Kokemuksia venlafaxin (efexor) lääkkeestä?
Kommentit (139)
Mä oon syönyt tätä pienellä annostuksella (37,5) yli kuusi vuotta. Aloitusta edelsi todella voimakas ahdistuneisuus, joka tuntui kuukauden mittaiselta paniikkikohtaukselta. Joka aamu kun heräsin, ensimmäisenä itkin. Venlafaxiinin aloitettuani olikohan neljäs aamu kun en itkenytkään, ja siitä se paraneminen alkoi. Paniikkikohtauksia ei ole tuon jälkeen ollut juuri ollenkaan, tai ainakin menevät ohi todella nopeasti. Ahdistuneisuuden nousua on ollut vain kun olen ollut poikkeuksellisen stressaantunut.
Kahdella serkullani on ollut sama lääkitys, ja selkeästi meidän perheessä toimii. Kuitenkin annostus on hyvä pitää matalana, toinen serkkuni koki, että lääkkeen sivuoireet päihittävät sen antaman avun kun annos nostettiin 150mg, tuli muistiongelmia jne.
Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Olen onnellinen, että löytyi lääke, joka helpotti paniikkikohtauksia ja ahdistuneisuutta. Nyt saan elellä suht normaalia elämää, ilman pelkoa kohtauksista.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan kommentoinut tähän keskusteluun jo aikaisemmin, mutta sanon uudestaan: älkää koskeko Venlaflaxiiniin. Aivan saatanasta se vieroittuminen.
Minun poikani söi kaksi vuotta maksimiannosta. Lopetti käytön seinään. Ei ollut pahoja vierotusoireita.
Syön tätä parhaillaan. Kuukausi takana. Tuntuu auttavan ja olen jo jaksanut tehdä kotihommia yms. Niitä en ole moneen vuoteen saanut tehtyä.
Mieli on tasainen, annos 75mg . Nukun hyvin, herään pirteänä. En voi valittaa.
Ap on joko kuollut tai zombi jos aloitti lääkkeen.
Kuinka kauan kesti sivuoireet? Itellä tykyttää ja hikoiluttaa ja levoton olo jne.. Kohta jo 4 viikkoa syöny lääkettä
Aion lopettaa tänään 37.5 mg ottamisen. En voinut tehdä lääkenostoa koska se aiheutti todella kovan oksettavan olon. Väsymyksen ym. Joka päivä 2 kk ollut kuvottavaa oloa. Paino laski, ruokahalu meni. Nukkumaan mennessä tuntuu ihme "kohahduksia" päässä. Ainoa asia mihin tämä auttoi on että en itke joka päivä enää. Aiemmin jopa apteekin myyjän ystävällinen puhe sai itkun aikaan. En varmaan ole masentunut mutta vaikean tilanteen takia alakuloinen olen kyllä ollut.
Auttaako tämä hyökkäävän käytökseen ja pakonomaiseen kaupassa käyntiin?
Mulla on hankalaa pitää ostotunteita kurissa ja tämä on yleensä vain ruokakaupoissa. Mun on pakko käydä joka päivä kaupassa ostamassa purtavaa, vaikka ruokaa olisi jääkaapissa. Tämä on ajanut siihen, että tili on tyhjä 10-16 päivää ennen seuraavia rahoja.
Olen syönyt vajaa kymmen vuotta ja voi sanoa että pelasti elämäni. Aikaisemmin oli jatkuvia pelkotiloja, pelkäsin ihmisiä, en voinut esimerkiksi aina edes kaupassa käydä. Nyt pystyn elämään melko normaalia elämää.
Ensimmäisellä viikolla oli huono olo vähän aikaa lääkkeen ottamisen jälkeen ja hikoilua öisin. Toisella viikolla iski väsymys, kahdet päiväunet ja normaaliyöunet. Väsymys jatkui vielä pari viikkoa vähän helpottaen. Lääkkeen apu tuli huomaamatta, jossain vaiheessa vain tajusi että elämänilo oli palannut. Sain itse ainakin sen avun mitä tarvitsin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 12:16"]
Mikset voi noudattaa lääkärin määräämiä ohjeita?
Ei lääkäri "määrää" vaan kirjoittaa reseptin joka on suositus ja oikeus hakea lääke apteekista. Apteekki saa määräyksen myydä se lääke.
Ainoastaan siinä tapauksessa lääkäri määrää M1-lähetteellä pakkohoitoon jos henkilö on vaaraksi itselleen ja muille.
Minkälaisia sivuoireita teille tullut ,vatsavaivoja aika paljon itellä!
Mulle ei tule vatsavaivoja, kun otan lääkkeet niin, että alle on syöty kunnolla jo jotain ja syön vielä lisää lääkkeen ottamisen jälkeen ja juon paljon.
Hirveä myrkky! Voi tasata vähän mieltä mutta itsellä oli melkein kaikki sivuvaikutukset mitä lääkkeestä on lueteltu ja siitä oli aivan hirveä vierottua. Ei koskaan enää!
Exään Venlafaxin vaikutti siten, että nukkui noin 13 tunnin yöunet, lisäksi parit päikkärit ja nukahteli kesken lauseen. Paino nousi parissa viikossa kymmenisen kiloa. Masennukseen ei vaikuttanut mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mies käytti, siltä katosi koko tunne-elämä ja paljon muutakin. Onneksi lopetti ja vähitellen saanut tunteet takaisin. Ei ole helppoa myöskään puolisolle, jos toinen on lääkityksellä :(
Venla on toisen lääkkeen ohella pelastanut mun elämäni. Aloitusoireet oli vähäiset. Lopetusoireet ei varmaan niinkään vähäiset, kun unohdettu annos aiheuttaa raajoja liikuttavia sätkyjä. Toki annoksenikin on iso. Aion kyllä lopettaa lääkkeiden käytön myöhemmin. En aloittaisi Venlaa turhaan eli pieniin oireisiin. Mutta silloin kun ollaan oikeasti syvällä Venlaa kannattaa kokeilla.
Lääkäri haluaisi, että nostan annosta 150mg:sta, mutta en haluaisi yhtään isompaa annosta pahoista vieroitusoireista johtuen. Saatamme vaikka olla kohta sodassa Venäjän kanssa, ja sitten ei tiedä kulkeeko lääketoimitukset edes.
Toinen vaihtoehto olisi kuulemma kokeilla toista lääkettä, mutta olen huolissani kuinka ahdistava olo tulisi ilman venlafaxinia. Kokemuksesta tiedän, etten haluaisi sitten olla ihmisten kanssa tekemisissä pariin viikkoon siinä tilassa.
Jos jollain on jotain vinkkejä, niin kertokaa ihmeessä : )
Tietääkö joku mikä on venlafaksiinin maksimiannos mitä käytetään?
En olisi ihminen ilman kyseistä läääkettä. Pitäisi olla pakollinen kaikille väkivaltaisuuteen taipuvaisille.