Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lääkitystä koviin kuukautiskipuihin??

27.12.2005 |

En ole muistanut (tohkeissani) pyytää näitä kipulääkkeitä aiemmin, joten mainitsin asiasta sitten supressioultrassa (Vai mikä se 0-ultra on..). Tämä mieslääkäri sitten sanoi, että katsotaan nyt jos tämä hoito onnistuu eikä niitä tarvita. Kielsi kuitenkin tavallisten buranien käytön senhetkisten kuukautisten aikana (eipä ne kyllä autakaan!). Se jäi sitten siihen, ja nyt kun hoito tuotti negan ja menkat alkoivat, olen taas epätoivoinen tämän ongelmani kanssa. Nämä tuoresiirron jälkeiset kuukautiset ovat taas olleet niin kipeitä, että taju tuntui lähtevän. En tietenkään sitten jouluaattona, kun kivut olivat pahimmillaan, mihinkään kunnon lääkärille olisi päässyt, joten yritin ensin ottaa anoppilassa tavallista panadolia ja sitten ketorinia. Kun kumpikaan ei auttanut niin otin yhden Panacodin, joita heillä oli, ja kipu helpotti muutamiksi tunneiksi. Myöhään illalla otin sitten toisen ennen nukkumaanmenoa ja sain nukuttua melkein koko yön. Seuraavana päivänä oli jo huomattavasti lievemmät kivut, joten en ottanut enää mitään.

Tiedän toki, ettei toisten reseptilääkkeitä saa käyttää, mutta kaikki jotka kuukautiskivuista kärsivät, tietävät mitä H*******Ä se on.

Pitäisikö siis soittaa naistenklinikalle ja pyytää heitä kirjoittamaan se pirun resepti, josta oli puhetta??? Näihin kuukautisiin ne ei enää auta, mutta entä seuraavat ja sitä seuraavat...

Mitä lääkkeitä te muut käytätte kun tulehduskipulääkkeet ei enää auta?

Olisi kiva tietää saako tähän vaivaan muutakin apua kuin voivotteluja...

KIITOS JA PAREMPAA UUTTA VUOTTA! -Dreammom-

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani negasta ja kovista kivuistasi:(

Itsekin olen saanut kivuista kärsiä. Mulla auttaa clotam lääke, joka on reseptilääke. Välillä äidiltäni saan niitä, jos omia ei ole.

Jos tarviin heti reseptin kipuun, esim. migreeniini, menen vaan suoraan terveysasemalle ja luukulle ja pyydän samantien hoitajaa menemään lääkärin huoneeseen ja tuomaan mulle reseptin. Näin toimin viimeksi syksyllä:=)

Jaksamisia!!

Vierailija
2/7 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisit kirjoitella endometrioosiepäilyistäsi jossain viestissä, luin sen mutten ole ennättänyt vastaamaan...

no minulla siis on endometrioosi, ja ongelmanani on (lapsettomuuden lisäksi) kovat kuukautiskivut. Ne meinaavat viedä tajun, aivan kuten kuvasit. Kipuje hoitoon on kokeiltu erilaisia kipulääkkeitä: käsikauppatavaraa kuten Burana, Panadol, tulehduskipulääkkeitä kuten Voltaren, Napromex ja sitten vahvempia kuten Litalgin. Niistä mistään ei oikein ole olult apua. Kaikkein parhaiten minulla auttaa juuri Panacod, jota sinäkin olit saanut. Mutta sen sivuvaikutuksena minulle iskee kamala väsymys... puhe puuroutuu ja silmät menevät väkisin kiinni, lisäksi näen kamalia painajaisia kun käytän sitä, mutta ei auta, jos kivuista eroon haluaa, on kärsittävä näistä muista oireista.

Taitaa olla aika yksilöllistä mikä kipuun auttaa ja toisaalta mitä lääkäri kirjoittaa....Yksi lääkäri opasti että tulehduskipulääke pitäisi aloittaa ennakoivasti ennenkuin kuukautiskivut vielä edes alkavat. Minulla ongelmana on se, että kierto heittelee noin 7 päivää, eli en osaa tarkakan arvioida milloin pitäisi alkaa niitä syömään. Ja turhaan taas ei viitsisi syödä, kun vatsa ei tykkää...

Ymmärrän hyvin huolesi, jakuva pelko kivusta on kamalaa. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut Miranax-nimistä lääkettä, joka auttoi todella hyvin. Reseptilääke. Nykyisin menkkakivut hieman hellittäneet, joten 600 ibumaxilla menee ohi.... Mutta varalta on miranaxeja kaapissa...

Jaksamisia! (ja ei se nii vaarallista joskus ole ottaa toisen reseptilääkkeitä... jos se on satunnaista ;-)

Vierailija
4/7 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa minulle. Minulla myös endometrioosi. Ongelmana veitseniskuja muistuttavat, lyhytkestoiset mutta intensiiviset kivut (n. 1min.) Niihin ei lääkkeet auta, ne kärsin. Onneksi niitä ei ole kovin monta per päivä, taju meinaa lähteä. Mutta olen myös kokeillut laajan kirjon kipulääkkeitä, ja tuo Burana 600 auttaa jostain syystä paremmin kuin ns.vahvemmat. Taitaa olla yksilöllistä?

Vierailija
5/7 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosiaan itsekin epäillyt endometrioosia, mutta eipä lääkäri koskaan ole mitään sen suuntaista maininnut, joten olen vähän unohtanut koko jutun. Nuo Mimosan minuutin voimakkaat veitseniskua muistuttavat kivut kuulostavat kylläkin tutuilta. Täytyisi varmaan kysellä siitä helmikuussa PAS suunnittelussa enemmän.

Olen myös kuullut, että lääkkeet pitäisi aloittaa ennen kivun ilmaantumista, mutta minullakin on Hymiksen kanssa sama juttu, eli menkkojen alkamisaika heittelee, joten ei viitsi syödä lääkkeitä turhaankaan. Toisaalta, kyllä sen jotenkin aavistaa, milloin kivut alkavat ilmaantua.

Olen ymmärtänyt, että Clotam on juuri migreeniin määrätty lääke. Luen tässä samalla Pharmaca Fennicaa, jossa puhutaan kyllä myös Dysmenorreasta, eli kuukautiskivuista. Miranaxiakin olisi ollut jouluna tarjolla, mutta kun en koskaan ollut kokeillut vastaavaa lääkettä ajattelin, että on turvallisempaa ottaa sitä minkä tuntee edes jotenkin.

Nyt sitten en oikein tiedä pitäisikö soittaa TYKSiin vai varata aika omalääkärille terveyskeskukseen?? Toisaalta olisi parempi kokonaishoidon kannalta hoitaa asia TYKSissä, mutta eipä ne hoitajat varmaan puhelimessa voi mitään tehdä, ja aika on tosiaan vasta helmikuussa. Yhdet tai kahdet menkat ennen sitä :(

Kiitos paljon vastauksistanne. PAREMPAA UUTTAVUOTTA!

Vierailija
6/7 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös lääkkeenä Clotam ja hyvin on auttanut. Kuukautiset on aina olleet kivuliaat ja endo todettiin parisen vuotta sitten.

Ilman reseptiä saatavat tulehduskipulääkkeet ei auta (kokeiltu on).

Hae/ota ihmeessä lääkäriltä resepti kunnon lääkkeeseen joka auttaa niin ei tarvitse enää jatkossa kärvistellä kivun kanssa.

Hyvää uutta vuotta ja plussia kaikille toivoen,

Eerica

Vierailija
7/7 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli endoa, ja kuukautiskivut pahenivat vuosien varrella pikkuhiljaa ihan sietämättömiksi. Kun Burana 600 edes neljä kertaa päivässä otettuna ei tuonut enää helpotusta, sain lääkäriltä Clotam-reseptin. Clotam toimi minulla todella hyvin. Sivuvaikutuksiakaan ei ollut ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan