Sanokaapa päiväkodin työntekijät!
Saavatko sellaiset lasten vanhemmat nipon ja hankalan vanhemman maineen, jotka antavat palautetta päiväkodille esim. huonosta tiedottamispolitiikasta tai lasten hoitoon liittyvien asioiden laiminlyönnistä? Puhutaanko näistä vanhemmista pahaa ruokiksella?
Kommentit (40)
ja jatkoin tällä viikolla palkattomalla " omalla lomalla" ja vein pojan päiväkotiin. Ilmoitin asiasta rehellisesti päiväkodissa. En tiedä pitävätkö minua " huonona äitinä" -toisaalta varmaan ymmärtävät kun olen avoimesti muutenkin puhunut asioistamme ja tietävät että hoidan todellakin ihan yksin lasta kaiken vapaa-aikamme. Ja poika on ajoittain niin vilkas ja uhmakas että heilläkin on monesti sormi suussa hänen kanssaan. Eli yksinkertaisesti tarvitsen tämän 4 päivää omaa lomaa ja olenkin valtaosan ajasta nukkunut! Sitten olen tehnyt kotihommia.
minulla on tänäänkin vapaa päivä, vein lapset yhdeksän jälkeen tarhaan ja haen kolmelta. minulla on koulu hommia, tutkielmia ja tehtäviä joiden tekeminen iltaisin on mahdotonta. toiminko siis päiväkodin mielestä väärin? olen yh.
niin varmasti saat nipon maineen. t.47
Vierailija:
Musta alkaa tuntua että päiväkodin ..
ja vahtivat jokaista vanhempaa onko lomalla vai töissä kun tuo lapsen tarhaan. Anti olla jos joku kerta olet erehtynyt kaupan kautta ennen tarhaa...siinä vasta epäillään että tuo onkin ollut shoppailemassa (huom ruokakaupankassi) eikä tullut hakemaan ajoissa lasta. (tulee vaikka 15 min myöhemmin kuin normaalisti).
Pitäisikö vaihtaa alaa? Nykyisin myös kunnan palveluksessa oleville lastenhoitajille painotetaan että olette palveluammatissa!
Pitemmälle en tätä älytöntä ketjua päässyt, kun on jo pakko puuttua lastenhoitajana:
Mistä ihmeestä nämä vanhemmat edes keksivät tälläistä, että hoitajat kunnallisissa päiväkodeissa MULKOILEVAT, VAHTIVAT ja JUORUILEVAT ym ym vanhemmista???
Täytyy myöntää, että kyllä sieppaa välillä hoitsujakin jotkut jutut, mutta ei nyt sentään NOIN PALJON, että ihan siitä supistaan ja päivitellään arvokkaalla kahvitaolla ja vielä iltäpäivälläkin väännetään naamaa???.
No vielä valitteluista, että ainakin meillä on vanhempia, jotka sanoo jos on huomautettavaa tai jos toivovat jotain, ja tietysti saa sanoa, kysehän on oman lapsen parhaasta! Se vaan on eri asia voiko kaikkien toiveita täyttää. Esimerkkinä meillä oli äiti joka ei halunnut, että hänen lastaan (pientä) viedään ulos ollenkaan syys-talvi-kevätkautena., siis ei ollenkaan. Jaksoi vouhottaa siitä päivittäin ja uhosi kokoavansa kansanliikkeen asiaa ajamaan. Kyllähän siitä tuli keskusteltua kahvipöydässä..
Mutta joskus tarvitaan muutenkin keskustelua työyhteisössä tiedonkulun, tai ongelmanratkaisujen tai tukemisen takia. (Mitenhän muuten muissa työpaikoissa, keskustellaankohan siellä vain omia henk. kohtasuuksia kahvi- ja ruokatauoilla?)
Ja laitetaan nyt sitten muutama esimerkki mitkä on itseä ärsyttänyt vanhemmissa, vaikken näistä olekkaan kahvipöydässä maininnut, mutta ihan vaan, että näette millä tasolla asiat alkavat ärsyttää:
Vanhemmat, jotka eivät KOSKAAN (en tarkoita niitä unohdettuja ym, kertoja) osallistu mihinkään kotoa päin esim. maksa retkistä (0,50-1e), tee eväitä, toimita tyhjiä purkkeja, kananmunia ym, eivät tuo lapsille suksia, luistimia pyydettäessä jne. Ja juu tiedän, eihän kaikilla voi olla rahaa tai mahdollisuuksia, mutta kun jotkut ei koskaan..)
