Millainen MIES ei halua lapsia?
Tunnetteko? Mitä on taustalla? Millaista elämää haluaa itselleen? Mitkä ovat syyt?
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:55"]
Kaikilla ei ole asiat samanlailla kuin sinulla. Meillä on neljä alle kouluikäistä lasta:
Herätys klo 9.00, josksu harvoin saatamme herätä jo kahdeksalta. En usko, että nukkuisin juurikaan tämän pidempään jos olisin lapseton. Tai siis itseasiassa en varmasti nukkuisi, koska lähtisin aamulla töihin.
Ruokaa tekisin itsellenikin, samalla teen myös lapsille. Tykkään terveellisistä elämäntavoista jokatapauksessa. Urheilen noin4 kertaa viikossa, saatan käydä juoksemassa, puntilla tai uimassa, välillä lasten kanssa ja välillä ilman (isäkin osaa hoitaa).
Matkustamme mieheni kanssa kaksin kerran vuodessa, lasten kanssa kerran vuodessa ja satunnaisesti myös omien ystäviemme kanssa. Eli ihan samanlaista elämää elämme kuin ilmankin lapsia, paitsi sitten ei olisi noita mahtavia reissuja lasten kanssa, mutta ne on kivoja! Luultavasti raahaisin jonkun kummilapsen tai vastaavan reissuun jos omia ei olisi.
Kirjaa luen joka ilta minäkin, kylläkin klo 20 eteenpäin kun lapset on unilla. En usko,e ttä lapsettomanakaan lukisin aikaisemmin sillä treenaaan usein illalla enne sitä.
Oma elämäni ei oiekasti ole oikeastaan yhtään erilaista jos olisin lapseton. Olisin luultavasti vain yksinäisempi, se olisi ainoa ero.
[/quote]
Eli olisit kotona ilman lapsiakin? Kyllä se näin lapsettomankin korvaan melko isolta erolta normaaliin kuulostaa. Normaalina pidän siis sitä, että käydään töissä tai että ollaan huoltamassa lapsia kotona.
[/quote]
Tällä hetkellä kyllä, sillä olen työtön
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:59"]
Kerro sinä sitten mitä sellaista harrastat, jonka lapset estävät? Tuokin on hassua ajattelua, että lasten kanssa voisi lähteä vain pakettimatkalle. Me olemme jatkaneet pitkiä omatoimilomiamme eksoottisiin kohteisiin myös lasten syntymän jälkeen. Ainoa mikä on muuttunut, on matkustusmukavuus. Kaksistaan saatoimme ahtautua siihen romuisimpaan bussiin ja nukkua ties missä halvassa hökkelissä, nyt olemme sijoittaneet vähän enemmän nopeisiin ja mukaviin siirtymiin ja paremmin varustettuihin yöpymispakkoihin.
-ohis
[/quote]
Eri kirjoittaja vastailee, mutta... _iso_ muutos tuon matkustusmukavuuden lisäksi on se, että otat huomioon puolisosi lisäksi myös lapset. Joillekkin se tulee luonnostaan, eikä aiheuta sen kummempaa muutosta. Joillekkin sen kolmannen ja neljännen (etc.) huomiointi on iso juttu. Joidenkin mielestä se on ihan ok, avokille ja minulle se aiheuttaisi tekemättömiä juttuja. Jotkut mielellään vaihtavat joitain asioita lapsiin, me emme.
Itse kuuntelen musiikkia lenkillä enkä voisi kuvitella samanlaisia reittejä ja lenkkejä vaunujen kanssa, saati sitten vanhemman lapsen kanssa. Eli voisin kyllä lenkkeillä, mutten samalla tavalla. Ja sama hiihtämisen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 12:06"]
Ei täällä saa onnellinen lapsistaan, tai perhe-elämästään, se on tuputtamista ja käännyytämistä. Lapsettomalla on AINA asiat paremmin ja tietää, miten elää oikeasti ja VAPAASTI.
Totta puhuen, se että voi valita, on hyvä asia. Kummatkin valinnat hyviä asioita, paitsi että lapsia omaava saisi olla kyllä hyvä vanhempi, välittää lapsistaan. Mitä usein ihmiset eivät ymmärrä, on se, että toisen suurena ja tärkeinä pitävät asiat voivat olla toiselle hyvin mitättömiä, tai ne eivät kiinnosta. Tai sitten niitä asioita on eletty ja koettu jo aikansa ja tarpeeksi. Ei ole yhtä oikeaa tietä. Ette te lapsettomat kuitenkaan tiedä hevon paskaakaan lapsellisen elämästä. Se on fakta. Siksi ei voi verrata näitä kahta asiaa.
