Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tämän laulun sanat tarkoittavat?

Vierailija
09.12.2013 |

Pullat pystyyn taikina nousee
beibi nyt leivotaan
Olen kaupungin tavoitelluin ukkomies
heitän hiivat tosta vaan

Munaa tarttee pullien päälle
laittaa kun ne paistetaan
Mahtava tuoksu uunista nousee
se ilmassa haistetaan

Hei tyttö olen matkalla Alabamaan
Mennään yhdessä leipomoon.
Olen matkalla Alabamaan
kas mestarileipuri oon,mestarileipuri oon
Jee jee jee.

Itse pidän makeista munkeista
tule tyttö leipomaan
Olen kaupungin tavoitelluin ukkomies
heitän hiivat tosta vaan

Vaivaan vaivaan taikinaa
vain jauhot pöllähtää
ja kuumassa uunissa aikansa muhii
taikinamöykky tää.

Hei tyttö olen matkalla Alabamaan
Mennään yhdessä leipomoon.
Olen matkalla Alabamaan
kas mestarileipuri oon,mestarileipuri oon
Jee jee jee.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä että on tehty laulu vähemmän arvostetusta ammatista, leipurista. Kyllä huomaa että Tampere on ollut ja on edelleen punainen ja duunareita arvostetaan!

Kannattaa tutustua myös muuhun Ikurin Paulin koskettavaan tuotantoon, yksi omista suosikeistani on "oodi makkaralle". Koskettava kasvutarina rakkaudesta.

Vierailija
22/35 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo mikään uskovainen tai siveyden sipuli, mutta silti en näe sanoissa mitään kaksimielistä...

Tosin olen ollut lapsi kun olen kuullut kipaleen ekaa kertaa, joten ehkä siksi, kun silloin ei tiennytkään että se kertoisi muusta kuin leipomisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla ainakin kondomipaketin kyljessä luki "made in Alabama"

Vierailija
24/35 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitsi mitä dorkia! "en mä ainakaan ymmärrä miten se vois kertoa mistään muusta kuin leipomisesta" xD

Vierailija
26/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni Costello tai Pate (olikohan Costello edes Popedassa tuolloin, kai oli) kertoi joskus jossain haastattelussa (tai olisko ollut yhdellä risteilyllä) tuon laulun syntyneen baari-illan jälkeen aamuyöstä treenikämpällä. Siltä se kyllä kuulostaakin!

Vierailija
27/35 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkean kuivaa jos ei huomaa edes tästä sanoituksesta, että elämä on täynnä erotiikkaa. 

Vierailija
28/35 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni Costello tai Pate (olikohan Costello edes Popedassa tuolloin, kai oli) kertoi joskus jossain haastattelussa (tai olisko ollut yhdellä risteilyllä) tuon laulun syntyneen baari-illan jälkeen aamuyöstä treenikämpällä. Siltä se kyllä kuulostaakin!

Costello on kyllä ollut Popedassa vuodesta 1982 että oli silloinkin kun biisin syntymisestä kertoi.

Niin ja tää biisi on tehty 1984. Sanat ei ole Paten vaan Tapani "Arwo" Mikkosen. Monessa rivossä tai kaksimielisessä Popedan kappaleessa on Mikkosen sanat. Toki Patekin on tyhmiä tai rivoja tekstejä tehnyt.

Popeda tehnyt toistakymmentä levyä ja Pate Mustajärvi vissiin kymmenen soololevyä. Pate tehnyt noin sataviiskytä sanoitusta että siitä voi päätellä että kaikki tekstit ei todellakaan ole Paten kynästä.

Vierailija
29/35 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alabama = alapää

Vierailija
30/35 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissien puristelu tuntuu samalta kuin taikinan vaivaaminen 😁

Vierailija
31/35 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

😁 mä oon aina luullut, että tää biisi kertoo serkun kanssa panemisesta, kun Alabama on "tunnettu" sukurutsailijoista. Helpotus tietää, et saattaisi viitata baariin. 😅

Vierailija
32/35 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulu vaikuttaa olevan kevyt ja humoristinen kertomus leivonnasta ja matkasta Alabamaan. Tekstissä puhuja kutsuu itseään kaupungin tavoitelluimmaksi ukkomieheksi ja ehdottaa yhdessä leipomista, erityisesti makeiden pullien ja munkeiden valmistamista. Alabamaan matkustaminen ja mestarileipurin mainitseminen voi olla symboli jollekin positiiviselle tai halutulle päämäärälle. Kaiken kaikkiaan laulu näyttää olevan iloinen ja kepeä.

Vierailija
33/35 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toi heitän hiivat on kyllä törkää! Näin naisena jatkuvat hiivatulehdukset yhden yön tuttavuuksien jälkeen alkavat pikkuhiljaa potuttaa. Helppoa se on noilla ukkomiehillä ja muilla häntäheikeillä.

Vierailija
34/35 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivaan vaivaan taikinaa

vain jauhot pöllähtää

ja kuumassa uunissa aikansa muhii

taikinamöykky tää.

Mulla tuli jostain syystä mieleen, että taikinamöykky olis lapsenalku, "pulla uunissa" sanonta. 

-
35/35 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä vaan oo koskaan tykännyt Popedasta. Enkä ihmettele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän