Mitä tämän laulun sanat tarkoittavat?
Pullat pystyyn taikina nousee
beibi nyt leivotaan
Olen kaupungin tavoitelluin ukkomies
heitän hiivat tosta vaan
Munaa tarttee pullien päälle
laittaa kun ne paistetaan
Mahtava tuoksu uunista nousee
se ilmassa haistetaan
Hei tyttö olen matkalla Alabamaan
Mennään yhdessä leipomoon.
Olen matkalla Alabamaan
kas mestarileipuri oon,mestarileipuri oon
Jee jee jee.
Itse pidän makeista munkeista
tule tyttö leipomaan
Olen kaupungin tavoitelluin ukkomies
heitän hiivat tosta vaan
Vaivaan vaivaan taikinaa
vain jauhot pöllähtää
ja kuumassa uunissa aikansa muhii
taikinamöykky tää.
Hei tyttö olen matkalla Alabamaan
Mennään yhdessä leipomoon.
Olen matkalla Alabamaan
kas mestarileipuri oon,mestarileipuri oon
Jee jee jee.
Kommentit (35)
Mä en oo mikään uskovainen tai siveyden sipuli, mutta silti en näe sanoissa mitään kaksimielistä...
Tosin olen ollut lapsi kun olen kuullut kipaleen ekaa kertaa, joten ehkä siksi, kun silloin ei tiennytkään että se kertoisi muusta kuin leipomisesta.
80-luvulla ainakin kondomipaketin kyljessä luki "made in Alabama"
Ei hitsi mitä dorkia! "en mä ainakaan ymmärrä miten se vois kertoa mistään muusta kuin leipomisesta" xD
Muistaakseni Costello tai Pate (olikohan Costello edes Popedassa tuolloin, kai oli) kertoi joskus jossain haastattelussa (tai olisko ollut yhdellä risteilyllä) tuon laulun syntyneen baari-illan jälkeen aamuyöstä treenikämpällä. Siltä se kyllä kuulostaakin!
Surkean kuivaa jos ei huomaa edes tästä sanoituksesta, että elämä on täynnä erotiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni Costello tai Pate (olikohan Costello edes Popedassa tuolloin, kai oli) kertoi joskus jossain haastattelussa (tai olisko ollut yhdellä risteilyllä) tuon laulun syntyneen baari-illan jälkeen aamuyöstä treenikämpällä. Siltä se kyllä kuulostaakin!
Costello on kyllä ollut Popedassa vuodesta 1982 että oli silloinkin kun biisin syntymisestä kertoi.
Niin ja tää biisi on tehty 1984. Sanat ei ole Paten vaan Tapani "Arwo" Mikkosen. Monessa rivossä tai kaksimielisessä Popedan kappaleessa on Mikkosen sanat. Toki Patekin on tyhmiä tai rivoja tekstejä tehnyt.
Popeda tehnyt toistakymmentä levyä ja Pate Mustajärvi vissiin kymmenen soololevyä. Pate tehnyt noin sataviiskytä sanoitusta että siitä voi päätellä että kaikki tekstit ei todellakaan ole Paten kynästä.
Tissien puristelu tuntuu samalta kuin taikinan vaivaaminen 😁
😁 mä oon aina luullut, että tää biisi kertoo serkun kanssa panemisesta, kun Alabama on "tunnettu" sukurutsailijoista. Helpotus tietää, et saattaisi viitata baariin. 😅
Laulu vaikuttaa olevan kevyt ja humoristinen kertomus leivonnasta ja matkasta Alabamaan. Tekstissä puhuja kutsuu itseään kaupungin tavoitelluimmaksi ukkomieheksi ja ehdottaa yhdessä leipomista, erityisesti makeiden pullien ja munkeiden valmistamista. Alabamaan matkustaminen ja mestarileipurin mainitseminen voi olla symboli jollekin positiiviselle tai halutulle päämäärälle. Kaiken kaikkiaan laulu näyttää olevan iloinen ja kepeä.
Mutta toi heitän hiivat on kyllä törkää! Näin naisena jatkuvat hiivatulehdukset yhden yön tuttavuuksien jälkeen alkavat pikkuhiljaa potuttaa. Helppoa se on noilla ukkomiehillä ja muilla häntäheikeillä.
Vaivaan vaivaan taikinaa
vain jauhot pöllähtää
ja kuumassa uunissa aikansa muhii
taikinamöykky tää.
Mulla tuli jostain syystä mieleen, että taikinamöykky olis lapsenalku, "pulla uunissa" sanonta.
En mä vaan oo koskaan tykännyt Popedasta. Enkä ihmettele.
On hyvä että on tehty laulu vähemmän arvostetusta ammatista, leipurista. Kyllä huomaa että Tampere on ollut ja on edelleen punainen ja duunareita arvostetaan!
Kannattaa tutustua myös muuhun Ikurin Paulin koskettavaan tuotantoon, yksi omista suosikeistani on "oodi makkaralle". Koskettava kasvutarina rakkaudesta.