Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku aikuinen ei osaa uida?

Vierailija
14.09.2014 |

Puhuttiin kaverin kanssa liikuntaharrastuksista ja pyysin häntä joskus uimaseuraksi. Hän nauroi ja kertoi, että on vähän väärä tyyppi siihen, kun ei osaa uida. Olin tosi ihmeissäni, mutta en kehdannut kysyä enempää.

Miten on mahdollista, ettei joku aikuinen osaa uida? Kai nyt jokainen jo lapsena jossain vaiheessa käy pulikoimassa järvessä, meressä tai uimahallissa. Ja mikä siinä uimaan oppimisessa on niin vaikeaa?

En halua arvostella ketään, vaan ihan aidosti ihmettelen ja kysyn.

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..esimerkiksi mannerheimin lastensuojeluliitto on järjestänyt uimakouluja rannoilla jo vuodesta 1944. Ensimmäinen uimakoulu järjestettiin jo 1800-luvun loppupuolella.

Ei ole järjestänyt maalla uimakouluja. Ehkä Helsingin uimarannoilla ja ylipäätään paikoissa, joissa on ollut virallisia uimarantoja (isoimmat kaupungit).

..no äitini on kotoisin ruotsalainen-järven rannalta, ihan pikkukylästä. Jo vain oli uimakoulu kylän rannassa. Äiti siis tämä 75-vuotias.

Vierailija
142/165 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani eivät ikinä vieneet minua uimaan lapsena. Kävin uimahallissa ensimmäisen kerran koulun kanssa n. 10-vuotiaana. Se oli kamala kokemus, koska vesi oli minulle ihan vieras elementti. Muistaakseni koulussa sai jatkossa uinnin sijaan lähteä kävelylle. En muista, että olisin tuon yhden kerran jälkeen käynyt ikinä uimahallissa. Lomamatkoilla olen polskutellut uima-altaissa muutaman metrin reunan vieressä, jotta voin ottaa kiinni jos on tarvis. Omat lapseni olen viennyt uimakouluun pienestä pitäen, jotta eivät joudu nöyryytetyiksi samalla tavalla kuin itse jouduin. Uimahalliin en edelleenkään lähde vapaaehtoisesti, mutta onneksi mieheni käy lasten kanssa.

Joitain vanhempia ei vaan kiinnosta edistää lasten perustaitojen oppimista. Monet taidot vaativat harjoittelua vapaa-aikana. En myöskään oppinut luistelemaan tai hiihtämään lapsena, koska en koulun ulkopuolella koskaan päässyt harjoittelemaan. Vanhempani olivat ankaria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse harrastin uimista aikoinani. Lapseni ei osaa uida kovin hyvin. Hän ei vain halua veteen eikä uida. En ole kauheasti pakottanut. Alkeet on oppinut eskari ja koulu-uinneissa. Miksi kaikki ei osaa luistella, hiihtää, tanssia yms? Niitä ei kiinnosta kaikki asiat. Aika moni uimari jäisi matkalle, jos veneestä järvellä tipahtaisi, varsinkin vaatteet päällä.

Varmasti jäisi enemmän uimataidottomia matkalle kuin uimataidollisia. Uimataito nimenomaan voi pelastaa henkesi, hienon piruetin tekeminen harvemmin henkeäsi taitaa pelastaa.

Jos pysyttelen kuivalla maalla, uimataito ei pelasta minua yhtään enempää kuin piruetin teko. Monelta tuntuu tämä unohtuvan. Ei vesille joudu tahtomattaan. Miten sitä on niin vaikea ymmärtää?

Niin, miksi pitäisi osata uida jos ei sinne veteen uimaan edes mene :D edes laivoissa tai veneissä en käy. Jos hukun juomalasiini niin sitten käy niin.

Vierailija
144/165 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On säälittävää olla uimataidoton. Pääskää yli peloista ja traumoista ja ottakaa itseänne niskasta kiinni..

On säälittävää tuntea itsensä ylemmäksi vain siksi että osaa uida

Vierailija
145/165 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kotoisin järvisuomen isosta kaupungista. Lapsuuden kesinä 60-luvulla ainut vaikeus oli päättää mille rannalle mentäisiin.

Eikä meitä kukaan vahtinut. Veteen vaan! Minä pienimpänä halusin uida ponttoonille hyppimään muiden perässä. Eikä aikaakaan kun uin sinne itse. Reilusti alle kouluikäinen olin.

