Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikkeistä pientä huolta

01.01.2006 |

Rv 23 meneillään ja odotan esikoisiani. Vauvojen liikkeitä olen tuntenut säännöllisesti rv 19 alkaen. Vielä en pysty erottamaan kumpi on kumpi tai missä päin on pää taikka jalat. Kuitenkin liikkeitä tuntuu selvästi enemmän oikealla puolella vatsaa ja toisaalta taas ihan vatsan yläosassa.

Ultrausten perusteella vasemman puoleinen kaveri on hyvin vilkas ja yrittää tupata oikean puoleisen yksiöön kaiken aikaa. Voikohan siitä johtua, että liikkeet tuntuvat enemmänkin toispuoleisesti?

Missä vaiheessa olette alkaneet erottaa vauvojen liikkeet toisistaan?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maqika:

Rv 23 meneillään ja odotan esikoisiani. Vauvojen liikkeitä olen tuntenut säännöllisesti rv 19 alkaen. Vielä en pysty erottamaan kumpi on kumpi tai missä päin on pää taikka jalat. Kuitenkin liikkeitä tuntuu selvästi enemmän oikealla puolella vatsaa ja toisaalta taas ihan vatsan yläosassa.

Ultrausten perusteella vasemman puoleinen kaveri on hyvin vilkas ja yrittää tupata oikean puoleisen yksiöön kaiken aikaa. Voikohan siitä johtua, että liikkeet tuntuvat enemmänkin toispuoleisesti?

Missä vaiheessa olette alkaneet erottaa vauvojen liikkeet toisistaan?

Vierailija
2/6 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksoset on kanssa esikoiset ja liikkeitä aloin tuntea muistaakseni viikolta 16 (?) alkaen. Kolme viikkoa myöhemmin saatiin tietää kaksosista eli liikkeistä sitä ei voinut päätellä.

Tosi pitkään liikkeet oli satunnaisia. Tunsin ne kyllä selvästi, mutta saattoi mennä päiviä ilman liikkeitä. Ite en noilla viikoilla tuntenut liikkeitä kuin esim. maatessani paikallaan sohvalla.

Joskus lähempänä 30 viikkoa muistaakseni alkoivat liikkeet tuntua päivittäin, mutta tuolloinkaan en tuntenut kuin oikeastaan a:n liikkeet. B liikkui ultrissa aina huomattavasti veljeään enemmän, mutta jostain syystä itse en niitä tuntenut. B kääntyi vielä joskus rv 35 (?) aikoihin, enkä itse ollut huomannut koko juttua. Ja ihan loppuun asti siis tuon b:n liikkeiden tuntemiset pysyivät hyvin harvoina.. Ilmeisesti se keskittyi monottamaan veikkaa ja pikku herra mua..:) Viimesillä viikoilla b alkoi pylläämään itseään peppu edellä mahanahan läpi ja se tuntui ja näkyi. Oli aika vinkeän näköistä, kun mahassa oli sellainen hervoton kutti.

Eli ei kannata huolestua, jos ultrien mukaan kaikki on hyvin. Kummankin vauvan liikkeet ei tunnu samalla tavalla ja Sullahan noita viikkoja on vielä sen verran vähän, ettei välttämättä edes joka päivä huomaa masuasukkien pyörimisiä. Tietysti, jos alkaa epäilyttää ja tuntuu, että jotain on pielessä, niin ainahan voi käydä ä-polilla tarkastuttamassa tilanteen.

Huoh.. Olihan se raskaus ihanaa. Pelottavasti sitä isoa mahaa alkaa nyt jo tulla ikävä..:)

Mutta onnea odotukseen! Toivottavasti kaikki menee hyvin!!

Dummy + uinuva termiittiduo (8kk)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt vastaan oikeasti..meni vahingossa toi sun teksti...

En tuntenut aina tasapuolisesti vauvojen liikkeitä, joten ei hätiä mitiä!! Välillä tuntui että toinen ei liiku ollenkaan ja toinen liikkuu koko ajan, mutta ei tosiaan aihetta ainakaan huoleen, jos muuten kerran näyttää hyvältä ultrissa ja raskaus sujunut mallikkaasti!

Mä en pystynyt tuntemaan kertaakaan että kumpi liikkui, lapset kun kasvaa koko ajan masussa, lopulta niitä oli vatsa täysi, ja siksi ei pystynyt tuntemaan, liikkuuko A vai B lapsi..

T. Tuplamami =) ja 2,5 kk pojat =) =)

Vierailija
4/6 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kumpaisellekin. Tosiaan kun on ensimmäinen raskaus meneillään niin en osaa ollenkaan arvioida miltä pitäisi tuntua, mutta olen itsekin sitä järkeillyt, että kaikki on varmasti ihan ok.

Vierailija
5/6 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli odotusaikana (tytöt nyt 10 kk) aivan samanlaisia fiiliksiä noista vauvojen liikkeistä. En pystynyt varmaan koskaan varmuudella sanomaan, että kumpi siellä liikkuu ja potkii. Välistä tuntui niin kuin liikettä olisi tuntunut vain yhdellä kohtaa ja kyllähän minä silloin murehdin, että onko siellä masussa kaikki hyvin. Joskus olin jo melkein varma, että nyt on toisella vauvoista jokin hätä. Oli myös tilanteita jolloin ennen ultrassa käyntiä olin aivan varma, että toinen vauvoista on perätilassa kun tunsin mukamas kovaa potkiskelua kohdunsuulla ja sitten ultrassa paljastuikin että molemmat ovat raivotarjonnassa tms.

Istukoiden sijaintikin vaikuttaa asiaan. Minulla toisen lapsen istukka oli etu- ja toisen takaseinässä. Istukka vaimentaa tuntemuksia, joten jos jostain kohdasta ei liikkeitä oikein tunnu, voi olla että se johtuu vaan paksusta istukasta.

Jos huolestut, niin käy ihmeessä neuvolassa päivystysajalla kuunteluttamassa sydänääniä, niin saat rauhallisen mielen. Sitä varten ne siellä neuvolassa ovat, että auttavat. Itse en muka viitsinyt vaivata neuvolaa huolillani ja sitten kökötinkin kotisohvalla murehtimassa ja itkemässä, että ovatko molemmat vauvat enää elossakaan.

Hyviä jatkoja!

Nunnuli2

Vierailija
6/6 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nunnuli2:

Jos huolestut, niin käy ihmeessä neuvolassa päivystysajalla kuunteluttamassa sydänääniä, niin saat rauhallisen mielen. Sitä varten ne siellä neuvolassa ovat, että auttavat. Itse en muka viitsinyt vaivata neuvolaa huolillani ja sitten kökötinkin kotisohvalla murehtimassa ja itkemässä, että ovatko molemmat vauvat enää elossakaan.

Tähän on pakko vielä lisätä, että meillä ei ainakaan neuvolan suuntaan kannattanut tuollaisessa asiassa kääntyä. Tosiaan saatiin tietää kaksosista vasta rv 19 ultrassa eli neuvolan sydänäänien kuuntelusta ei mitään voitu päätellä. Saattaa kuulemma tulla kaikuja ym. eli ei kerro oikein mitään.

Kaksosuutisen jälkeenkin sain useampaan kertaan neuvolassa tokaisun, että ei täältä kuulu kuin yhdet sydänäänet eikä silti mitään ehdotuksia ultrauksesta tai muusta tullut. Tuossa vaiheessa raskautta kannattaa ehdottomasti kääntyä ä-polin puoleen, jos tosiaan käy epäilyttää. Ultralla näkee, mikä vauvojen tilanne on ja saa itse rauhallisen mielen. Ja ä-polilla on myös tietotaitoa kaksosista hieman eritavalla kuin neuvolassa. Tietysti poikkeuksiakin voi olla, mutta meillä päin oli ainakin näin.

Ja muuten niistä sydänäänistä ei kannata heti säikähtää isommillakaan viikoilla. Muistan itse hyvin, kun mentiin käynnistelyyn 38+2 ja ensimmäisenä tietysti sydänkäyrälle. Kätilö etsi b:n sydänääniä reilusti yli minuutin ja totesi, että tämä taitaa olla piilossa. No mä tietenkin ehdin jo hätääntyä, sillä jos masussa on kaksi vauvaa, joiden molempien painoarviota on lähempänä kolmea kiloa, niin miten pirussa sinne muka toinen niistä piiloutuu. Olin jo aivan varma, että jotain kauheaa on tapahtunut, mutta sitten se tasainen jyskytys sieltä löytyi. Synnytyksessä sydänäänet katosivat varmaan tuhanteen kertaan ja joku kätilö oli jo viemässä leikkuriin, mutta suostui pyynnöstäni etsimään vanhemman kätilön, joka löysi b:n äänet uudelleen. Pikku neiti osasi siis tehdä katoamistemppuja vielä rv 39+2 eli tuossa Sun vaiheessa ei ole mikään ihme, jos ei sydänääniä ihan heti löydy.:)

Dummy + kaksikko (8kk)