Jäätelöstä aina mahakipu + ripuli, miksi
Ja nyt kyse ihan yksittäisestä tuutista. Taas, hitto yhden tuutin otin pitkästä aikaa ja eiköhän maha mennyt niin kipeäksi että hikeä vaan pukkasi ja paska lentää.
Ei näin käy jugurtista tai muista maitotuotteista, mutta aina jäätelöstä. Muilla samaa?
Kommentit (49)
Mulla joka kerta krapula ku juon,silti juon uudestaan, ei sitä ikinä opi
Vierailija kirjoitti:
Mulla joka kerta krapula ku juon,silti juon uudestaan, ei sitä ikinä opi
Viinaa voikin tehdä mieli, kun siitä tulee kiva olo, mutta en kärsisi ripulia jonkun jäätelötuutin takia.
Sinulla on laktoosi-intoleranssi. Osta laktoositonta jäätelöä. Tosin mulla on tuo laktoosi vaiva, ostan laktoositonta jäätelöä ja silti mun maha tulee kipeäksi ainakin Valion jäätelöistä. Rakastan HäegenDaz jäätelöitä niistä mun maha ei tule kipeäksi, ne ei ole laktoosittomia. Outoa. Valio pilaa maidon. Älkää ostako Valion tuotteita.
Rasvaton maitojauhe? Mulla se tekee ilmavaivoja ja mahannipistelyjä, vaikka itse maito tai kerma mitään vaivoja teekään. Ainakin Kingis-puikoissa sitä on ja joka halvatun kerta sellaisen syötyäni nipistely alkaa. Benkkujenkut yms menevät vaivoitta alas.
Itellä käy niin että vain yhdestä tietystä jäätelöstä tulee oireita?? Mikä tahansa jätski menee ilman ongelmaa mutta Marsa-jäätelöpatukoista tulee karmee vatsakipu joka kerta D:
Sama juttu. Muut maitotuotteet ja maidon juomisen vatsa kyllä kestää, mutta jäätelöstä voimakkaat vatsavaivat. Ei tosin ihan joka kerta, mutta usein. Vanhemmiten vatsa herkistynyt vaivoille.
Minulla vatsa kestää Valion jäätelöitä, mutta nykyisin Aino-jäätelöistä tulee ripuli joka ikinen kerta. Laktoosi-intoleranssia ei ole, se on tutkittu. Epäilen, että olen yliherkkä jollekin lisäaineelle.
Aino Ihana maitosuklaa ainesosat:
Ainekset: Rasvaton MAITO jauheesta (Suomi), KERMA (Suomi), sokeri, glukoosisiirappi, rapsiöljy, herajauhe (MAITO), rasvaton MAITOjauhe, vähärasvainen kaakaojauhe , kaakaomassa , täysMAITOjauhe, kaakaovoi , emulgointiaineet (rasvahappojen mono- ja diglyseridit, lesitiini, SOIJAlesitiini), stabilointiaineet (johanneksenleipäpuujauhe, guarkumi), suola, luontainen vanilja-aromi ja muita luontaisia aromeja, dekstroosi. Kaakaopitoisuus jäätelössä 1 %. SAATTAA SISÄLTÄÄ PÄHKINÄÄ. Rainforest Alliance -sertifioitu. Lisätietoja ra.org.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vatsa kestää Valion jäätelöitä, mutta nykyisin Aino-jäätelöistä tulee ripuli joka ikinen kerta. Laktoosi-intoleranssia ei ole, se on tutkittu. Epäilen, että olen yliherkkä jollekin lisäaineelle.
Aino Ihana maitosuklaa ainesosat:
Ainekset: Rasvaton MAITO jauheesta (Suomi), KERMA (Suomi), sokeri, glukoosisiirappi, rapsiöljy, herajauhe (MAITO), rasvaton MAITOjauhe, vähärasvainen kaakaojauhe , kaakaomassa , täysMAITOjauhe, kaakaovoi , emulgointiaineet (rasvahappojen mono- ja diglyseridit, lesitiini, SOIJAlesitiini), stabilointiaineet (johanneksenleipäpuujauhe, guarkumi), suola, luontainen vanilja-aromi ja muita luontaisia aromeja, dekstroosi. Kaakaopitoisuus jäätelössä 1 %. SAATTAA SISÄLTÄÄ PÄHKINÄÄ. Rainforest Alliance -sertifioitu. Lisätietoja ra.org.
johanneksenleipäpuujauhe ja guarkumi
En voi käsittää, miksi kerman lisäksi jäätelöön tungetaan rapsiöljyä. Palmuöljykin olisi terveellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Eikös jäätelö ole juuri kaikkein pahin laktoosioireiden aiheuttaja. Joku lääkäri joskus sanoi, että jos epäilet että sulla on laktoosi-intoleranssi, niin syö puoli litraa jäätelöä ja tiedät kyllä sen jälkeen onko vai ei...
Väärin. Muutos on tapahtunut jäätelöresepteissä. Juon todella paljon maitoa, eikä minulla mene maha niistä kuralle. Auta armias nykyjäätelö, kyllä paska lentää!
Se hyvä puoli jäätelöreseptien pilaamisessa on, että en syö enää jäätelöä. Minun veikkaus aloittajalle on myös karrageeni plus glukoosisiirappi ja fruktoosi joiden uskon räjäyttävän vatsan lopullisesti, jos siellä pientäkään epätasapainoa on.
Minulla sama. En usko että se on laktoosi, koska ripuli tulee kymmenen minuutin sisällä ja menee ohi yhdellä vessakäynnillä. Ei se laktoosi edes ehdi suoleen kun jo on hätä. Epäilen osin sitä kylmyyttä koska oire pahenee helteellä.
M'ä lopetin jäätelöt muutama vuosi sitten, kun kaikki tuntui maistuvan samalta. Kamalan pistävä vaniljaesanssi puski läpi, kunhan vaan vähän raotti pakettia. Yök.
ja sitten on nää sekasotku jäätelöt, mhin tungetaan kaikkea vaan ja ite jäätelö on ihan marginaalissa osassa. Ainot, B&J...
Olen huomannut ihan saman, vaikka valitsen aina laktoosittoman jäätelön.
Onko enää mitään jäätelöitä, jotka eivät laita mahaa sekaisin?
Mulla varmaan paastotessa loppuu laktaasientsyymin tuottaminen, sillä normaalisti voin syödä jäätelöä maitoa tms. Mutta aina kun olen kokeillut pätkäpaastoa, niin alkaa menemään maha sekaisin laktoosia sisältävistä tuotteista.