Hypoteesi: sanaa perseily käyttävät ovat alle 30-vuotiaita.
Lisää oma kortesi tähän epäviralliseen tutkimuskekoon!
Kommentit (41)
Mä taas miellän perseilyn erityisesti ei-teinimäiseksi sanaksi, siis vähän vanhemman väen käyttämäksi eikä parikymppisten. SIIS MITEN TÄÄ nyt pol.korrektisti menee, tsiisus.. Mun kirjoissa neli-viiskymppiset käyttää. Ei alle kolmikymppiset. T. N31
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 18:06"]Sanaa porukat omista vanhemmista käyttävät ovat alle 30-vuotiaita.
[/quote]
Jyväskylän ja keuruun seuduilta.
Minulle lumi perseili naamaan tässä eräänä tuiskuisena kylmänä talvipäivänä ja olen 44 vuotias nainen.
Mun mielestä perseily on upea käyttö sana. Se kertoo paljon ja on monikäyttöinen. Usein kommentoin teineille: "kiitos jo riittää perseily." He siitä sitten tietävät, että se oli VIIMINEN SANA". Lapset eivät tässä perheessä ole koskaan tuota sanaa käyttäneet ja varmaan viimeiset kymmenen vuotta.
T. äiti vm - 72
Mun 5v. pojat käyttävät sanaa pyllyily, he eivät perseile, vaan pyllyilevät, se on vähän kuin pelleily...
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 01:44"]
Mun 5v. pojat käyttävät sanaa pyllyily, he eivät perseile, vaan pyllyilevät, se on vähän kuin pelleily...
[/quote]
Pyllyily lienee suomalaisessa kirjallisuudessa vanhempi muoto kuin perseily. Nimittäin Aleksis Kivi Seitsemässä veljeksessään jo sitä käytti:
"Säästyköön, veljet, säästyköön selkämme vielä kuitenkin muutamat vuorokaudet. Emmehän tiedä mitä pelastus-keinoa Jumala meille keksii vielä mennessä parin kolmen päivän. Niin, täällä, täällä pyllyilkäämme vielä: tuossa päivämme, tuon kantosen valkean ympärillä, ja yömme havuisessa koijussa, röhötellen rinnakkain rivissä kuin emän naskit pahnoilla. - Mutta mitä sanot sinä, Lauri pokko, siellä savulaukussa? Mitä? Käymmekö koreasti pieksiäislöylyyn?"
Voihan tietysti olla, että perseilykin on tunnettu jo 1800-luvulla, mutta häveliäät kirjailijat eivät sitä vain ole teksteissänsä käyttäneet.
Kivihän oli 1800-luvun kirjailijapiireissä raakalainen, joten hänen teksteistään tuollaisia sanojakin saattoi löytyä.
Käytetään, täytän 45 ja mies 46. Teini perseili jo ajat sitten, nyt aikuinen.
Olen 56-vuotias nainen ja käytän sanaa kuvaamaan tietynlaista käytöstä. Minusta se on hauska ja kuvaava sana.
Olen viisikymppinen nainen ja perseily kuuluu sanavarastooni.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä perseily on enemmän miesten sanavarastoon kuuluva juttu. En ole kuullut naisten käyttävän tätä termiä.
Minä, kohta 40 v nainen, käytän kyllä varmaan päivittäin.
Olen 55+ ja tuttavapiirissäni on käytetty sanaa perseillä mielestäni jo pitkän aikaa. En miellä mitenkään nuoriso kieleksi, vaikka en myöskään muista milloin tällaisen käyttö yleistyi.
Mä luulin, että alle 20-vuotiaat. Sama pätee "jäätävään".
Oliko tämä sama asia 90-luvulla spedeilyä??
Vierailija kirjoitti:
Minä puhun porukoista ja perseilystä, olen vm.83 nainen.
Sama.M50
Vierailija kirjoitti:
Perseilyä käyttävät mun ystäväpiirissäni itseni lisäksi useat yli 30-vuotiaat naiset. Sillä tarkoitetaan yleisesti epäasiatonta käytöstä. Lähes synonyymi sanalle "vittuilu", mutta asteen kauniimpi.
Ei perseily ole ollenkaan sama asia kuin vittuilu. Perseily tarkoittaa jotain (usein tahallista) typeryyksien tekemistä ja hölmöilyä, vittuilu on käytännössä pelkkää puhumista, toiselta nimeltään esim kuittailua (joka on kyllä lievempi ja ystävällisempi muoto vittuilusta).
T. Toinen yli 30v nainen joka joskus käyttää molempia ilmaisuja.
En tunne juurikaan alle kolmekymppisiä, mutta sanan "perseily" käyttäjiä kylläkin. Perseily on johdannainen ilmaisusta "mennä perseelleen" eli kun joku menee pieleen. Perseilijä tekee asiat tahallaan huonosti tai pieleen tai pelleilee tahallaan.
Hävyttömyydet ja kiroilu ei kuulu naisille. Naisen kuuluu olla siveydensipuli.
Mun isosisko käyttää. On 35.
-N20