Mies huudattaa vauvaa, vauva nyt 1,5kk
Meillä on miehen kanssa aikamoinen näkemysero vauvan itkuun vastaamisesta. Minä pyrin vastaamaan vauvan tarpeeseen mahdollisimman nopeasti. Mies taas on sitä mieltä, että kyllä se vauva "vähän" kitistä ja itkeä voi, ei haittaa yhtään. Esim. jos vauva on nukkumassa päiväunia ja herää (herää yleensä aina itkien), kannattaa miehen mielestä odottaa sellaiset 5-10min jos vauva vaikka nukahtaisi uudestaan. Ei siis kannata mennä katsomaan vauvaa eikä ainakaan nostaa syliin.
Minä olen tässä aivan eri mieltä. Meidän vauva herää oikeastaan aina nälkäisenä (herää öisinkin vain syömään ja nukahtaa heti uudestaan). En ole vielä havainnut sellaista, että tosissaan itkisi ja sitten vain itsestään nukahtaisi uudestaan. TOki saattaa unissaan parahdella, mutta kyllä sen erottaa kunnon itkusta.
Mitä mieltä on av-raati? Minusta vauvan tahallinen huudattaminen on väärin. Tietysti ihan joka inahdukseen ei tarvitse reagoida, mutta en mä voisi antaa vauvan huutaa yksinään viittä minuuttia, ellei ole ihan pakko...
Kommentit (46)
Aika nopeasti oppii erottamaan äänensävystä, onko kyseessä "tahtoo syliin" -kitinä vai oikea asia.
kanssa on pakko varmasti jättää kaikenlaista huomioimatta, mutta ainakin mulle yksikkövauvan vanhempana myös tahtoo syliin -kitinä oli ihan oikea asia.
Tahtoo syliin -kitinä ei ole asia, johon on vain yksi tapa reagoida Nälkäiselle täytyy antaa ruokaa, uniselle lepoa, mutta "tahtoo syliin" kitinään auttaa ensiavuksi leppoisa puhe (mistä muuten ei ole apua nälkäiselle vauvalle). Ymmärrätkö eron?
mun vauva ei ymmärtänyt eroa. Hänelle ei auttaneet rauhoittava puhe tai muu vastaava, hän halusi syliin.
itku EI OLE IKINÄ TURHAAN! Eihän vauva muulla tavoin voi edes kommunikoida. Itku viestittää aina jostain. Vauva haluaa kuivat vaipat/ruokaa/läheisyyttä. Vauva voi kokea voimakasta turvattomuuden tunnetta jos itkuun ei vastata mahd. pian. Toki lapsi oppii ajan kans myös siihen että on "turha" itkeä jos itkuun ei edes vastata.
Vauva ei saa koskaan liikaa syliä, ja puhun nyt semmosista alle 9kk ikäisistä. Aikuinenkin kaipaa läheisyyttä ja syliä. Lapsi tarvitsee sitä huomattavasti enemmän, ja varsinkin vauva. En ymmärrä yhtään äitejä jotka huudattavat vauvojaan etteivät ne oppisi liian hyvälle.
Monta lasta minullakin.
Jos viivästät vastaustasi vauvan itkuun, hän ei opi tästä itkemään vastaisuudessa vähemmän, vaan kokemus saattaa johtaa voimakkaampaan ja häiritsevämpään itkuun.
Tutkimukset ovat osoittaneet käytännössä, että vauvat, joiden itkuihin vastataan heti, oppivat myöhemmällä vauvaiällä itkemään vähemmän.
Ajattele, mitä opetat vauvallesi. Kun viivästät vastaustasi, vauva oppii, että hänen täytyy itkeä täysin voimin herättääkseen sinun huomiosi. Kun hän seuraavan kerran on hoivan tarpeessa, hän alkaa heti itkeä täydellä voimalla.
Näillä ohjeilla äidit vain väsyttävät itsensä.
Vauva ei säry siinä että häntä ei heti oteta huomioon. Äiditkin tarvitsevat ruokansa, henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimisen yms.
Lapselle kun opetetaan jo vauvasta asti että kaikelle on aikansa ja paikkansa niin arjen pyörittäminenkin helpottaa. Ei tarvitse unikouluja tms.
Itselläni on 3 lasta syntynyt 2,5 vuoden sisään. Yhtään lasta en ole ottanut mukaan vessaan tai suihkuun, en ole retuuttanut missään kantoliinassa tai repussa. 4kk ikäisenä ovat kaikki viimeistään nukkuneet kokonaiset yöunet
Vauva ei säry siinä että häntä ei heti oteta huomioon. Äiditkin tarvitsevat ruokansa, henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimisen yms.
Lapselle kun opetetaan jo vauvasta asti että kaikelle on aikansa ja paikkansa niin arjen pyörittäminenkin helpottaa. Ei tarvitse unikouluja tms.Itselläni on 3 lasta syntynyt 2,5 vuoden sisään. Yhtään lasta en ole ottanut mukaan vessaan tai suihkuun, en ole retuuttanut missään kantoliinassa tai repussa. 4kk ikäisenä ovat kaikki viimeistään nukkuneet kokonaiset yöunet
MAAILMAN PARAS ÄITI. NOT.
Itse neljän äitinä ja kiintymyssuhteen muodostumisesta jonkinverran lukeneena takaan ja vannon että parhaat lähtökohdat elämään ja perusturvallisuuteen luodaan vastaamalla vauvan tarpeisiin HETI. Ja se heti ei tietenkään tarkoita pöntöltä juoksemista pyyhkimättä tms yhtä älytöntä, vaan järjen käyttö on sallittua. Vauvan huudattaminen turhaan on yksiselitteisesti vahingollista.
Lapselle kun opetetaan jo vauvasta asti että kaikelle on aikansa ja paikkansa niin arjen pyörittäminenkin helpottaa. Ei tarvitse unikouluja tms.Itselläni on 3 lasta syntynyt 2,5 vuoden sisään. Yhtään lasta en ole ottanut mukaan vessaan tai suihkuun, en ole retuuttanut missään kantoliinassa tai repussa. 4kk ikäisenä ovat kaikki viimeistään nukkuneet kokonaiset yöunet
VOI LAPSI PARKOJASI!!! Olet kyllä hyvin ainakin pitänyt huolen, että lapset eivät voi äitiinsä täysin luottaa...
Tuota mieltä minäkin olen kuin moni täällä, eli että vauva ei huuda turhaan. Ja kyllä, vastaan vauvan tarpeisiin heti kun voin. Kitinän ja itkun tosissaan erotan jo minäkin, vaikka äitinä aika ummikko vielä olenkin.
Eipä tässä muuten mitään, mutta vähän kammottaa jättää vauvaa miehen kanssa kahden. Toki en hirveästi missään voikaan käydä imetyksen takia, mutta silti.
Olen miehelle sanonut mielipiteeni siitä, että vauva ei itke turhaan noin pienenä. Mutta minä kuulemma "olen vielä vaikeuksissa" kun olen niin nopeasti ottamassa syliin jne. Mies oli alussa myös sitä mieltä, ettei vauvaa tule pitää turhaan sylissä, koska muuten hätnä saa sitten koko ajan kanniskella. Nyt on sentään joutunut luopumaan periaatteestaan vauvan vatsavaivojen vuoksi (pakko pitää paljon sylissä ja hetkuttaa). Miehelläni siis on 1 lapsi entuudestaan, joka oli kuulemma kunnon sylivauva eli oli tyytyväinen vain sylissä.
Mä en vain tajua tätä miehen juttua. Onko se häneltä pois, jos hän vastaa vauvan tarpeeseen nopeasti? Vauva-aika on kuitenkin niin lyhyt, ei se ikuisesti esim. sylissä roiku vaikka vauvana niin tekisikin. Mun ainakin tekee niin pahaa kuunnella pienen itkua, etten voisi vain tehdä omiani ja antaa toisen huutaa.
Ap
kommentoi joskus miehelleni samalla tavalla, kun me pidettiin vauvaa varsinkin ekat kuukaudet todella paljon sylissä.
Voin vakuuttaa, ettei lasta ole tarvinnut sen jälkeen "koko ajan kanniskella". Ihan omin jaloin hän on reippaasti kävellyt taaperoiästä alkaen. Kouluunkaan ei tarvinnut kantaa :). Mistähän nämä "kansanviisaudet" oikein sikiävät...
Mies oli alussa myös sitä mieltä, ettei vauvaa tule pitää turhaan sylissä, koska muuten hätnä saa sitten koko ajan kanniskella.
Uskomatonta, en jaksa edes kommentoida, niin paljon on sanottu jo. Kai kuulit Joka ilta kun lamppu sammuu -tapauksen? Ette varman halua lastensuojeluilmoitusta, olkaa fiksumpia.
En huudattaisi noin pientä.. Sitten kun on vähän isompi niin en joka kitinän vuoksi ole juoksemassa heti lapsen luokse, ellei ole ihan hillitön itku.
Luota äitinvaistoosi, älä huudata. Noin pienen vauvan huudattaminen on julmaa.
Etkö muista, mitä kävi Joka ilta kun lamppu sammuu -tapaukselle? Lopettakaa se huudattaminen, ette varmaan halua lastensuojelua käymään.
Hormoonihöyryisiltä emakoilta ei kannata kysellä neuvoja.
Tuon ikäinen vauva ei itke muuta kuin nälkää tai ilmavaivoja (jotka aiheuttavat kipua), joten itkuun pitää reagoida eli saa huudattaa.
Ei vauvat itke turhaan.
Tuli vaan mieleen kun olin 10 vuotias ja pahasti loukkaantunut. Heräsin yöllä kovaan kipuun ja yritin huutaa äitiä hereille. Kyllä siinä itkukin pääsi ja paniikki iski kun en pystynyt kunnolla huutamaan, eikä äitini heti herännyt siihen pieneen ininääni. Loppujen lopuksi jouduin inisemään vain joitakin minuutteja, mutta ne tuntuivat todella pitkiltä ja pelkäsin ettei äitini herää.
Miltäköhän mahtaa tuntua pienestä vauvasta kun vanhempi ei vastaa hänen tarpeisiinsa?
Monesti aikuiset lohduttautuu sillä ettei vauvana tapahtuneita asioita muista. Pahimmillaan sille vauvalle syntyy elinikäiset traumat, vaikkei sitä vanhempana muistakaan ettei iskä tullut kun nälkää/vatsanväänteitä/läheisyyden kaipuuta/märkää vaippaa/ jne itki.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen vauva ei itke muuta kuin nälkää tai ilmavaivoja (jotka aiheuttavat kipua), joten itkuun pitää reagoida eli saa huudattaa.
Siis ei saa huudattaa
Tuon ikäisen lapsen itkuun reagoimattomuus on kaltoin kohtelua
luota ÄIDINVAISTOOSI, miehet on mieheä eikä ne tajua.en minäkään vauvaa huudattaisin varsinkaan noin pientä. pidä vaan pintasi!!