Onko miehen palkkakuitissa virhe vai ollaanko me vain tyhmiä?
Tänään tuli siis miehen palkkakuitti. Palkka on vakio, työsopimukseen kirjattu. Ja nyt se on pienempi kuin viimekuussa vaikka siinä pitäisi olla vielä kulukorvauksia mukana.
Kun laskee noita lukuja ovat työeläke maksut yms oikein. Mutta ennakkopidätys on noin puolta suurempi kuin pitäisi?
Eli eikös palkasta vähennetä ennakkopidätys veroprosentin mukaan? Eli jos palkka on esim 1000¿ ja veroprosentti 10% niin silloinhan tuosta veroja pitäisi maksaa 100¿ Vai olenko väärässä?
Jos siis palkka olisi 1000¿ ja veroprosentti 10% niin eihän ennakkopidätys voisimitenkään olla esim200¿ (luvut ovat siis vain esimerkkejä)
Kommentit (13)
Näin mulla oli ainakin viimeisessä tilinauhassa. Verokortissahan on se prosentti johonkin summaa saakka ja sitten ylimenevästä 50%. Näin mulla, sen kyllä pitäisi näkyä tilinauhassa.
Ensivuonna kannattaa nostaa sitä prosenttia ettei tule samaa yllätystä uudestaan.
Nuo muutkaan vaihtoehdot tuskin ovat sillä mies vasta aloitti toissä ja tämä on toinen palkka. Aiemmassa luvut täsmäävät.
pitää miehen tosiaan huomenna soittaa palkanlaskentaan ja selvittää asia...
Kun jos palkka on vakio, sen 1000¿ kuussa. Ja viimekuussa siinä oli normaalit vähennykset ja ne olivat oikein. Nyt tuo ennakkopidätys onkin enemmän? Vaikka siis veroprosentti tai palkka ei ole muuttunut.
Lisänä siinä oli n.30¿ kulu korvauksia oman auton käytöstä, mutta ne ovat verotonta tuloa.
t:ap
me ei vain saada päähämme minne tuo summa on kadonnut... joko me ollaan oikeasti vähän tyhmiä tai sitten siinä on virhe.
t:ap
Jos miehesi vuositulot ovat suuremmat kuin arvioidut vuositulot, menee sille lisäprosentille. Jotkut ottavat sen lisäprosentin kuukausittain ja jotkut vasta loppuvuodesta kun huomataan että menee yli tulorajan.
Mistä me voidaan tietää että on verokortti sun muut oikein ite kysyit että mikä on vialla ja sulle annetaan vaihtoehtoja niin tyydy sitten vastauksiin... varmaan jokou kuule kertois miten asia oikeesti on jos sen vois tietää, soittakaa sinne palkanlaskentaan.
Mulla kävi niin että ekan 4 kk:ta sain harjottelijan palkkaa ja sit kun tuli norm.palkka niin sainkin vähemmän käteen ku ekat 4kk:ta, johtui siitä että mun piti hakee joku hemmetin muutosverokortti mistä en mitään tiennyt kun ekaa kertaa olin töissä...
Vierailija:
me ei vain saada päähämme minne tuo summa on kadonnut... joko me ollaan oikeasti vähän tyhmiä tai sitten siinä on virhe.t:ap
vaikka nyt 36% tai 45% ja kerro sit meille että mitä sait???
Kiitos, pitää vielä tuolla lailla laskea ja katsoa olisiko se mennyt sitten jonkun vuosirajan ylitse....
Vielä sellainen kysymys, kun mies tosiaan kävi verokortin tarkistuttamassa ja muuttamassa ennen töihin menoa. Eikö ne olisi verotoimistossa silloin sanoneet tuosta ja laittaneet veroprosenttia suuremmaksi?
Kun miehelle vielä sanoivat silloin että voi olla nyt loppuvuoden vähän pienempi veroprosentti kun alkuvuoden on maksanut veroja vähän liikaakin. Tarkistaavat sen sitten taas nyt ensivuonna uudestaan....
En nyt siis sanasta sanaan muista miten sanoivat, jotenkin noin...
..mutta se verotoimistovirkailijakin toimii niillä mieheltäsi saamilla tiedoilla. Eli kun haetaan muutosverokorttia sitä *arvioidaan* ne loppuvuodentulot jotka lisätään jo tienattuihin tuloihin. Ja se virkailija on saanut ne luvut siis mieheltäsi.
Eli onko miehesi arvio loppuvuoden tuloista mennyt pieleen / alakanttiin?
Minusta on loistavaa että jaksatte laskea ja selvittää asian, vain sillä tavoin niistä kiemuroista pääsee pikku hiljaa perille. ;=)))
palkkatoimisto huomaa, että veroja on vuoden aikana maksettu liian vähän. Lisäverojen välttämiseksi viimeisestä/viimeisistä menee sitten enemmän.