaan uida mutten jaksa kauhean pitkään. Osaan myös juosta ja kävellä, mutta happi loppuu kesken niissäkin lajeissa jossain kohtaa, ei vaan jaksa.
Entäs Tuaregit, jotka ei ole vettä nähneetkään muutoin kuin sateella. Vesileili on liian pieni uimiseen.
Eikö biologia ole tuttua? Valaat nimenomaan elävät vedessä ja uivat varsin hyvin.