Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saranen consulting kokemuksia?

Vierailija
14.09.2014 |

Mitä ajatuksia herättää  ja onko niistä koulutuksista mitään hyötyä? Onko kukaan oikeesti työllistynyt niitten kautta? 

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yksi tanssijapoika käy vetämässä hengennostatusluentoja Sarasella. Silloin Sarasen tytöt on kyllä innoissaan!

Tuo tanssija vetää ihan hauskan luennon kyllä. IT-asioistahan se ei tiedä mitään, mutta ei esitäkään mitään sellaista.

Vierailija
62/79 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saranenhan käyttää kovissa it-asioissa usein ulkoista kouluttajaa. Eli Saranen itse antaa yleistä työelämään liittyvää valmennusta ja varsinainen tekninen koulutus tulee usein joltain ulkoiselta taholta. Mutta koulutuspäiviä saattaa olla aika vähän loppujen lopuksi. Suurin osa ajasta menee harjoittelijana jossain firmassa ja on aika paljon onnestakin sitten kiinni miten käy jatkossa. Jotkut firmat ottaa ihan kylmästi vaan harjoittelijoitakin varmaan ilman mitään aikomusta palkata tai ainakin palkkauskynnys voi olla erittäin korkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kaksi vuotta sitten Sarasen koulutuksen ja sain vakipaikan harjoittelupaikastani. Mun kurssiltani n. 80 % työllistyi harjoittelupaikkaansa, ja loputkin käsittääkseni löysivät töitä pian kurssin loputtua. Työpaikallani on useita Sarasen kautta palkattuja henkilöitä. Kuitenkin myös muutama harjoittelija ei ole saanut jatkaa, enkä heidän kohdallaan ihmettele miksi.

Tiedän yhden Microsot Akatemia -kurssin jolta ei kyllä työllistynyt juuri kukaan (ihan tuore keissi). Sinne itse kurssillekin oli varsin vaikea päästä, hakijoita oli todella paljon.

Vierailija
64/79 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan kurssin ajalta korotettua ansioturvaa + kulukorvauksen joten rahan takia kannattaa mennä! Jos pääsee, sinnehän ei pääse kuin murto-osa hakijoista.

Jos pystyy itse itselleen hankkimaan yhteistyöyrityksen, niin sitten pääsee kyllä ihan mille kurssille suurin piirtein haluaa.

Sarananehan on myyntifirma ja heitä kiinnostaa ensisijaisesti vain se myyntitulo minkä jokaisesta harjoittelijasta saavat.

Oletteko katsoneet Sarasen työpaikkailmoituksia? Ne antavat jotain kuvaa firman hengestä.

Vierailija
65/79 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Sarasen työpaikkailmoitukset antaa kuvaa firman hengestä? Ihan samanlaisia kun kaikilla muillakin jotka noita kursseja järjestelee. Kaveri kävi koulutuksen ja sai paikan - tosin ei ollut vaativuus sama kuin mitä haastattelussa annettiin ymmärtää. Oli muutaman kkn siellä töissä ja haki muualle. Et en saanut hänen puheistaan kovin vakuuttavaa kuvaa. 

Vierailija
66/79 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan harva näistä työllistyy, minäkään en. Sarasella väittävät että 80% saa työpaikan, mun kurssin 16 osallistujasta sen sai vain kaksi... 

Se firma missä olin 6 kk orjana, hakivat Sarasen kautta uuden orjan tilalle tekemään samoja hommia kuin minä. 

67/79 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ihan hyvä, mutta kieliasu paljastaa, että kyseessä ei ole aito kehu. Aidoissa kehuissa tulee aina käyttäneeksi tietynlaisia omaan persoonaan sopivia sanoja tai sanontoja. Tämä on ihan puhtaasti ammattikieltä, jossa on mietitty joka sana tarkkaan. Ei onnistunut vakuuttamaan. 

Jotkut ihmiset kirjoittavat asioistaan eri tavalla, kuin mitä sinun asiantuntemuksesi sallii sinun ymmärtää. Ja mitä "puhtaasti ammattikieltä" mahdat tarkoittaa? Kyseessä on kirjakieli - ei ammattikieli. Kirjakieltä käyttävät monet ihmiset kirjoittaessaan. Jos tämä tekstini näyttää sinusta "ammattikieleltä", niin olet väärässä. Täsmälliseen ilmaisemiseen pyrkiminen on ainoastaan elämäntapani, kun sen sijaan ammattini on linja-autonkuljettaja.

A.A.

Vierailija
68/79 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kahdessa rekrykoulutuksessa (FEC) ja jäi kyllä rahastuksen maku suuhu. Ensimmäisessä tehtiin heti alussa selväksi että töitä ei ole herumassa, mutta sopi senhetkiseen tilanteeseen ja sain korotetun päivärahan ja kulukorvauksen. Käytönnössä istuin jossain Excell-koulutuksessa silloin tällöin ja ehkä päivän viikossa tein töitä. Muuten puuhasin omiani. Se tuli kyllä tarpeeseen, olin aika kypsä sen duunin takia mistä olin lomautettuna.

