###SYYSMAMMOJEN Vuoden Viimeinen Viestipino!###
Kommentit (45)
Viime yönä heräiltiin ekan kerran jo 3 tunnin kuluttua nukahtamisesta ja siitä eteen päin 1-2 tunnin välein. Vauva söi aina reipaasti hotkimalla, joten nälkääkin taitaa olla vaikka osittain myös läheisyyden kaipuuta ja kykenemättömyyttä nukahtaa itsekseen ilman äidin väliintuloa. Mikähän tähän lääkkeeksi??
## Miten teillä muilla nukutaan? Onko velli ainoa ratkaisu öitten rauhoittamiseen?
Muutaman viikon ajan päikkärit ovat lyhentyneet, nyt nukutaan kaksi kertaa kaksi tuntia, kerran aamupäivällä klo 10-12 ja toisen kerran klo 15-17. Välissä aina heräillään ja vaunuja joutuu usein heijaamaan, jotta unet eivät keskeytyisi. Ennen 3kk ikää vauva nukkui putkeen päivisin ulkona jopa 4 tuntia!
## Millainen rytmi teillä muilla on?
Joulu on onneksi ohi ja kotana taas ollaan. Ihanaa! Pidän arjesta ;D
Joulu tosiaan tuli ja meni...kun miettii tarkemmin, aika höpsöjä me ihmiset ollaan,kun yhden päivän takia panikoidaan ja laitetaan rahaa haisemaan lahjoihin ja ruokiin! Ainakin täällä suunnalla...
Itse emme ostaneet pojalle montaakaan lahjaa, kun tiesimme että sukulaiset ja ystävät ostavat kuitenkin niin paljon, ja kun hällä jo melkein kaikkea on. Kaiken kaikkiaan paketteja Arttu sai 25kpl! huh huh...vähempikin olisi riittänyt, mutta minkäs teet kun mummot on ihan hulluna poikaan! = )
Meillä on ollut lähes alusta saakka tällainen rytmi:
Herätys 9-10 välillä, ekat päikkärit ulkona 11-13. Valvotaan muutama tunti ja taas unille, nukkuu tunnin pari. Ja vielä yhdet päikkärit siinä viiden kuuden aikaan jolloin annamme nukkua max. 1½tuntia.
Yö unille rupeaa 22-23. Ekan kerran herää tankkaamaan 03.30-04.30 välissä. Toinen tankkaus seiskan aikaan ja tosiaan ylös lopullisesti 9-10.
Mitenköhän tuon yöunille menon saisi aikaisemmaksi? Edes tunnilla, niin että nukahtaisi klo22.. Kun ei meinaa äippä jaksaa valvoa niin myöhään...Olen kokeillut sitä, että jos en anna nukkua päivällä niin usein/paljon tai että jättäisi nuo alku illan unet pois, mutta silloin illat on täyttä huutoa ja yliväsyneisyyttä.
Milloinkohan ja miten tuota rytmiä voi siirtää?! Kokemuksia?
Meillä yöt rauhoittui vellin myötä. Poika on nyt saanut iltavellin, jota vetäsee 150-220ml, nyt reilun kuukauden. Ennen sitä heräsi tunnin kahden välein yötä päivää.
Ja nyt aloitimme viime torstaina kiinteät neuvolan ohjeen mukaan, kun korviketta menee päivisin niin usein.
Nyt taidan mennä imuroimaan, kun en koko jouluna viitsinyt koskea siivous vehkeisiin ja rupeaa lattiat kaipaamaan imurin kosketusta...
Hyvää vuoden viimeisen viikon alkua teille syysmammat ja vauvat!
suzanne ja arttu
Joulu on taas ohi,yhtä nopeasti kuin tulikin.Joulu meni meillä rauhallisesti kotona ollessa,syöden ja lahjoja jakamalla.Pukkia ei käynyt,kun pikku-mies (kohta 4kk) ei siintä vielä mitään ymmärrä ja isommat pojat eivät enää usko (11v. ja 13v.).Lahjoja tuli hurja määrä!
Yöheräilystä kyseltiin.Meillä on myös ennen nukuttu ensin 4-5h,syöty,nukuttu taas 3-4h ja syöty ja sit viel 1-2h ja ylös. Mut nykyään nukkuu 2-3h ja syö n.klo.02-03. Sen jälkeen alkaa tosi huono unijakso,tunnin välein saa olla laittamassa tuttia suuhun kun ei muuten rauhoitu uudestaan nukkumaan.Ei kuitenkaan syö edelleenkään kuin sen 2 kertaa yössä,mut kaikki se muu kitinä,itku ja äheltäminen alkaa jo väsyttämään sekä äitiä että isää.Poika kai kuitenkin nukkuu kun ei ole aamuisin sen väsyneempi kuin ennenkään.Aamuyöstä nukkuu tosi sikeästi.
Velliä on meillä syöty jo vähän yli 2kk asti joten meillä se ei ole apu tähän huonoon uneen.
Päivärytmi on jo meillä ihan hyvä. Aamulla herätään 8-10 ja ekat päikkärit on 2h päästä. Nukkuu 1-2h. Toiset päikkärit klo. 15 ulkona(2-3h),ja iltaunet klo.19(½-1h). yöunille 22.
Eiköhän siinä taas ollu juttua tarpeeksi.
T. picatsu ja Jonne
joten palajan taas paremmalla ajalla :(
Joulu oli kiireinen mutta ihan jees.
Lapset ollu kilttejä <3 nytkin nukahtavat molemmat samaan aikaan päikyille että pääsen parantaa migreeniä.
Nea lauloi mulle karhupoika sairastaa ku oksensin vessassa :D
Niin ja sanoo nykyään ÄitiRAKAS.. :D
Pikkuinen syö ja nukkuu :)
T:Neiti21 +Nea 1v8kk+ ja Minja 3kk
Jotenkin helpottavaa lukea että muillakin 3kk:lla yöt menevät syödessä. Meillä meni syntymästä n. 2,5kk ikään saakka yöt niin että nukkumaan mentiin 19 jälkeen jolloin tuli tunti pari tankattua ennenkuin tyttö nukahti. Sen jälkeen 3-4 tunnin välein herättiin syömään. Nyt meillä pari viikkoa sitten alko rintaraivarit, ja kun ne on nyt suht hyvin hallinnassa ja vähenemässä ni yöt meni kovin rikkonaisiks. Ensiksikin tyttöä ei saa enää nukkumaan omaan sänkyyn kun herää siihen nostamiseen joten siirtyi nukkumaan meidän sänkyyn. Välillä yritän omaan mutta hyvin harvoin sen saa omaan sänkyyn ilman että herää. Sitten meillä sypödäänkin parin tunnin välein koko yö. Nyt en oo kyllä syömisistä enää niin varma koska vieressä on niin tissi vaan suuhun kun herää.:) äiti on aika väsy ja kun ei tarvi nousta sängystä ni ei sitä kunnolla herääkään. Syöntiajat myös lyheni rintaraivareiden jälkeen. Ennen söi n. puol tuntia lähestulkoon aina, nyt syö n. 10-15min. neuvolan mukaan kuitenkin ihan ok. koska vauva syö 5-10min nälän pois, loppu on nautiskelua. Sanottiin myös että tyttö syö yöllä kun ei päivällä oikein malta syödä kun on niin paljon kaikkia virikkeitä.
Meidän päivärytmi ei ole kellontarkka, välillä noustaan 6.30 ja tänään 8.45. systeemi on kuitenkin samanlainen, eli ekat päiväunet n. puol tuntia nukutaan sisällä. Seuraavat parvekkeella 2-3tuntia jonka jälkeen loppuilta menee että hereillä 1-1,5t ja puolen tunnin torkut ja taas tuo aika hereillä ja pienet torkut. 19 ollaan sit jo niin väsyneitä että mennään sänkyyn jossa iltatankkausta vaihteleva aika. Eli jonkinlainen rytmi meillä on. Toiset pidemmät päiväunet ois tietysti iltapäivällä hyvät, mutta vauvahan se itse päättää nukkuuko miten pitkään, meillä ei ainakaan saa enää nukkumaan lisää jos tyttö niin päättää:)
Tällaista meillä. Toivottavasti ei kuulostanut kauhean sekavalta ja jotain sai siitä selvää...
Kuukkeli ja tyttö 3kk 4pvä.
Ja meillä siis ollaan täysimetyksellä edelleen...
...paitsi että tyttöhän on kohta jo 4kk.
No joka tapauksessa yöt on yhtä syömistä ja heräilemistä. Ja kyllä alkaa tälläkin äidillä olla vähän latinki vähissä. Päivisin menee 3-4 tuntiakin syömättä.
Täysimetyksellä meilläkin mennään vielä. Katsotaan nyt mitä neuvolassa ehdottavat.
Meilläkin on kiukuteltu rinnalla viime aikoina, varsinkin iltaisin. Parhaiten auttaa kun ei tee mitään. Istuu vaan vauva sylissä ja tissi tarjolla ja antaa tytön karjua. Tähän mennessä tyttö on tarttunut rintaan hetken mesoamisen jälkeen.
Jos yritän rauhoitella tai vaihtaa asentoa tai yleensäkään mitään, huuto vaan yltyy.
Päivisin (yleensä) nukutaan 1 päikkärit aamupäivällä ja toiset, vähän pitemmät iltapäivällä. Viidestä lähtien torkutaan ja syödään ja nukkumaan mennään 21-22. Ja siitä se yörumba sitten alkaa.
Tänään meni päikkärit pipariksi kun itkuhälyttimestä alkoi kuulua jotain miesten höpinää. Menin katsomaan kuuluuko se vaunuissa olevasta hälyyttimestäkin ja siellä tyttö tuijotti säikähtäneenä silmät selällään kun hälytin horisi vieressä omiaan.
Pitänee vaihtaa toiselle kanavalle...
Lahjoja tuli meillekin paljon. Kaikkea mahdollista ihanaa. 90% menee tietysti tytöltä ohi, mutta pari kivaa lelua pääsi jo käyttöön.
Niin, onko jollain tuohon yösyömiseen ideoita? Oisko ollu alpukka (muistanko väärin) joka oli laittanut oman pinonkin aiheesta eilen?
Auroora ja typy 3kk 3vko
Tämä äiti oli jo vähän väsynyt kun jatkuvasti oltiin yöllä syömässä...
Nyt kuitenkin (tietysti heti kun olin siitä tänne tullut valittamaan ja aloittanut oikein oman pinonkin aiheesta!) pari viimeistä yötä mennyt ihan ok! Saa nähdä miten ens yönä...=)
Tulee vaan itselle sellanen olo, et mitä IHMETTÄ pitäis oikein tehdä ja toimiiko sitä oman vauvelinsa kanssa ihan väärin...Taitaa olla ihan normaalia tollaiset ajatukset..
Joulu meni ihan mukavasti! Lauantaina päätettiin että viedään ekaa kertaa vauva hoitoon muutamaksi tunniksi ja mennään ihan kahdestaan syömään! Maaliskuussa ollaan menossa kylpylään muutamaksi yöksi ja sitä odotan tosi paljon!!! Vauva menee silloinkin hoitoon eli saadaan viettää miehen kanssa sellaista kahdenkeskistä laatuaikaa...
Tossa ennen joulua mulle tärähti taas kauhee vauvakuume! nyt sitte jokapäivä ajattelee, et koska olis hyvä hetki laittaa pikkukakkonen aluille..(Vaikka ei mulla ole kyl vien menkatkaan alkanu!!!)
Onneks mieskin kovasti haluaa jo toista vauvaa! Hetki taidetaan kuitenkin vielä odottaa.. on tuo vauva vielä niin pieni..
Hyvää vuoden viimeistä viikkoa kaikille!
-Alpukka ja " Pinsku" 3kk+1vko
Meillä kävi kuten monella muullakin, eli hyvin nukkuva vauvamme päättikin ruveta roikkumaan tissillä kaiket yöt :) Tyttö usein vain imaisi kerran ja nukahti heti, halusi kuitenkin herättää minut ja tarvi ilmeisesti läheisyyttä. Ongelma kuitenkin ratkesi!
Tässä meidän konstit:
1) Teimme niin, että tyttö saa roikkua tissillä illalla moneen otteeseen. Aina kun hiukan inahtaa otan hänet syliin ja annan tissiä.
2) Iltaisin menee myös 200-300 ml NAN-korviketta, kun ymmärsin sitä koittaa. Eli tyttö oli myös nälkäinen ja kuka sitä nyt nälkäisenä nukkuisi. Muuten pärjäämme tissillä.
