Kokemuksia venlafaxin (efexor) lääkkeestä?
Kommentit (139)
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000010232588.html
"Nainen oli syytteen mukaan kuollut masennuslääkkeinä käytettyjen venlafaksiinin ja bubropionin yhteisvaikutuksesta johtuneeseen myrkytykseen sekä sitä edeltäneeseen vakavaan väkivaltaan, josta oli seurannut rytmihäiriöitä ja äkkikuolema."
Tuossa uhri oli siis käyttänyt venlaa ja voxraa yhtä aikaa, ja se ehkä vaikutti osittain kuolemaan? Itse kokeilin voxraa venlan lisäksi, mutta tuntui pahalta sydämen kohdalla, joten lopetin kolmen päivän jälkeen.
Onko venlan ison annoksen äkillisestä lopettamisesta pitkän käyttöajan jälkeen jotain oikeaa vaaraa vai kielletäänkö se vain mahdollisten haittavaikutusten takia?
Vierailija kirjoitti:
Onko venlan ison annoksen äkillisestä lopettamisesta pitkän käyttöajan jälkeen jotain oikeaa vaaraa vai kielletäänkö se vain mahdollisten haittavaikutusten takia?
En tiedä "oikeasta vaarasta" mutta epämiellyttäviä oireita tulee äkkilopetuksesta. Itsellä, jos joskus unohdan ottaa lääkkeen, tulee epämiellyttävää pyörrytyksen tunnetta. Lisäksi, kun olen yrittänyt vähentää annostusta, on tullut itsetuhoisia ajatuksia. En uskalla edes ajatella, miten epämiellyttäviä oireita äkkilopetus aiheuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä "oikeasta vaarasta" mutta epämiellyttäviä oireita tulee äkkilopetuksesta. Itsellä, jos joskus unohdan ottaa lääkkeen, tulee epämiellyttävää pyörrytyksen tunnetta. Lisäksi, kun olen yrittänyt vähentää annostusta, on tullut itsetuhoisia ajatuksia. En uskalla edes ajatella, miten epämiellyttäviä oireita äkkilopetus aiheuttaisi.
Haluaisin vain nopeasti kokeilla, millaista elämä olisi ilman lääkkeitä. Siksi nopea lopetus houkuttelee.
Kauankohan nämä alkuoireet kestää?
Menee ihan päästä toiseen vointi, pääkoppa ja fyysinen. Välillä tekisi mieli tanssia ja laulaa, seuraavana päivänä kieriskelen sängyssä kaikin tavoin paskana. Nukkuminen tosi vähissä.
Ja vaan 37,5mg taidan olla jotenkin herkkä
Mielialassa perusvire kuitenkin positiivisempaan, nyt vasta 2vrk mennyt
Ja erilaisia "mielitekoja", välillä tosi kova ruokahalu (sanokaa pls että se loppuu, en halua lihoa), eilen iski hirveä salaatin himo, tänään tupakan.
Tasaantuuko?
Enpä voi tämän kokemuksen perusteella oikein suositella. Kolmena päivänä ehdin ottaa, oireet jatkuu vielä 2vrk myöhemminkin.
Sain ilmeisesti jonkunlaisen allergisen reaktion; kieli, silmät ja kurkkukin alkoi hieman turpoamaan
Aloitin tänään efexor 37,5, haluaisin kokemuksia voiko tämä määrä jo auttaa masennukseen/ahdistukseen yli 60-vuotiaalla. Pelottaa tää lääke, alotusoireet. Kertokaa hyviä kokemuksia lääkkeestä. Olisin kiitollinen
Ei ole ollut juurikaan ongelmia. Ainoa sivuvaikutus on ajoittainen yöhikoilu. Annostus on 75 mg. Kerran olen lääkkeen lopettanut ja se oli aika haastaa, mutta onnistuin siinä ilman suuria sivuvaikutuksia, mutta pudotin annosta todella hitaasti. Toisista mielialääkkeistä tullut pahojakin sivuoireita, joten hyvin yksilöllistä miten toimii kenelläkin.
Miten pitkään kesti kun alkoi tuntua paremmalta olo. Kauanko olet lääkettä käyttänyt.
Olen käyttänyt. Efexoria 37,5 nyt reilun viikon, olo on aika ikävä, jaloista voima pois ja silmät on jotenkin oudot, jäykät. Unettomuus on pahentunut ja ruokahalua ei paljon ole. Viikon päästä pitäis nostaa 75 mg. En tiedä kun näin pienestä jo on näin kurja olo. Mitähän seuraa jos lopetan tähän, joko tulee vieroitusoireet näin lyhyen ajan kun söin tätä.
Olen käyttänyt ahdistukseen. Alkuun 75mg ja auttoi hyvin. Yöunetkin paranivat. Ainoa haittavaikutus oli hikoilu kävellessä.
Sitten nostettiin annosta 150 mg, se ei sopinut. Johtui varmaan paljolti siitäkin, että itselläni on jatkuva triptyylilääkitys migreenin estoon ja näillä kahdella lääkkeellähän voi tulla haittavaikutuksia yhteiskäytössä. Nukuin kuin tukki, mutta olin päivisinkin todella väsynyt. Mielialaankaan sillä ei ollut mitään positiivista vaikutusta, päinvastoin. Tässähän lääkkeessähän on niin, että eri annoksilla se vaikuttaa elimistöön eri tavoin. Eli vaikutustapaa muuttuu annosta muutettaessa. Kokeilemalla selviää mikä sopii itselle.
Pudotin sitten takaisin tuohon 75mg ja olo koheni parissa päivässä ja kaikki oli taas hyvin. Annoksen puolituksen tein kertaheitolla, ei ollut minkäänlaista ongelmaa tai vieroitusoireita.
Jokin aika sitten lopetin lääkkeen, koska en halunnut kesällä hikoilla kuin porsas ja haluan juoda myös viiniä (käytön aikana ei juonut). Toki suurin syy oli se, että koin oloni olevan niin hyvä, etten sitä enää tarvitse. Lopetin kertaheitolla. Parin päivän päästä tuli ilmeisesti niitä oireita, joita jotkut sanovat "sähköiskuiksi". Olihan ne kyllä vähän sellaisia kuin penskana työnnettiin leikkinä sormea kevyeen paimenpoikaan, sellaisia lihassykähdyksiä ja pistelyä kuten tunnon palatessa puudutuksen/puutumisen jälkeen. Tätä oli itselläni lähinnä kasvojen alueella. Ei mitään vaarallista tai erityisen häiritsevää kuitenkaan. Tätä kesti noin viikon koko ajan väheten.
Eli ihan ok lääke.
Pjaskaa. Siitä ei meinannut päästä eroon mutta onneksi lopulta lähes vuoden jälkeen vieroitusoireet loppuivat. On totta että hieman tasaa mieltä mutta muuten sain siitä kamalia sivuvaikutuksia ja oli pakko lopettaa.
Alussa tuli pahat aloitusoireet, mutta ne menivät vähän alle kahdessa viikossa ohitse, jonka jälkeen vointi muuttui hyväksi. Tehoaa siis minulla hyvin ahdistukseen.
10kk syöny 150mg,ei mitään tehoa
Olen syönyt venlaa n. 14 vuotta annoksella 150mg, mutta nyt on pakko vähentää tai lopettaa, sillä hengittämisestä on tullut vaikeaa. Olen tässä pari päivää itkenyt tuon hengittämisen takia, ja venlan lopetus on viimeisiä asioita mitä haluaisin tehdä, mutta en keksi mitä muutakaan tässä oikein voi. Jos on vinkkejä niin otetaan vastaan!
Jos joudun venlan lopettamaan, niin varmaan voxraa haluaisin kokeilla tai jotain luonnon menetelmiä. Minulla siis adhd-oireet/dopamiinin vähyys vaikeuttaa elämää.
Että jätät hoitosi toteuttamatta siksi, että odottelet sotaa? Mielialalääkitystä ei normaalisti kaavailla koko loppuelämäksi. Ehdit hyvin syödä lääkkeesi ja vieroittautua sotaa odotellessa.