Talvella meillä oli sellainen luksus käytettävissä kuin uimahalli. Ei silloin lapset mitään ohjattua juurikaan harrastaneet mutta uimahalliin päästiin. Meitä pikku vesipetoja ei pitänyt sieltä poissa mikään.

Uimakandin ja -maisterin arvot pinsseineen kuuluivat asiaan. En enää muista mitä kaikkea niiden suorittamiseen sisältyi. Vaatteet päällä uiminen, sukellus ja kolmesta metristä (ellei viidestä) hyppy ainakin.

Aikuisena sitten tutustuin ihmiseen jonka uimataito oli olematon. Hän oli kotoisin alueelta jossa ei järviä tai edes merta ollut. Oli vain jääkylmä ja vaarallisesti virtaava joki. Myöskään uimahallia ei sen maalaiskylän läheisyydessä ollut eikä mukuloita ruvettu isolle kirkolle sellaisiin turhanaikaisuuksiin raijaamaan. Siksi uimataito oli jäänyt heikoksi.

Vierailija
146/165 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:41"]

minä en osaa uida ja olen 33v mies. En oppinut edes armeijassa. Ei ole koskaan kiinnostanut yhtään uiminen. En ymmärrä, mitä järkeä on jossain pikkutilassa (uimahalli) räpiköidä 50 muun ihmisen kanssa paskavedessä. Tai mennä räpiköimään jollekkin järvelle... Ennemmin käytän kalastukseen tai nyt syksyllä metsästykseen sen ajan.

Tokihan kaiken opettelu ja oppiminen on kiinnostuksesta kiinni, eikä kaikkea tarvitse kaikkien opetella. Uiminen sattuu kuitenkin olemaan kansallistaito. En pystyisi itse antamaan itselleni koskaan anteeksi, jos minulla olisi mahdollisuus pelastaa vaikka joku hukkuva, enkä sitä kykenisi tekemään, koska en olisi koskaan opetellut uimaan!

Ei sillä auttavalla uimataidolla ketään pelasteta. Pitää olla taitava ja treenannut, että kykenisi raahaamaan uiden vaikka itseä suurempikokoista tajutonta ihmistä mukanaan. Oletettavasti tuollaisissa tilanteissa vesikään ei ole tyyntä.

Sama asia esimerkiksi elvytyksen kanssa. Olen kyllä käynyt ensiapukurssin joskus 10 vuotta sitten, mutta en minä käytännössä osaisi hätätilanteessa elvyttää.

Siksi ea-taitoja pitää verestää ja opetella. En ole itse koskaan joutunut elvyttämään, minua on työkaverit elvyttäneet. Onneksi eivät ajatelleet ettei osaa. Vaan uskalsivat yrittää.

Vierailija
147/165 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse harrastin uimista aikoinani. Lapseni ei osaa uida kovin hyvin. Hän ei vain halua veteen eikä uida. En ole kauheasti pakottanut. Alkeet on oppinut eskari ja koulu-uinneissa. Miksi kaikki ei osaa luistella, hiihtää, tanssia yms? Niitä ei kiinnosta kaikki asiat. Aika moni uimari jäisi matkalle, jos veneestä järvellä tipahtaisi, varsinkin vaatteet päällä.

Varmasti jäisi enemmän uimataidottomia matkalle kuin uimataidollisia. Uimataito nimenomaan voi pelastaa henkesi, hienon piruetin tekeminen harvemmin henkeäsi taitaa pelastaa.

Jos pysyttelen kuivalla maalla, uimataito ei pelasta minua yhtään enempää kuin piruetin teko. Monelta tuntuu tämä unohtuvan. Ei vesille joudu tahtomattaan. Miten sitä on niin vaikea ymmärtää?

Niin, miksi pitäisi osata uida jos ei sinne veteen uimaan edes mene :D edes laivoissa tai veneissä en käy. Jos hukun juomalasiini niin sitten käy niin.

Joidenkin viestien perusteella ongelma tuntuu olevan vain siinä kun uiva itse tykkää käydä uimassa. Ihmetellään kun joku asuu kauniin meren vieressä eikä sitten käy uimassa. No pakkoko sinne on hukkumaan mennä jos ei osaa uida. Ja miksi pitäis osata jos ei kiinnosta uida. Ehkä se biitsillä asuva nauttii ennemmin maisemista tai muusta.

Vierailija
148/165 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä en osaa uida ja olen 33v mies. En oppinut edes armeijassa. Ei ole koskaan kiinnostanut yhtään uiminen. En ymmärrä, mitä järkeä on jossain pikkutilassa (uimahalli) räpiköidä 50 muun ihmisen kanssa paskavedessä. Tai mennä räpiköimään jollekkin järvelle... Ennemmin käytän kalastukseen tai nyt syksyllä metsästykseen sen ajan.

