Onko tervettä vetää 100g pähkinöitä päivässä?
Mulla on himo pähkinöihin ja syön niitä 100g päivässä (cashew, saksanpähkinä, pekaani ja maapähkinä jne). Onko terveellistä vai onko pähkinöistä jotain haittaa?
Kommentit (40)
Pähkinät on terveellisiä KUNHAN ei ole suolattuja...sitten on toinen juttu. Suolaamattomia pähkinöitä 100g/päivä ei ole kuitenkaan mikään iso määrä.
tulee näppylöitä ja jäävät läskiksi jennkkakahvoihin.
t. nuts-nuts
ja ne ovat terveellinen osa ruokavaliota, kunhan ovat suolaamattomia.
Jos syöt niitä kaiken muun lisäksi, paino alkaa varmasti nousta tottakai.
Mulla on himo pähkinöihin ja syön niitä 100g päivässä (cashew, saksanpähkinä, pekaani ja maapähkinä jne). Onko terveellistä vai onko pähkinöistä jotain haittaa?
ellei sitten pähkinät nosta päivän kokonaiskalorinsaantiasi niin isoksi että alat lihoa. Minä syön desin verran yleensä pähkinöitä päivässä, aamupalani on usein pähkinöitä kunnon satsi ja hedelmä tai marjoja. Hyviä rasvoja ja kivennäisiä ja proteiinejahan niistä saa, ei ole epäterveellisiä.
tosin ei saa syödä kuin pari päivässä ettei saa liikaa seleniä.
Paitsi nuo maapähkinät, niitä kannattais vältellä, koska sisältävät niin paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja, jotka taas altistaa erilaisille tulehduksille jne.
Itse syön vain pistaasipähkinöitä vähintäänkin tuon määrän tai paljon enemmän. En ole mitään haittaa huomannut, päinvastoin. Mun elämä on ainakin nyt parempaa, kun ei tee enää mieli karkkia juuri yhtään.
Paitsi nuo maapähkinät, niitä kannattais vältellä, koska sisältävät niin paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja, jotka taas altistaa erilaisille tulehduksille jne.
Ei monityydyttymättömät rasvat mitään myrkkyä ole, eikä edes ne omega-6 rasvat johon tässä viitannet. Tilannetta voi tasapainottaa sillä että saa riittävästi vastakkaisesti toimivia omega-3 rasvahappoja. Tärkeintähän on eri rasvahappotyyppien suhde eikä mitään niistä tarvitse erityisesti vältellä.
enkä liho. Manteleita söin tänäänkin pelkästään kourallisen aamupalaksi ja hyvin piti nälkää puoleenpäivään, sit söin kyllä muutakin kun pähkinöitä. Terveellisiä ne on!
Eipähän tee imelää mieli. Maapähkinöitä syön.
Ainoastaan parapähkinöissä paljon seleeniä, niitä ei kannata syödä montaa päivittäin.
Miksi ihmeessä sakki alapeukuttaa tosiasioille? Siis että pähkinöissä on hitosti kaloreita. Eikös se ole hyvä tiedostaa, että niin on, niin osaa vähän vähentää muuta syömistä vastaavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan myös liikut
Vierailija kirjoitti:
Eipähän tee imelää mieli. Maapähkinöitä syön.
"Maapähkinät" eivät ole pähkinöitä lainkaan,vaan hernekasvin pähkylöitä,kasvavat maan alla
Olen syönyt niitä pari desiä päivittäin ja laihtunut kohta 20 kg. Puolessa vuodessa. Melkein kilo viikossa. Syö vaan.
Liika suola lähinä ja parapähkinoiden seleeni. Ei kai siinä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Liika suola lähinä ja parapähkinoiden seleeni. Ei kai siinä muuta.
Tämä on kyllä ihan oikea riski pidempiaikaisessa käytössä kun 2-3 parapähkinää jo riittää tyydyttämään päivittäisen seleenin tarpeen.
Noin muutenhan pähkinöitä pidetään hyvinkin terveellisinä.
Eikös suositus olis 30-40g pähkinöitä päivässä?
niissä on sadassa grammassa jo yli 500 kilokaloria (pekaanissa eniten, yli 700 kcal) ELI pähkinöissä on enemmän kaloreita kuin samassa määrässä suklaata!
Sinänsä pähkinät ovat hyvä lähde kuiduille ja niiden rasvakin lienee aika hyvää. Mutta lihottaahan tuo.