Miksi jotkut eivät pidä kesästä???
Onko se pimeä ja kylmä parempi ja miksi?
Töissä on kaksi tyyppiä jotka ahdistuu kun kesä tulee.. on kuulema liian kuuma. En voi ymmärtää..
Kommentit (78)
Eihän Suomessa edes ole paljon ötököitä. Jopa maalla saa oleskella melkoisen rauhassa. Kaupungissa näkee tuurilla perhosia ja kärpäsiä. Enemmän ötököitä on ihan siellä kotona sisälläkin kuten sokeritoukat.
Älkää menkö kosteaan metsään tai leppäpusikoihin niin ihan rauhassa saa olla.
tavannut kuin sillä viikolla. Surina oli loputon. Onneksi en asu maalla. Hulluksi tulisin.
varsinaisesti inhoa kesää, mutta tykkään muista vuodenajoista enemmän. Tai no, tykkään katsella kesäkelejä ikkunasta ilmastoiduissa sisätiloissa :).
Syitä:
- mulla on liian kuuma, kun lämpötila nousee yli 20-22 astetta.
- palan tosi helposti ja inhoan sitä rasvausoperaatiota tai "suojaakohan tämä vaate nyt varmasti niskan"-pähkäilyä
- tykkään kyllä ulkoilla (= tehdä kävelyretkiä), mutta en tykkää esim. ulkona loikoilusta, ulkona lukemisesta (luen mieluummin sisätiloissa) jne. Kesällä on vähän niinkuin kansalaisvelvollisuus tehdä kaikki mahdolliset asiat ulkona.
Luonnonvesissä uiminen on kyllä kesässä ihan huippua!
että on muitakin helteitä vihaavia. :) piti jo alkukeväästä hankkia se hemmetin tuuletin kun viime kesänä jäätiin ilman, mutta onkohan nyt jo taas liian myöhäistä.. O_O
Mä rakastan kaikkia vuoden aikoja, jos ne vaan ovat "kunnollisia"
Ihanaa kun parina viime talvena on ollut kunnon talvi etelä-Suomessakin eikä vain puoli vuotta kestänyttä syksyä. Talvella pitää olla kunnon talvi pakkasineen ja lumineen. Kesällä sitten taas kunnolla lämmintä ja auringon paistetta. Talvessa pahinta on se pimeys. Kesässä taas parasta valoisuus.
Se on ihan jokaisen ihmisen henkilökohtainen mielipide, mistä tykkää.. Kaikki eivät tosiaan tykkää samoista asioista. Itse vihaan kesää. Kärsin kesämasennuksesta. Masennus alkaa toukokuun alussa ja loppuu syyskuussa. Eniten minua ärsyttää tässä kaikessa se, että en saa olla sitä mieltä kuin olen. Aina jos sanon jollekin, että olen enemmän talvi-ihminen, niin siihen ruvetaan kehittelemään syitä, että miksi näin on.. "Sinulla on nyt vaan vähän stressiä" tms. Kun taas sanon, että en pidä valkosipulista, ei kukaan ala kehittelemään teorioita, miksi näin on!! MIKSI?? Kyse on samasta asiasta.. Mielipiteestä!! Antaaka hyvät ihmiset jokaisen tykätä mistä tykkäävät! Yksi asia, joka pahentaa kesämasennusta on juuri se, että muiden mielestä en saa ajatella niinkuin ajattelen. Ja minä en varmastikaan ole ainut, joka on samassa tilanteessa. Lääkärin mukaan juuri muiden mielepiteet pahentavat monen masennusta kesäisin.. Eli koittakaa ihmiset ymmärtää myös kesää vihaavia ihmisiä. He eivät ole outoja, he vaan sattuvat ajattalemaan yhdestä asiasta eri tavalla kuin valtaväestö..
Ovatko lihavia? yleensä lihavat ja sellaiset jotka eivät juuri harrasta ulkoilma aktiiviteetteja eiväkä mökkeile ym, eivät pidä kesästä.
eikö Suomessa sekä mökkeily että ylipaino ole kovin yleistä. Tuttavapiiristä löytyy kyllä monta lihavahkoa mökkeilijää.