Vanhempia, jotka eivät USEASTAKAAN kauniista tai topakasta pyynnöstä pue lastaan asiallisesti, esim. lapsi, jolla vanhat lyhytvartiset talvilenkkarit ja liian lyhyt talvipuku ilman kumilenksuja ja pienen pienet nilkkasukat liian lyhyiden kalsareiden kanssa =nilkat paljaana pakkasessa ja lumessa. huom pelkät uudet kumilenksutkin olisivat auttaneet, joten rahasta se ei ole kiinni..
Vanhempia, jotka eivät USEASTAKAAN pyynnöstä rytmitä tuomisia päiväkodin toimintojen mukaan, vaan tuovat pienen lapsen harva se päivä kesken ruokailun hoitoon. Siinä koko ryhmän ruokailuhetki häiriintyy, kun tervehditään tulokasta, vaihdetaan kenties kuulumisia. Ja eniten pihalla taitaa olla se lapsi, joka tiputetaan suoraan ruokapöytään ja siitä päiväunille, vaikka juurihan he heräsivät isän kanssa ja söivät aamiaista...
Tai vanhemmat, jotka pitävät (pienen) lapsena SÄÄNNÖLLISESTI pitkiä päiviä hoidossa, tarkoitan juuri välipäivä, sisarten koululomapäiviä, uuden sisaren synnyttyä kaikki isyyspäivät jne (ja juu, tiedän masennukset ym. huokaus*)
..Mutta minkä sille voi, että kaikista maailman ongelmista huolimatta sydämestä riipaisee, kun lapsi on pahoillaan, onneton ja joutuu kärsimään:((
(niin niin, eihän se nyt kärsivältä näytä, eikä ainakaan ole sanonut mitään..)
Lh ja äiti, jolla lapset päiväkodissa. Myös tavallisina arkipäivinä kun pikkusisar oli kotona äidin kanssa, niin isommat pk.ssa (meilläkin omat syymme..) alle 5h. Äiti, joka unohtaa välillä kurikset kotiin, purkkarahan tuomatta, tuo lapset välillä hoitoon vasta ulkoiluaikaan. Äiti joka marisee tarvittaessa vaikka ulkoilusta tms.
Mutta kohtuus kaikessa, puolin ja toisin!
Tai vanhemmat, jotka pitävät (pienen) lapsena SÄÄNNÖLLISESTI pitkiä päiviä hoidossa, tarkoitan juuri välipäivä, sisarten koululomapäiviä, uuden sisaren synnyttyä kaikki isyyspäivät jne (ja juu, tiedän masennukset ym. huokaus*)
Siis piti kirjoittamani, että vanhemmat jotka pitävät pienen lapsen päivähoidossa pitkiä päiviä myös KAIKKI välipäivät ja toisenkin vanhemman lomapäivät VAIKKA äiti on kotona. Siis toistan: vaikka äiti on kotona esim. pikkusisaren takia.
En siis halua syyllistää pienten lasten äitejä, jotka ovat töissä, sillä usein juuri nuoret vanhemmat eivät ole saavuttaneet lomapäiviä tai haluavat säästää ne kerralla käytettäväksi. Se ei lasta loukkaa vaan se, että äiti saa olla kotoa, mutta lapsi ei.
Ja ihan tosi, minulla on ollut tälläinen perhe, missä isä tuo lapsen aamulla, matkaa töihin ja takas hakemaan 3 vuotiasta, eli päivän pituudeksi on tullut yli 9 tuntia, myös joulun, uudenvuoden ja esim helluntain välipäivät ja äiti on kotona vuoden ikäisen veljen kanssa ja sisar tiesi sen:/
En siis ole naama näkkärilä satunnaisen kauppa- tai siivouspäivien takia, kyllähän päiväkoti tuommoiset voittaa:)
Vierailija:
Itseäni freelancer-toimittajana on välillä jurppinut, kun päiväkodin hoitajat selvästi paheksuvat minua. En voi käsittää miten jonkun on niin vaikea ymmärtää, että vaikka on fyysisesti kotona, on silti voitava tehdä siellä töitä ihan samalla lailla kuin joku muu tekee perinteisemmässä työpaikassa. Ei siinä sivussa voi lasta kaitsea.
En jaksa enää selittää mitään.