Sarasella on kai ihan hyviäkin koulutusohjelmia, mutta taso vaihtelee. Käytännössä sun tarpeesi eivät kiinnosta, eteen tuputetaan sitä mitä on tarjolla.

Ja sillä tavalla sitä voittoa syntyykin, firma takoo hyvää tulosta ja veronmaksajat kuittaavat laskun.

Liikevoitto oli vuonna 2020 22,5 % ja sitä ennen 18,5 %. Lukemat herättävät varmasti kateutta monessa paikkaa.

Vierailija
69/79 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä huijausta, nämä nimelliset koulutukset, tässä huijataan yhteiskuntaa ja työttömiä. Itsellä esimerkki, oli joku "taloushallinnon koulutus" Sarasella, hain sinne ja sitten sieltä tuli että etsivät työssäoppimispaikkaa minulle liittyen taloushallintoon, no tuli että ottaa yhteyttä x puhelinmyyntifirmaan. Minä menin sinne, oli kaksi pomoa joista toinen ei tiennyt että olin Sarasen koulutuksen kautta tulossa ja en mainostanut asiaa ja se haastatteli, niin olisi ollut ihan tavallista puhelinmyyntiä johon olisin päässyt sen haastattelun perusteella suoraan töihin, sitten tuli toinen pomo jolle olin puhunut Sarasen koulutuksesta puhelimessa, niin olisi koskenut ihan sitä samaa hommaa mutta monen kuukauden työharjoittelunimikkeellä ja 9€/ylläpitokorvauksella. Aikamoista, yritys käyttää ilmaista henkilön työpanosta Sarasen ja yrittäjän etuihin ilman vastiketta työntekijälle kun tajusivat puhelinmyyntifirmassa että olin tajunnut tilanteen, menivät hiljaiseksi ja sanoivat että soitellaan sitten, no ei soiteltu.

Vierailija
70/79 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin Sarasen "koulutukseen" viime vuonna. Tein ilmaiseksi osaamaani työtä enkä hyötynyt niitä kursseista mitään. Ne eivät olleet millään tavalla ammattitaitoani edistäviä. Sarasen porukka yritti houkutella istumaan niitä kursseja harrastusmielessä. Siis mitä vittua! Harrastan töitä Saraselle? Kuukauden ilmaistyön jälkeen osoittautui ettei firma jossa olin, ollut edes varautunut palkkaamaan minua oikeisiin töihin. Sanoin saman tien kiitosheit molemmille. Saranen uhkaili jollain karenssilla vielä perään. Heidänkö asiansa se on siitä päättää, tuleeko minulle jotaiun seuraamuksia jos kieltäydyn hyödyttömästä ilmaistyöstä?

Vierailija
71/79 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssia jos kieltäydyt ilmaistyöstä? Tuskin tapahtuu Suomessa sellaista.

Vierailija
72/79 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Sarasen Microsoft-akatemian ja työllistyin yritykseen jossa olin koko akatemian ajan. Noin 70% halusi jatkaa yrityksissään/työnantajillaan. Minulla ei teetetty asiakasvastuullista työtä, sain opiskella rauhassa.

Vierailija
73/79 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

asasadjlkasdf kirjoitti:

Minulla erittäin positiivinen kokemus Saranen Consultingista. Heidän koulutuksiinsa ei ole helppo päästä, hakijoita voi olla satoja. Pääsin toisella kerralla hakemaani koulutukseen, koulutus kesti 6 kk ja sen jälkeen sain työpaikan samasta yrityksestä. Oli mahtava juttu ainakin minulle, en usko että olisin saanut kyseistä työtä ikinä ilman koulutusta. Mitään ilmainen työvoima -juttua ei todellakaan ollut! Saimme ilmaiseksi laadukasta koulutusta ja muun ajan opiskelimme itseämme kehittäen, mitään ilmaista työtä ei tarvinnut tehdä. Riippuu varmaan yhteistyöyrityksestäkin, mutta tosiaan minä sain ikään kuin opiskella ilmaiseksi hurjasti asioita joita en olisi voinut ilman firman ohjelmistoja, koulutuksia, tietokonetta ja sitä tukea, mitä sain toisilta työntekijöitä, itsenäisesti tehdä. 

Muuten ihan hyvä, mutta kieliasu paljastaa, että kyseessä ei ole aito kehu. Aidoissa kehuissa tulee aina käyttäneeksi tietynlaisia omaan persoonaan sopivia sanoja tai sanontoja. Tämä on ihan puhtaasti ammattikieltä, jossa on mietitty joka sana tarkkaan. Ei onnistunut vakuuttamaan. 

Jep, näkee päällepäin jo mistä kyse. 