[/quote]
Tuo boldaamani kohta pätee molemmin päin. Ne asiat mitä lapselliset hehkuttaa on useimmille lapsettomille täysin yhdentekeviä. Esim. joku geenien jatkuminen, ei voisi vähempää kiinnostaa.
Ja ihan varmasti jokainen normaali aikuinen tietää JOTAIN lapsiperhe-elämästä. Jokainen on sellaisessa asunut, ja suurimmalla osalla on sukulaisia/tuttavia joilla on lapsia. Kukaan ei voi tietää toisen elämästä kaikkea, mutta jonkin verran kyllä. Ja useimmilla sen verran että voi sanoa ettei moisesta elämästä pitäisi. Varmaan sinäkin voit sanoa että et haluaisi sirkuskiertolaiseksi vaikket ole sitä ikinä kokeillut, eikö?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:59"]
Kerro sinä sitten mitä sellaista harrastat, jonka lapset estävät? Tuokin on hassua ajattelua, että lasten kanssa voisi lähteä vain pakettimatkalle. Me olemme jatkaneet pitkiä omatoimilomiamme eksoottisiin kohteisiin myös lasten syntymän jälkeen. Ainoa mikä on muuttunut, on matkustusmukavuus. Kaksistaan saatoimme ahtautua siihen romuisimpaan bussiin ja nukkua ties missä halvassa hökkelissä, nyt olemme sijoittaneet vähän enemmän nopeisiin ja mukaviin siirtymiin ja paremmin varustettuihin yöpymispakkoihin.
-ohis
[/quote]
Eri kirjoittaja vastailee, mutta... _iso_ muutos tuon matkustusmukavuuden lisäksi on se, että otat huomioon puolisosi lisäksi myös lapset. Joillekkin se tulee luonnostaan, eikä aiheuta sen kummempaa muutosta. Joillekkin sen kolmannen ja neljännen (etc.) huomiointi on iso juttu. Joidenkin mielestä se on ihan ok, avokille ja minulle se aiheuttaisi tekemättömiä juttuja. Jotkut mielellään vaihtavat joitain asioita lapsiin, me emme.
Itse kuuntelen musiikkia lenkillä enkä voisi kuvitella samanlaisia reittejä ja lenkkejä vaunujen kanssa, saati sitten vanhemman lapsen kanssa. Eli voisin kyllä lenkkeillä, mutten samalla tavalla. Ja sama hiihtämisen suhteen.
[/quote]
Sama minulla käteenvedon kanssa. Vittu kun on tylsää keskustelua, tylsiltä ihmisiltä.
Ei täällä saa onnellinen lapsistaan, tai perhe-elämästään, se on tuputtamista ja käännyytämistä. Lapsettomalla on AINA asiat paremmin ja tietää, miten elää oikeasti ja VAPAASTI.
Totta puhuen, se että voi valita, on hyvä asia. Kummatkin valinnat hyviä asioita, paitsi että lapsia omaava saisi olla kyllä hyvä vanhempi, välittää lapsistaan. Mitä usein ihmiset eivät ymmärrä, on se, että toisen suurena ja tärkeinä pitävät asiat voivat olla toiselle hyvin mitättömiä, tai ne eivät kiinnosta. Tai sitten niitä asioita on eletty ja koettu jo aikansa ja tarpeeksi. Ei ole yhtä oikeaa tietä. Ette te lapsettomat kuitenkaan tiedä hevon paskaakaan lapsellisen elämästä. Se on fakta. Siksi ei voi verrata näitä kahta asiaa.
[/quote]
Saa olla onnellinen lapsista, sehän on suorastaan suotavaa! Sen onnen hehkuttaminen "Millainen mies ei halua lapsia" otsikon alla on taas toinen juttu.
Jälkimmäinen osa viestistäsi oli tiukkaa asiaa ennenkuin päästiin tuohon hevonpaskaan. Totta, lapsettomana minulla ei ole juurikaan omakohtaisia kokemuksia lapsista. Tiedän että lapselliset (pun intende) ystävät ja kaverit eivät esimerkiksi lähteneet enää entiseen malliin rientoihin, eli lapsen kanssa eläessä ei joko halua tai kerkeä niihin. Lisäksi jos muu tietoni on paskaa ja perseestä, niin syyllisiä ovat väärää tai vajaata informaatiota jakaneet lapselliset esimerkisksi tällä foorumilla. Lähdekritiikkiä olen yrittänyt pitää järkevällä tasolla, joten ihan kaikkea lukemaani en usko, mutta...
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 12:17"]
[/quote]
Saa olla onnellinen lapsista, sehän on suorastaan suotavaa! Sen onnen hehkuttaminen "Millainen mies ei halua lapsia" otsikon alla on taas toinen juttu.
Jälkimmäinen osa viestistäsi oli tiukkaa asiaa ennenkuin päästiin tuohon hevonpaskaan. Totta, lapsettomana minulla ei ole juurikaan omakohtaisia kokemuksia lapsista. Tiedän että lapselliset (pun intende) ystävät ja kaverit eivät esimerkiksi lähteneet enää entiseen malliin rientoihin, eli lapsen kanssa eläessä ei joko halua tai kerkeä niihin. Lisäksi jos muu tietoni on paskaa ja perseestä, niin syyllisiä ovat väärää tai vajaata informaatiota jakaneet lapselliset esimerkisksi tällä foorumilla. Lähdekritiikkiä olen yrittänyt pitää järkevällä tasolla, joten ihan kaikkea lukemaani en usko, mutta...
[/quote]
No niin, joku provosoi ja jotkut närkästyvät. Ihan asiaakin kyllä tässä, toisille ihmisille toiset asiat ovat tärkeämpi kuin toisille. Sehän on loistavaa, hyvä että nykypäivänä on oikeastikin enemmän valintoja. Ihmiset ovat vaan turhan herkkänahkaisia, ehkä sekin on enemmän tämä nettikirjoittelun piirre?
Alkuperäiseen kysymykseen. Minun veljeni, 45-vuotias mies. Rakastaa kyllä lapsia ja hoitaa mielellään esimerkiksi minun lapsiani. Mutta on yksineläjä, haluaa viettää suuren osan ajastaan yksin. Ei ole ole missään nimessä peräkammarinpoika, oli nuorempana useita seurustesuhteita, on urheilumiehiä, korkeasti koulutettu ja menestynyt hyvin työssä. Yksinkertaisesti haluaa vaan olla "yksin".
Olen huomannut että mitä enemmän mies tienaa, sitä vähemmän hän haluaa lapsia. Ainakin minun tuttavapiirissäni =)
Onneksi ihmiset pystyvät valitsemaan tänä päivänä, aiemmin niitä lapsia vaan käytännössä "tuli" kun kaikkien piti elää yhteiskunnan normien mukaan. Onneksi siitäkin on jo montakymmentä vuotta.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 14:02"]
Olen huomannut että mitä enemmän mies tienaa, sitä vähemmän hän haluaa lapsia. Ainakin minun tuttavapiirissäni =)
[/quote]
Tuolla aiemmin linkatussa excelissä yli keskiarvon lapsia oli korkeastikoulutetuilla miehillä. Olikohan 1.50 keskiarvo ja tohtorikoulutetuilla 1.68 tms. Tarkista itse.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 14:02"]
[/quote]
Tuolla aiemmin linkatussa excelissä yli keskiarvon lapsia oli korkeastikoulutetuilla miehillä. Olikohan 1.50 keskiarvo ja tohtorikoulutetuilla 1.68 tms. Tarkista itse.
[/quote]
Sanoin että tuttavapiirissäni, ja puhuin puhtaasta rahasta enkä mistään KOULUTUKSISTA! =D Enemmän tuntemani yritysjohtajat sitä paitsi tienaa kuin tutkija-tohtori tai yliopisto-professoriopettaja.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:21"]
Mun mies. Koulutettu, fiksu, empaattinen, ahkera, luova. Haluaa elää aktiivista elämää, tehdä kiinnostavia asioita. Syyt: ei halua lasta koska ei halua.
[/quote]
Mitä asioita miehesi haluaa elämässään tehdä?