Ikäänkuin työ olisi oikeaa vasta sitten, kun menee jonnekin duunipaikalle tekemään sen. Päiväkodin henkilökunta ei taida ymmärtää sitä, että freelancereilla ei välttämättä ole mieltä vuokrata ja maksaa erikseen jotakin työtilaa, kun työt pystyy tekemään tietokoneella missä vain.
työntekijöistä.Lounaat syödään lasten kanssa.Edellisessä pkssa ei keretty kahvitaukoja pitämään,joten ei paljoa juoruiluttu.On tosi hyvä,että annetaan myös ns. risuja,mutta sitten pitää olla valmis keskustelemaan asioista eli miksi pkssa toimitaan niin.
Minulle on yhdentekevää, mitä ajattelevat jos vien lapset hoitoon kun olen vapaalla. Ja olen rehellisesti sanonut, että olen huomenna kotona ja lapset tulevat myöhemmin. Jos vien juuri työvuorojen mukaan, hoitopäiviä tulisi joinain kuukausina vain 2 ja joinain se 10. Mutta niinä päivinä kun olen kotona, lapset menevät klo 9 ja haen klo 14. Kuukaudessa tulee ehkä pari-kolme päivää, jolloin olen kotona ja lapset hoidossa.
Ja se, mihin käytän nämä vapaapäivät, ovat se, että käyn ruokakaupassa, leivon viikon leivät ja teen viikon ruoat pakasteeseen.
Itse asiassa, en välitä tippaakaan, mitä asiasta ovat mieltä. Siitähän he palkan saavat ja minä olen maksanut päivistä. Yksi hoitaja ehdotti, että maaliskuussa kun olen 2 viikon lomalla, toisin lapset parina päivänä ainakin hoitoon kun olen maksanut päivät. Ehtisin hänen mielestä levätä välillä ja tehdä omiakin juttuja.
Myös yli 10 vuoden työkokemuksella ja kaksi lasta päiväkodissa hoidatuttaneena täytyy myöntää, että aina joinakin vuosina on " haasteellisempia" vanhempia. Palautetta saa ja pitää antaa, mutta asiakkaan pitää muistaa myös negatiivista palautetta antaessaan laki ja hyvät tavat. Itse olen joutunut pari vuotta sitten tilanteeseen, jossa lapsen mahd. oppimisvaikeuksista piti keskustella äidin kanssa ja tämän keskustelun jälkeen hän haukkui minut ja ammattitaitoni esimiehelleni (joka tiesi kyllä lapsen tilanteen ja oli kanssani samaa mieltä). Ensimmäinen keskustelu oli kutakuinkin asiallinen, mutta haukkuryöppy tuli siis esimiehelleni. Ymmärrän, että vanhempia järkyttää, jos omassa lapsessa voisi olla jotain " vikaa" , mutta kun tilanne oli sama oman lapseni kohdalla, olin ehdottomasti sitä mieltä, että kaikki apu, terapia yms. otetaan mitä irti saadaan. Haukut oli sitä luokkaa,että jälkeenpäin vasta älysin, että olisin voinut nostaa kunnianloukkaussyytteen.
No, tämä kyseinen lapsi ei suostunut mihinkään ulkopuoliseen apuun, kouluarvioon tai mihinkään. Nyt open kanssa keskusteltuani tilanne on mennyt vain huonompaan suuntaan koulussa ja lapsi on tosi suurissa oppimisvaikeuksissa. Tein sen, mitä piti, vanhemmathan päättävät lapsensa asioista, mutta mielessä kävi ajatus: " Mitäs minä sanoin..."
Vanhemmat eivät aina oikein ymmärrä, että mekään ei olla mitään lattiarättejä... Toki palveluammatissa ja ainakin meidän päiväkodissa kaikilla on ihan oikeasti hyvä ammatillisuus ja halu lapsen parhaaksi. Mutta lapsen paras ei aina ole sitä mitä vanhemmat haluavat kuulla, ikäviäkin asioita joudutaan keskustelemaan usein. Tämä oli vain yksi esimerkki, lukunsa vielä mielenterveysongelmista kärsivät vanhemmat, tälläkin hetkellä yksi, joka syyttelee meitä välillä vaikka mistä - ihan omituisia juttuja. Mutta se olisi siis ihan asia erikseen.
Juoruilua ja pahaa puhumista tuntuu olevan vanhemmissa enemmän, samoin kaikkea luuloharhaisuutta ainakin tämän ketjun perusteella :)
eli palautetta vaan, myös positiivista kun asiat korjaantuneet
Minä olen antanut myös hyvää palautetta, enimmäkseen juuri sitä. Mutta kun vain se ikävä palaute tahdotaan muistaa. Enää en aio sanoa mitään, kun heti otetaan nokkiinsa ja koko päiväkodin henkilökunta mulkoilee. Olen kai vainoharhainen, mutta näinpä asia tuntuu olevan.
