###SYYSMAMMOJEN Vuoden Viimeinen Viestipino!###
Kommentit (45)
lapset jäävät kyllä kotiin. Me ei vielä olla yhtään oltu kipeinä. Esikoisella oli kyllä pari kuukautta sitten vesirokko, vauvalle ei tullu ja me muut ollaan jo sairastettu.
Tartsalla aika iso vauva :) Meidän poika oli 3 kk neuvolassa 7.8 kg eli perässä tullaan.
###Minkä kokoisia vaatteita vauvanne käyttää? Meillä jo 70-kymppisiä ja vaipat kokoa 4 :D Maito maistuu!
Ihan ensiksi pikaista paranemista laurukan vaaville!
Ja paljon onnea Miljan leikkaukseen. =)
Harvoin täällä käyn, mutta laitetaan nyt vähän meidänkin kuulumisia:
Aamu täyttää huomenna 4 kk. =) Yöt nukutaan jo ihan kivasti, vaikka täysimetyksellä porskutetaan eteenpäin edelleen.
Yöunille mennään vasta puolenyön maissa, mutta eka syöttö on yleensä vasta kahdeksan aikaan aamulla. Ja siitä unia jatketaan vaihtelevasti kymmeneen tai jopa yli puolenpäivän... (tuttia toki täytyy nostella syöttöjen välillä muutaman kerran)
Ulkona Aamu nukkuu päikkäreitä 2-5 tuntia, yleensä sen 3-4 tuntia. Oon laittanut ulos -15 asteenkin pakkasella.
Typy on kova kikattamaan, kutiaa helposti kainaloista. =D (Ja yleensä saadaan hikka kaupan päälle.)
Uusinta uutta on korvia vihlova kiljuminen.
Leluihin tarttuu ja suuhunhan ne heti viedään.
Hampaita vissiin pukkaa, kun nyrkkiä pitää kalvaa antaumuksella, joskus peukkukin uppoaa " kahvaa" myöten. Ja kuola valuu... =)
Vauvakuumetta ei oo vielä, ainakaan sellasta vakavasti otettavaa. Innolla kyllä odotan mahdollista seuraavaa odotus- ja pikkuvauva-aikaa, on ne varmaan niin erilaiset, kun on jo yhdet kokenut.
Pysykäähän terveinä ja iloisella mielellä.
Onnea uuteen vuoteen kaikille!
t. Marianne ja Aamu 4 kk
Laurukka: oikein riipaisi syvältä sydämestä, kun luin kirjoitustasi. Se on niiiiiin kauheeta, kun joutuu pelkäämään oman pienokaisen puolesta. Ja vielä itsekin olet kipeänä. Kaikki kääntyy vielä hyväksi, koita jaksaa, muuta en osaa sanoa.
Neiti21 myöhästyneet synttärionnittelut=) ikävää, kun päiväsi meni huonosti =((( Sellaista se elämä on, hyviä ja huonoja päiviä. Osaisikohan hyvistä päivistä nauttia, jos ei olisi koskaan vähän huonompaa päivää???Hmmm....
Meillä poika juuri 3 kk ja eilen oltiin neuvolassa. Vähän jäi mietityttämään, kun neuvolatäti taas soitti sitä torveaan, eikä meidän poika reagoinut siihen mitenkään...no täti sanoi, että on varmaan tottunut, mutta kysyi kuitenkin minulta, että kuuleeko hän minun mielestä...Klup! no sanoin tietty et kyl mun mielestä. Koko eilisen päivän sitten yritin testailla, että kuuleeko vai ei ja lopputulos on, edelleen että kyllä mun mielestä...tiedä sitten kuinka hyvin. Kyllä sitä niin vaibnoharhaiseksi tulee tollasesta. Muuten kaikki oli hyvin, vähän ihmetteli, että meillä imetään vieläkin melkein kahden tunnin välein. En vaan saa poikaa syömään molemmista rinnoista samaan aikaan.
Öisin on alkanut olla todella levotonta, aina hyvin menee kahteen asti, mutta sen jälkeen tuntuu et poika vaan pyörii ja melskaa ja minähän siihen koko ajan herään. Ja kun kurkkaan pinnasänkyyn, niin siellä hän on nyrkit suussa unissaan. On ne niin hyvän makuiset, et pitää yötä päivää syödä. Tutti kelpaa vain juuri ennen nukahtamista. Naurattaa välillä, kun opoika tunkee niin syvällä nyrkkejä, et oksu meinaa tulla ja ei kun heti uudestaan ja taas meinaa oksu tulla=)
Neuvolassa kerrottiin kiinteistä ja niiden aloituksesta ja eipä sanonut täti oikein muuta siitä, että koska kannattaa alotella, ku et 4-6 kk:n aikana. Ajattelin aloitella siinä 4 kk:n iässä pikkuhiljaa, jos sit myöhemmin alkaisi vaikuttaa imemistiheyteen. Siihen kyl menee aikaa, koska niin pienistä annoksista alussa kyse ja kuulemma maitokin on täyttävämpää, kuin esim. jotkut hedelmät.
Oikein hyvää perjantaita kaikille ja tsemppiä vauvaelämään!
T: minmar ja poika 3 kk
Hei kaikille pitkästä aikaa. En ole juurikaan ehtinyt tai jaksanut lukea pinoja mut nyt luin ja samantapaista meillekin kuuluu, Aino kohta 4 kk ja nyt on alkanut heräileen yöllä useasti. Ennen heräs vaan kerran ja viime yönäkin varmaan 4 kertaa. Tosin hänellä on kova yskä ja limaa kurkussa - sekin sattaa olla syynä. Oltiin ennen joulua lääkärissä kun niin kovin yski ja hengitys rohisi - ei kuulemma ollut rs-virusta mut sitkeää yskä on. Kuumetta ei ole ollut ja mutenkin Aino on varsin pirteä ja syö hyvin, joten täytyy vaan odotella että yskä hellittä.
Sellasta olen miettinyt, että onkohan meillä hiukka totinen tyttö kun ei naura. Isosisko nauroi ääneen jo 2 kk, mut Aino ei ole vielä ollenkaan nauranut vaikka kuinka pelleillään. Hymyilee kyllä kovasti ja kiljuu, mut ei naura. Katselee suurilla silmillään, välillä ihan ihmeissään et mitä noi touhuaa..siis äiti ja sisko! No kukin tavallaan ja ajallaan.
Muuten arki sujuu ihan mallikkaasti..kahden tytön kanssa. Enempää lapsia meidän perheeseen ei tule - ei ole vauvakuumetta, nautin nyt näistä kahdesta neidistä. Isosisko on ollut niin kiltti vauvalle ja kovasti hoitaa ja huolehtii. Ikäeroa ompi tytöillä 4½ vuotta - en tiedä saavatko toisistaan leikkiseuraa. Mutta sitten isompana on kiva et on sisko..kun ekaksi meinattiin että meille riittää yksi lapsi. Itselläni on läheiset välit omaan isosiskoon...joten ihan hyvä että pikku Aino meille suotiin.
Eipä tässä sen kummempia. Toivotan kaikille syysäideille vauvoineen oikein hyvää uutta tulevaa vuotta 2006!
t.2xmyy ja tytöt
Vierähti hienosti aika tuota lukiessa.
Meiläkin on toivuttu jo joulusta. Olimme koko perhe kipeänä kun saatiin tuo rs- virus. Itse poden vielä poskiontelontulehdusta, sain sen jälkilöylynä kortisonikuurin avustuksella. Kuulema sairastelen jatkossakin entistä herkemmin pitemmän kaavan mukaan : (
Mies lähti jo maanantaina työmatkalle, joten arki alkoi taas rytinällä.
Hengiteltiin eilen höyryä lämpimässä kylppärissä moneen otteeseen ja tyttö nukkui olosuhteisiin nähden hyvin. Nukkui 22-05 ilman rohinaa ja kähinää, mutta viideltä meni aivan tukkoon. Kanniskelin neitiä sitten aamuyön ja hengiteltiin taas höyryä. Tänään ei ole saanut nukuttua raukka päiväunia, kun yskii niin kovin ja oksentaa limaa. :(
Tein hetki sitten teltan isosta lakanasta ja vein sinne kattilallisen höyryävää vettä, jonne mies sekoitti Karmolis (vai mitä nyt onkin) tippoja. Istuttiin pikkuisen kanssa kirjaa lukien " teltassamme" ja mies vain hekotteli, että toivottavasti meille ei nyt tule vieraita... Voisivat vähän ihmetellä meidän perheen telttailua... Tai mitä jos kutsuttaisiin kaikki mukaan... joo-o. Sanoin, että lukitse ulko-ovi äläkä päästä ketään sisään :) Ettei meitä ihan hulluiksi leimata. Telttailu kuitenkin auttoi. Limaa tuli ihan solkenaan, lattialle ja vaatteille. Ja nyt tyttö nukahti tuulikaappiin vaunuihinsa. :) Viedään illalla vielä unille ulos, kun siellä on kostea ilma ja helppo hengitellä. Toinen neuvolantäti kielsi ja toinen nimenomaan käski ulos... Että näin. Mutta luotan tuohon jälkimmäiseen ohjeeseen. Se toinen täti on mun mielestä muutenkin vähän hassahtanut.
