Voisitteko neuvoa? Olen vanh.lestadiolainen ja haluaisin aloittaa e-pillerit. Miten ne saa?
Todella tyhmä kysymys, tiedän kyllä et lääkärihän siihen reseptin kirjoittaa. Mut menenkö neuvolaan ensiksi=? Vai terveyskeskuslääkärille? Vai pitääkö varata suoraan aika gynekologille=?
Suoraan sanottuna en edes viitsi kysyä neuvolasta. Ikää pian 40 vuotta, joten koen itseni lapsenomaiseksi hölmöksi jos en tällaista asiaa tiedä.
Sitten voisin ottaa vinkkejä vastaan mikä voisi olla hyvä pilleri? Yksilökohtaista varmastikin, mutta onko joku merkki joka on useimmille aiheuttanut jotain ikävää ongelmaa?
Kiitoksia kovasti jos saisin kauttanne neuvoa!
Kommentit (31)
...menet ihan oikealle gynelle, yksityiselle, niin saat oikeata tietoa ja neuvontaa.
Reseptiä uusittaessa gyne tekee sisätutkimuksen ja ottaa ehkä papan, eli ei onnistu puhelimitse :-)
se on todella vähähormoninen eikä sitä tarvitse muistaa ottaa päivittäin. Se on siis sellainen emätinrengas, joka itse laitetaan sisään ja otetaan sitten kolmen viikon päästä pois. Voi olla, että nykyisin suositellaan että voi pitää useamman putkeen ja sitten pitää taukoa. Se selviää lääkäriltä.
Olen itse todella herkkkä hormoneille eikä mitkään pillerit ole kunnolla sopineet, tuo nuvaring oli ehdottomasti paras ratkaisu.
Olet jo aika vanha käyttämään pillereitä. Yleensä suositellaan (yhdistelmäpillereitä) vain nuorille, jotka eivät tupakoi, ei migreeniä tai suvussa verisuonitukoksia. Nyt on kyllä pari merkkiä olemassa, jossa on luonnollisempaa estrogeenia, ja siksi pitäisi sopia myös vähän vanhemmallekin. Mutta jos olet synnyttänyt, suosittelen itse kierukkaa. Aika hinnakas kertasijoitus (melkein 200), mutta 5v kestää, ja menkatkin suurella osalla vähenee tai poistuu.
Joka tapauksessa, varaa aika ehkäisyneuvolasta (jos sellainen on), koska siellä voidaan laittaa myös kierukoita. Mutta ihan tavalliselle tk-lääkärillekin voit varata, heillä on myös tiedot ja taito puhua eri ehkäisyvaihtoehdoista kanssasi.
Ainakin Tampereella terveyskeskuksen ehkäisykäynnit on maksuttomia kun muista tulee se tk-maksu.5
Olet jo aika vanha käyttämään pillereitä.
Mä olen nyt 48 ja mun gyne sanoo että voi ihan hyvin syödä vaihdevuosiin asti.
Piti mennä varmennekenttään. En siis ole viestin nro 5 kirjoittaja.
Edellinen
Piti mennä varmennekenttään. En siis ole viestin nro 5 kirjoittaja.
Edellinen
T. 16
Aika moni miettii tätä nytkin . Hyvää joulua . Varaa aika terveyskeskus lääkäriin ja kerro että haluat ehkäisyn .
Esirippu repesi ja taivas tuli esiin. Ristin kautta ! Meillä on rauha joten elämme armon varassa . Emme KIDUTA toisiamme . Ehkäisy ei ole mikään abortti tai keskeytys vaan siittiösolu ei pääse ollenkaan munasoluun. Ja siittiöitä syntyy lisää koko ajan miehen kiveksissä jos terve . Ei ne mihinkään vähene.
Pitää muistaa että nainen voi tulla raskaaksi kenestä miehestä tahansa kuin mies voi siittää monia naisia kuten tiedetään haaremikulttuureissa. Ja miehet käy bordelleissa tyhjennyksellä silti riittää vaimollekin. On hyvä hiukan opiskella anatomiaa . Ehkäisy auttaa hallitsemaan itseään kuin elämäänsä ja hillitsemään holtitonta lisääntymistä.
Lääkäri jatkaa sit reseptiä jonkin ajan verran. Gynetarkastus tietenkin säännöllisin väliajoin ja papa-kokeen otto. Mut ne kai kuuluu normaalistikin naisen osaan, söi pillereitä tai ei...