KUMMIT ei tasapuolisia, mitä teen?
Meillä on kaksi lasta, kummallakin omat kumminsa. Kummien panostaminen kummiuteen eroaa hurjasti ja tästä tulossa ongelma.
Toisen lapsen kummit on hyviä ystäviä ja ovat alusta asti panostaneet kummiuteen. Lapsi saa hulppeita lahjoja ja niiden lisäksi kaikenlaista erikoishuomiota, milloin viedään elokuviin, teatteriin, shoppailemaan, huvipuistoon, jätskille jne. Nyt kummit suunnittelee yhteistä viikon matkaa Lontooseen ja antaisivat sitten lapselle 10-v lahjaksi matkan, lähtisi heidän mukaansa siis.
Toisen lapsen kummit on pariskunta, joka käy kyllä synttäreillä ja meillä muutenkin kylässä. Huomioivat kyllä merkkipäivät, jne., mutta ei heillä ole aikaa eikä rahkeita eikä ehkä haluakaan tuollaiseen iloitteluun, mitä toinen lapsi saa kummeilta osakseen. Ja nyt sitten on alkanut tämä toinen lapsemme marista, että miksen mäkin pääse sinne ja tänne, saa sitä ja tätä, kun tuo toinenkin.
Mitäs tekisin? Pitäisikö toisen kummeille sanoa, että unohtakaa se Lontoonreissu ja muut ylimääräiset huvit. Olen yrittänyt toisen lapsen kanssa sitten tehdä jotain hauskaa yhdessä - mutta vähän hölmöä olisi lähteä esim. minun ja miehen vaan hänen kanssaan viikoksi reissuun kompensoimaan sitä, kun toinen pääsee kummien kanssa. Minne me se isompi lapsi sitten laitettaisiin siksi aikaa?
Mikä neuvoksi?
Kommentit (65)
No ei se 7 vuotias kauheasti varmaan kaipaa lontooseen...
Pitäkää hauskaa kotona ja odottakaa 10 vuotiaan korttia :)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:02"]
No minä asettaisin Lontoon reissun ehdoksi sen, että toinen lapsikin pääsisi sinne mukaan. Maksaisin tietysti sen nuoremman lapsen reissun itse. Mutta on tuo vähän pöljää kummeiltakin lelliä vain perheen yhtä lasta tuolla tavalla (vaikka tämän kummeja olisivatkin) jos kerran on teidän hyviä ystäviä vuosien takaa, niin luulisi, että tuntevat kyllä sen teidän nuoremmankin lapsen ihan yhtä hyvin.
[/quote]
Samaa mieltä, toiminta on kummeilta hieman ajattelematonta, vaikka toki hienoa että satsaavat kummilapseen noin paljon. Lontooseen ei minusta silti tarvitse nuoremman päästä, ihan jo iän takia. (Ehkä reissu vanhempien kanssa parin vuoden päästä, jos rahat riittävät?) Mutta kummeille voisi ehdottaa, että seuraavan kerran voisivat ottaa molemmat lapset leffaan, vanhemmat voisivat maksaa nuoremman lipun.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:00"]
Voi hittolainen!
Sinä et voi asialle mitään etkä voi mennä sanelemaan, mitä kummit tekevät ja antavat lapselle. Maailma on epäreilu ja sille ei voi mitään. Sinun tulee jutella asiasta toisen lapsen kanssa ja saada hänet ymmärtämään asia.
[/quote]
No kyllä todellakin voi mennä sanelemaan :D Lapsi on kuintekin vanhempiensa ja heidän vastuulla on kasvatus, ei kummien. Eli vanhemmat päättää mihin lasta viedään, mitä sille ostetaan jne. Fiksut kummit neuvottelevat aina vanhempien kanssa jos ovat ostamassa lahjaa tai muuta kivaa kummilapselleen. Vai katselisitko sinä ihan hoomoilasena kun lastasi riepoteltaisiin milloin minnekin kummien mielen mukaan ;)
[/quote]
Ei ne mitään riepottele. Kyllä he mulle tai miehelle soittaa ensin ja sanoo, että olisi tällainen ajatus, mentäisiin ensi kuussa leffaan. Onko teille ok ja teistä elokuva lapselle sopiva, jne.
Ja kyllä useimpina tuollaisina kertoina olen jotain kivaa ohjelmaa sitten koittanut keksiä toiselle lapselle.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 17:54"]
Eikö se toinen lapsi voi lähteä toisten kummien mukaan jos maksatte reissun? Eikö teidän pitäisi kuitenkin tasata noita eroavaisuuksia kun kerran ne tiedostatte, että ei mene niin että toinen lapsi saa kaiken ja toinen ei mitään, näin kärjistetysti..?
[/quote]
Ihan hyvä idea. Mutta... Onko ne ystävykset valmiita ottamaan toisenkin lapsen riesakseen sinne matkalle? Kuitenkin aika eri reissata yhden kuin kahden lapsen kanssa. Ja on siinä sekin, että en tiedä, onko meillä varaa maksaa lapsen koko viikon matkaa ruokineen, sisäänpääsyineen, jne. nyt tässä vaiheessa. Ainakin täytyy nipistää sitten jostain.
Mitä tuollainen yhden lapsen Lontoonreissu mahtaa tulla maksamaan? 7 päivän ruokailut, julkisen liikenteen liput, sisäänpääsyt, musikaalilippu, jne? Lapsi olisi matkan aikaan 8-vuotias.
[/quote]
ei ei ja ei. Älä nyt missään nimessa laita sitä nuorempaa mukaan, anna kummien nauttia kummilapsestaan.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 17:55"]
Ehheh. Kun ihan aikuisten oikeasti. Enhän mä voi ketään velvoittaa tekemään kummilapsen kanssa yhtään mitään eikä ole aikomuskaan.
Pitäisikö nuoremmalle lapselle vaan sanoa, että niin, maailma ei ole tasa-arvoinen paikka. Niele harmistuksesi ja ota tästä opiksi, sellaista se elämä on.
Vai pitäisikö vanhemman kummeille vaan sanoa, että nyt stoppi. Asettaa katto lahjojen hinnoille ja sanoa, että yksi leffareissu tms/vuosi riittää. Ei matkoja. EI ihan reilua sekään.
[/quote]
jep, juurikin näin. Elämä ei ole aina täysin tasa-arvoista eikä sinun vanhempana tule curlata lastesi tietä. Anna kummien olla kummeja, sellaisia kummeja kuin he itse ovat. Kummin ei pidä tuntea syyllisyyttä siitä, mitä tarjoaa lapselle tai mitä ei tarjoa. Yksi kummi toimii näin, toinen noin - se on normaalia elämää. Älä missään nimessä ala kompensoimaan asiaa, sen jälkeen oletkin se toista lasta suosiva vanhempi. Tue lasta tämän pettymyksessä, anna keinoja selvityä siitä. Ja vastaavasti anna sen vanhemman lapsen nauttia kummeistaan ilman syyllisyyttä, tuollaisia kummeja on aika harvassa (tuo ei todellakaan ole mitään perusjuttua)
[/quote]
Emme mekään tällaista ajatelleet, kun heidät pyysimme kummeiksi. Ajattelimme, että hyvä jos jaksavat synttäreillä käydä. Mutta aina sieltä tulee nimpparikortit ja sitten ovat keksineet aina jotain kivaa ohjelmaa lapselle. Jo silloin, kun hän oli 2v, veivät leikkipuistoon, lennättämään leijaa, jne.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:09"]
Hypoteettinen tapaus eli provo.
[/quote]
Niin varmaan juu taas.
