Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia venlafaxin (efexor) lääkkeestä?

Vierailija
20.11.2013 |

Huomen aamulla pitäisi aloittaa ko. lääke.

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs jos vaan söisit sitä lääkettä etkä kyyläisi sivuoireita

Vierailija
22/139 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaankaan syö nyt, koska lääke on määrätty aamulla otettavaksi. En oo edes lukenu sivuoirelistaa, tiedän vain ne sivuoireet joita ihmiset on kertoneet kokeneensa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, onpas jännä että monella hikoiluttanut.... Tätä kun määrätään joskus myös vaihdevuosioireiden hoitoon naisille, joille hormonit ei käy.

Vierailija
24/139 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Efexoria vuodesta 2007. Lääke määrättiin minulle masennuksen ja pakko-oireisen häiriön hoitoon. Olen syönyt lääkettä varsin isoilla annoksilla: nytkin on maksimiannostus eli 375 mg. Alussa oli muistaakseni jonkinlaisia vatsaoireita, muita aloitusoireita en oikeastaan muista olleen. Ilmeisesti lääke vähensi ruokahalua, koska laihduin silloin paljon. Lääke kai toimi, koska olin hyvinvoiva ja työkykyinen pitkään. Nyt en ole lääkkeen tehosta enää niin varma, kaikenlaisia ongelmia mielen puolella ilmenee edelleen... tosin saatan kärsiä myös jonkinlaisesta persoonallisuushäiriöstä, mikä on kai monimutkaisempi juttu. Välillä mietin, onko lääkkeestä varsinaisesti hyötyä vai käytänkö sitä vain tottumuksen vuoksi. Mikäli haluan lopettaa lääkkeen joskus, se tulee olemaan todella vaikeaa. Jos unohdan ottaa lääkkeen parina päivänä, olo muuttuu hirveäksi. Tulee ärtyisä ja säpsähtelevä olo, näköhäiriöitä, yököttää, kuvottaa, päässä humisee ja sirisee.

Efexor muuten tosiaankin aiheuttaa orgasmivaikeuksia. Näin ainakin minulla.

Tässä ketjussa joku sanoi, että masennusta tulisi pyrkiä hoitamaan ensisijaisesti ruokavaliolla, liikunnalla ja terapialla. Ymmärrän tämän mielipiteen, tosin syvästi masentuneelle itsestä huolehtiminen on usein vaikeaa ja jopa ylivoimaista. On vaikeaa syödä hyvin ja monipuolisesti, kun ei edes pääse sängystä ylös sitä ruokaa ostamaan, tai ei uskalla mennä ihmisten ilmoille. Moni voi saada mielialalääkkeistä suuren avun, tai ainakin pienen sysäyksen eteenpäin, jotta jaksaa huolehtia itsestään paremmin. Itse suhtaudun kyllä lääkkeisiin hieman kaksijakoisesti: käytän lääkkeitä itse, mutta en ole varma tehosta. En osaa sanoa, olisinko voinut vielä huonommin ilman Efexoria.

Johtopäätös? Käyttäkää lääkkeitä, jos on pakko (mielellään mahdollisimman pienellä annostuksella), mutta kokeilkaa muutakin.

Vierailija
25/139 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei!

tänään haen venlafaxin lääkkeen apteekista ja olen positiivisin mielin kokeilemassa tätä!

mutta nyt mietin että kannataako ottaa lääke aamulla vai illalla?? 2198

Vierailija
26/139 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 2v kokemus. Maniaa ja aijemminkin mainittua sosiaalista estottomuutta. koskaan ei oo mennyt niin lujaa, ja mikään ei tuntunut miltään.

ihan hirveä lääke. edelleen tuo ajanjakso elämässäni aiheuttaa jäätävää häpeää.

ainut lääke tosin joka tehosi masennukseen. mutta ei sen arvoista.

Vierailija
27/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suunnittelin aloittavani puolittamalla sen 37.5mg pillerin, mutta se onkin kapseli. Hm. Miten sen saa tasan puoleksi? Ei ainakaan helposti.
Lääkäritkin on vaan ihmisiä, joten ei niiden ohjeita aina kannata noudattaa niin kirjaimellisesti, varsinkaan tällaisessa masis vaivassa. Voi aatella omalla järjelläänkin. Eri juttu on sellaiseen sairauteen määrätyt lääkkeet jossa on hengenlähtö vaarassa.
Sain tänään sen reseptin. En ole vielä aloittanut, vaan odotan kilpirauhaskokeiden tuloksia terveyskeskuksesta. Kilpparin vajaatoiminta aiheuttaa myös masennusta ja paljon kaikkia erilaisia vaivoja.
Mieluiten olisin ottanut ja kokeillut Armouria, mutta sitä on tosi vaikea saada. On niin vähän niitä lääkäreitä jotka sitä kirjoittaa.
Pyysin sitten tuota Efexoria, miedointa.

