Mitä sellaista lapsesi osaa, jota täällä ei kukaan usko? :)
Minä aloitan: Lapseni 2v ja 3kk voitelee leivän hienosti ja tasaisesti.
Kommentit (39)
Sanat olivat (ja ihan oikein näin lausuttuna): äiti, anna, ei, isi, nam.
Ei varmastikaan ymmärtänyt sanoja, matki puhettani. Neuvolassa eivät oikein uskoneet, kun kerroin sanoista 7 kk ikäisenä, mutta hänpä toisti niitä kerran käynnillämme ja neuvolan täti meinasi pudota tuolista:-)
On nyt verbaalisesti lahjakas ja edistynyt 2 vuotias. Osaa ulkoa kymmeniä loruja (osasi jo 1.5 vuotiaana noin kymmenen), laulaa lukemattomia lauluja ja soveltaa oppimaansa mitä erikoisemmissa tilanteissa. On suurta hupia tutuillemme, jotka hekin päivittelevät hänen osaamistaan.
On tiennyt jostain kummasta syystä aina, että millä kielellä kenellekkin pitää puhua siis myös vieraille, jotka eivät ole vielä sanonut mitään. Eli lapsi ei ole kuullut puheesta minkä maalainen ihminen on.
Nyt 3vuotiaana osaa puhua näiden kahden kielen lisäksi hyvin sujuvasti englantia, saksaa, ranskaa, ruotsia, norjaa, venäjää, tanskaa ja monia muita kieliä (ainakin omasta mielestään) :D.
mieheni täti kertoi poikansa nousseen pinnasängyn laitaa vasten seisomaan 2 kk vanhana. Kun ihmettelin tätä hän sanoi, että voi olla että se oli 2,5 kk. Taisi olla tädillä aika kullannut muistot. Oli naurussa pitelemistä.
käveli tukea vasten 5kk:n vanhana, oppi sit 9kk:n ikäisenä kävelemään.
Kukaan ei usko, mut mulla on videoitu todisteet!
ja ennen kuin täytti 3v teki jo 50-palaisia. Nyt on 3v8kk ja tekee varsin sujuvasti 100-palaisen, tosin tutun.
...epäuskoisena, että MITÄ kun kerroin, että meidän 1v poika avaa oven ovenkahvasta. Ihan oikeaoppisesti painaa kahvan alas ja joko työntää oven auki tai sitten vetää. Ja poikamme siis ikäluokkaansa nähden tosi pitkä, joten tämä siksi mahdollista.
Voi veljet!
Lapsesi kuulostaa sille että tekee mitä tahaqnsa jotta äiti ei nyt vain itke...
Toki jos kyse on onnenkyyneleiden kuivaamisesta ja itkemisestä naurun lomassa niin sitten kai ihan ok...
1v 1kk alkoi pitämään kynää ja lusikkaa oikein sormiotteella kädessään
2 vuotis neuvolassa osasi luetella värit ja osan kirjaimista
Tasan 2 vuotiaana teki ensimmäisen 30 palaisen palapelin oikein
että sellainen meidän nuppu :-)
Eli avaa koneen, kirjautuu sisään, menee nettiin, etsii sieltä omat lastensivut ja pelailee pelit.Sit laittaa koneen oikeaoppisesti kiinni.Oppi tän muutamassa päivässä.Tosin on pienestä pitäen oppinu käytää telkkaria, videoita, stereoita ja muita kodinkoneita.Piirtää tää lapsi ei osaa.
Mutta tuli noista muista mieleen, meidän kuopus vilkutti ja taputti 6kk iässä, nousi seisomaan 9kk, mutta käveli vasta 1v3kk. Eli aikaisin aloitti mutta loppupeleissä sitten myöhään.
Esikoinen aloitti pääjalkaiset 2v2kk, nyt 3v3kk kirjoittaa nimensä, kissan ja äidin. Piirtää autoja ratteineen ja renkaineen, ihmiselle sormet ja varpaat, silmälasit ja tukkaa. Joulukuusen ja tonttulakin tontulle. Pikkuveljen nimeä yrittää kirjoittaa. En kuitenkaan usko että osaa varsinaisesti kirjoitustaitoa, hahmottaa ehkä kirjaimet matkien tai jotenkin.
Samoin 1-10 luetteli numerot sujuvasti jo alle 2v, mutta silloinkin oli mielestäni enemmän numeroiden luettelemista kuin laskemista.
Avioero tulossa (mies aloitti suhteen työkaveriinsa heti vauvan synnyttyä) ja välillä tulee sitten itku väkisinkin.
Tyttärelle sanon, että äidillä on masu pipi ja tytär hakee paperia vessasta ja pyyhkii kyyneleet ja halaa. Sitten nauretaan yhdessä. Ei tapahdu usein, mutta joskus ei vain voimat riitä kaikkeen vauvan ja taaperon kanssa.
ja muisti mainita, jos joku autoista oli erityisen vanha :)
Nyt 3-vuotiaana osaa syödä lihiksen ja nakin käyttäen oikeaoppisesti haarukkaa ja veistä.
Aakkosista osaa luetella lähes kaikki, samoin numerot sujuvat 1-10 oikeassa järjestyksessä.
Mitään ei ole hänelle " opetettu" , on vaan tarttunut esim. siitä kun lasketaan rappusia tai isoveli luettelee kirjaimia.
Nyt se täytti eilen 6kk ja oppi ryömimään toissapäivänä. Harjoitteleekin nyt sitten konttausta....
Pitää itse tuttipulloa jo kuukauden verran.
Itse olen oppinut himppua vaille 3 v. ja jälkeenpäin tietysti ihmetellyt, miten se voi olla mahdollista. Mutta jos täälläkin jonkun lapsi on lukenut 3 v 2 kk iässä, kai äitini ja isäni sitten muistavat oikein.
Oman lapsen ihmelapsiosasto liittyy liikkumiseen, oppi kävelemään 9 kk iässä ja melkein saman tien kävelikin jatkuvasti, kunnes oppi hyvin pian myös juoksemaan ja kiipeämään... Tuo ovenkahvajuttu tuli meilläkin muistaakseni jo reilusti alle 1-vuotiaana. En tiennyt, että se on poikkeuksellista.
sekä oppi lukemaan juuri kolme vuotta täytettyään
mutta muistan vieläkin kun serkkuni oli vauva, sellainen että ei tainnut osata kuin ryömiä vasta, en muista ikää tarkalleen. äitinsä väitti minulle, että lapsi tietää missä on korva, nenä jne. en uskonut.
olin sitten heillä lapsenvaihtina ja kysyin huvikseen vauvalta että missä nenä? tyttö osoittaa nenäänsä. missä korva? osoittaa korvaansa jne. aivan uskomatonta! siitä lähtien olen miettinyt, että kuinka paljon vauvat oikeasti ymmärtää mitä me sanotaan?
ja ihmiselle silmänvalkuaiset-ja mustuaiset, kulmakarvat, korvat, kaulan, oikean määrän sormia ja varpaita ym.
Nyt 3v2kk iässä on todella lahjakas piirtäjä. Osaa myös kirjoittaa joitakin sanoja korvakuulolta (tuntee siis kirjaimet)
On erittäin kiltti, malttaa kuunnella ja osaa neuvotella.