lyhyitä kaksoten odottajia
Heipparallaa!
Mä sain tuossa joulukuun alussa tietää odottavani kaksosia ja tässä pikkuhiljaa alkujärkytyksen jälkeen olen jo oppinut iloitsemaan asiasta, vaikka vielä moni asia askarruttaa mieltä.
Mulla on jo yksi poika, joka oli syntyessään aikas pieni, painoa juuri ja juuri päälle kolme kiloa... otti kyllä pian takaisin kaiken, mitä ei masussa kerinnyt/mahtunut kasvamaan! Tämä ehkä on yks mun suurimmista huolistani näiden kaksosten kanssa, kun tuota vartta ei mulla ole kuin 153 senttiä, että kuinka ikinä mun kroppani kestää tän niin että ne vauvat pysyis mahd. pitkään masussa. Mä oon kyl valmis tekeen mitä vaan! Millasia kokemuksia teillä muilla lyhyillä kaksoten äideillä on ja millasta tietoa olette saaneet aiheesta.
Kiitos kovasti vastauksista!
Eeri ja maha-asukit 16+2
Kommentit (5)
Pituutta 156cm ja oon vielä tosi hoikka. Kyllä pelotti aika lailla, kun tuplista kuulin. Ennestään oli yksi lapsi, syntyi viikolla 36 ja painoa oli vain 2,5 kiloa. Voin olosuhteisiin nähden hyvin ja töistä jäin pois joskus viikon 25 tienoilla. Istuminen tuotti kyllä tuskaa jo kuudennen raskaus kuukauden alussa, kohtu painoi hirmuisesti keuhkoja jo silloin. Supisteluja oli paljon, mutta aivan loppuun asti tein pieniä kävelylenkkejä.
Nuo päättivät sitten vain jatkaa masussa oloaan ja viikolla 39 synnytys käynnistettiin mun tukalan olon vuoksi. Tyttö ja poika syntyivät seuraavana yönä ja painoivat 2640g ja 2890g ja toinen oli yli 50cm pitkä. Kyllä olin ihmeissäni, miten olivat noin " isoja" . Maha ei mulla ollut kuitenkaan hirmu suuri. Ainakaan verrattuna kaveriini, joka sai muutama päivä myöhemmin yhden 3,5 kiloisen. Hän on yli 170cm pitkä, mutta maha oli mun mahaan verrattuna jättisuuri.
Aurinkoista loppu vuotta ja jaksamista odotus taipaleelle. Älä murehdi pientä kokoasi ja mieti onngelmiakin vasta, jos niitä vastaan tulee.
Eli pituutta 154cm ja suht mukavasti meni raskausaika. Vatsa kasvoi suoraan eteenpäin, kun ei muualle mahtunut ja oli loppuraskaudessa aivan V A L T A V A =). Itseänikin hirvittää, kun katsoo viimeisten viikkojen kuvia. Vatsa kasvoi kovaa kyytiä viikolta 24 alkaen ja sain seurakseni ikävät säännölliset supistukset joka ilta. Jouduin ottamaan hyvin rauhallisesti ja rv 31 jouduin osastolle makoilemaan. Makoilinkin siellä sitten viimeiset 6 viikkoa lähes vuodelevossa, mutta kannatti. Minut leikattiin rv 36+3, neiti A 2605g 46 cm ja herra B 2365g 46cm.
Ei siis huolta, kyllä se ihminen venyy huimiin suorituksiin =). Kannattaa vain ottaa rauhallisesti mahdollisten supistusten ilmaantuessa. Mukavaa raskausaikaa!
täpäkkä & sisko ja sen veli 1v3kk
Loppumetereillä tosin siis 37+5 iski raskausmyrkytys ja lapset sitten leikattiin viisi päivää ennen sovittua sektiota. Mutta me tuplaäidit ollaan hyvässä syynissä, ettei mitään paniikkia tuossa ollut =)!
Kiitos teille, ketkä vastasitte!
Täytyy vaan ajatella, että kyllähän me pätkät ollaan kuiteskin aikas sitkeitä... :-)
Kaiken kaikkiaan tämä on niin outo tilanne, koska alun alkujaan mulla oli semmonen kuvitelma, että kait sen toisen lapsen pyöräyttää " vanhalla rutiinilla" ja sit kaikki onkin ihan täysin uutta ja outoa...
Oon myös tässä ajatellut semmosta, että kaikkipa ei saa tätäkään kokea! vaan me harvat ja valitut! :-)
Mukavaa uutta vuotta kaikille!
Eeri
Eli pituutta mullakin vain 153cm, mutta silti raskausaika meni aivan loistavasti! Kovasti odottelin et selkä alkaa reistaamaan, mut niin ei käynyt. Tosi iso maha oli loppu aikana ja pömpötti suoraan tuossa edessä. Ja mahan koko oli jo alusta lähtien yksösraskauteen verrattuna mahtava! moni mua " sääli" et kuinkahan sä tulet tuon mahan kanssa pärjäämään, mut tosiaan meni vallan mainiosti. Ja meillä esikoinen on 2v3kk, joten hänen kanssaan touhuilin ja kävin ulkona loppuun asti. Ei kannata pelätä tulevaa, elä päivä kerrallaan;)
Ja toivotaan et kaikki menee hyvin loppuun asti!
Nyt raskauden jälkeen on selkä ollut vähän kipee kun taitaa tuo asento palautua normaaliksi;)
Rölli-peikko ja tylpykät 13vrk