[/quote]
Kirjoittaa ja tehdä musiikkia, tehdä töitä, matkustaa, lukea, urheilla.
[/quote]
Kaikkia noita asioita voi tehdä isätkin. Taiteeseenkin saa lisää syvyyttä.
[/quote]
Unissaan voivat... t. isukki
Ette te lapsettomat kuitenkaan tiedä hevon paskaakaan lapsellisen elämästä. Se on fakta.
[/quote]
En voi puhua kaikkien puolesta, mutta itse tiedän lapsiperhe-elämästä aika paljon, koska olen seurannut sellaisia läheltä ja olen itse sattunut kasvamaankin sellaisessa. Miksi koettaa tehdä tuosta asiasta jotenkin myyttistä ja käsittämätöntä: kyllä lasten kanssa elämisestä on saatavissa paljonkin tietoa.
Mun mies. Koulutettu, fiksu, empaattinen, ahkera, luova. Haluaa elää aktiivista elämää, tehdä kiinnostavia asioita. Syyt: ei halua lasta koska ei halua.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:23"]
[/quote]
[/quote]
Kirjoittaa ja tehdä musiikkia, tehdä töitä, matkustaa, lukea, urheilla.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:48"]
Eivät vaan halua lapsia juuri teidän kanssanne.
[/quote]
Illan hyvänmielenluojahan se siellä :D
Täällä on kanssa yksi mies kuka ei halua lapsia, ikää on nyt 27 ja heti kun tulee vuodet täyteen menen pistämään johdot poikki. Niin ja olen onnelisesti naimissa. Olen kohta valmis diplomi-insinööri ja muutenkin ilmeisen älykäs kaveri vaikka en mensaan päässytkään kun joskus kävin koittamassa (äö testin mukaan 128), jos nyt koitetaan änkeä tuohon älykäs/koulutettu mies muottiin
En halua lapsia, koska pidän elämästäni tälläisenä. Tykkään harrastaa liikuntaa ja siihen meneekin aikaa viikossa yli 10 tuntia, ja usein treenataan vaimon kanssa kaksin mikä on mielestäni myös tärkeä osa tuota urheiluharrastusta.
Kun en ole töissä tai urheilemassa tahdon olla rauhassa. Löhötä sohvalla, maadottaa tietokoneella tai vaan pötkötellä vaimon kanssa sängyssä.
Myös matkustelu on mukavaa ja siihen jää hyvin rahaa kun asuu kaksin pienessä kämpässä eikä rahaa mene lapsiin. Tykkään käyttää rahaa muutenkin itselleni tärkeisiin asioihin kuten esim. moottoripyöriin ja muihin harrastuksiin. Mikään "eläminen" niin kuin moni sen mieltää bilettämisineen ja muutenkin viinan kanssa lotraaminen ei juuri kiinnosta enkä edes muista koska olisin viimeksi ollut kännissä.
Jos loogisesti miettii lapsen hankkimista niin en voisi suurta osaa nykyisistä lempi asioistani enään tehdä, ainakaan siinä määrin kuin nykyään, ja saisin tilalle paljon aktivitteettejä jotka minua eivät ainakaan tällä hetkellä kiinnosta. Päätös lapsen hankkimisesta on myös siinä mielessä vaikea pala, että kun päätät hankkia lapsen niin vietät loppu elämäsi, sen ainoan elämäsi, isänä tykkäsit siittä hommasta tai et. Itse tahtoisin olla melko varma, että haluan olla isä ennen kuin löisin valinnan lukkoon ja tätä tuskin tulee tapahtumaan.
Itseä joskus suorastaan kylmää kun ihmiset yllyttävät toisia hankkimaan lapsia nuorena, että ne on sitten pois alta jo viiskymppisenä ja saa elää itselleen. Siis mitä ?!?!? mää voin elää itselleni ihan koko ajan jos niin haluan, ja sen luultavasti nyt teenkin.
Mitään velvollisuutta suvun jatkamiseen en koe, kyllä maailmassa ihmisiä riittä, liikaakin. Ja jos huolestun että loistavat geenini menevät hukkaan käyn mielummin luovuttamassa siittiöitä, parempi että joku ketä vanhemmuus kiinnostaa hoitaa ne hommat.
Vastaan mielelläni ja avoimmesti kysymyksiin jos joku löytää jonkun aukon ajattelumallistani.