3) Siirsimme vielä pikkusängyn aivan minun naamani (sänkymme) viereen ja nyt nyytikäinen nukahtaa puristaen minua sormesta :) Ja ensimmäiset yöt, aina kun hän alkoi itkemään, otin kädestä kiinni ja siihen nukahti heti.
4) Tutti, joka vihdoin kelpaa, rauhoittaa myös helposti ja nopeasti.
5) Muumi-mobilella heitettiin vesilintua ja ostettiin tilalle sellainen perusmelodiaa soittava nalle. Musiikki on rauhallinen ja tasainen (ei sellainen niinkuin tuossa ed.mainitussa!!!) ja rauhoittaa vauvamme. Iltaisin hän tietää, että uniaika on lähellä. Pepulle taputusta musan tahdissa ja tyttö nukahtaa kiltisti viimeistään kello 22.
Eli nyt meillä on taas mennyt TOSI hienosti yöt (lukuunottamatta viimeyötä). Eli tyttö nukahtaa noin 21-22 ja herää KERRAN yöllä syömään, tuossa neljän aikaan. Sitten seitsemältä syödään ja senkin jälkeen tyttö nukkuu vielä yhdeksään. Pitkään aamuyöt olivat levottomia ja rauhattomia, mutta nyt hän nukkuu kuin tukki. Ja jos ei nuku, niin ei kun kädestä kiinni ja kyllä nukahtaa :) Jotta nämä kaikki konstit auttoivat, meni siihen kuitenkin kaksi viikkoa aikaa ja lukuisia yöheräämisiä...
Poikkeus oli tosiaan viimeyö. Tyttö nimittäin sairastui jouluna. SAMPERI! Mä olen varjellut lastani flunssaisilta ja sitten kävi näin. Eli mun mummo oli meillä joulun, vaikka oli tosi kipeä. Ja tartutti viruksen sekä minuun että vauvaan. Ihanaa hoidella kipeätä lasta, kun on itse kuumeessa ja voimaton. Myös maidon määrä vähenee, kun on kipeä. Hiukka suututtaa tuo mummu! Jos me muut ollaan hiukankin köhässä, niin heille EI saa mennä, ettei vaan häneen tartu... Ja sitten itse tulee tänne pärskimään, vaikka talossa on alle nelikuinen vauva! SUUTUTTAA! NO, tämän räkätaudin ja kuumeen kanssa nyt sitten eletään. Keittosuolaliuosta nenään, nenäfriidalla räkää pois, viileä huone, lämpimät vaatteet, paljon juotavaa ja yöksi suppo. Näillä eväillä neuvolantäti minut ohjeisti. Aamupäiväunet tyttö nukkui vaunuissa tuulikaapissa, nyt nukkuu tunnin unet ulkona.
Rytmit meillä on säilyneet ennallaan, mutta unen määrä on vähentynyt. Ennen tyttö nukkui aamupäivällä neljä tuntia, nyt noin 2-3 tuntia. Iltapäivällä nukkuu sitten vielä 1,5 tuntia ja illalla noin 45 minuuttia. Ja unien vähentyminenhän on tietty ihan normaalia, kun ikää tulee. Ja tyttömmehän täyttää ensi viikolla jo 4 KUUKAUTTA!
herätys 8-9
unille 10-11 (nukkuu 2-3 tuntia)
seuraavat unet edellisestä heräämisestä kahden tunnin kuluttua.
ja viimeiset unet noin 18-19 aikaan.
Yöunille sitten 21-22.
Katsotaan, miten nyt käy unien, kun ollaan kipeitä. Onneksi tämä päivärytmi on ainakin tänään säilynyt.
Nyt äippä lähtee kuumalle mehulle!
Laurukka ja pikku-E 3kk 3vko 2vrk
Moro!
Vaikka joulu menikin hyvin niin ompas kiva olla taas kotona!! Tulipahan testattua mitä tyttö tykkää reissaamisesta, ajettiin suuntaansa 500 km ja ei mitään ongelmia.
Meillä kanssa nukkumaanmenon kanssa ongelmia. Tyttö nukahtaa vasta noin 23. Sitä ennen meillä itkeskellään pari, kolmekin tuntia. Joinain iltoina lämpimän tuttelin tankkaaminen on aikaistanut nukkumaanmenoa, mutta esim. eilen illalla oli niin väsynyt ettei huolinut tutteliakaan. Lopulta sain huijattua tissille ja siihen vaihteeksi nukahti. Yöt menee meillä muuten vaivattomasti, pari kertaa aamuyöstä herätään syömään ilman sen suurempaa valvoskelua. Päivisin tyttö voisi nukkua enemmän! Vain parit max 1 h torkut. Eikös se ole aika aikaista näin pienelle ruveta mitään rytmejä tekemällä tekemään. Ajattelin aloitellla vasta tossa puolen vuoden iässä. Siis jos ei mene aikaisemmin nukkumaan niin ruvetaan aamuisin herättelemään. Tälä hetkellä koisitaan tytön kanssa joskus jopa 11:sta.
Joo, meilläkin tyttö sain paljon lahjoja vaikka itse ei ostettu mitään. Minusta oli tietysti kiva availla paketteja ja hypistellä uusia vaatteita. Vielä ensi vuonnakin tarvitaan varmaan avaamisapua:).
Joulu meni täälläkin mukavasti...Ida sai kivoja lahjoja, jotka äiti sai innoissaan avata :) Eipä sillä, kiltti tyttö on ollutkin...
Taitaa kuulua noin 3kk ikään tuo yövalvomiset ja huonot yöt. Täällä myös kärsitään niistä. Viime yönä ensimmäinen pätkät oli 3 tuntia ja sitten kaksi kertaa 1,5 tuntia ja viimeinen pätkä taas 3 tuntia. Meillä neiti nukkuu välissä, joten syöttäminen on helppoa ja käy oikeastaan itsestään, mutta kyllä minäkin mielelläni ottaisin takaisin sen 5 tunnin syöttövälin...No eiköhän se ajallaan palaudu.
Meillä ei mitään erikoista rytmiä ole, eikä sitä olla oikeastaan yritettykään vielä. Tosin näyttäisi siltä, että yöunilta herätään klo 10 aikoihin ja niille mennään vasta puolen yön aikoihin. Sitä ennen Ida kylläkin torkkuu sylissä/vaunujen kopassa, mutta herää kun siirretään sänkyyn eli menemme sitten kaikki samaan aikaan nukkumaan...Mikä kyllä pidemmän päälle alkaa rasittaa parisuhdetta, kun ei oikein tuota kahdenkeskistä aikaa ole. Ollaan yritetty myös nukuttaa omaan sänkyynsä. Hyvin kyllä nukahtaa, mutta herää yleensä 10 minuutin välein, joten suurta hyötyä ei siitäkään ole. Vielä en ole jaksanut aloittaa väsytystaistelua tämän nukkumisen suhteen, vaan elellään nyt tällälailla toistaiseksi...Ehkäpä tuossa puolen vuoden tienoilla aletaan täälläkin enemmän kiinnittään huomiota tuohon rytmiin ja siihen missä tyttö nukkuu ja miten :)
Päikkärit on täälläkin lyhentyneet. Ennen nukkui yhdet kunnon (n.4h)päiväunet, n. 12-16, ulkona ja lyhyitä pätkiä illalla, nyt on muutamana päivänä nukkunut n. 2-3 tunnin unet ulkona ja sitten näihin aikoihin (16-17) lyhyet (n.1h) torkut sisällä. Mutta saa nähdä miten taas huomenna nukkuu, kun tuntuu vaihtelevan päivittäin.
Minä olen kanssa yllätyksekseni huomannut oireita vauvakuumeesta. En oikeastaan ole aiemmin siitä " kärsinyt" . Nyt huomaan myös miettiväni ja suunnittelevani, että milloin olisi hyvä aika saada kakkonen ja mahdollisesti myös se kolmonen...Vaikkei näitä juttuja niin voi suunnitellakaan. Olis kiva olla taas raskaana, nyt toisella kerralla osaisi nauttia siitäkin ihan eri tavalla, mitä en ehkä tämän ekan kanssa osannut. No turha haaveilla vielä, kun täytynee tuo koulu ensin käydä loppuun...Että jos malttaisi sinne asti odotella ja onhan se mukava keskittyä hetki vaan tähän esikoiseen :)
No nyt ruokaa laittamaan..Meillä on kovin iltapainotteista tämä elämä ;)
Hyvät päivän jatkoa ja jaksuja kaikille, eiköhän ne yösyömisetkin ajan kanssa vähene...