Voithan sä kertoa tilanteesta näille innokkaammille kummeille, eivät ehkä ole tulleet ajatelleeksi miltä toisesta lapsesta tuntuu. Koittaisin vanhempana kompensoida tilannetta toisen lapsen kannalta, kyllä sen pitäisi riittää perusteluksi, että toinen saa tehdä kivoja juttuja kummien kanssa. Ehkä nyt ei erikseen tarvii lähteä reissuun, mutta jotain muuta kivaa voitte tehdä vaikka sillä aikaa kun isompi on reissaamassa. Toisilta kummeilta en missään nimessä lähtisi vaatimaan mitään - teillä esikoiselle on vaan sattunut tosi erityisinnokkaat kummit.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:10"]
Voi hittolainen!
Sinä et voi asialle mitään etkä voi mennä sanelemaan, mitä kummit tekevät ja antavat lapselle. Maailma on epäreilu ja sille ei voi mitään. Sinun tulee jutella asiasta toisen lapsen kanssa ja saada hänet ymmärtämään asia.
[/quote]
No kyllä todellakin voi mennä sanelemaan :D Lapsi on kuintekin vanhempiensa ja heidän vastuulla on kasvatus, ei kummien. Eli vanhemmat päättää mihin lasta viedään, mitä sille ostetaan jne. Fiksut kummit neuvottelevat aina vanhempien kanssa jos ovat ostamassa lahjaa tai muuta kivaa kummilapselleen. Vai katselisitko sinä ihan hoomoilasena kun lastasi riepoteltaisiin milloin minnekin kummien mielen mukaan ;)
[/quote]
Ei ne mitään riepottele. Kyllä he mulle tai miehelle soittaa ensin ja sanoo, että olisi tällainen ajatus, mentäisiin ensi kuussa leffaan. Onko teille ok ja teistä elokuva lapselle sopiva, jne.
Ja kyllä useimpina tuollaisina kertoina olen jotain kivaa ohjelmaa sitten koittanut keksiä toiselle lapselle.
[/quote]
Eli sinäkin siis käytännössä sanelet, mitä kummit lapsen kanssa tekee kun annat touhuille hyväksynnän ;)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 17:51"]
Vaadit niitä köyhempiä kummeja tarjoamaan saman,mitä toinen lapsi saa eli Lontoo jne. on ihan itsestäänselvyyksiä, jos toisellekin kummit sen tarjoaa. Kyllä kummiksi suostuessaan täytyy ymmärtää, että kyse on oikeudenmukaisuudesta ja tasapuolisuudesta: toinen kummilapsi ei saa saada vähemmän kuin toinen!
Nyt vakava puhuttelu tälle toiselle pariskunnalle ja selitätte, että aikuisten tehtävänä on olla tasapuolisia ja näyttää kummilapselle, että hän on yhtä tärkeä kuin sisaruksensa.
[/quote]
No olipahan provoa taas... En tiennytkään että kummit sitoutuvat lahja-automaateiksi ja matka-automaateiksi, varsinkin riippuen muiden panostuksesta...;)
[/quote]
Kummit sitoutuvat olemaan tasapuolisia!
Minä antaisin kummien viedä isomman Lontooseen mutta se olisi se isoin juttu. Nuoremmalle kertoisin, että hänkin pääsee matkalle samaunikäisenä joko sinun tai vaikka isovanhemman kanssa ( te maksatte). Sitten vain säästämään nuoremman matkaa varten. Nuoremman matka voisi olla esim. Viikonloppureissu Kööpenhaminaan, Tivoliin, shoppailemaan yms. pe-su maksaa kahdelta noin 400 euroa, päälle tietty ruoat ja shoppailut.
Samalla tosiaan molemmat lapset oppivat, että ihan samaa ei saa kumpikaan mutta silti tasapuolisuuteen pyritään.
Siskoni on vanhimman lapseni kummi ja on luvannut viedä kummilapsensa matkalle. Sanoi sitten pienemmälle, että vie tämänkin mutta eri kohteeseen. Kaiken ei tarvitse olla samanlaista, kunhan on samankaltaiset mahdollisuudet.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:10"]
Voi hittolainen!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli sinäkin siis käytännössä sanelet, mitä kummit lapsen kanssa tekee kun annat touhuille hyväksynnän ;)
[/quote]
Koskaan en ole sanonut, että ette saa viedä. Mutta joskus on täytynyt sanoa, että silloin ei sovi, on joku harrastustapahtuma, isoäidin synttärit, tms. sattunut samaan päivään.
Mutta eihän nyt kukaan voi toisen lapselle tehdä niin, että hyppää vaan ovesta sisälle, tempaisee lapsen matkaan ja sanoo moikka, tuodaan sit joskus tää takasin, mennään käymään jossain! :)
Nyt lapsi alkaa olla jo niin iso, että voi alkaa itsekin sopia kummien kanssa menoista. Välillä kummit soittaa hänelle suoraankin, mutta pyytää varmistamaan asian myös äidiltä tai isältä. Minusta se ei ole paha.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:20"]
Minä antaisin kummien viedä isomman Lontooseen mutta se olisi se isoin juttu. Nuoremmalle kertoisin, että hänkin pääsee matkalle samaunikäisenä joko sinun tai vaikka isovanhemman kanssa ( te maksatte). Sitten vain säästämään nuoremman matkaa varten. Nuoremman matka voisi olla esim. Viikonloppureissu Kööpenhaminaan, Tivoliin, shoppailemaan yms. pe-su maksaa kahdelta noin 400 euroa, päälle tietty ruoat ja shoppailut.
Samalla tosiaan molemmat lapset oppivat, että ihan samaa ei saa kumpikaan mutta silti tasapuolisuuteen pyritään.
Siskoni on vanhimman lapseni kummi ja on luvannut viedä kummilapsensa matkalle. Sanoi sitten pienemmälle, että vie tämänkin mutta eri kohteeseen. Kaiken ei tarvitse olla samanlaista, kunhan on samankaltaiset mahdollisuudet.
[/quote]
Tämä oli hyvä. Sanon pienemmälle, että kun hän on "iso" 10-v., hänkin pääsee reissuun ilman toista sisarusta. Voihan se olla tosiaan sitten vaikka pari yötä Tukholmassa.
No mitenkäs se varsinainen kummin tehtävä, eli kristillinen kasvatus?
Jutelkaa vanhemman lapsen kummien kanssa ja sopikaa vähän rajaa lapsen lahjoihin. Mitään Lontoon matkoja tuskin tarvitsee tässä vaiheessa, vähempikin riittää, vaikka joku päivän kylpyläreissu. Nuoremmalle voi silloin keksiä muuta kivaa ja varokaa ettette kotona sanallakaan vertaile kummeja lasten kesken, ette edes vihjaa. Ne jutut jäävät lasten mieleen varmasti.
mulla oli itsellä lapsena kummi joka ei pitänyt yhteyttä, ei ostanut mitään eikä vienyt mihinkään. Veljelläni oli kaksi kummia, joilla oli varaa ostella kalliita lahjoja, vei huvipuistoon ja rannalle, kävi kylässä ym. Silti jo pienenä ymmärsin, että se on harmillista, mutta sille ei mitään voi. Onneksi minulla oli huippu isoveli, joka antoi sitten saamillaan leluilla leikkiä ja peleillä pelata. Tietysti tuntui ikävältä, kun veli lähti särkänniemeen ja itse joutui jäämään kotiin, mutta nopeasti se harmi unohtui kun sai olla sitten koko päivän äidin huomion keskipiste, tehtiin mun lempiruokaa ja pelattiin lempipeliä ym.
Ja tullessaan veli toi sitten jonkun kivan tuliaisen.
ulkomaanmatka on kyllä varmasti kova pala, että toinen pääsee ja itse ei. Onko teidän mahdollista tehdä kotiin jäävän lapsen kanssa jotain kivaa spesiaalia silloin- esim. käydä risteilyllä tai vaikka keksiä joka päivälle jotain pientä kivaa tekemistä?
Minä olen ainakin viennyt kummilastani ulkomaille useammankin kerran, risteilyille, leffaan jne. Perheessä kolme lasta eivätkä ole koskaan sanoneet, että minun pitäisi ottaa muita mukaan tms.
Kyllä olen reissuista aina kysynyt vanhemmilta sopiiko ja onko ajankohta ok. Tosin nyt kun kummilapsi jo kasilla, olemme jonkin aikaa sopineet menoista keskenämme.
Mun entinen paras ystävä sai ihan samanlaiset kohtalon. Hänellä on 2 nuorempaa sisarusta ja heitä kummit ovat hemmoitelleet aina. Törkeintä tässä on se että keskimmäisen kummi on vielä täti, hän tuo kaikille karkkipussin ja kummitytölleen todella, todella arvokkaita lahjoja. Esim tämä tuttuni jakoi lehtiä jotta sai laskettelusukset. Kummityttö oli siitä sitten kovasti surullinen ja kummitäti osti setin kummilapselleen.
Tämä mun entinen ystäväni ei ole edes nähnyt kummeja kuin muutaman kerran. Ristiäisten jälkeen kumpikin muutti pois maasta, toinen asuu Euroopassa, toinen paljon, paljon kauempana ja jos käyvät joskus Suomessa, eivät ikinä käy moikkaamassa. Teini-iässä äiti ja tämä ex-ystävä kävivät kummankin luona kylässä ja siinä kaikki. Ikinä ei joulukortteja, synttärikortteja, ripille muistamista, yo-lahjaa, ei häihin tullut, ei yhtään mitään. Ja toinen sisarus saa vaikka kuinka paljon ja todella arvokkaita lahjoja.
Me oltiin parhaat kaverit ihan ala-asteelta saakka ja olin mm kaaso hänelle. Sitten hänestä tuli äiti, olin muutaman kerran jopa lääkärissä, kun mies ei päässyt, lapsella oli mahdollisia kehitysongelmia ja halusi tukea mukaan. Meillä välimatka oli useita satoja km, eli junaliput maksoivat minulle mansikoita.
Minut tietenkin pyydettiin kummiksi, oli jo paljon aikaisemmin asiasta puhuttu. Lapsi syntyi ja yhteydenotto jäi siihen. Kävin vauvaa katsomassa, meni ihan hyvin, mutta sitten ei mitään erikoista ollutkaan tiedossa. Vasta kun ristiäiset oli pidetty minulta salassa sain kuulla totuuden. Olen liian köyhä. Pariskunta halusi varakkaamman kummin, joka voisi edes tulla syntymäpäiville. Kun olin niin vähävarainen verrattuna tähän toiseen kummiin, oli toinen parempi vaihtoehto.
Aika nopeasti meidän välit tämän jälkeen viilenivätkin.
Huvittavinta on tässä se, että muutama vuosi tapahtuman jälkeen aloin seurustelemaan mieheni kanssa, joka on työllään tullut aika varakkaaksi ja meillä kun on kaikki omaisuus yhteistä, voi päätellä miten asiat nyt on. Sen sijaan kummi erosi lähes heti ristiäisten jälkeen ja talouspuoli tietenkin on romahtanut sen myötä.
Minulla on paljonkin kummilapsia ja olen tämänkin asian takia kohdellut kummilapsia suht tasapuolisesti miten muut lapsen kummit tekee. Olen vanhimman kummilapsen kanssa käynyt Lontoossa, sai rippilahjaksi minulta ja samalle reissulle lähti sisko ja heidän äiti. Pari juttua me tehtiin kaksin kummityttöni kanssa ja maksoin hänen matkan kokonaan.
Nuorin kummityttö täytti juuri 8, eli meni tokalle ja hänen pikkusiskonsa meni ekalle. Tämä nuorempi on tosi prinsessa ja kummityttöni on tosi poikamiestyttö. Kävin kesällä Amerikassa ja kummityttöni äiti pyysi jos toisin jonkun kauniin mekon, kun kysyin onko jotain mitä voisin tuoda. Toinkin aika onnistuneen kappaleen, joka oli tosi simppeli ja vähän poikamainen. Sisko tuli aivan hirveän kateelliseksi ja isosisko selvästi nautti tilanteesta. Tämä oli minulle aivan uusi tilanne, aikaisemmin ei ole kenenkään kanssa moista ollut.