Miks kaikkien pitäis tykätä kesästä? Ei kai me ihmiset muutenkaan tykätä kaikki samoista asioista. Ja onko kenties jotenkin hyväksytympää ja oikeampaa tykätä kesästä kuin talvesta?
hyväksytympää tykätä eniten kesästä. Se on suorastaan sosiaalinen velvollisuus.
Talvella olen kirjaimellisesti kuin kuollut, koko ajan suoraan sanottuna v*tuttaa se pimeys ja kylmyys ja se että pitää pukea sata kerrosta vaatetta päälle jotta tarkenee, ja sitten kun menee sisätiloihin tulee kuuma (esim. kauppaan).
Kesä on ihanaa aikaa, olen todella energinen, en kaipaa herätyskelloa vaan herään aikaisin aamulla itsekseni (vert. talvi jollon en pääse ikinä ylös, ja teenkin niin paljon iltavuoroja kun mahdollista). Kaipaan ulos ja olen siellä niin paljon kun mahdollista, teen pitkiä kävely-, pyörä- ja uintilenkkejä, ja olen huomannut että mitä kuumempi ilma sitä pidempiä jaksan tehdä.
Olen auringonpalvoja, rakastan sitä että on jossakin ulkona kirjaa lukemassa. Rakastan myös sitä kun ihmisiä kaupungilla, kaikilla sellainen kiireetön hyvä fiilis, vert. talvi kun kaupungilla ei kukaan hengeila vaan äkkiä kipittää bussiin/kauppaan/töihin jne.
Ja kyllä: heti kun mahdollista aion karistaa Suomen tomut jaloista, pidän tästä maasta ja suomalaista paljon, mutta en voi elää niin että tunnen olevani elossa vain lyhyen kesän ajan. Jokainen etsii onnea elämässään, ja minä olen huomannut että onneni on jossakin lämpimässä maassa, vielä pitää omia ja miehen työkuvioita selvitellä jotta asia pääsee etenemään, koska tyhjän päälle en halua mihinkään muuttaa :)
Talvella olen kirjaimellisesti kuin kuollut, koko ajan suoraan sanottuna v*tuttaa se pimeys ja kylmyys ja se että pitää pukea sata kerrosta vaatetta päälle jotta tarkenee, ja sitten kun menee sisätiloihin tulee kuuma (esim. kauppaan).
Mä alan helmikuussa herätä vähitellen eloon kun päivä pitenee... marras-tammikuun ajan olen aivan kuollut!!!
Toukokuu on minusta sitä parasta aikaa, kun kaikki kiva on vielä edessä :) Juhannukselta jo monet ilonpilaajat alkavat höpöttää että kohtahan se päivä jo lyhenee (niinkuin tekeekin mutta pitääkö sitä ääneen sanoa...)
Hellettä en kestä. minulla on nyt muutaman päivän ajan ollut ihan krapulainen olo tämän kuumuuden takia vaikka olen juonut paljon (en viinaa) ja syönyt suolaista jne... En vaan kestä! +22 on parasta, pilvipoutaa kiitos
Mikä silmäsairaus tekee valonarkuutta?
Minkä vatun tähden kaikkien pitäisi pitää kesästä? En voi ymmärtää...
Minä pidän kaikista vuodenajoista, mutta helteestä kaikkein vähiten. Kylmällä voi laittaa lisää päälle, mutta kuumuutta ei voi niin helposti itse kontrolloida. Onneksi pääsee ilmastoituihin kauppoihin. Minulla kannssa tulee helposti paha olo ja huippaa ja nyt on erityisen tukalaa, kun on raskaana.
Mutta minäpä pidän sitten syksystä kaikkein eniten, ja se herättää usein kummastusta.
Meillä ei ole elukoita läheisyydessä, eikä metsää. Pieni aukea tässä pihalla napuritontilla on kyllä. Mutta niitä paarmoja on kyllä ihan tolkuttomasti. Ne tuntuu viihtyvän paahteessa.
Voiko v-mäisempää ötökkää olla olemassakaan?
T: ohis
Mutta voitte varmaan kaataa ainakin pahimpia pusikoita siitä talon ympäriltä jos siellä sellaisia on, aukealla paikallahan ei niin kauheasti ötökät pörrää ja pihakasvien valinnalla lienee myös jotakin merkitystä.
Eihän Suomessa edes ole paljon ötököitä. Jopa maalla saa oleskella melkoisen rauhassa. Kaupungissa näkee tuurilla perhosia ja kärpäsiä. Enemmän ötököitä on ihan siellä kotona sisälläkin kuten sokeritoukat. Älkää menkö kosteaan metsään tai leppäpusikoihin niin ihan rauhassa saa olla.
Riittää että pihalle menen niin johan ötököiden invaasio iskee. Talon seinä mustana kärpäsistä, joista en pidä siksi kun vituttaa sellaset 50 kärpästä pörräämässä ympärillä! Kimalaisia olen nähnyt parhaimmillaan 8 saman pöydän ympärillä, on se hienoa kun lapsi pelkää niitä kuollakseen! Tosiaan kun naapurilla niitä elukoita on niin on niitä saatanan paarmoja!!! Sano sitten vaikka lapselliseksi mutta ei kukaan TÄYSJÄRKINEN PIDÄ PAARMOISTA!!!! Varsinkaan hevospaarmoista jotka vie möhkäleen lihaa mennessään. Terv.18
Meidän mökillä ei ole paarmaa paarmaa ikinä vaikka naapurissa on lehmiäkin. Hyttysiä on iltaisin mutta niitä vastaan on helppo suojautua.
Minä olisin valmis muuttamaan vaikka heti mutta mies ei. Joten mies saa vastapainona kärsiä mun narinasta puol kesää :D terv.18
Kuumuus ja valo. Tykkään enemmän syksystä.
Ötökät, aurinkoyliherkkyys, herkkyys kuumalle, allergiat, rumat sääret, joiden takia on aina helteelläkin pidettävä pitkiä housuja, ei pääse hiihtämään,en osaa nukkua valossa ja pimennysverhotkaan ei auta...Tämä kesä alkoi heti ampiaisen pistolla, kun kävelin ihan normaalisti jalkakäytävällä.
kyllä tämä Suomen kesä menettelee, pakkohan se välillä on kesä olla että saadaan satoa, mutta yhtään enempää kesää en tarvitse.
No kaikki eivät kestä kuumaa.
Monet sellaiset krooniset sairaudet jotka eivät näy päällepäin (eli et voi olla varma onko työkaverillasi tai naapurillasi niitä) heikentävät lämmönsietokykyä.
Itse sairastan ms-tautia, enkä kestä helteitä ollenkaan. Keho ei osaa jäähtyä, vaan kuumenee liikaa aiheuttaen hyvin ikäviä oireita.
En nyt sanoisi inhoavani kesää, mutta kyllä syksy ja talvi ovat kivempia vuodenaikoja. Olen tullut siihen tulokseen, että syynä tähän on lämpötilojen vaihtelu. Kesällä tulee vietettyä semmoisessa +20c:ssa 24h vuorokaudessa (sisällä ja ulkona), kun taas syksyllä ja talvella saa aika paljon vaihtelua kun sisällä on se +20c ja ulkona jotain nollan alapuolella. Kuumuus ei sinänsä haittaa, hauskaahan se vain on. Tosin kun töissä täytyy pukeutua bleiseriin ja kauluspaitaan, hirveät helteet eivät naurata.
Valoisuuden kannalta paras aika on joskus alkusyksystä, kun pimeää tulee sopivasti iltakahdeksan maissa ja aamulla alkaa sarastaa seiskalta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2011 klo 08:36"]
Onko se pimeä ja kylmä parempi ja miksi?
Töissä on kaksi tyyppiä jotka ahdistuu kun kesä tulee.. on kuulema liian kuuma. En voi ymmärtää..
[/quote]
Mä taas en voi ymmärtää, miksi kaikkien olisi pakko pitää siitä, että on helvetin kuuma. Kesää vastaan mulla ei sinänsä ole mitään, mutta max. 22 astetta olisi ihan riittävästi kesäksi mulle.
Vastaihmettelynä voisi sanoa, että miksi jotkut eivät pidä talvesta? Siksikö, että on kylmä? Opetelkaa herran tähden pukeutumaan oikein, niin on paljon lämpimämpi. ;)
En pidä kesästä, koska ilma on minulle silloin liian kuuma. Elimistöni lämmönsäätelyjärjestelmässä ehkä on vikaa, kun tunnen oloni hyväksi korkeintaan 17-18 asteen lämmössä. Ulkoilmassa pidän eniten noin 10-15 plusasteen lämmöstä. Kesäajan olen aina todella uupunut, päätä särkee, kokovartalokuvotus yötä päivää. (Enkä ole lihava vaan hoikka.)
Lisäksi minulla on kesäisin paha uniongelma. En osaa nukkua, kun on käytännössä koko ajan valoisaa.
Kolmas syy kesäinhooni on ehkä lapsellinen, mutta en pidä hyttysistä, paarmoista, hirvikärpäsistä enkä käärmeistä. Niiden takia joudun usein pakosalle paikoista, joissa muutoin voisin ollakin.
Sen sijaan pidän talvesta, keväästä ja kaikkein eniten syksystä, kun ilma raikastuu kesän jälkeen. On niin ihana, kun voi taas hengittää kunnolla. Talvikin on ok. Joskus ilma on talvisin todella kylmä, mutta kylmyydessä pärjää aina, kun lisää vaan vaatetta päälleen. Kuumuudessa sen sijaan ei pärjää. Jos on jo ottanut kaikki vaatteet pois ja yhä on tukala olo, mitä sitten tehdä?
Ymmärrän (ja vähän kadehdinkin) niitä, joille kesä ei ole liian kuumaa aikaa ja jotka kykenevät nauttimaan siitä. Itse vaan en pysty ja kirjoitin tämän siksi, jotta kesänrakastajat paremmin tajuaisivat meitä, joille kesä on melkein painajainen Mutta nauttikaa ihmeessä te muut!
Ei suostunut nukkumaan ulkona ja viihtyi varjossakin vain hetken (max. tunnin, sitten jo paarmat pörräsivät ympärillä).
Minun suosikkivuodenaikani on syksy (syys- ja lokakuu), mutta kyllä pakkastalvi menettelee siinä missä helteinen kesäkin. Pidän kesästä mutta inhoan helteitä (yli +25) ja ötököitä. Meillä on paljon ampiaisia ja paarmoja ja jotain sellaisia jättihyttysiä ja karmeasti hämähäkkejä. Eka amppari häädettiin just eilen sisältä, oli jättikokoa. Nyt vielä menettelee, kun ötököitä on vähän, mutta tällä hetkellä pelätään käärmeitä, naapurissa löytynyt niitäkin ihan kymmeniä. :(
Tällaisista keleistä tosin pidän ja nautin. Tykkään olla puutarhassa ja meillä on tietysti sisällä ilmastointi, joten helteetkään eivät haittaa, mutta niissä en vain viihdy.
Niin, ja tämä ötökkäfarmi löytyy 30 km päästä Helsingin keskustasta. ;) Eikä ole naapureina lehmiä mutta heppatalli löytyy vajaan kilsan päästä.
Pakko vielä vähän kummastella tuota hikoilua. Olen todella lihava mutta en hikoile helteillä mitenkään sietämättömän paljon enkä varsinkaan tällaisilla keleillä (alle +26). En viihdy kuumassa, koska saan aurinkoihottumaa ja migreenin helposti ja toki yli +30 asteessa se hikoilukin jo haittaa. Nämä kelit ovat kuitenkin just sopivat kesäkelit! :)