Paljonko ja mistään saat tukia (kela, sossu jne)?
Kommentit (53)
Palaan töihin taas 11.8. Siihen asti sinnitellään miehen tuloilla..
t. äitiyslomasijainen
Kelan tulorajat puolison tuloille on naurettavan pienet
Oikeasti tuo ei tee vuokran jälkeen kuin 365 Euroa/hlö ja se on köyhyysrajalla elämistä. Tuosta rahasta sitten makselet laskut, lasten harrastukset, vaatteet, kesälomareissut, ruuat jne. Ei todellakaan ole paljoa. Pahinta on tietysti, että on paljon yksinhuoltajia, joilla on pieni palkka ja joutuvat elämään samalla kuin tämä kirjoittava sosiaalielätti ja se on todella epäoikeudenmukaista.
asumistuki: 500e
työttömyysturva 500e
sossu 300e
lapsilisä yli 300e
lasten isältä em: 400eYhteensä 2000e puhtaana käteen. Jess!
2200€ kuukaudessa maksaisi. Olen laskenut että alle 1700€/brutto ei mun kannata töihin lähteä, menee harrastuksen puolelle työssäkäynti ja hoitomaksun nousu pudottaa tuloja alle nykyisen
Itse olen 3lapsen yh ja käyn töissä.Yritin saada lasten leireihin avustusta,mutta sossun mukaan olen liian hyvätuloinen???
Asumistuki 300e
Palkka 1600e
Elatusmaksut n.400e
Lapsilisät 370e
ja vuokraan uppoo joka kuukausi reilut 800e...
Haaveissa olisi syksyllä aloittaa opiskelu mutta en tiedä onko se mahdollista. Rahan takia siis.
Mies käy töissä ja tietenkin sen pitäisi sitten maksaa kaikkien meidän elämiset ym. päivähoitomaksut kahdesta lapsesta.
Eihän se erotus kotihoidontuesta opintotukeen nyt niin mahdoton ole mutta sitten tulisi lisäksi kirjat, matkat ja päivähoito :o( Halua opiskeluun olisi mutta ei halua ottaa lainaa kun auto ja talolainatkin on vielä maksamatta.
Toisaalta jos odottaisi että lapset menee kouluun ja aloittaisi vasta sitten mutta siihenkin on vielä aikaa että molemmat ovat koululaisia.
Sossu ei varmasti tue mitenkään eikä mikään muukaan kun mies käy keskipalkatussa työssään.
Tässä päästelin samalla höyryjä kun tilaisuus tuli. Kiitos jos joku viitsi lukea ;o)
Itse olen 3lapsen yh ja käyn töissä.Yritin saada lasten leireihin avustusta,mutta sossun mukaan olen liian hyvätuloinen???
Asumistuki 300e
Palkka 1600e
Elatusmaksut n.400e
Lapsilisät 370e
ja vuokraan uppoo joka kuukausi reilut 800e...
aina on ruokaa. Heinäkuussa mennään viikon lomamatkalle Espanjaan, lapsetkin toki mukaan. Kannataisko mun olla lähäri 1600e kk (-hoitomaksut) palkalla? EI!
T: 2
"ei voi mitään"... Kuule, kyllä se työssäkäynti vaan oikeasti kannattaa, ainakin pitkän päälle. Sinun asenteesi on, no, jostain hyvin syvältä. Etkö yhtään osaa arvostaa näitä pienituloisia yh:ta, jotka yrittävät itse elättää lapsensa ja tulla toimeen pienellä palkalla? Sinullakin olisi näes velvollisuus elättää lapsesi. Lähtökohtaisesti lapsia tehdään, jos on lapsiin varaa. Ei voi mennä niin, että oikeuksia on ilman velvollisuuksia.
Kyllä ne sunkin tuet jonain päivänä sieltä rotisee alas ja sen jälkeen nämä työssäkäyvät yh:t ovat paljon paremmissa varoissa kuin sinä. Puhumattakaan eläkeiästä.
Ihan turha yrittää provoilla, että sossutuilla kukaan eläisi kauhean mukavasti. Jos teillä on varaa tehdä Espanjan reissu, niin sitten te olette todella eläneet niukasti koko talven.
Enkä kadehdi. En kadehdi ihmisiä, jotka makaavat vapaaehtoisesti kotona ja hyväksikäyttävät järjestelmää. He ovat surkimuksia ja valitettavasti tartuttavat lapsiinsa saman asenteen.
aina on ruokaa. Heinäkuussa mennään viikon lomamatkalle Espanjaan, lapsetkin toki mukaan. Kannataisko mun olla lähäri 1600e kk (-hoitomaksut) palkalla? EI!
-lapsilisät neljästä lapsesta eli jotain 493€/kk jos oikein muistan
-kotihoidontuen hoitolisää n. 100€/kk
-äitiyspäivärahaa n. 609€ /kk
Tämä on vaan nyt niin mukavaa elämää, lapset ovat vain kerran pieniä, enkä enää koskaan saa olla kotiäitinä tämän jälkeen, mutta töitä ehdin tehdä vielä yli 30v. Olen kotona ainakin siihen asti kunnes nuorimmainen on ekaluokkalainen. Eli katsotaan uusiksi muutaman vuoden kuluttua.
Mies työtön ollut vuosia ja karttelee töitä. nainen kotiäitinä ollut lähemmäs 10v. Leveästi elävät. Toimeentulotukea laskettaessa jokaiselle heistä pitää jäädä perusosa vuokran jälkeen. Perusosa on aikuisilla n. 330e per nuppi, lapsilla n. 230e per nuppi. Yhteensä perheelle jää rahaa vuokranmaksun jälkeen vajaa 1600 euroa kuukaudessa. Lisäksi sossu maksaa sähkölaskut, vesilaskut, terveydenhuoltomenot, harrastukset lapsille. Tietenkään tuo vajaa 1600e ei muodostu pelkästään toimeentulotuesta, vaan myös kelan tuista. Ja kaiken tämän saa tekemättä mitään. On se elämä kumallista. Toinen perhe samanlaisessa tilenteessa, lapsia yhtä paljon, asuntomenot yhtä suuret. Mies käy töissä ja nainen on kotiäitinä. Heidän tulonsa yhtä suuret tai jopa pienemmät kuin toimeentulotuella elävällä perheellä. Onko tässä jotain väärin?
2