Vierailija:
Minä olen antanut myös hyvää palautetta, enimmäkseen juuri sitä. Mutta kun vain se ikävä palaute tahdotaan muistaa. Enää en aio sanoa mitään, kun heti otetaan nokkiinsa ja koko päiväkodin henkilökunta mulkoilee. Olen kai vainoharhainen, mutta näinpä asia tuntuu olevan.
Kyllä siitä saatetaan mainita. Mutta enemmän jutun aihetta on esim. vanhemmissa, jotka tuovat lapsensa hoitoon joululomalla tai muina lomapäivinä, vaikka itse ovat kotona.
Kysyn uudestaan: Juotteko te päiväkahvitkin lasten seurassa?
siksi en vie lapsiani mihinkään hoitoon... mutta vien yksityiselle jos on pakko. onneksi on tuttuja siellä paljon.
yksityisten on kuiten vähän paremmin palveltava, muuten loppuu asiakkaat
Sen takiahan päiväkodit ovat auki välipäivinä, että työssäkäyvät vanhemmat saavat lapsilleen hoitopaikan. moni päiväkodin työntekijä olisi varmaan iloissaan ollut kotona lastensa kanssa välipäivinä, mutta kun piti mennä töihin hoitamaan myös sellaisia lapsia joiden vanhemmat olivat kotona, mutta eivät halunneet viettää lomaansa lasten kanssa. :(
En sitten tiedä, millaisella koulutuspohjalla ja kokemuksella tämä kyseinen johtaja oli pallilleen valittu, mutta kovin osaamattomalta hän hommassaan vaikuttaa olevan. Jos jotakin kysytään, niin aina saadaan ympäripyöreä kierrelty vastaus, eikä siis vastausta itse kysymykseen.
Nainen otti nokkiinsa tästä palautteestani, vaikka sanoi, että otamme siitä opiksi ja keskustelemme ryhmän kanssa. No, kun menin seuraavan kerran päiväkotiin viemään lastani, niin johan oli hoitajilla naamat kurtussa. Oli johtaja tainnut kertoa oman versionsa keskustelustamme...
-Se, joka ei aio enää valittaa (mikä numero nyt olinkaan)-
Itseäni freelancer-toimittajana on välillä jurppinut, kun päiväkodin hoitajat selvästi paheksuvat minua. En voi käsittää miten jonkun on niin vaikea ymmärtää, että vaikka on fyysisesti kotona, on silti voitava tehdä siellä töitä ihan samalla lailla kuin joku muu tekee perinteisemmässä työpaikassa. Ei siinä sivussa voi lasta kaitsea.
Itse kun molemmissa työskennellyt niin enpä ole moisia eroja hirveästi huomannut,että ihmettelen moista kommenttia. Ja kyllä vanhemmista puhutaan palavereissa joissa myös kahvia juodaan ja muutenkin. Niin sen verran vielä että rankempaa arvostelua olen vanhemmista kuullut nimenomaan yksityisellä puolella
Loistava viesti.Juuri noin se on. Eniten harmittaa (ei ärsytä)juuri se ettei lapsella ole KOSKAAN mörriretki eväitä tai omaa reppua tai urheiluvälineitä mukana(itkee kun tajuaa että kaikilla muilla on aina paitsi hänellä AINA) ja meidän pk on semmosella alueella että kaikki ovat vähintäänkin hyvä tuloisa että rahasta ei ole kyse vaan viitseliäisyydestä!! ja pauletta saa/pitääkin antaa, vain niin pystyy parantamaan asioita!
Ainiin..yksi mikä ÄRSYTÄÄÄÄ TODELLA ON:AINA!SIIS AINA! myöhässä tulevat vanhemmat.. jos pk menee 17.00 kiinni niin silloin se todella tarkoittaa että silloin suljetaan ovet. Aina sama perhe on myöhässä.. olen usein myöhästynyt bussista kyseisen perheen takia joka luulee että pk:sta voi tulla hakemaan vasta 17.15 kun ei millään ehdi aikaisemmin.. että pistää vihaksi.
Emme juorua kahvilla..keskustelemme ja mietimme miten asioita voisi parantaa. Ja juomme kahvit lasten seurassa..aina.. että se siitä kahvi/ruokatauosta..