Aivan samaa mieltä uimisesta. Lapsena uin mutta en enää aikuisena, lopetin kymmen vuotiaana.

Ellottaa uimahallit eikä täällä ole lähelläkään muita kuin lätäköitä.

Vierailija
149/165 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite 14v ehkä se että vanhemmat ois vähän vaikka vähän tuuppinut esim. Uimakouluun vois olla nyt iha eri juttu en osaa uida 200m mitenkään ja inhoan uimahyppyjä yli kaiken ja siitä tulee noloja tilanteita koska kaikki kaverit kunnon vesipetoja

Vierailija
150/165 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hyvä ku puhut et älkää siirtäkö sitä vesipelkoo mutta toi js tekee pelottaa enemmän et vanhemmat ei haluu uida

Vierailija
151/165 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aikuisten uimakoulun, mutta tuntuu, että vesipelkoni vain pahenee, kun nyt ollut uimisesta taukoa. Enkä edes oppinut uimaan.

Vierailija
152/165 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan jaksanut opetella uimaan. Kellun ihan hyvin selällään, mutta se räpiköinti ei ole minun juttu.

Vierailija
153/165 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on jotenkin koomista jos aikuinen ei osaa uida xD nauraaaaa

Vierailija
154/165 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku aikuinen ei osaa uida?

Nopeasti

Vierailija
155/165 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osaan jotenkin räpiköidä ja pysyä pinnalla koiraa ja sammakko uuden lyhyitä matkoja mutta muuten uiminen ei ole koskaan kiinnostanut yhtään, joten ei ole kertakaikkiaan kiinnostanut opetella kunnolla uimaan pitkiä matkoja tai teknisesti hyvin. Kiva käydä muutaman kerran kesässä mökillä vedessä lillumassa mutta en varsinaisesti siinäkään yhteydessä ui, siis muutamat sammakkouintivedot ja epämääräiset koirauintipolskinnat teen mutta enemmän se on vaan sitä vedessä olemista. Uimahallit ei ole koskaan kiinnostaneet enkä ole koulu-uintien jälkeen koskaan käynyt vapaa-ajalla uimahallissa. 

Vierailija
156/165 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan jaksanut opetella uimaan. Kellun ihan hyvin selällään, mutta se räpiköinti ei ole minun juttu.

Lmaoooo xD

Vielä nolompaa on, jollei osaa kirjoittaa.

Vierailija
157/165 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimataidottomalla on ollut köyhät tai välinpitämättömät vanhemmat. Koulu ei ilmeisesti hoida uimaopetusta kaikkialla. 

Vierailija
158/165 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimataidottomalla on ollut köyhät tai välinpitämättömät vanhemmat. Koulu ei ilmeisesti hoida uimaopetusta kaikkialla. 

Älkää nyt aina niitä vanhempia syyttäkö.

Vanhempani pitivät uimisesta ja yrittivät opettaa siihen. Mutta niin kauan kuin muistan, olen pelännyt hukkumista. Oli vaikea oppia pysymään pinnalla, kun painuin pohjaan kuin kivi.

Lopulta opin joten kuten pysymään pinnalla uimalla koiraa ja omanlaistani sammakkoa. Selkäuinnissa aloin aina upota. Sukeltaa en osaa enkä edes halua.

Vanhempani ihmettelivät, miksen tajua, miten ihanaa se on, mutta niin se vain on, että ihmiset ovat yksilöitä.

En tiedä, millaisella opetuksella olisin oppinut paremmin.

Nyt en ole käynyt uimassa varmaan viiteentoista vuoteen, kun aloin saada tulehduksia siitä.

Vierailija
159/165 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hölkkään viikoittain kymmenen kilsan lenkkejä, mutta yksi-kaksi altaanmittaa ja olen aivan henkihieverissä samalla kun mummot polskuttaa ohi. Eli pitkälti mielestäni tekniikkalaji ja oman heiveröisen uimataitoni olen hankkinut aikuisiällä. Ihan vaan syy siihen, että ei ollut kasvuympäristössä sopivia vesistöjä lähellä ja uimiseen ei erikseen kannustettu.

Vierailija
160/165 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä miksi pitäisi osata uida. Vaikka olisi miten hyvä liikuntamuoto ei sitä silti kaikkien pitäisi osata. Älä mene Silja Serenadea pienempään veneeseen kännissä olisi hyödyllisempi kansanterveydellisesti kuin uimakoulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi