Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Kaksi opiskelijaa, tulot minimissä ja VAUVA TULOSSA!

Vierailija
16.06.2008 |

Eli minä ja mies opiskellaan molemmat, pari kertaa viikossa käydään töissä.

Tulot on noin 600€ töistä yhteensä, siis molemmilla noin 300. Tukia tulee 200 molemmille, ja menee suoraan vuokraan, vuokra on 550€/kk.

Nyt sitten raskaustesti näytti plussaa, ja olen ihan paniikissa, että miten muka pärjätään. Minulla vielä vuosi opiskelua, miehellä kaksi vuotta. Molemmille on opinnot tärkeitä, miehelle eteenkin, eli miehen pitäisi saada opiskella. Miten siis käytännössä voidaan pärjätä taloudellisesti lapsen kanssa? Kannattaisiko minun tässä vaiheessa jättää opiskelut tauolle, ja tehdä vaan kovasti työtä syntymään asti,?

Entäs sitten kun vauva syntyy, kun minä en voi töissä käydä, ja mieskään ei kamalasti opiskelun ohella ehdi töissä käydä??

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

teet töitä tai mies tekee. Minkä opiskelun ohella ei muuten voi tehdä töitä. Yo-opiskelujen ohella ainakin voi.

Vierailija
2/6 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niinhän me tehdäänkin, molemmat tekevät töitä 3 päivänä viikossa, tuon enempään vaan ei miehellä aika riitä millään, eli jos kokopäiväiseen työhön menisi, joutuisi opiskelun jättämään

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pääsin aikoinaan keväällä lukiosta ja syksyllä vauva syntyi, mies oli opiskelija eikä käynyt töissä ja ihan hyvin pärjättiin. tietenkin tiukilla ja toimeentulotuella mutta sitten helpotti kun mies valmistui ja pääsi töihin. nyt lapsi jo iso ja itsekkin valmistun jouluna. Että sanon vaan että kyllä se onnistuu, mutta pitää osata elää vaatimattomasti.. ja sehän meiltä opiskelijoilta onnistuu! :)

Vierailija
4/6 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siinä mielessä, että saatte kaikki mahdolliset tuet. Toisin oli meillä, ns. väliinputoajina tulomme menivät juuri asumistukirajan jne. yli, kun itse opiskelen ja mieheni käy pienipalkkaisessa työssä.

Kannattaa harkita, voitko saada opiskelut loppuun millään ennen vauvan syntymää. Jos on mahdollista, tee niin. Jos ei, niin kannattaa käydä 6kk ennen äitiyslomaa töissä täyspäiväisesti että äitiysraha olisi mahdollisimman suuri, siitä on kyllä apua! Ja vauvan synnyttyä olet sen 9kk kotona, ja päätät sitten vietkö lapsen hoitoon (jolloin hoitomaksu teidän tuloilla aika pieni) ja opiskelet loppuun, vai oletko kotihoidontuella kotona (aika pieni) ja yrität opiskella samalla.

itse olen jäänyt opiskelemasta -06v. alussa kotiin hoitamaan esikoista, nyt olin taas 1v koulussa välillä ja esikoinen hoidossa (muutaman tunnin päivässä), nyt uusi vauva tulossa syksyllä mutta aion jatkaa opiskeluja etänä (meillä onnistuu). Näin saan sekä äitiyspäivärahan (minimi)+ kh-tuen.

Vierailija
5/6 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli ap, kyllä elämä järjestyy. Nyt tuntuu että apua, mutta ehditte kyllä sopeutua ajatukseen ja miettiä eri vaihtoehtoja. Hankitte pikkuhiljaa todellakin vain tarvittavat kamppeet vauvalle. Kyselkää lainaksi tavaroita tutuilta, esim. pinnasänkyä jne. Kirpparit ja kierrätyskeskukset tarjoavat myös ihania vaihtoehtoja ja huokeasti. Ette ole tähänkään mennessä tottuneet törsäilemään, joten muutos ei ole hurja. Laske kelan sivuilta tukien määrä, teidän tulevilla tuloilla(sun äp-raha ja miehesi opintotuki tms.), eli asumistukikin menee uusiksi kun sun tulot vielä tippuvat. Lisäksi lapsilisä. Luulen että olette myös oikeutettuja saamaan toimeentulotukea sosiaalitoimistosta ja se ei todellakaan ole mikään nolo juttu, koska te kuitenkin olette kunnianhimoisia ihmisiä joilla on tavoitteita (opiskelu). Meillä ainakin on mahdollista tilata puhelimitse toimeentulotukihakemukset, jotka sitten lähetetään liitteineen takaisin, joten käytännössä sinun ei tarvitse edes itse henk. kohtaisesti mennä toimistoon. Lisäksi voitte saada kertaluontoista avustusta, esim. vaunuihin tai muuhun vauvan välttämättömiin tarvikkeisiin. Kysy ja selvitä, kyllä kaikki järjestyy!!

Vierailija
6/6 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mitä vaan mitä uskot jaksavasi, myyntiä tms, joku puolen vuoden pätkätyö. Sillä saat äitiyslomaa edeltävät tulot nousemaan niin plajon että saat sen palkan mukaan äitiyspäivärahan. Tarkista Kelan sivuilta vielä faktat, yleensä äitiyspäivis lasketaan ede. verotuksen tiedoista ´mutta jos pystyt osoittamaan että lomaa edeltävät tulot on selkeästi korkeammat saat niiden mukaan (muistaakseni +20% isommat ainakin). Siis heti kokopäivätöitä hakemaan, vaikaa siivousta tai mitä vaan.

Saatte luultavasti lapsen synnyttyä korkeampaa asumistukea kun asukasmäärä nousee. Sitten tulee 90 e lapsilisää kuussa ja elätte nuukasti ja mie teee töitä sen minkä kykenee opiskelun ohessa. Etteköhän pärjää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän