Maksaako vanhemman yöpyminen Oyssissä lapsen sairauden vuoksi?
ja maksaako lapsen yöpyminen? Saako niistä mitään korvauksia Kelalta?
Kommentit (10)
Ei maksanut mitään, paitsi tilaamani aamupala maksoi. Eihän se herkkua ole yrittää nukkua siellä mutta mitäpä sitä ei sairaan lapsen eteen tekisi.
Lastenklinikalla helsingissä vanhempi saa olla osastolla lapsen luona rajoittamatta ilmaiseksi, ruokaa ja vastaavaa ei saa.
Ja lapsenkin hoitopäivistä menee maksu. Jos vanhemman yöllinen läsnäolo on välttämätöntä, voi sairaalasta saada todistuksen jonka perusteella voi saada kelalta korvauksia noista yöpymisistä. En muista nyt ollenkaan hintoja, siitä on vajaa puolitoista vuotta kun olin vauvan kanssa lastenosastolla OYS:ssa
vuonna 2002. Muistaakseni oli se " normaali" päivämaksu eli jotain 25€. En ihan tarkkaan muista. Kelalta sai sitten hakee siihen korvaukset.
niin ja OYS:ssa " tietenkään" tuohon vanhemman hintaan ei kuulu kuin yöpyminen, ei ruokia.
Hulluinta on, että vaikka äiti hoitaisi oman täysin äidinmaidolla olevan vauvansa osastolla, hän joutuu maksamaan myös omasta sairaalassaolostaan. Eikä OYS edes tarjoa äidille syötävää. Äidin on joko syötävä omia eväitään tai käytävät ravintolassa tai kanttiinissa.
En ymmärrä. Rintalapsi ei syö sairaalan eväitä ollenkaan. Silti OYS ei edes tarjoa äidille ruokaa. Ja laskuttaa vielä äidin yöpymisestä (lue äidin roolista hoitajana).
Vähemmän työtä hoitajillekin jos vanhempi hoitaa lastaan itse myös yöllä... HUS:in sairaaloissa ei ole maksanut vanhemman yöpyminen mitään.
Kuka kumma vauvaani hoitaisi ellen minä itse?
Onko kenelläkään kokemusta siitä, että ei ole itse päässyt hoitamaan lastaan sairaalaan? Onko vauvalla ollut hoitaja sairaalan puolesta, vai onko vauva jätetty yksin huutamaan/nälissään/märkänä??
OYS:ssa ihan oletettiin, että äiti tai isä tulee vauvaa hoitamaan. Ja siitä pitää sitten maksaa!?!?!?!?
Ja vaikka maksun saisikin takaisin KELA:lta, miksi se pitää yleensäkään periä? Outoa!
Yöpyminen maksaa, saat:
- ruokaa ja sängyn itsellesi, normaali sairaalamaksu
Yöpyminen ei maksa:
- kun nuokut tuolilla, odotushuoneen soffalla, lapsen viekussa samassa sängyssä (jos saat luvan) tai patjalla lattialla (jos saat sellaisen). Tai jos tuot ihan oman retkipatjan ja makuupussin ja saat luvan. Tällöin et saa mitään palveluita, kuten ruokaa. Jos lapsi on isompi ja syö oikeaa ruokaa, voihan vanhempi toki närpiä siitä jämät;)
tai kaksikin kertaa.
Alle 7v. huoltajalle paikka lapsen huoneesta pyrittiin järjestämään. Sitä isompien vanhemmat yöpyvät potilaskodissa.
Ja tosiaan, ruokaa ei saa samaan hintaan...Ja se majoituskin vaihtelevaa...ekalla kerralla kun lapsi oli tosi kipee niin mä ja lapsi saatiin yksityishuone, jossa oli jopa oma wc ja amme...
Taas toisella kerralla huonettamme vaihdettiin kahden päivän aikana kolme kertaa. Ja yöksi siirrettiin nukkumaan meidät videohuoneeseen, jossa ei ollut edes peiliä/lavuaaria/yövaloa/hälytintä. Osastolla oli tosi täyttä...
Osastolla selviää, kun ajattelee, että tekee sen lapsen vuoksi. Kyllä oma 2-3-vuotiaani oli ehdottomasti sitä mieltä, että oma äiti piti olla paikalla. Toki hoidettavana on aina lapsia myös ilman vanhempia, mutta itse en alle kouluikäistä yksin jättäisi...