Vierailija
28/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-efexor, hikoilua, vapinaa, unettomuutta, aggressiivisuutta.
-cipramil, sama kuin edellä, mutta aggressiivisyyttä ei ollut.
- seromex, mikään ei tunnu miltään. Totaalinen välinpitämättömyys.
-mirtatsapin, nukuin.

Vierailija
29/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää syökö tota paskaa. Teistäkin ainakin 95% syö masennuslääkkeitä turhaan. Itsekin näin tein vuosia sitten tyhmänä. Kun lopetin Efexorit, niin vieroitusoireet kestivät 3 kuukautta! En suosittele.

Vierailija
30/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli oikein hyvä lääke, toimi depressiooni. jouduin ikävä kyllä lopettamaan sen sydänongelmieni vuoksi. pelkäsin myös pahoja vieroitusoireita, kun lopetin, mutta eipä niitä juuri tullutkaan.

Vierailija
31/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 jatkaa vielä, vastaan muidenkin kysymyksiin tuolta aiempaa ketjusta:

-otin ainakin itse lääkkeen aamulla

-orgasmivaikeuksia ei tuonut, seksi oli koko lääkityksen ajan hyvää

-sivuoireita ei tullut mulle, mutta koska sydämessäni on ongelmaa, jouduttiin venlaf. ajamaan alas

- kuvittelin, että olen jo niin kunnossa, ettem tarvitse venlan tilalle mitään 

-meni muutama kk. että olin taas sairaalakunnossa depression takia. ei auttanut liikunta, ei ruokavalio, ei peräti urheilukaan ;-p vaan ilman lääkitystä sairastuin taas vakavasti. nyt kokeillaan sitten sepramilla, saadaanko minut kuntoon.

Vierailija
32/139 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 01:26"]

Bää bää, vitun lampaat. Syökää vaan turhaan lääkärin tuputtamia masennuslääkkeitä ja sotkekaa aivokemianne pysyvästi. Lääkärit itsekin tietävät, että tämä on väärin, mutta resurssipula ja lääketeollisuuden lobbaus.

[/quote]

Suus kii, vitun idiootti. Oletko koskaan ollut VAKAVASTI masentunut? Et. Olet kärsinyt korkeintaan alakuloisuudesta tai kuuluisasta kaamosmasennuksesta, sellaisesta josta naistenlehdet kirjoittelevat "masennuksena". Sitten olet alkanut liikkumaan enemmän, karsinut skeidan ruokavaliostasi ja tadaa- yhtäkkiä olet taas kunnossa.

Silloin kun ihminen on VAKAVASTI masentunut, syömisellä tai liikunnalla ei ole vaikutusta mihinkään: ihminen on pelkkä tyhjä kuori, joka haluaa kuolla koska ei kestä ajatusta itsestään kuormittamassa läheisiään. Päivät menevät sumussa, iltaisin ahdistaa ja itkettää kaikki. Osa lakkaa puhumasta, osa syömästä tai nukkumasta. Osa joutuu/pääsee osastohoitoon. Josset ole itse kokenut NÄITÄ OIREITA, voit pitää suusi kiinni jatkossakin.

Vierailija
33/139 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin toissapäivänä Efexorin pienimmällä mahdollisella annostuksella (37,5mg). Näin siksi, että olen lääkkeille herkkä, ja itse lääke aloitettiin sen takia että olin osastohoidossa vaikean ahdistuksen ja masennuksen takia. Minulle on kokeiltu kaikenlaisia lääkkeitä, syön yhtä neuroleptia päivittäin mutta se ei auta ahdistukseen tai masennukseen, jotka ovat pahentuneet viime vuosina huomattavasti. Tämä oli toinen osastojaksoni kuluneena vuonna, joten siksi lääkkeen aloitus.

Toistaiseksi olo ei tunnu kummoiselta, ainakaan huonolla tavalla. Ensimmäisenä päivänä oli väsynyt olo, nukuin kamalasti ja päässä heitti, eilinen meni lievemmillä oireilla ja tänään oireet olivat sitäkin lievemmät. Kuvotusta on ollut vähän, samaa ruokaa ei pysty syömään kamalasti. En tiedä olisiko myös oksetusta, mutta neuroleptini vähentää pahoinvointia, joten se vaikuttanee tässä taustalla positiivisesti.

Tiedän, että aina sanotaan että lääkkeillä menee aikaa vaikuttaa, jopa kuukausia, mutta oma mielipiteeni omalla kohdallani on tämä: paskapuhetta. Jokainen lääke, joka minulle on sopinut/tehonnut, on aloittanut vaikutuksensa ensimmäisten päivien aikana. Neuroleptin aloittaessani oloni oli jo samana iltana erilainen, ja nyt tuntuu että Efexor vaikuttaisi hyvältä myös.

Vierailija
34/139 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 57, Efexor ei ole ssri-lääke, eikä sitä suositella sellaiselle, jolla on taipumusta aggressiiviseen käytökseen.

Vierailija
35/139 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käytti, siltä katosi koko tunne-elämä ja paljon muutakin. Onneksi lopetti ja vähitellen saanut tunteet takaisin. Ei ole helppoa myöskään puolisolle, jos toinen on lääkityksellä :( 

Vierailija
36/139 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle venla oli ihan kamala! Alkuun potki kyllä hyvin, aijemmin kokeiltu jo vaikka mitä muutakin.