Maaly ja Ida 3kk+1pvä
usein öisin. Aina sitä vaan olettaa kaikkien muiden nukkuvan jo tosi hyvin vellivatsoineen.
Kiitos Larukka (?) vinkeistä yöhön. Olen monasti miettinyt paljonko voi antaa maitoa, ettei vaan syötä liikaa ja mahalaukku turhaan venyy ja kostautuu lisääntyvillä heräämisillä; siis mitä enempi syö, sitä nälkäisempi on. Me on uskallettu antaa enintään 200 ml Nan' ia ja sitäkin 50 ml satsissa 1-2 tunnin aikana iltaisin.
Mä pääasiallisesti imetän, iltaisin vauvan isi antaa Nan' ia. Toiveena pidemmät unipätkät ja myös ideana, että mulla vapaata aikaa esikoisen kanssa iltarutiineille.
Ihanaa, molemmat lapset (2v7kk ja 3.5kk) nukkuvat päikkäreitä nyt samaan aikaan. Esikoinen meni vasta klo 15 päiväunille.
Meidänkin tyttö sunnuntaina jo 4 kk.
On vähän ongelmana ne allergiat... täysimetän, mutta tytöllä atooppinen iho ja iho reagoi milloin mihinkin mitä syön.
Olen ollut kuukauden päivät maidottomalla dieetillä ja nyt myös kananmuna on jätetty pois. Plus muut, jotka olen huomannut aiheuttavan allergiaa.
Tutkimuksiin päästään toivottavasti lähiaikoina.
Pitäisi antaa lisäruokaa, mutta en uskalla " omin päin" mennä antamaan, en edes korviketta, kun ei ole varmuutta siitä maidosta.
Terhakka tyttö on silti, pungertaa jo kovasti istuma-asentoon sylissä ollessaan. Välillä on kyllä itkuinenkin ja kovasti äidissä kiinni. Pajon enempi äidin tyttö kuin esikoinen vauvana.
Rytmi meillä menee vähän miten milloinkin. Aamupäiväunet on pisimmät 2-3 tuntia ja loput unet lyhyempiä. Yöt menee yleensä niin, että nukkumaan menee klo 21 ja herää sitten 03, 05, 07 ja sitten kahdeksan pintaan herätään kaikki.
Joululahjoja tuli myös jonkun verran, itse en ostanut kuin kypärämyssyn. Jouluaattona tuli joku masuvaiva, ja neiti huusi pari tuntia ennen kuin saatiin masu rauhoittumaan ja kunnon röyhtäsyt.
Mukavia vuoden viimeisiä päiviä ja kaikkea hyvää ensi vuodelle!
T.Gerbera ja tytöt
Terve vaan kaikille syysvaaveille ja heidän äideilleen. En ole aikoihin kirjoitellut, välillä olen kuulumisianne kueskellut, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa tai ehkä en ole ehtinyt istumaan paikallani niin pitkään, että olisin ehtinyt.
Monet näyttävät valvovan öisin ja täältä tuleekin kaikille väsyneille virtuaali voimahali sekä säkillinen auringon säteitä :)
Meillä syödään jo kiinteitä, koska pojat itkivät nälkäänsä aikaisemmin niin kovasti, että päätin kokeilla ja nyt ollaankin nukuttu pariviikkoa jo läpi yön. Syövät illalla siinä 21-22 ja seuraavan kerran aamulla 6-7:30. Se on jännä, että meillä myös masuvaivat helpottivat kiinteiden aloituksen jälkeen, mutta kakkaa tulee nykyään useammin kuin ennen ;). Ettei olisi liian helppoa äidille niin Esikoinen antoi tutit joulupukille ja hän on sitten toistaiseksi nukkunut vähän levottomammin. Melkein voin todeta, että olen suhteellisen helpot kaksoset itselleni saanut :) ja apua olen ottanut vastaan niin, että ehdin itsekkin saamaan oma-aikaa.
Iloista viimeistä viikkoa ja nautitaan täysillä pikku vauvoistamme! :)
pallomasu + pojat kohta 4kk ja tyttö 2v. 4kk
Migreeni ohi ja tänään mulle tuli/tulee 24 vee mittariin :D
Lisäksi tasan 2 vkoa Minjan leikkaukseen.. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK :/
Meillä meni yö taas ihan kivasti... 2 kertaa herättiin syömään ja olen siihen kyllä tosi tyytyväinen!!!