Mä itse nukuin vain kolme tuntia viimeyönä. Nyt on ihan kauhea väsy, mutta uni ei tule. :( Tyttö nukkui muuten sitterissä viimeyön ja se tais auttaa, kun nukkui kuin tukki ekat seitsemän tuntia. Lima valui masuun ja tuli kakin mukana pois, eikä sitten rohistanut ja tukkinut nenua. TAYSsin lääkäri antoi siskolleni tämän vinkin heidän vauvansa sairastellessa. Sänkykin kyllä kohotettiin, mutta kun tuo ipana on niin liikkuvaista sorttia, että valuu aina sängyssään jalkopäähän. Sitteri oli meidän parisängyn päällä ja passitettiin iskä vierashuoneen sängylle (tais vaan tykätä, kun sai nukkua rauhassa), jotta mahduttiin tytön kanssa hyvin nukkumaan. Sitterissä tais olla muutenkin turvallista nukkua, kun on korkeat laidat ja vähän sellainen asento kuin sylissä nukkuis. Ensiyönkin saa nukkua kyllä sitterissä.
Nyt kyökkii tuulikaapis, pitää mennä.
Laurukka
Höyryteltta, sitteri, keittosuolatipat+ nenäfriida( joka on tehokkaampi kun niistäjä ) on täälläkin ahkerassa käytössä.
Eilen istuskelimme saunahuoneessa miedoissa löylyissä ( ehkä joku 50 astetta ), ja se tuntui irrottavan vauvelin limaa tehokkaasti.
Silloinkuin tuo nenä on niin tukossa ettei imeminen oikein onnistu niin mukista hörpyttmällä saa nesteitä menemään.
Laurukka ja jaakkima...
Meidän vauva on synnynnäinen nuhanenä ja tosi tukkoinen. Antoivat sairaalasta sellaisen ohjeen, että laimentaa nasolintippoja keittosuolaan suhteessa 3:7. Eli 3ml nasolinia ja 7ml keittosuolaa. Itse olen tehnyt tuon sekoituksen ruiskuun, josta on sitten helppo tiputella tippoja vaavin nenään. Ja tehoaa hyvin! Tuota liuosta on käytetty meidän vauvalle ensimmäisestä elinpäivästä lähtien, ja kuulemma voi käyttää aina tarvittaessa, koska ei ole mikään vahva liuos. Itse myös nukutan vauvan sitterissä kun on oikein tukkoinen. (meillä lähinnä tuo tukkoisuus nyt ongelmana.) Ja ulkona tosiaan kannattaa nukuttaa, jos ei ole kova pakkasilma.
Esikoinen itkee kuin syötävä. Täytyy nukuttaa se päiväunille, jospa sitä itsekin torkahtas.
Vantus
Heips pitkästä aikaa!!
Voimia kaikille sairasteleville äideille ja lapsille!:/ kauheaa kyllä kun on niin moni kipeänä. Meillä on säästytty sairasteluilta toistaiseksi.. *täytyy koputtaa puuta* itkua kylläkin on kun tyttö saa hampaita.. jouluaattona puhkesia alaikeniin pieni piikki..:)
Joulu meni hyvin ja saatiin kaikki kivoja lahjoja.. Amira tietenkin eniten.. paljon vaatteita, leluja ja kirjoja..:) mäkin sain kivoja lahjoja leivänpaahtimesta ja aamutossuista kirjoihin..:) Aattona meidän tytsy naurahti ensimmäisen kerran.. nyt aina silloin tällöin harjoittelee kovasti kikattamista.=)
Meillä Amira yrittää myös kovasti istua vaikka ei ole vielä edes pyörähtänyt selältä vatsalleen. Aina kun köllöttelee sylissä niin vatsalihaksillaan punnertaa kovasti pystympään asentoon. En anna sen olla pystyssä kauaa, mutta eihän sitä voi estääkkään kehittymästä, kuten joku jo sanoikin..:)
Meillä nukutaan ihan hyvin (paitsi nyt muutamana yönä kun on ne hampit vaivannu). nukkumassa tyttö on illalla jo viimeistään klo 10, useasti laitan sänkyyn jo klo 9 jossa saa nenänvarresta silitellä ja kertoa juttuja.. sitten muutaman kerran pitää käydä laittamassa tuttia takaisin suuhun ja silitellä hieman lisää, mutta hyvin nukahtaa. Yöllä syödään n. 2-3 krt ja aamulla herätään n. klo 8.30. päikkärit nukutaan ulkona n. 11-14 ja iltapäivästä iltaan noin 0,5-1h torkut otetaan sitterissä aina 2-3 tunnin välein.. muuten tyttö touhuaa kovasti.. tarttuu leluihin ja yrittää viedä niitä suuhunsa.