Mutta pitkässä juoksussa latisti tunteet täysin. Ei ahdistanut joo, mutta mistään ei saanut mielihyvääkään. Mikään ei tuntunut miltään, tein ihan pimeitä juttuja, join holtittomasti, shoppasin, harrastin irtosuhteita, paskoin ihmis- ja kaverisuhteeni...

Elämä tasantui kun lopetin lääkkeen.

Ei enää ikinä :(

Vierailija
37/139 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lääke. Ei sivuvaikutuksia ja itsarit sun muut ei ole tulleet mieleen. Toimii ainakin minulla.

Vierailija
38/139 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa surullisia kokemuksia efexorista.. Söin muutaman vuoden ja oli tosi hyvät fibat.. Mulle tuli mania niistä jossain kohtaa. Itellä oli kyllä tosi kivaa, olin kuin teini ja shoppailin hulluna ja elin netissä ja päivitin facebookia koko ajan lennokkailla päivityksillä. Ainut vaan että olin yli 30 perheenäiti.. Kyllästyin pitkään avioliittooni ja otin eron, tein hulluuksia ja olin muuttamassa ulkomaille miehen perässä.
Vissiin siinä kohtaa terapeutti vasta tajusi ettei kaikki ole kohdillaan.
Lääkäri totesi että efexorista puhjennut mania. Lääke lopetettiin vähitellen ja hulluus alkoi.. Hirveät tuntikausia kestävät paniikkikohtaukset joka päivä (kuin hasis tm huumekäyttäjien kertomuksista). Kauhea paluu tavalliseen elämään, heräsin todellisuuteen ja itkin elämääni, missä kurjuudessa olin.. En varmasti olisi eronnut ilman efexoria, en olisi uskaltanut lähteä seikkailemaan ihan ok liitosta. Mutta kun oli tylsää !!! Paluuta ei enää ollut, olin sössinyt kaiken.
Efezor on huume.

Vierailija
39/139 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:27"]

Mulla kanssa surullisia kokemuksia efexorista.. Söin muutaman vuoden ja oli tosi hyvät fibat.. Mulle tuli mania niistä jossain kohtaa. Itellä oli kyllä tosi kivaa, olin kuin teini ja shoppailin hulluna ja elin netissä ja päivitin facebookia koko ajan lennokkailla päivityksillä. Ainut vaan että olin yli 30 perheenäiti.. Kyllästyin pitkään avioliittooni ja otin eron, tein hulluuksia ja olin muuttamassa ulkomaille miehen perässä. Vissiin siinä kohtaa terapeutti vasta tajusi ettei kaikki ole kohdillaan. Lääkäri totesi että efexorista puhjennut mania. Lääke lopetettiin vähitellen ja hulluus alkoi.. Hirveät tuntikausia kestävät paniikkikohtaukset joka päivä (kuin hasis tm huumekäyttäjien kertomuksista). Kauhea paluu tavalliseen elämään, heräsin todellisuuteen ja itkin elämääni, missä kurjuudessa olin.. En varmasti olisi eronnut ilman efexoria, en olisi uskaltanut lähteä seikkailemaan ihan ok liitosta. Mutta kun oli tylsää !!! Paluuta ei enää ollut, olin sössinyt kaiken. Efezor on huume.

[/quote]

Sain tänään lääkäriltä reseptin Efexoriin. Mulla on lieviä pakko-oireita lähinnä pesemiseen liittyen, sekä ajoittain ahdistuneisuutta ja nukkumisvaikeuksia. Tällä hetkellä syön Optiparia 5 mg annoksella (lääkärin mielestä ihan placebo-annos jo, niin pieni) sekä noin 50 mg ketipinoria nukkumiseen. Aikaisemmin mulla oli 20 mg Optiparia, mutta ajoin sen alas manian takia. Olin tosi energinen, mutta yöunet katosi ja avomiehellä meni hermot. Ketipinor nukuttaa ihan kohtuullisesti, mutta siitä mulle tulee ahmimiskohtauksia ja en pysty kontrolloimaan syömistä. Iltamätöistä seuraa vatsakipuja ja lihomista. 

Uusin nyt myös Rivatril-reseptini, jotta voisin ainakin ton Ketipinorin lopettaa. Lääkäri yllättäen ehdotti Optiparin vaihtoa Efexoriin, ja aattelin että mikä siinä, laitetaan kokeiluun. Nyt mua kuitenkin arveluttaa, kannattaako edes aloittaa. Oma tilanne on kuitenkin tällä hetkellä ihan kohtuullisen hyvä. Lähinnä toi maniataipumus vähän mietityttää ja lopettamiseen liittyvät sivuoireet. 

Vierailija
40/139 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lääke aloitettu. En uskaltanut ottaa koko annosta, vaan tyhjensin osan lääkkeestä pois kapselista. Toivottavasti em. auttaa, ettei tuu pahoja sivuoireita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme