Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuivausrummusta

Vierailija
28.12.2005 |

Ostin juuri äsken Electroluxin kuivausrummun. Onko muilla? Kokemuksia?

Entä te joilla yleensä rumpu on, kertokaa, oletteko tyytyväisiä? Onko mitään, mitä aloittelevan " rummuttelijan" olisi hyvä tietää?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuletusohjelma tarkoittaa sitä, että kone viilentää pyykkiä jonkin aikaa. Meidän kone tekee sen jokaisen ohjelman lopussa. Lisäksi on erillinen tuuletusohjelma, jolla saadaan esim. farkut sellaisiksi, että ne voi laittaa suoraan koneesta jalkaan. Muutoinhan ne olisivat kuumat ja hieman nihkeän tuntuiset (vaikka eivät olisikaan oikeasti nihkeät).

Vierailija
2/39 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on huollettu pyykki nyt kaksi viikkoa Mielen pesutornilla ja olen aivan myyty! Viiden henkilön taloudessa ihan ehdoton! Voisin ryhytä vaikka Mielen viralliseksi suosittelijaksi :)

Minä olen kuivannut siellä lähestulkoon kaiken pyykin. Yhden neuleen pilasin kun otin tietoisen riskin. Minun ajatukseni on käyttää konetta 100%sti, mitäs iloa siitä muuten on jos kuitenkin ripustelee suurimman osan pyykeistä? :)

Tavalliselle pyykille (colleget, housut, paidat, kalsarit, pikkuhousut, sukat, farkut) käytän kaappikuiva-ohjelmaa, samoin lakanoille ja pyyhkeille. Jos joukossa on paljon vaatteita joissa " rummutus kielletty" -merkintä, käytän kaappikuiva hellävarainen-vaihtoehtoa. Se kuivaa vaatteet kaappikuivaksi hieman hellävaraisemmin (hitaammin ja matalammassa lämpötilassa). Ja silittänyt olen vain miehen paitoja ja farkut. Kaikki muut vaatteet on ihan sileitä ja suloisen pehmoisia. Toki viikkaan vaatteet siististi heti kuivurista kun ohjelma on valmis. Lakanat ehkä kaipaisi jonkun mielestä silitystä mutta meille kelpaa hieman ryppyisemmätkin.

Tuosta villavaatteidein pilaamisesta. Siihen on Mielessa villavaatteiden viimeistely joka pöyhii pyykkiä 5 min, ei siis kuivaa mutta nopeuttaa kuivaamista. Niin, tuo villat onkin ainut mitä olen kuivurista vielä narulle nostanut.

Ja kylmätuuletuksesta joku kyseli. Mielen erillinen kylmätuuletus 15min -ohjelma pöyhii ja tuulettaa esim. tyynyt, peitot, pehmolelut, verhot tms. joita ei tarvitse pestä mutta joista haluaa pölyt pois. Käytin tuota joulun alla kun vaihdoin kaikkien petivaatteet ja huh! millainen määrä esim. peitoista, tyynyistä ja pehmoleluista irtosi pölyä... Kylmätuuletin muuten kaikkien viiden peitot ja tyynyt sillä aikaa kun eka lakanakoneellinen pyöri.

Että ei mulla ainakaan ole muuta kuin hyvää sanottavaa Mielen kuivausrummusta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olenkin kummastellut, miksi meidän rummussa on " viileä" -valinta. Nyt tiedän, kiitos vinkistä!!! :)

Ensi kerralla taidan lukaista käyttöohjeet paremmin...

Vierailija
4/39 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannet kiitokset vinkistä!

terv. alkup. rummuttelija (aina nukkuessa nenätukkoinen), joka on myös äärimmäisen tyytyväinen hankintaansa nyt vajaan viikon kokemuksella

Vierailija
5/39 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) kun meillä kaikista pyyhkeistä tulee aina " peltisiä" vaikka laittaisi kuinka huuhteluainetta, niin elvyttääkö kuivuri vanhat pyyhkeet pehmeämmiksi?

2) mitä kummaa niiltä muilla ohjelmilla tekee, kun vain kaappikuiva & kaappikuiva+ ovat mielestäni sellaisia, jotka uskaltaa viikata kaappiin?

Esim. mankelointikuiva on mielestäni suorastaan märkä, ei meidän mankeli lakanoita kuivaa.

Ihmetyttää, miten hyödyntää muita ohjelmia...Kertokaa kokeneemmat.