mutta nyt taas touhuamaan tytön kanssa..:)
Hyvää uutta vuotta kaikille!:)
Iida-Ilona ja Amira 3,5kk
Täällä ollut koko päivän vieraita tuvassa, viimeiset lähtivät vasta pari tuntia sitten...
on tämän äipän synttäripäivä nimittäin, 23vuotta tuli täyteen! = )
Sen kunniaksi ilmeisesti Arttukin nukahti iskän syliin vellipullo suussa jo kymmeneltä, kun normaalisti nukahtaa vähän ennen yhtätoista.
Huomenna tulee äitini hakemaan Artun heille Espooseen uuden vuoden " viettoon" . Saa äiti ja iskä viettää rauhassa, ilman huolta, kavereiden kanssa aikaa. Kun sitä ei tule kovin usein enää käytyä moikkaamassa kavereita...*potee huonoa omaa tuntoa* = (
Mutta eiköhän ne ymmärrä, että nyt on muut asiat mielessä, kuin savuiset kahvilat!?
Meilläkin on varmaan tulossa hampuja kun niin kovasti kaluaa nyrkkiään ja kuolaa valuu välillä solkenaan. Olen kyllä yrittänyt kurkkia suuhun, mutta en ole kyllä mitään valkoista siellä nähnyt...
Mutta nyt koisimaan, kun kerrankin ajoissa pääsen kömpimään miehen kainaloon.
Pikaista paranemista kaikille sairastelun kourissa oleville! Kurjaa kun vauva kipeänä, eikä osaa kertoa mihin koskee...
JA OIKEIN HYVÄÄ JA TOIVOTTAVASTI RAUHALLISTA UUTTA VUOTTA!!!!
Toivotteleepi Suzanne ja Arttu
Olipas pitkä pino näin vuoden loppua kohden
Myöhästyneet onnittelut Neiti21:lle ja voimia leikkaukseen. Voimia myös kaikille RS-virusta poteville vauvoille & mammoille. Itse olen varmaan yliherkkä ton taudin suhteen, meillä ollaan oltu kotosalla ja vaunulenkeillä vaan käyty. En uskalla lähteä mihinkään kauppakeskuksiin, ennenkuin epidemia laantuu... Lienenkö liian vainoharhainen...
Nukkumisesta täällä oli paljon juttua. Me ollaan päästy helpolla (koputtaa puuta). Nikke kohta 4 kk ja nukahtaa illalla klo 21-22, syö kerran aamuyöllä n. klo 5 ja nukkuu siitä vielä kasiin asti. Olen täällä aikaisemminkin ylistänyt meidän " Miracle blanket:ia" , mutta ylistän edelleen. Nikke jotenkin tietää, että nyt nukutaan kun siihen hänet kääräistään - naureskelee vaan tyytyväisenä kun sanotaan että nyt Nikke-paketti menee untenmaille. " Käärimisen" jälkeen ottaa vielä " unimaidot" n. 100 ml NAN:ia ja nukahtaa tyytyväisenä. Nyt tuo kapalopeitto on jäämässä pieneksi ja tilasin vastaavan vähän suurempaa kokoa USA:sta ja nyt ootellaan koska posti sen meille tuo. Jänskää vähän miten tuossa uudessa paketissa sitten nukkuu.
