Kätilö vastaa kysymyksiin!
Kommentit (28)
Yleensä vasta 18-20 viikon tienoilla.
klö
tai on " sattunut" omalle kohdallesi
Jos on hoikka ja normaalikroppanen...
Onhan se huomattavasti keskivertoa pitempi.
klö
oireita oli pahoinvointi huimaus yms.yhtäkkiä ne loppuivat parin päivän sisällä, miksi? Jotenkin tuntuu ettei kaikki ole kohdalla :(
18-20 viikon tienoilla alkaa vatsakumpu " pömpöttää" .
klö
Olen toissynnyttäjä ja tuplia odotan 18 viikolla. Synnytys pelottaa, vaikka takana onnistunut ja nopea yksöissynnytyskin.
Joskus kyseiset raskausoireet kestävät vain päiviä,joskus koko raskauden. Jos epäilet,ettei kaikki ole kunnossa,käy ultraäänessä muutaman päivän kuluttuua.
klö
Kaksossynnytyksiä on yhtä monenlaisia kuin synnytyksiä yleensäkin. Alatiesynnytyksinä sujuvat yleensä hyvin,väkeä vaan on huoneessa tuplamäärä. A-lapsen tarjonta loppuraskaudessa ratkaisee synnytystavan.
Joskus myös tehdään suunniteltu sectio ja A voi syntyä normaalisti ja B imukupilla tai hätäsectiolla.
Aika näyttää. Onnea raskauteen ja aikanaan sitten synnytykseen ja kaksosperheen elämään.
klö
kun nuo antamasi keskiarvot tuntuivat niin kovin korkeilta, tosin keskiarvojahan ne tietysti ovat..
Mulla tutut huomanneet raskaudet jo ennen 10. viikkoa ja joskus 13. viikon tienoilla pakko siirtyä äitiysvaatteisiin. Maha jotenkin pulpahtaa heti, turvotusta ilmeisesti? Kohtuni kylläkin eteenpäin kallistunut ja olen hoikahko.
Ensimmäisessä raskaudessa tunsin liikkeitä n. 15. viikolla, nyt toisessa vielä pari viikkoa aiemmin. Eikä ole kuvittelua, sillä erotan kyllä suolen liikkeet näistä tuntemuksista, tällaisia tuntuu vain raskaana ja esim. neuvolassa sydänäänet löytyy aina siltä puolelta vatsaa jossa liikettä tuntunut hetkeä aiemmin.
toistuuko sama toisessa raskaudessa? onko aihe suunnitellulle sectiolle?
kerro, mihin äiti voi synnytyksessä menehtyä, miten esim. raskausmyrkytys voi aiheuttaa kuoleman, miksi raskauden annettaan jatkua paineista huolimatta, vaikka synnytys pystyttäisiin käynnistämään viikkoihin nähden.
Aiheuttaako teillä keskustelua tälläiset harvinaiset tapaukset?
Kuten mainitsit,eroja on ja mainitsemani viikot ovat keskiarvoja.
klö
odotan toista lastani ja olen 10+4rv juuri nyt. Vatsa todella pullottaa (tiedän etteivät vatsalihakseni ole timmissä kunnossa), ja ihmettelen että johtuuko vain huonoista lihaksista vai onko jotain jatkuvaa turvotusta tässä vaiheessa raskautta?
Kiitos vastauksesta!
Sitä,että lapsi ei mahdu laskeutumaan äidin luisen synnytyskanavan läpi tai että pää tulee ulos,mutta hartioitten ja vartalon ulossannissa ongelmia. Äidin luisen lantion koko on ja pysyy,riippuu lapsen koosta ja tarjonnasta seuraavien kohdalla,millaista synnytystapaa ajatellaan.
klö
Tampereella.
klö