Vierailija
6/39 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun uuteen kotiin kaikki laitteet ostimme päätimme samaan konkurssiin ostaa vielä kuivausrummunkin. Nyt oikein sormet syyhyää että olis jo talo valmis et pääsis testaileen. Kotiäidin pieniä iloja elämässä... =) Meille tulee AEG:n kone.

Vierailija
7/39 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatehan menee helpommin pilalle rummussa silloin, kun kuivuu aivan rutikuivaksi.

Ekstrakuivalla rummuttelen esim. tyynyt, joille ko ohjelmaa muutenkin suositellaan.

Mankelikuivaa en käytä koskaan (jättää myös mun mielestä liian märäksi), silityskuivaa tai läheskuivaakaan en käytä. Enkä ole koskaan käyttänyt 30min ohjelmaa.

Vierailija
8/39 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhkeistä tulee ihanan pehmeitä rummussa! Ihan niin kuin muistakin tekstiileistä.

Oliskoon mankelointikuiva samaa kuin silityskuiva? Mä ainakin ruukaan kuivattaa esim. pöytäliinat silityskuiviksi, ja silittää ne suoraan. Tosi helppoa!

Lakanat kuivaan kaappikuiviksi. Ne saattavat reunoistaan vähän ryttääntyä, mutta mua ei haittaa, miltä lakana patjan alla näyttää :D

Mun rummussa on vielä lisäsäätöjä. Esim. kaappikuivan saa säädettyä kolmeen eri kosteus-/kuivuusasteeseen. Lakanat voi säätää vähän kosteammalle, ja viikata heti rummusta oton jälkeen ja antaa hetken vielä kuivahtaa ennen kaappiin laittoa.

Ei kai pieni kosteus vaatteissa haittaa? Kaikissa huonekosteissa vaatteissa on vähän kosteutta, riippuen ilmankosteudesta tietenkin. On turhaa kuivata ja kutistaa vaatteet hyperextrakuiviksi! Kaappikuiva riittää, ja silloin mukaan jää hieman kosteutta. Sitä ei kylläkään tunne kädellä.

Hankkikaa kunnon kuivausrumpu ja nauttikaa! Huonolla rummulla ei tee mitään muuta kuin kutistaa, rypistää ja kuluttaa...

Vierailija
9/39 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

1) kun meillä kaikista pyyhkeistä tulee aina " peltisiä" vaikka laittaisi kuinka huuhteluainetta, niin elvyttääkö kuivuri vanhat pyyhkeet pehmeämmiksi?

2) mitä kummaa niiltä muilla ohjelmilla tekee, kun vain kaappikuiva & kaappikuiva+ ovat mielestäni sellaisia, jotka uskaltaa viikata kaappiin?

Esim. mankelointikuiva on mielestäni suorastaan märkä, ei meidän mankeli lakanoita kuivaa.

Ihmetyttää, miten hyödyntää muita ohjelmia...Kertokaa kokeneemmat.

1. Meillä vanhat peltiset pyyhkeet elpyivät pehmeiksi.

2. Olen ainakin se huomannut että jos kuivausrummussa on paljon erilaisia materiaaleja, jotkut jäävät märemmiksi kuin toiset. Harvemmin käytän muita ohjelmia kuin " erittäin kuiva" lakanoille ja pyyhkeille, edellinen kuivuusaste (oliko se nyt sitten " kaappikuiva" ..) vaatteille. Tuolla " erittäin kuivalla" kun kuivaa niin silloin ei kannata jättää lakanoita makaamaan koneeseen menevät ryttyyn. Jos heti viikkaa niin sittei ei ryttyjä jää, tai ainakin oikenevat kaapissa ennen seuraavaa käyttöä.

En ole kovin paljon " kuivausrumpu kielletty" -vaatteita kuivannut rummulla, ainakin lasten housujen lahkeet lyhenivät aika paljon, mutta ne sai venytettyä viimeistään seuraavan pesun jälkeen taas entisen mittaisiksi. Pitäis varmaan alkaa taas rohkeammin käyttämään tuota rumpua, 5-henkisessä perheessä tulee pyykkiä aika paljon.

Pari kertaa on käynyt niin että toinen sukista on joutunut vahingossa kuivausrumpuun ja on ollut kuivauksen jälkeen aivan samankokoinen kuin narulla kuivunut parinsa. Eivät siis ainakaan kaikki kutistu. Lasten alushousut menevät ihan mutkalle, mutta niissä osassa onkin kuivausrumpukielto. Sallitutkin oat menneet, johtuukohan kuminauhoista. Joihinkin mun vanhoihin t-paitoihin on tullut tunkkainen haju rummutuksen jälkeen, mitä ei narukuivauksen jälkeen ole tullut.