Meillä rytmi vaihtelee päivittäin, mutta menee suurinpiirtein näin
klo 8 maissa heräillään ja juodaan aamumaidot n. 150 ml NAN:ia
Klo 9-10 Jumppaillaan lattialla ja katellaan " Sydämen asialla" ja sitten juodaan taas uusi satsi maitoa 150 ml
Pienet aamupäivätorkut, n. 1/2 - 1 h
klo 11-12 " lounas" Nikke on nyt syönyt kiinteitä muutaman viikon ja ruokahalu kasvaa koko ajan, tänään söi purkillisen Bonan kasvissössöä ja joi päälle 150 ml maitoa
klo 13-14 mennään päiväunille, yleensä lähden n. 1-2 tunnin kävelylle ja herra nukkuu n. klo 15 asti. Sitten taas maitoa 200 ml ja jumppailua leikkimatolla
klo 16-17 maitoa lisää 200 ml ja kiinteitä - kasviksia tai hedelmää
tän jälkeen Nikke ottaa vielä pienet n. 1/2 - 1 h tirsat ja sitten taas juodaan maitoa 200 ml
klo 19.30-20.30 iltapesut ja yöpuvut päälle, iltavelliä 200 ml ja lisäksi tuo 100 ml maitoa
21-22 nukahtaa yöunille
klo 5 syönti, n. 60 ml velliä ja 100 ml maitoa sekoitettuna
Eli meillä menee maitoa aika paljon ja neuvolasta kehotettiin aloittaa kiinteät. Vatsavaivoja ei ole tullut, mitä nyt kakka haisee pahemmalle & on kiinteämpää tavaraa :). Pulauttelut on vähentyneet tosi paljon kun kiinteät aloitettiin.
Meillä kääntyy kyljeltään mahalle mutta sitä ei jaksa kauaa harjoitella. Vatsallaan viihtyy aina tovin kerrallaan ja on kuin Blue 1:n mainoksesta - pää pysyy tosi hyvin ylhäällä ja jalat nousee. Nikke pyörii akselinsa ympäri vinhaa vauhtia. Selällään ollessa sylissä ja myös lattialla punkee istumaan. En oo tota kauheasti estelly, isosisko oli ihan samanlainen - piti koko ajan nähdä mitä ympärillä tapahtuu.
Muillakin oli hampaita tulossa, meillä kanssa. Isomilla sisaruksilla on tullut vasta 8 kk iässä ekat hampaat, Nikellä paistaa läpi jo useampi hammas. Kuolaa valuu solkenaan ja pesukone laulaa päivät päästyään. Tänään taisi kuivausrumpu sanoa sopimuksen irti lopullisesti ja luultavasti on uuden rummun metsästys edessä. Jospa alesta löytyisi.
Johan tuli taas omaa napaa. Mukavaa vuoden viimeistä päivää kaikille & oikein ihanaa uutta vuotta 2006!
Ajatelkaa: Vuoden päästä pitää joulukuustakin koristella eri tavalla -lasipallot naftaliiniin:) - 1 v 3.5 kk on varmaan kovin kiinnostunut kuusesta ja sen koristeista
saakos liittyä joukkoonne? :)
meijän neitonen syntyi 20.9.05
*ONNELLISTA UUTTAVUOTTA 2006* syysvauvojen äideille ja tietty palleroisille!!
neiti on ollu tässä muutaman päivän hiukka kiukkuisempi...tiijä sitä onko tulossa kipeeksi.pientä flunssanpoikasta on ollut ilmassa,muttei sen kummempaa,kuhan ei tulis pahemmaksi..pirun viirukset!huspois semmoset!
ohhho...neitonen meni nukkumaan oikein kiltistä tälläkertaa.muutamana iltana on pijetty huutokonsertteja ennen nukahtamista.no,hyvä kun joskus näinkin päin :)
miten mammat aikoo viettää uuden vuoden?me ollaan ihan kotosalla,ja käydään kattomassa tuossa lähistöllä raketteja,ja syödään ittemme ähkyyn ja pannaan nukkuun :D
Moikkelis kaikille syysmammoille.
Meidän perheeseen syntyi 15.9.2005 klo13:33 maailman ihanin potra poika. Kokoa oli pojalla 3710g, 52,5cm ja py 35,5cm. Pisteitä sai 9/9/9 ja luulen et piste meni väristä.
Nimeksi sai Samuel Antero isänpäivänä oli ristiäiset, joissa Samuel oli tosi tyytyväisenä eikä itkeskellyt.
Samuel on muutenkin aika helppo lapsi, ei paljon turhia itkeskellä. Aina kyl löytyy syy. Yliväsymystä saatetaan joskus aina iltaisin itkeä, masuvaivatkin loppui parin kuukauden ikäisenä onneksi.
Hauskaa Uutta Vuotta 2006 kaikille syysmammoille.
Tää mamma taitaa tästä lähteä unille ku poikakin meni jo.
Jos pikaisesti laittelis kuulumisia...
Joulu meni laivalla (isäni oli töissä, äitipuoli, pikkuveli, isoveli+perh.+isoveljen tytön kummit) ja tietty me. Oli kyllä ihanan " helppo" joulu, istua valmiissa pöydässä ja nauttia vauvasta ja hiukan miehestä ;)
Täällä ei olla kipeitä, mutta itkua väännetään hampaista, niitä nyt ollaan tehty kohta reilu kuukausi*huoh*! Mutta kai ne joskus...
Uusi vuosi vietetään kotosalla ja juhlien kihlapäivää (ja jee, hääpäiväkin lähenee...) muutama tuttu poikkee mutta kunhan vaan ollaan.
Pillerit aiheuttaa jos jonkin laista vaivaa, pahimpina ihan järkyt migreenintapaiset päänsärkykohtaukset joiden jälkeen tulee hillitön pahoinvointi, sekä kiukkusuutta ja väsymystä. No onneksi ensi viikolla saan renkaan.
MUUTEN: kuinkas pian imetyksen loputtua on alkanut menkat?????????
Mä olen odotellu niitä lähes kuukauden, eikä mitään kuulu, eli onkos ihan normaalia vaiko oiskohan ehkäsy pettänyt (hih, vauvakuumeisena tässä vähän toivoisin.....:) tai sitten olen tosiaan pimahtanut pillereistä :))))
Mutta nyt painun pehkuihin ja toivotan kaikki uudet mammat tervetulleeksi joukkoon!!!
Niin ja kaikille OIKEIN ILOISTA JA IHANAA UUTTA VUOTTA 2006!!!!!!
t. Saara ja Matias 3,5kk
Heippa taasen!
Todellakin, eilen illalla huomasin, että Santulle on alas puhjennut hammas. Voi sitä äidin riemua... =) Että voi pienestä asiasta tulla näin iloiseksi. Ihmeteltiin tossa vähän kun edellisiltana oli vähän kiukkuisempi, mutta se syy sitten selvis. Ajatella, kohta meidän vauvat on niin isoja, että hampaatkin pilkistää... Ja vasta vuosi sitten sain ylipäänsä tietää odottavani.
Mummu ja Tuffa haki molemmat pojat just äsken hoitoon ja me taidetaan tästä lähteä kauppaan. Illalla sitten tuleekin kavereita...
Äärimmäisen hyvää Uutta Vuotta kaikille!
- Tartsa -
p.s. Voimia Neiti21:lle ja vauvalle leikkaukseen...
Tervetuloa joukkoon uudet syysmammat!!! Kiva, kun joukkomme kasvaa.
Meillä tyttö jo paremmassa kunnossa. Eilen höyryteltiin siellä teltassamme ja limaa tuli solkenaan. Yö meni jo tosi hienosti, vaikkakin kova yskä vaivas. Tyttö ei yskään herännyt, mutta äiti kyllä... Vauva nukkui siis aamu seitsemään (söi kolmelta), mutta oli kyllä sitten taas ihan tukossa. Nenäfriidalla imin räkää ja laitoin nenutippoja. Nasoliniakin saa käyttää yhden tipan kuuden tunnin välein. Ei olla kyllä laitettu kuin kerran päivässä, juuri aamun pahimpaan tukokseen.
Siskontyttö myös kipeänä ja eilen iski vielä korvatulehdus. Tyttö (11kk) alkoi oksentamaan ja joutui TAYSsiin nenämahaletkuihin. Sattuu tädin sydämeen, kun reppana on kipeä. Äitini lähti sitten avuksi Tampereelle, kun siskonikin on ihan kuumeessa ja mieskin jo ilmeisen väsynyt...
Mä pelkään tota korvatulehdusta! Mulla on lapsena putkitettu ja puhkottu korvia lukuisia, lukuisia kertoja! Toivottavasti tyttö ei peri minun ahtaita korvakäytäviäni. Tuo lima täytyis juuri korvatulehdusten välttämiseksi saada pois nenänielusta! Ja terveyskeskuslääkäreihin en kyllä luota, kun korvia tarkastetaan. Siellä ei erikoislääkäreiden mukaan ole kunnon laitteita korvatulehduksen näkemiseen! On tietty eriasia, kun voi mennä suoraan suurempaan sairaalaan, meidän tuppukylässä kun on vain onneton terveyskeskus ja paskat laitteet... Joten käytän hyväksi kalliin vakuutuksen suoman helpotuksen ja menen aina, kun mahdollista yksityiselle lääkärille tuon lapseni kanssa!
Vuodenvaihde vietetään kolmestaan kotosalla. Laitetaan perinteistä perunasalaatti/tikkuperuna/nakki ruokaa ja dippaillaan kurkkuja ja porkkanoita. Miehelle ostin olutta :) Ja olipa hän ihmeissään, että mites vaimo nyt kaupasta muutaman Olvin osti, minä kun olen sellainen absolutisti hörhö :)) Mutta kai sitä nyt rakkaalleen tuon suo!
Siunattua Vuotta 2006 kaikille syysäideille ja vauvoille!
Laurukka ja pikku-E 3kk 27vrk
ps. Kaisastiina, et ole vainoharhainen! Epidemia on todellinen ja jos kerran voit, niin mikset varjelisi sitä pienintä ja heikointa! Minäkin yritin niin tehdä, mutta harmi, että meillä kävi näin. Tätä en kenelläkään toiselle toivo, joten ole vain hyvillä mielin kotosalla! Kyllä ehditte vielä moneen kertaan käymään kylässä ja shoppailemassa myös isomman vauvan kanssa!
Pitkästä aikaa jaksan kirjoittaa, lueskelemassa käyn kyllä ahkerasti :)
Meillä yöt menee nykyään kahdella syötöllä. Illalla syö klo 20 velliä, nukahtaa omassa sängyssä ja ensimmäisen kerran syö 01 ja sit seuraavan kerran 06. Silloin kun imetin vielä öisin oli ainostaan yksi syöttö klo 03.30. Meillä mennään nykyään täysin korvikkeella kun vauva on ollut niin sairas, että syöminen on ollut vaikeaa. Ja näin ollen maidontulo loppui.
Olen yrittänyt antaa vauvallle kiinteitä. Ei meinaa maistua. Nyt on ollut viikon tauko kiinteiden antoon ja tänään sitten annoin mangososetta ja ihmeitten ihme, ja vauva söi! Neuvolan ohjeiden mukaan olen aloittanut kiinteiden annon, kun vauvan paino ei ole noussut tarpeeksi.
Neuvokaapa, mitä tehdä, kun vauvalla tulee mustanvihreää KOVAA kakkaa. Ja haju on järkyttävä, kaukana vauvankakan makeasta tuoksusta. Eli ainostaan korviketta on saanut ja iltaisin velliä. Ja velliäkin on saanut jo kaksi viikkoa ja nyt kolme viimeistä päivää on ollut sitä omituista kakkelia.
Meillä itketään edelleen. Maaginen kolmenkuukauden raja on ylittynyt aikaa sitten, mutta itku jatkuu... ja meillähän oli sitä päiväitkua. Onneksi on nyt mies lomalla niin voi jakaa tuota ainaista kanniskelua. Kamalaa tunnustaa, mutta en ole kyllä osannut nauttia tästä vauva-ajasta. On ollut niin rankkaa hoitaa huutavaa lasta ja vielä kaikenlisäksi on ollut niin paljon niitä sairaassaolopäiviäkin. Mutta kaiken tämän kaameuden keskellä minulla on VAUVAKUUME :) olis ihana olla raskaana. Tein testinkin ja miinusta näytti. Huijasin kyllä miestäni piirtämällä tussilla punaisen viivan testi ikkunaan. Mies taivasteli, että ollaanpa sitä sikiävää porukkaa :) Ei pistänyt pahakseen vaikka olisin ollut raskaana, eikä kyllä pistänyt pahakseen kun näki sitten totuuden :)
Mikä on pakkasraja ulkona nukuttamiseen. Itse en ole nukuttanut yli 12 asteen pakkasella ulkona. Miten muut?
Hyvää loppuvuotta!
Toivottaa Vantus ja poju 3.5kk (reilu)
Marjoka kyselit että istutetaanko tyttöjä poikia myöhemmin. Minulla esikoinen tyttö ja noudatimme neuvolan ohjeen mukaan sitä 6 kk:n suositusta ( joka ymmärtääkseni koskee molempia sukupuolia ). Tämä tyttövauvamme onkin sitten veikeä tapaus! Väkisin punkee istumaan jo nyt. Imetyksen jälkeen kun siinä sylissä köllöttelee, niin vatsalihaksilla punkee itsensä istumaan. Samoin jos yrittää pitää sylissä niin että nojaa omaan vartaloon. Ei kun istumaan. Th sanoi neuvolassa, että tämä tyttö istuu kyllä ennen puoltavuotta. Ei siis muuta asiasta sanonut. Lyhyitähän nuo ajat ovat ja toki aina pitkälleen palautetaan. En kyllä meinaa syöttikseen tai rattaisiin laittaa istumaan ennen tuota puoltavuotta, eriasia jos esim. sylissä ITSE nousee istumaan. Liika toppuuttelu olisi kai jo kehityksen estämistä ( ? ).
Eilinen ilta oli taas osittain melkoista itkua. Yhdeltätoista nukahti vaununkoppaan, jonka sitten nostin sänkyyn. Nukkui onneksi 02.30. Sitten söi ja nukkui kuuteen. Söi ja nukkui kahdeksaan.
Miten noi iltaitkut sais rauhoitumaan!!!??? Nyrkkejä syö ja sylki valuu. En usko, että nälkäänsä nyrkkejä syö, koska päästää kyllä rinnasta itse irti kun on kylläinen. Ja yleensä syö vain yhdestä rinnasta. Kakkaakin taas päivittäin. Raukka ei vain osaa nukahtaa ilman apua ja iltaisin tulee sitten kai vaan yliväsy.
Tytöt nukkuu taas yhtäaikaa, joten eikun vaan leluja keräämään ja pyykkejä ripustamaan!
Ai joo, tuleva uusi vuosi paukkuvine ja vilkkuvine raketteineen kauhistuttaa jo nyt! Miten ihmeessä nämä vauvat reagoivat? Meidän 2v. tyttökin on kovin arka koville äänille. Viime vuonna taidettiin olla kyllä tyytyväisenä untenmailla, toivottavasti nytkin. Ainakin lapset!
Minsku, Oona 3 kk ja Emma 2v1kk
Täältä pikaisesti kirjoittelen. Kiitos Alpukka!
Tänä aamuna lähdettiin viemään tyttöä sairaalaan. Viimeyönä meinas tukehtua kaks kertaa limaansa, mutta ehdin kaapata tytön kainaloon ja roikottaan sylissäni, niin että oksensi limat lattialle. Sydän syrjälläni valvoin yön. Itkin ja valvoin.
Päivystyksessä pääsimme jonojen ohi ja joku nuori mies lääkäri vain taivasteli, että " en minä tiedä, ei minulla ole omia lapsia..." Just joo. Ainoa tämän kaupungin yksityinen lääkäriasema on kaksi päivää ilman lääkäriä, lääkärin sairastumisen vuoksi... Eli jos huonompaan kuntoon menee, lähdemme suoraan Satakunnan Keskussairaalaan. Keuhkot tuo päivystyslääkäri kuunteli, korvat katsoi, sanoi, että ok. Verikokeet otettiin kyynärtaipeesta ja voi sitä huutoa. Pienestä suonesta ei saatu juuri mitään. Sattui äitiinkin yhtä lujaa kuin pieneen tyttöön :(
Kuume nyt noin 38.1, supon laitoin, että tyttö jaksoi edes syödä hiukan. Tiedä sitten kuinka käy tämän imetyksen, kun raukka ei oikein jaksa imeä. Pakko on antaa pulloa, ettei ihan kuivu ja kuihdu. Äidin huoli on valtava. Raukan nenu niin tukossa, että imeminen vaikeaa.
Nyt täytyy mennä. Pieni yskii iskän sylissä...
Varjelkaa lapsianne pahimman epidemian ajan... Niin minäkin YRITIN tehdä. Itsekin sairaana. Kuume korkea ja tosi huono olo. Raivostuttaa mummoni, joka tämän taudin meille toi.
Käsiä ristiin vain joka hetki jaksan laittaa ja toivoa, että ensi yö olisi edes hiukan parempi.
Laurukka ja pikku-E ensi viikolla jo neljä kuukautta :)