Onko puolison tupakointi pakko hyväksyä?
Hän polttaa muka salaa, luulee etten tiedä. Ja eilen asiasta kysyin niin sain vastauksen ettei polta, viikonloppuna polttanut yhden. Eli valehtelee vielä hyvin sujuvasti. Kyllähän minä sen haistan ja huomaan.
Historia on se, että olemme molemmat polttaneet aiemmin. Lopetimme yhdessä noin 1,5 vuotta sitten. Minä en halua enää yhtään tupakoivaa aikuista kotiimme, koska se tekee minutkin alttiiksi sille, että saattaisi tehdä mieli polttaa. Enkä minä halua yskivää miestä enää takaisin. Nämä asiat olen hänelle sanonut, mutta ei näytä auttavan.
Onko mun vain pakko hyväksyä vai jatkanko taistelua? Oikeasti tekisi mieli jopa ovea näyttää, sen verran iso tämä asia on minulle, siisi savuttomuus.
Kommentit (43)
Jos puolisosi alkaa yhtäkkiä vegaaniksi eikä voi enää sietää mitään eläinperäistä jääkapissaan, onko hänen pakko sietää sitä että sinä et alakaan vegaaniksi?
Tai jos puolisosi alkaakin karppaamaan, onko hänen pakko sietää sitä että sinä et ala karppaamaan?
Tai jos puolisosi haluaisikin juosta kanssasi maratonin, onko hänen pakko hyväksyä se että sinä et harjoittele yhtä innokkaasti kuin hän?
Tai jos puolisosi haluaa alkaa elämään täydellistä eko-luomu-elämää, onko hänen hyväksyttävä se että sinä kuitenkin ostat kaupasta kosteusvoidetta tai jopa puuteria ja ripsiväriä?
Jollain tasolla sinua ymmärränkin. Itse en edes alkaisi suhteeseen tupakoivan miehen kanssa, sillä en voi sietää sitä hajua. Sinä olet kuitenkin ottanut itsellesi tupakoivan miehen. Se, että vaatii puolisoaan muuttumaan, on aina kohtuutonta.
Ikävä että teillä on tuo tilanne mennyt niin pitkälle ettei mies uskalla edes kertoa totuutta sinulla, vaan mieluummin valehtelee.
Tupakoinnista on kauaskantoiset seuraukset, ihminen saa siitä oireita ja takuuvarmasti voi huonosti vanhempana ja kärsii loppuelämänsä. Samoin lapset joutuvat kohtaamaan tupakoinnin liian läheltä, passiivista tupakointia, samoin minä itse.
Tupakka on verrattavissa alkoholiin tai heroiiniin, pitäisikö minuun sitten myös niiden väärinkäyttö hyväksyä? Kuolettava aine.
ap
Tupakoinnista on kauaskantoiset seuraukset, ihminen saa siitä oireita ja takuuvarmasti voi huonosti vanhempana ja kärsii loppuelämänsä. Samoin lapset joutuvat kohtaamaan tupakoinnin liian läheltä, passiivista tupakointia, samoin minä itse. Tupakka on verrattavissa alkoholiin tai heroiiniin, pitäisikö minuun sitten myös niiden väärinkäyttö hyväksyä? Kuolettava aine. ap
kuin kuvailemasi asiat. Tupakoinnin lopettaminen muuttaa jopa ihmisen psyykettä. Jos toinen ei halua lopettaa tupakoimista, on sinulta henkistä pahoinpitelyä vaatia tätä. Lopettaminen lähtee aina ihmisestä itsestään. Alkoholista ja tupakasta tulee riippuvaiseksi ja lopettaminen omalla tahdollakin voi olla todella vaikeaa, mutta nämä on kuitenkin laillisia päihteitä, joten et voi todellakaan verrata niiden käyttöä heroiinin käyttöön.
Et voi muuttaa toista ihmistä, sinulla on vain oikeus valita ne ihmiset, joita pidät lähelläsi.
Olet valinnut tupakoivan miehen.
Vaikka sinulle lopettaminen oli niin helppoa, että pystyit sen tekemään, niin miehellesi se on tuntunut olevan vaikeampaa. Hän ei ole siihen pystynyt.
Kyllä hän siihen pystyy mutta ilmeisesti ei halua.
Mutta ei hänkään voi moittia tai arvostella minua siitä, että minä olen muuttunut, olen lopettanut tupakoinnin enkä sitä enää siedä. Ei hän voi vaatia minua sitä hyväksymään. Samoin kun en minä voi vaatia häntä lopettamaan.
Tupakoinnista on kauaskantoiset seuraukset, ihminen saa siitä oireita ja takuuvarmasti voi huonosti vanhempana ja kärsii loppuelämänsä. Samoin lapset joutuvat kohtaamaan tupakoinnin liian läheltä, passiivista tupakointia, samoin minä itse. Tupakka on verrattavissa alkoholiin tai heroiiniin, pitäisikö minuun sitten myös niiden väärinkäyttö hyväksyä? Kuolettava aine. ap
Itse olet kuitenkin tupakoitsijan valinnut puolisoksesi. Vai tuliko se yllätyksenä?
Kyse on siitä, että toista ei voi muuttaa omien mielihalujen tai oman valaistumisen mukaan. Pitäsi pystyä ymmärtämään että puoliso on sinusta erillinen ihminen, jolla ei aina ole samat tarpeet ja toiveet kuin sinulla.
Yllättävän monella naisella on se ongelma, että ei etsitä puolisoksi sellaista miestä jonka todella haluaa. Otetaan vaan joku, kenet sitten yritetään muuttaa omien toiveiden mukaiseksi.
Sitten vongutaan pää punaisena kun ei se mies muutukaan ö.Ö
Runsas eläin- ja viljatuotteiden syönti kuten vähäinen liikuntakin on haitallista terveydelle (jopa tappavaa) ja lisäksi huonoa esimerkkiä lapsille. Jos siis tälle linjalle lähdetään.
Tupakka ei ole terveystuote, ja sinulla on kaikki valtuudet päättää omasta sekä alaikäisten lastesi savuttomuudesta. Voit päättää haluatko olla läheisessä kontaktissa, tai ylipäätään parisuhteesssa tupakoivan kanssa ja yhteisessä kodissa sinulla on sananvaltaa siihenkin, saako siellä polttaa.
Mutta jos puolisosi polttaa kodin ulkopuolella salassa (ja siis alunperinkin olet valinnut alkaa parisuhteeseen tupakoivan henkilön kanssa) etkä sitä hyväksy, voit vain todeta että yhteiselo ei enää toimi ja erota reilusti. Jos taas et ole valmis eroamaan, teidän tulee yhdessä sopia pelisäännöt jatkossa, mikä vaatii joustamista teiltä molemmilta.
Kuulostaa pelottavalta, jos yrität väkisin saada toisen muuttumaan mieleiseksesi ja keskityt syyttämään sitä toista osapuolta (joo, varmasti paljon omien kokemusteni takia mutta silti). Tuollainen käytös voi ihan oikeasti tehdä paljon pahaa.
22
Lähinnä minua suututtaa se, että hän valehteli tästä päin naamaa. Ei voinut sitten suoraan sanoa, että polttaa. Vaikka toki hän sen tietää, että minä en siitä pidä.
Yritän saada rakentavan keskustelun aikaiseksi.
Ja kyllä sama pätee myös toisinpäin, jos itse teen jotain sellaista mikä on haitallista minulle tai toisille, voin sitä tapaa elämässäni muuttaa mieheni mieliksi. Esim. olen jo nyt vähentänyt alkoholinkäyttöäni huomattavasti, en juo itseäni enää kunnon humalaan koskaan.
kyse ei ole nyt siitä, että minä häntä olisin väkipakolla muuttamassa mieleisekseni eli ilman tupakkaa eläväksi ihmiseksi. Kyse on siitä tarviiko minun sitä sietää. Ja miten minun pitäisi elää, jos minä en sitä siedä. Hän toki itse valitsee polttaako vai ei, minun pitää valita sitten miten minä sen kanssa elän.
muidenkin elää niin kuin hän. Ei tule toimimaan parisuhde, jossa toinen sanelee miten toisen pitää elää. Sinä olet ap vastuussa omasta tupakoinnista tai tupakoimattomuudestasi, miehesi ei ole siitä vastuussa.
Mutta olen nyt vaikean kysymyksen edessä, en nimittäin halua elää loppuelämääni sellaisen miehen kanssa joka polttaa. Olin niin pettynyt kun huomasin hänen polttavan taas. Minä jo ehdin tottua ajatukseen terveiden keuhkojen perheestä. Isäni on tupakoinut aina ja kuulen hänen tuskansa ja yskänsä, minä en aio tulevaisuudessa sellaisen kanssa elää. Minua harmittaa niin paljon, että mieheni retkahti. Miehenä hän on hyvä, mutta tupakkaa en vain enää siedä.
mua jos uhkailisit niin sanoisin, että voithan sinä itse lähteä ulos ovesta.