Tuosta nukahtamisesta meille ei ole ikinä koitunut mitään ongelmaa. On pienestä pitäen nukahtanut aina itsekseen omaan sänkyyn. Joskus rinnallekin, mutta jatkaa uniaan kiltisti kun nostaa omaan sänkyyn. Yölläkin jatkaa kiltisti uniaan heti syötyään. Tuttia syödään ainoastaan päiväunilla, vaikka en ole mitään tuttia vastaan niin meillä sitä ei vain öisin tarvita..
Huomenna pakataan laukut ja mennään koko perhe minun vanhemmille yöksi! Tulee ihan kivaa vaihtelua tähän arkeen!
Ja tänään suuntaan kuntosalille!!! Ihana päästä pitkästä aikaan! (Viimekerrasta taitanee olla ina vajaa vuosi!=)
Nyt syömään jotain!
-Alpukka ja " Pinsku" 3kk+1vko
Ps. laurukalle ja pikku-E:lle pikaista paranemista!
Paranemisia flussaisille ja onnea Neiti!
Kuulutaan myös tähän öisin heräiliviin 3 kuukautisiin :( Aiemmista yhden herätyksen öistä ei tietoakaan. Eilinen ilta oli katastrofi! Vauveli aloitti kiukuttelun ennen seitsämää, huusi ihan hysteerisenä miehen sylissä koko sen ajan kun olin esikoisen kanssa suihkussa. Kahdeksan maissa rauhoittui rinnalle, ( annoin supon pyllyyn, koska meillä itketään puhkeavia hampaita ) ja rauhoittuikin oikein kunnolla! Viipyi siinä rintaa nautiskellen kaksi tuntia! Yhdentoista maissa sänkyyn ja rinta suuhun. Siitä sitten heräsin vaille kaksi, rinta edelleen vauvan suussa. Kolmelta esikoinen halusi isin viereen ja neljältä vauva taas halusi rintaa, ja kuudelta ja kahdeksalta...Aamulla heräsinkin sitten " pirteänä " ja aloitin aamun oksentamalla! Kuulun myös näihin migreenipäisiin :)
Vauvalla on siis alhaalla sivulla molemmin puolin kaksi hammasta puhkeamassa. Ikenet on niin arat, että itkee kun sylkeä pyyhkii. Nyrkit on kokoajan suussa ( välillä molemmat ) ja voi sitä syljen määrää! Ja todellakin ikenet alkaa vaivaamaan iltaa kohti ja tuosta kuudesta-seitsämästä asti itkee ja vain äidin syli lohduttaa. Suppoja ollaan annettu maksimiannoksilla ja nyt vaihdettu panadolit buranaan. Toistaiseksi mikään ei ole auttanut. Onko kellään mitään vinkkejä? Toisaalta tuo suppojen antokin arveluttaa. Kuitenkaan ei voi olla sata varma itkun syystä.
Kaikki keinot sallittu; vauva nukahti vaunukoppaan, joka oli sitterin päällä ja sitä sitten keinuttelin. Muutenkin nukkuu hyvin vaununkopassa, sisälläkin.
Meillä myös päiväunet lyhentyneet.
Nyt äkkiä syömään ennenkuin tytöt herää uniltaan.
Minsku, Emma 2v1kk ja Oona 3kk
Heipat kaikille, täällä voidaan hyvin, joulu meni rattoisasti ja hyvin syöden :)
Aloitettiin kiinteät reilu viikko sitten (muistaakseni) ja sen mukana rauhottuivat yöt mahtavasti, Aleksi nukkuu yöt klo 21-10 syömättä ja sitten päivällä tankkaa reilummin. Tutista vieroitettiin myös n.2 viikkoa sitten ja oli todella hyvä päätös, nyt ei tarvitse heräillä öisin tuttia nostelemaan, elikkä mitä nuorempana sen parempi :) Ainakin meillä toimi enkä todellakaan väitä että muilla sujuisi yhtä helposti, mutta näin meillä.
Esikoinen täyttää ensi viikolla 2v ja on todella haikea olo, vauvakuume senkuin kasvaa ja ties vaikka kohta täällä odotettaisiin kolmatta, tai sitten ei ;)
Neidille iso synttärihali!:)
Eipä tänne siis kummempia, samaa rataa mennään.
JMMK+mukselot
Poika on pariviikkosesta nukkunut yöt (menee unille 22-24 välillä ja herää 8-9 välillä)... Imetän ja sitte lisäksi nan:ia saa, ei vielä oo mitään kiinteitä tarvittu, eli ei oo kiinteiden alotuksesta ne yöunet kiinni :)...
Nyt vaan alkanu poika päiväuniaan lyhentämään, ei enää ulkonakaan nuku ku korkeintaan yhet 2-3tunnin ja toiset max tunnin unet, sisällä puolen tunnin pätkiä muutamat... Ja hirveesti alkanu kuolaamaan, eli taitaa olla hampaita tulollaan...
Meillä (tai siis äidillä) rankka joulu oli, kovasti itkeny oon, onnex poika niin pieni (3kk 5pvää) ettei vielä tajuu kuinka äidillä paha olla... Hirvee ikävä pojan isää, ni kyllä se varsinkin jouluna sai itkemään... Haudalla itkin ihan solkenaan ja poika vaan nukku kaukalossaan...
Nyt Mikael äitiä kaipailee, palailen myöhemmin...
Riikka78, voimia teille surun kanssa!
Neidille, paljon onnea synttäreitten johdosta!
Meille ei mitään uutta kummempaa kuulu.
Arttu on nyt keksinyt, että noihin jumppalelussa roikkuviin leluihin on kiva tarttu...se on tuommoinen pattereilla toimiva mikä soi ja elukat liikkuu, saa papukaija parka sellasta kyytiä, että hajoaa varmaan kohta...pitää aikamoista pärinää, kun ei pääse liikkumaan! = )
Muutama yö mennyt nyt samalla kaavalla, nukkumaan vähän ennen 23 ja eka syöttö 04, toinen 08 ja 09 ylös.
Milloinkohan voi ruveta antamaan noita soseita useamman kerran päivässä? Esim. lounaaksi kasvis ja sitten vielä alkuillasta joku hedelmäjuttu.
Kun sanotaan että raskaus kutistaa aivoja, mutta että palautuu synnytyksen jälkeen...niin sitä palautumista ei varmaan ole tapahtunut tällä äipällä!
Meinasin ruveta tekemään mango sosetta kokonaisesta mangosta, ja mietin pitääkö se keittää ennen soseuttamista?!? TÄ?! Mitä hittoa mun päässä tapahtuu? Ei sitä kait keitetä...?
Taidan lähteä soseen valmistamiseen...toivottavasti nyt saan syömäkelposta mangoa! = )
suzanne ja arttu
Tyttö " oppi" vihdoinkin viime viikolla kiinnostumaan leluista, eli nyt koskettelee, tarttuu ja yrittää maistaakin tietoisesti. Tämän johdosta vauva viihtyy pitemmän aikaa yksinään leikkien, mikä taas helpottaa vähän minun päivääni. Nyt on myös aloitettu lattialla hurjat kääntymisyritykset.
Minuakin kiinnostaa tuo istuttaminen...en tiennyt että siihen on olemassa joku 6 kk suositus...Meillä tyttö on todella jäntevä ja jo parin päivän ikäisenä kannatteli hienosti päätään vatsalla ollessaan. Sylissä ollessaan hän pyrkii istuvaan asentoon (tätä ainakin kaks kuisesta). Pidän vauvaa usein sylissä aika istuvassa asennossa, kun tuntuu viihtyvän. Kehtoasennosta ei kovasti tykkää.
Kiva kuulla, että joku muukin menee aikaisin töihin. Uskon kyllä että olet, Tartsa, saanut arvostelua osaksesi. Minuakin on ihmetelty kun suunnittelen töihin menoa maaliskuun alusta. Ja tyttöhän on silloin jo 5 kk. Mulla ei ole ollut asian kanssa mitään ongelmia, vasta nyt olen alkanut epäröimään. Kyseessä on meidän esikoinen ja raskausaikana olin aivan varma että vajaa vuoden kotonaolo ei ole mun juttu. Ja miehelleni pieni breikki duunista tekisi hyvää. Mutta tosiaan päivä päivältä sidos tuohon lapseen vahvistuu ja usko siitä, että osaan parhaiten hoitaa lastani. Olen alkanut jännittää töihin menoa! Ja kaikki arvostelu tuntuu pahemmalta, ennen ei tuntunu missään.