KUMMIT ei tasapuolisia, mitä teen?
Meillä on kaksi lasta, kummallakin omat kumminsa. Kummien panostaminen kummiuteen eroaa hurjasti ja tästä tulossa ongelma.
Toisen lapsen kummit on hyviä ystäviä ja ovat alusta asti panostaneet kummiuteen. Lapsi saa hulppeita lahjoja ja niiden lisäksi kaikenlaista erikoishuomiota, milloin viedään elokuviin, teatteriin, shoppailemaan, huvipuistoon, jätskille jne. Nyt kummit suunnittelee yhteistä viikon matkaa Lontooseen ja antaisivat sitten lapselle 10-v lahjaksi matkan, lähtisi heidän mukaansa siis.
Toisen lapsen kummit on pariskunta, joka käy kyllä synttäreillä ja meillä muutenkin kylässä. Huomioivat kyllä merkkipäivät, jne., mutta ei heillä ole aikaa eikä rahkeita eikä ehkä haluakaan tuollaiseen iloitteluun, mitä toinen lapsi saa kummeilta osakseen. Ja nyt sitten on alkanut tämä toinen lapsemme marista, että miksen mäkin pääse sinne ja tänne, saa sitä ja tätä, kun tuo toinenkin.
Mitäs tekisin? Pitäisikö toisen kummeille sanoa, että unohtakaa se Lontoonreissu ja muut ylimääräiset huvit. Olen yrittänyt toisen lapsen kanssa sitten tehdä jotain hauskaa yhdessä - mutta vähän hölmöä olisi lähteä esim. minun ja miehen vaan hänen kanssaan viikoksi reissuun kompensoimaan sitä, kun toinen pääsee kummien kanssa. Minne me se isompi lapsi sitten laitettaisiin siksi aikaa?
Mikä neuvoksi?
Kommentit (65)
Ei toisen lapsen kummeja voi rangaista siitä, että ovat superkivoja. Mä olisin onnellinen, että edes yhden lapseni kummi tekee tuollaista. En todellakaan alkaisi asettamaan rajoja ja ehtoja.
Mun keskimmäisen lapsen molemmat kummit unohtivat hänen syntymäpäivänsä viime vuonna ja tänä vuonna toinen onnitteli Facebookissa. Mun mielestä todella kurjaa, varsinkin kun hänen sisarusten kummit muistavat heitä ilman juhlapäiviäkin. En todellakaan ala vaatia muiden lasten kummeilta vähemmän huomiota tai ottamaan tämä huonot kummit omistava lapsi mukaan.
Tämä on kyllä vanha, mutta molempiin suuntiin viestiä.
-Älkää antako kummilapselle näin paljon kaikkea, mutta teillä on hyvät yhteydet.
- Kutsukaa vaikka kummilapsi teille pelaamaan lautapelejä, jotta saisivat enemmän yhteyttä eikä vaan juhlissa tapaamista.
Vierailija kirjoitti:
Kummin tehtävä on johdattaa lapsi seurakunnan yhteyteen.
Kai sen voi Lontoossakin tehdä? Taitaa alkuperäinen kummilapsi olla jo aikuinen joka tuskailee omien lastensa kummien kanssa?
Minusta kummiuteen ei mitenkään liity tasapuolisuus, vaan nimenoman lapsen henkilökohtainen huomioiminen. Joku lapsi juttelee mielellään Jeesuksesta ja hänen kanssaan on helppoa rukoilla, kun taas toiselle nämä asiat aukenevat joskus toiste. Ei ole olemassa mitään ikärajaa, jolloin lapsen voisi automaattisesti olettaa olevan kiinnostunut uskosta, Jumalasta, Jeesuksesta ja kaikesta, mikä aiheeseen liittyy. Mielestäni vanhemmat voivat opettaa näitä asioita siltä osin, joilta kummit jättävät ne vähemmälle. Tärkeintähän kuitenkin on Jeesuksen meidän puolestamme tekemä syntien sovitus ja sitä kautta osaksemme koituva sielunrauha kaikessa elämisessä. Siunausta!