Vierailija
10/39 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutistuuhan esim. lahkeet myös narulla kuivaten, jos niitä ei kuosittele ennen ripustamista.

Vierailija
11/39 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeistaan kaikki kuivataan rummussa, pyyhkeistäkin tulee ihanan pehmeitä.

Vierailija
12/39 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi sellainen harkinnassa, kun pesukone on samaa sarjaa.

Kuivausrummun kuivausaika on kai jotenkin verrannollinen pesukoneen linkonopeuteen? Meillä nopein on 1500 kierrosta/minuutissa. Ei kai sellaisella nopeudella lingottuja tarvitse kauan pyörittää kuivausrumussa?

Mitä tarkoittaa, jos rummussa on tuuletusohjelma?

Vierailija
13/39 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumpu voi hieman kutistaa vaatteita, joten ota huomioon se kun ostat vaatteita.

Vierailija
14/39 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä on 5 hlöä, joten pyykkihuoltoon saa menemään runsaastikin aikaa. Eniten vihaan vaatteiden ripustelua, joten se vaihe ainakin jää tekemättä nyt :)

Kutistuuko vaatteet oikeasti vai sen tähden, ettei niitä tule kuositelleeksi rumpuun, kuten kuositellaan narulle?

Vierailija
15/39 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin kun pienet tilat toisin sanoen ei kuivaustilaa...

Vierailija
16/39 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe ei tulisi päivääkään toimeen ilman kuivausrumpua. Minä laitan sinne lähes kaiken pyykin, enkä ole onnistunut muuta kutistamaan kuin Marimekon vaatteet. Ne ovat mielestäni kutistuneet hieman. Onnea hyvälle hankinnalle!

Vierailija
17/39 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, jos en jaksa ripustella kuivumaan, niin laitan kaikki college-vaatteet myös. Muista, että kaikkia vaatteita ei kannata/saa laittaa kuivausrumpuun!

Hyvä esimerkki, saatiin joululahjaksi kylpytakit minä ja mieheni. Pestiin ne ennen käyttöä ja laitettiin rumpuun kuivuun. Lähti ihan mahdoton määrä nukkaa siihen nukkasihtiin!!!! Jos olis kuivattu normaalisti ne, niin kaikki nukka olis edelleen takeissa, huoneilmassa tai meidän iholla. Kuivausrumpu vähentää siis pölyn määrää...

Vierailija
18/39 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumpu vie tietääkseni aika paljon sähköä. sen vuoksi ollaan yritetty kuivata muutenkin pyykkejä... Kesällä kannattaa kuivata ulkona :).

Vierailija
19/39 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköähän laite tosiaan syö aika paljon, joten ihan aina en raaski sillä kuivata ja jos olisi mahdollisuus ulkokuivaukseen, käyttäisin kyllä sitä, niin ihana tuoksu vaatteisiin tulee ulkoilmasta.

Tosi monissa vaatteissa näkyy muuten olevan merkintä, että rumpukuivaus olisi kielletty, mutta minä ainakin olen aika surutta heittänyt lähes kaiken rumpuun, jopa miehen parempia kauluspaitoja ja omia juhlavampia vaatteitani, eikä mikään ole koskaan mennyt pilalle. Monesti nuo rumpukuivauksen kieltävät merkinnät ovat siis vain valmistajan hätävarjelun liioittelua eikä niitä kannata liian orjallisesti noudattaa. Ellei halua olla ekstravarovainen.

Vierailija
20/39 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköähän laite tosiaan syö aika paljon, joten ihan aina en raaski sillä kuivata ja jos olisi mahdollisuus ulkokuivaukseen, käyttäisin kyllä sitä, niin ihana tuoksu vaatteisiin tulee ulkoilmasta.

Tosi monissa vaatteissa näkyy muuten olevan merkintä, että rumpukuivaus olisi kielletty, mutta minä ainakin olen aika surutta heittänyt lähes kaiken rumpuun, jopa miehen parempia kauluspaitoja ja omia juhlavampia vaatteitani, eikä mikään ole koskaan mennyt pilalle. Monesti nuo rumpukuivauksen kieltävät merkinnät ovat siis vain valmistajan hätävarjelun liioittelua eikä niitä kannata liian orjallisesti noudattaa. Ellei halua olla ekstravarovainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi