Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys kun uudelleen raskaana?

16.06.2008 |

Poikamme on 5 kk ja täysimetyksellä, tarkoitus olisi jatkaa imetystä niin kauan kuin se meille molemmille sopii. Mutta nyt olen raskaana - voiko imetystä silti jatkaa normaalisti? Neuvolassa ollaan aika skeptisiä, mutta tiedän monta jotka ovat imettäneet molempia. Itse toivoisin niin että poika saisi rintaa ehkä synnytykseen asti, jolloin hän olisi n. 13 kk. Onko teistä kellään kokemuksia raskaana imettämisestä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Itse imetin poikaani n. 1v8kk jolloin hän itse lopetti pikkuhiljaa ollessani rv.26.

Minua terkkari pelotteli keskenmenolla koska minulla on ollut useampi km aiemmin. (En ollut imettänyt niissä raskauksissa)

Tein päätöksen jatkaa imetystä, koska supistelutaipumuksestani huolimatta imetys ei supistanut. Söin tuhdisti ja mahdollisimman ravinteikkaasti. Tuolla puolivälin jälkeen maito alkoi muuttua rasvaisemmaksi ja oranssihtavaksi, jolloin poikani kieltäytyi imemästä rasvamaitoa. Imetys loppui siis ennen uuden vauvan syntymää itsestään.

Raskaus sujui paremmin kuin aikaisemmat ikinä, eikä imetyksestä ollut kohdallani minkäänlaita haittaa. Siitä kylläkin, jos jäi esim lihapuoli liian vähälle. Silloin tuli heikompi olo ja kamala nälkä.

Olin kyllä varautunut imettämään kahta lasta yhtäaikaa, mutta ehkä näin oli ihan hyvä, sillä tämä uusi tulokas olikin melkoinen syömäri ja halusi tissille jopa vartin välein :D

Itsehän sen päätöksen jokainen tekee. Tuota reilua syömistä itse korostaisin vielä edellytyksenä jaksamiselle.

Vierailija
2/5 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittakoon vielä, että vauva oli yli 4 kg syntyessään joten ihan hyvin oli kasvanut imetyksestä huolimatta. :)

Miusu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin esikoista kakkosen syntymään asti eli koko raskauden. Ei ollut supistuksia tms. Kakkonen syntyessään liki 4 kg ja 53 cm, joten ravintoa riitti molemmille :) Itsekin sain painoa 17 kg, joten enpä nähnyt imetyksessä mitään ongelmaa. Mutta maidon määrä voi tosiaan vähentyä ja maku muuttua.

Vierailija
4/5 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Voit huoletta jatkaa imetystä, jos sinulla ei tosiaankaan ole ennenaikaisen synnytyksen riskiä, tai tule verenvuotoja tai kovia supistuksia. Maidon määrää tulee kuitenkin tarkkailla, koska puolivälissä raskautta monilla maito loppuu hormonitoiminnan vaikutuksesta. Toisilla sitä riittää kuitenkin uuden tulokkaan syntymään asti. Eli jos rv 20 paikkeilla maito näyttäisi loppuvan, sinun tulee huolehtia lapsen maidon saannista. Silloin vaihtoehto on ilmeisesti korvike.

Minäkin imetin esikoistani raskaana ollessani noin rv 18 asti, mutta sitten omasta päätöksestäni lopetin. Tyttö oli silloin jo liki puolitoistavuotias. Neuvolassa terkkari sanoi, että mehän kyllä suositellaan imetyksen lopettamista... Kysyin sitten lääkäriltä, että mihin tuo suositus perustuu, niin hän vastasi, että hänestä tuntuu että puolet maailman naisista imettää raskausaikanakin, joko tietämättään tai tietoisesti. Eikä hän ole uransa / koulutuksensa aikana koskaan törmännyt tällaisiin suosituksiin, vaan ne ovat jotakin terkkojen omia suosituksia, ei siis mitään korkeamman tahon antamia ja tutkimuksiin perustuvia (siis poikkeus nämä aiemmin mainitut oireet). Yleensä on niin, että jos yhdyntä kielletään, niin silloin on syytä lopettaa imetyskin (samat hormonit jyllää ;-).

Jotkut saattavat sanoa myös, että kolostrumin koostumus kärsii, jos toinen latkii ne maidot, mutta tutkimusten mukaan kun edellinen lapsi imee synnytykseen asti tai vielä siitä eteenkin päin, niin kolostrumin määrä lisääntyy ja se on pitoisuuksiltaan voimakkaampaa kuin sellaisen äidin, joka ei ole imettänyt synnytykseen asti. Jos haluat jatkaa tandemimetyksenä, perehdy aiheeseen vaikka imetyktukilistan tai imetystukiryhmän avulla.

Eli anna mennä vain, itse tiedät miten jaksat. Terkkarithan monesti sanovat, että kyllä tuo raskaus ja imetys ottaa nyt liian paljon voimille, mutta mitäpä he sinun voimistasi tietävät. Sinä itse tiedät.

Vierailija
5/5 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jatkaa imetystä, jos raskaus sujuu normaalisti eikä ole ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Imetys voi aiheuttaa supistelua, joillakin enemmän kuin toisilla.

Ja tietysti on oltava tarkkana, että syö hyvin ja monipuolisesti, mikä voi alkuraskaudessa tuottaa ongelmia.