Sarasen outplacementista oma kokemus ja ei mitään hyötyä, ei niiden konsulttia saanut edes kiinni ja unohti soittaa mulle ja jätin useamman soittopyynnön. 

Vierailija
74/79 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssia jos kieltäydyt ilmaistyöstä? Tuskin tapahtuu Suomessa sellaista.

Jos olet hakenut ja päässyt Sarasen " koulutukseen", niin kyllä saattaa tulla työkkäriltä karenssi jos lopetat kesken. Jouduin itse lopettamaan eräät toiset opinnot terveyssyystä, ja kyllä karenssia paukkui 3+ kuukautta. Ei auttanut mitkään  selvitykset.

SaranenOnOrjakauppa
75/79 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain ja ikävä kyllä pääsin Sarasen työkoulutukseen. Olin siellä 3kk ja lopetin sen jälkeen, koska homma alkoi mennä laittomaksi työharjoitteluksi. Sain 3kk karenssin lopetettuani vaikka valitin asiasta ja lopettamiseen oli hyvä syy. Homma toimi käytännössä näin:

Saranen hankkii sinulle halvimman 6kk tunnukset Udemy-palveluun ja valitsee sieltä randomilla kursseja joita sinun pitää käydä. Saat myös lähes kokopäiväisen työn yritykseen, joka vastaa täysin palkallista työtä. Joudut jopa välillä alihankintaan muille firmoille. Viimeistään 6kk jälkeen yritys sanoo, että ei palkkaakaan firmaan, ja ottaa uuden orjan "työharjoitteluun". Jos missään vaiheessa lopetat tai valitat asiasta, niin saat 3kk karenssin. Myös, jos kieltäydyt ottamasta paikkaa vastaan saat 3kk karenssin.

Työharjoittelusta ei saa palkkaa eikä työterveydenhuoltoa, vaikka sinulla olisi korkeakoulutus tai aikaisempaa työkokemusta.

Saranen saa 3000e per orja TE-toimistolta ja 1000e firmalta.

Vierailija
76/79 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö tuoreita kokemuksia?

Vierailija
77/79 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parhaillani puolen vuoden FEC-koulutuksessa, jaan nyt tähänastiset mietteeni.

Itsellä ja tutuilla on laidasta laitaan kokemuksia FECeistä. Osasta ruvetaan oikeasti alusta asti leipomaan vakkaria ja on ollut onnistuneita rekrytointeja, osalla taas on törkeitä hyväksikäyttötilanteita joissa otetaan koulutettu ja töitä tehnyt ihminen aspa- tai arkistointihommiin lähes ilmaiseksi ilman aiettakaan palkkauksesta ja oppimisesta. Ja lopettaa ei tosiaan voi, kun pamahtaa se karenssiaika ilman työttömyysetuutta.

Omasta firmastani on hyvä fiilis ja mahdollinen rekrytoituminen riippuu siitä, saadaanko kevään mittaan tarpeeksi asiakastilauksia. Jos ei, pienellä yrityksellä ei yksinkertaisesti ole varaa ottaa uutta ihmistä palkkoineen ja työnantajakuluineen.

Parasta on tutustua mahdolliseen työnantajayritykseen ja sen päättäjiin ennen sopimuksen tekemistä. Kannattaa tarkistaa myös yrityksen taloustiedot, jotta voi arvioida sen mahdollisuuksia palkata uusi työntekijä muutaman kuukauden päästä.

Koulutukset ovat olleet pääosin tosi laadukkaita ulkoisten asiantuntijoiden pitämiä. On näihin mahtunut myös muutama pedagogisesti surkea kouluttaja, mutta enimmäkseen ovat olleet hyviä. Nämäkin varmasti vaihtelevat eri ohjelmissa.

Kyseenalaisinta tässä kuviossa on se, miten järkyttävän paljon rahaa konsulttiyhtiö tästä saa. Olisiko ollut 15k/osallistuja, josta suurimman osan maksaa ELY. Puolen vuoden ohjelmassa kun on keskimäärin 16 osallistujaa ja 25 koulutuspäivää, niin aika nopeasti voi laskea että edes kovapalkkaisimmilla kouluttajilla summa ei ole mitenkään kohtuullinen.

Summa summarum, onhan tämä konseptina monelle hyvä, kunhan Sarasella olisi kovemmat kriteerit työnantajien valitsemiseen, lopettaminen olisi oikeutettua hyväksikäyttötilanteissa ja jos Temmi vaikka jotenkin puuttuisi tuohon julkisista varoista maksettavaan hintaan.

Vierailija
78/79 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joille on luvattu työpaikka, onko työsopimus tehty? Vai tehdäänkö se vasta koulutuksen lopussa?

Tästä olisi kiva itsekin kuulla? 

Vierailija
79/79 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin Sarasen muutosturvakoulutuksessa jäätyäni työttämäksi. Se oli aivan tyhjää ja turhaa lätinää, ei mitään apua mihinkään asiaan.