Muita naisia, joilla korkea hemoglobiini. Mulla 150. Onko siitä jotain haittaa?
Kommentit (17)
ohentamaan verta, tai luovuttaa sitä.
hb on yleensä 150-155
mulle on sanottu, että kannattaa luovuttaa ettei tule liian paksua verta ei ole terveellistä
Vierailija:
ohentamaan verta, tai luovuttaa sitä.
Vanha ketju juu, mutta en viitsinyt tehdä uutta. Onko haittaa naiselle hb 150 lukemasta vai onko kenties joku sairaus? Käyn kerran-kaksi vuodessa luovuttamassa, koska sama arvo on ollut viimeisen kymmenen vuotta.
Mun paras hb on ollut 165, kukaan ei ole koskaan sanonut että olisi haittaa.
Joillain on tuollainen geneettinen ominaisuus, että on paljon punasoluja/rautaa ja siten hyvä hapenkantokyky. Kestävyysurheilu-uraa suosittelisin, kuten juoksua tai hiihtoa. Rahasummat jotka voi voittaa on todella isoja.
Ei ole haittaa. Hyvä kun käyt luovuttamassa.
Et pääsis viivalle hiihtokisoissa😁
Vierailija kirjoitti:
Et pääsis viivalle hiihtokisoissa😁
Heh, itse asiassa voitin muksuna kaikki hiihto-, hyppy- ja juoksukisat. Ihan puoliurheilullinen olen nykyään. Lähinnä ajattelin jotain veritulpan mahdollisuutta, jos on korkea hb.
Minullakin on ollut aina (lukuunottamatta loppuraskauden aikaa, jolloin kävi satasessa) hb 140-150, viimeksi 144, eikä kukaan ole koskaan sanonut mitään muutakuin että se on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on ollut aina (lukuunottamatta loppuraskauden aikaa, jolloin kävi satasessa) hb 140-150, viimeksi 144, eikä kukaan ole koskaan sanonut mitään muutakuin että se on hyvä.
Mulla oli jossain vaiheessa 158. Lääkäri sitä vähän ihmetteli ja kielsi vähäksi aikaa vihreiden rehujen syönnin.
On olemassa sairaus nimeltään polysytemia vera, jossa Hb on tosi korkea, mutta siihen liittyy muitakin muutoksia verenkuvassa ja yleensä myös ihan oireita. On harvinainen.
Tuonne 165 saakka menee vielä naisilla ns. normaaliksi, vaikka onkin viitteen yläpuolella. Viitealueen yläraja on naisilla 155, eli tuollainen 150 hemoglobiini on täysin normaali. Muuten terveellä korkea (yli viitteen) Hb ei merkittävästi lisää veritulppa- tai muuta riskiä, polysytemiassa veritulppariski on kohonnut. Kannattaa myös muistaa, että sormenpäätesti ei ole täysin luotettava ja voi antaa virheellisiä tuloksia kumpaankin suuntaan.
Te joilla korkea hb, tupakoitteko? Verenluovutuksessa hoitaja sanoi että silloin tulos on virheellisesti niin korkea. Jotenkin se liittyi häkään..eli vaikka tupakoitsijalla hb korkea, niin ei oikeasti ole niin korkea.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla korkea hb, tupakoitteko? Verenluovutuksessa hoitaja sanoi että silloin tulos on virheellisesti niin korkea. Jotenkin se liittyi häkään..eli vaikka tupakoitsijalla hb korkea, niin ei oikeasti ole niin korkea.
En tupakoi
Tuo on kai vielä ok, mutta ei kannata päästää korkeammaksi. Liian korkea hemoglobiini altistaa tukoksille.
Mulla on aina ollut melko korkea hemoglobiini, toisen raskauden lopullakin alimmillaan 120.
Raskauden jälkeen imettäessäni oli 160, terkkari sanoi että voi johtua kuivumisesta. Imetyksen vähentyessä putosi vähän alle 150.
En tupakoi. Veriryhmä on sellainen jota ei kovin usein luovutuksessa kaivata kun ei sovi muille kuin saman ryhmän omaaville, mutta sehän auttaisi.
Itsekin yllätyin. Aina kyllä ollut hyvä veri. Mitä haittaa siitä nyt vois olla. Kannattaa muuten käydä luovuttamassa verta.