Mutta asia selvisi, nuoremman siskon kummitäti ei ole nähnyt kummilastaan viime joulun jälkeen, ei tullut isosiskon synttäreille, vaikka yleensä ovat käyneet myös siellä.
Ensi vuonna pitää vähän enemmän miettiä mitä vie ja viekö kummallekin. Mekon hinta Amerikassa on halpa, jos sillä välttää tappelun.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 17:48"]
Meillä on kaksi lasta, kummallakin omat kumminsa. Kummien panostaminen kummiuteen eroaa hurjasti ja tästä tulossa ongelma.
Toisen lapsen kummit on hyviä ystäviä ja ovat alusta asti panostaneet kummiuteen. Lapsi saa hulppeita lahjoja ja niiden lisäksi kaikenlaista erikoishuomiota, milloin viedään elokuviin, teatteriin, shoppailemaan, huvipuistoon, jätskille jne. Nyt kummit suunnittelee yhteistä viikon matkaa Lontooseen ja antaisivat sitten lapselle 10-v lahjaksi matkan, lähtisi heidän mukaansa siis.
Toisen lapsen kummit on pariskunta, joka käy kyllä synttäreillä ja meillä muutenkin kylässä. Huomioivat kyllä merkkipäivät, jne., mutta ei heillä ole aikaa eikä rahkeita eikä ehkä haluakaan tuollaiseen iloitteluun, mitä toinen lapsi saa kummeilta osakseen. Ja nyt sitten on alkanut tämä toinen lapsemme marista, että miksen mäkin pääse sinne ja tänne, saa sitä ja tätä, kun tuo toinenkin.
Mitäs tekisin? Pitäisikö toisen kummeille sanoa, että unohtakaa se Lontoonreissu ja muut ylimääräiset huvit. Olen yrittänyt toisen lapsen kanssa sitten tehdä jotain hauskaa yhdessä - mutta vähän hölmöä olisi lähteä esim. minun ja miehen vaan hänen kanssaan viikoksi reissuun kompensoimaan sitä, kun toinen pääsee kummien kanssa. Minne me se isompi lapsi sitten laitettaisiin siksi aikaa?
Mikä neuvoksi?
[/quote]
Elämä on. On teillä ongelmat. Ihmiset nyt sattuu olemaan ERILAISIA, ja toiset on varakkaampia ja toiset ei jne, jne. Et ole tosissas tän aloituksen kanssa ?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 17:55"]
Ehheh. Kun ihan aikuisten oikeasti. Enhän mä voi ketään velvoittaa tekemään kummilapsen kanssa yhtään mitään eikä ole aikomuskaan.
Pitäisikö nuoremmalle lapselle vaan sanoa, että niin, maailma ei ole tasa-arvoinen paikka. Niele harmistuksesi ja ota tästä opiksi, sellaista se elämä on.
Vai pitäisikö vanhemman kummeille vaan sanoa, että nyt stoppi. Asettaa katto lahjojen hinnoille ja sanoa, että yksi leffareissu tms/vuosi riittää. Ei matkoja. EI ihan reilua sekään.
[/quote]
jep, juurikin näin. Elämä ei ole aina täysin tasa-arvoista eikä sinun vanhempana tule curlata lastesi tietä. Anna kummien olla kummeja, sellaisia kummeja kuin he itse ovat. Kummin ei pidä tuntea syyllisyyttä siitä, mitä tarjoaa lapselle tai mitä ei tarjoa. Yksi kummi toimii näin, toinen noin - se on normaalia elämää. Älä missään nimessä ala kompensoimaan asiaa, sen jälkeen oletkin se toista lasta suosiva vanhempi. Tue lasta tämän pettymyksessä, anna keinoja selvityä siitä. Ja vastaavasti anna sen vanhemman lapsen nauttia kummeistaan ilman syyllisyyttä, tuollaisia kummeja on aika harvassa (tuo ei todellakaan ole mitään perusjuttua)