kokemuksia clomifeneistä!?
kysynpä täältäkin, eli paljonko kyseiset lääkkeet maksaa, minkälainen onnistumismahdollisuus pelkillä clomeilla on? monennellako kierrolla teillä on tärpännyt?
kiitos vastauksista!
Kommentit (5)
Olen onnellisesti raskaana, uskon vakaasti, että clomien ansiosta. Neljäs ja viimeinen clomikierto toi kaivatun plussan. Hinta oli 50 euroa per purkki ja siinä oli kahden kuukauden annos (2 tablettia päivässä). Kahdessa kierrossa sain pregnyl-piikin munasolun irrotukseen, mutta plussa tulikin kierrosta, jossa oli apuna pelkät clomit! Clomien lisäksi myös lääkärikäynnit maksavat, kun täytyy käydä ultrattavana, jotta katsotaan, että munarakkuloita ei tule liikaa, sillä clomeissahan on monikkoraskausriski tavallista suurempi.
... kokemukseni ovat jo muutaman vuoden takaa. Nyt olen onnellinen puoli vuotiaan ivf-pojan äiti.
Klomit ovat varmasti hyvä vaihtoehto jos tiedetään että lapsettomuutesi johtuu siitä että et ovuloi tai ovulaatio tapahtuu heikosti. Klomit ovat myös edullisempi ja vaivattomampi vaihtoehto muihin ovulaatiota edistäviin/tukeviin vaihtoehtoihin nähden. Itse söin kaikkiaan viisi kiertoa klomeja. Ensimmäisellä kierrolla söin 2 tbl päivässä, tuloksena 3 ovuloituvaa munasolua yhdssä ainokaisessa munasarjassani. Seuraavissa kierroissa annos oli 1 tbl päivässä ja munien määrät samat. Raskauksia ei meidän kohdalla alkanut klomeilla, koska klomiavusteisten ovulaatioinduktioiden jälkeen todettiin hssg:ssa, että munajohtimet ovat tukossa. Itse sain klomeista melkoiset vaihdevuosioireet. Jälkikäteen olen harmitellut sitä, että munajohtimien tilannetta ei selvitetty ennen klomikiertoja.
Klomikiertoihin suositellaan ultraa kp 10-13 välisenä aikana, jotta voidaan nähdä onko lääkkeestä vastetta, eli onko ovuloituvaa munasolua kypsymässä. Ovulaatiotesti kertoo ultran jälkeen otollisimman ajankohdan tärpille.
Tsemppiä sinulle!!
yst. Vanda
Minä ovuloin kierrossa aika myöhään (kp 22 tienoilla) ja omat kierrot oli 32 päivän luokkaa. Clomeilla aikaistettiin ja tehostettiin ovulaatiota. Söin neljä clomikuuria (keltarauhastuki eli Lugesteron mukana) ja viimeisessä kierrossa oli myös pistettävä HCG eli Pregnyl. Kierroista ei tullut plussan plussaa. Kolme kierroista oli ennen laparoskopiaa, jossa minulta poistettiin endoa, ja neljäs oli laparoskopian jälkeen. Tulin raskaaksi luomukierrosta, joka seurasi tuota viimeistä clomi-luge-Pregnyl-kiertoa. Lääkäri sanoikin, että ovista kannattaa bongata myös clomien välikierroissa, koska clomit vaikuttavat munasarjoihin useamman kierron ajan!
Itse uskon, että tuo laparoskopia oli merkittävämpi syy plussaukseeni, mutta kyllä clomit tuovat tosi monelle avun. Minulle niistä tuli aika kovat sivuvaikutukset: kuumat aallot ja etenkin voimakas masennus, joka alkoi kolme päivää clomien syömisen aloittamisen jälkeen ja loppui kolme päivää clomien loputtua. Lääkärin mukaan tämä on tyypillinen sivuvaikutus (liittyy juuri noihin vaihdevuosioireisiin). Mutta ei näitä oireita kaikille edes tule, ei mullekaan tullut ihan eka clomikierrossa.
Paljon onnea clomikokeiluun, toivottavasti teillä tärppää pian!
Lene rv 36+1
meiltä ei löytynyt mitään varsinaista vikaa, joten lääkärimme ehdotti ensimmäiseksi hoitokeinoksi clomi avusteista inssiä. Eka clomikierros (1tbl per päivä) meni kotihommiksi, kun ovis osui juuri viikonlopulle. Seuraavassa kierrossa näkyi kontrolli ultrassa yksi iso foilikkeli ja toinen pienempi. Ovista oli vaikea bogata, koska sain kahtena eri päivänä ovistestiin hailakan viivan (kp 11 ja kp 13). Välipäivänä (kp12) oli haamu. Menin inssiin kp 14, jossa ei enään näkynyt folikkelia, joten oli jo puhjennut. Olin aivan varma, että koko homma meni taas ihan pipariksi, mutta toisin kävi. Nyt olen onnellinen kaksosten äiti.
euroa purkki eli 20 kpl. Tokasta kierrosta alkoi raskaus ja annostus oli 1 tabletti päivässä.