Mun mies ei siedä tupakointia, mutta en aio lopettaa. Poltan noin 3 tupakkaa päivässä.
Eli et voi heittää miestäsi ulos, jos et omista yksin asuntoa.
lihavaa on yhdessä ja toinen laihtuu, täytyykö hänen vielä sietää läskiä?
Mutta olen nyt vaikean kysymyksen edessä, en nimittäin halua elää loppuelämääni sellaisen miehen kanssa joka polttaa. Olin niin pettynyt kun huomasin hänen polttavan taas. Minä jo ehdin tottua ajatukseen terveiden keuhkojen perheestä. Isäni on tupakoinut aina ja kuulen hänen tuskansa ja yskänsä, minä en aio tulevaisuudessa sellaisen kanssa elää. Minua harmittaa niin paljon, että mieheni retkahti. Miehenä hän on hyvä, mutta tupakkaa en vain enää siedä.
Jos miehesi polttaa niin sitten polttaa. Sun pitää miettiä kumpi on sulle tärkeämpää: ihana mies vai savuttomuus.
muutama vaihtoehto ja ajatus:
-oletko oikeasti sitä mieltä että olet valmis pistämään suhteen poikki tupakoinnin takia? Eli menettämään myös kaiken sen hyvän (oletan että hyvääkin on)?
-et voi kieltää aikuista ihmistä polttamasta. Voit pyytää ja kertoa mielipiteesi, voit myös uhkailla (esim. erolla) mutta mieti saavutatko sillä mitään hyvää vai tuleeko miehelle entistä enemmän sellainen olo että en varmana lopeta?
-Olethan kertonut miehelle että pelkäät itsekin lankeavasi polttamaan kun hän polttaa?
Itse en ole koskaan tupakoinut ns. kunnolla, opiskeluaikoina saatoin joskus poltella bileissä. Mieheni sen sijaan tupakoi, aika paljonkin. En tykännyt siitä että poltti vakituisesti (etupäässä terveysvaikutusten takia) ja sen kerroinkin, mutta en jankannut asiasta. Mieskin halusi muutaman vuoden päästä lopettaa, mutta ei onnistunut ennen kuin ensimmäinen lapsi syntyi. Mitä myöhemmin on puhuttu asiasta, on sanunut etät hänelle minun tyylini tupakointiin sopi, se etten jankannut asiasta vaan kerroin vaan mielipiteeni ja JOS asiasta tuli puhetta niin totesin vaan että "kyllähän sä mun mielipiteen jo tiedät". Painostamisesta olisi ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.
Minä en siis kannata painostusta, mutta voihan se joillekin toimiakin. Ja jos olet valmis tosiaan lopettamaan koko suhteen tupakoinnin takia, niin onhan sekin mahdollista.
terveiden keuhkojen perheestä..." Käyköhän sä ap ihantäysillä pytyillÄ Ehkä loppupeleissä sun tupakoivalle miehelles onihanhyvä jos heität sen pihalle...
Aikuinen ihminen ei anna itseänsä uhkailla.
Jos mieheni pakottaisi mut valitsemaan tupakan tai hänet niin valitsisin tupakan.
Suurin syy ei ole se tupakka, vaan se uhkailu ja määrääminen.
Et aio sietää tupakointia niin voithan sitten erota. Se vaihtoehto sulle jää.
mutta asia on kuten sinulle on moneen kertaan selitetty: jatkat tupakoivan miehen kanssa tai hankkiudut eroon tupakasta JA miehestä. Vaikuttaa siltä, että sinun tahtosi tässä on, että mies lopettaa jotta sinä voisit jatkaa hänen kanssaan. Se taas on vaihtoehto, joka käytännössä johtaa siihen, että sinä pakotat/määräät/uhkailet toisen lopettamaan. Ja siitä ei seuraa mitään hyvää.
ole pakko hyväksyä, aina voi miestä/naista vaihtaa. Mutta toisaalta taas jos et vaihda, et voi määrätä tuollaista asiaa.
Et voi ap tehdä mitään. Joko hyväksyt polttamisen tai heität äijän ulos.
Itse olisin huolissani siitä, että mies on osoittanut olevansa sujuva valehtelija. Teille on syntynyt suhde, jossa kyttäät miestä kuin äiti ja hän tekee asioita selkäsi takana. Mitä muuta hän tekee, mistä et tiedä?
Katsos kun RÖÖKAAJA HAISEE AINA!