Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapsi ulkomailta? Kokemuksia PLAN tai WordVision kummiudesta?

Vierailija
01.07.2010 |

Olen miettinyt kummilapsen ottamista ulkomailta.

Kannattaako?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku joka on Plan kummi niin kertoa mistä maasta on kummilapsi tai onko useampia lapsia 

Minulla oli kummilapsi Sri Lankasta usean vuoden ajan. Sitten tämä tyttö aikuistui ja koko Sri Lankan projekti loppui. Hän lähetti kirjeitä minulle ja valokuvia. Asui isovanhempiensa luona, vanhemmat töissä muualla. Kävi koulua ja kertoi elämästään. Kirjeet olivat kirjoitettu hänen omalla kielellään, ne oli käännetty englanniksi. Tuli aina raportit ja kuvat projekteista, mitä kylässä tapahtui.

Vierailija
62/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastusta, ei tulosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa huijaukselta. Kuka tahansa voi ne kirjeet raapustaa.

Vierailija
64/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää huijausta. Lähettelevät lasten kuvia jotka on 20 vuoden takaa. Säälittäviä tarinoita rahan ahneudessa. 

Kaveri lopetti kummina olon niin pyysivät lähettämiään kuvia takaisin että voivat lähettää seuraavalle kummille :D

Vierailija
65/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää huijausta. Lähettelevät lasten kuvia jotka on 20 vuoden takaa. Säälittäviä tarinoita rahan ahneudessa. 

Kaveri lopetti kummina olon niin pyysivät lähettämiään kuvia takaisin että voivat lähettää seuraavalle kummille :D

Olipa mitä hyvänsä, tuosta on jo aikaa. En ole Sannikan ohjelman jälkeen osallistunut mihinkään hyväntekeväisyysohjelmaan. Jos haluaa olla varma, että raha menee oikeaan osoitteeseen, anna se kymppi suoraan kerjäläisen käteen ja varmista vielä, että saa itse ostaa itselleen sen punkkupullon tai hampurilaisen, eikä "pomo" ole nurkan takana vaanimassa käsi ojossa.

Vierailija
66/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-luvulla minulla oli kummilapsia Interpedian kautta. Siellä ja siihen aikaan ainakin apu meni aidosti perille, eikä olleet isoja rahojakaan ne, toisin kuin näissä nykyisissä. Sain aina kuvia, jos olin lähettänyt jotakin konkreettista tavaraa, että lapsi oli sen saanut. Tai jos oli maksanut vaikka riisiä perheelle tms hyödyllistä, siitä tuli kuva todisteeksi. Sain myös säännöllisesti kirjeitä ja lapset varttuivat aikuisuuden kynnykselle tuen turvin. Toinen tyttö lähti opiskelemaan ja toinen meni töihin täysi-ikäistyttyään. Sen jälkeen en tiedä, miten heille kävi. Minulla on tallessa lasten lähettämiä askarteluja ja pieniä käsitöitä, jotka olivat minusta hellyttäviä lahjoja.

Interpedia on pieni adoptiojärjestö, jolla on myös kehitysyhteistyötoimintaa, joten siellä käyvät ihmiset myös tapasivat perheitä ja lapsia ja kertoivat heidän kuulumisiaan kummeille. Näin tuli ainakin itselleni vahva luotto siihen, että oli oikeista ihmisistä ja heidän auttamisestaan kyse. Itse koin tämän erittäin palkitsevana paitsi siten, että tunsin voivani oikeasti auttaa yksittäisiä lapsia ja perheitä, myös pääsin tutustumaan paikalliseen kulttuuriin sitä mukaa, kun lapset oppivat kirjoittamaan laajemmin kuin lyhyin lausein. Tiedän, että periaatteessa olisi kestävämpää tukea yhteisöä kuin yksittäisiä ihmisiä, mutta se tuntuu henkilökohtaisemmalta, kun siihen liittyy todellinen henkilö.

Minulla on ollut myös Planin ja World Visionin kautta kummilapset silloin, kun nämä tulivat uusina Suomeen. Tuolloin moni asia toimi eri tavalla kuin nykyään. Esim. yhteydenpito suoraan ei ole sallittua, koska nykyään on vaara, että joku voi ahdistella lasta, tai toisaalta myös perhe saattaa yrittää tinkiä "rikkailta kummeiltaan" ylimääräistä rahaa.

Vierailija
67/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilapsen OTTAMISTA...?! Mitä ihmettä nyt taas!

Vierailija
68/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pelastakaa lapset"

Kannattaa syöttää hakukoneeseen:

Pelastakaa lapset parodia Matti Nikki

parodia on sinänsä aivan laillinen taiteen / itseilmaisun laji.

Mutta kun Matti Nikki teki parodian, niin Pelastakaa lapset haastoi Matti Nikin oikeuteen, syyte tuli tekijänoikeusloukkauksesta, siitä huolimatta, että Matti Nikki EI ollut kopioinut html -sisältöä Pelastakaa lapset -yhdistyksen web -sivulta, vaan oli vain suunnitellyt itse web -sivun, joka ulkonäöltään oli samantyylinen kuin Pelastakaa lapset -yhdistyksen web -sivu.

Pelastakaa lapset muuten EI ole suomalainen järjestö, vaan kansainvälisen "Save the children" -järjestön suomalainen alaosasto.

Jos sellaisenaan kopioisin vaikkapa Vauva -lehden nettisivun, syyllistyisin tekijänoikeusloukkaukseen.

Mutta jos itse suunnittelen web -sivun, joka ulkonäöltään muistuttaa Vauva -lehden nettisivua ja on samatyylinen, niin siinä ei rikota lakia millään tavalla, se on täysin laillista.

HUOM:

Olen nähnyt netissä sivun, joka ulkonäöltään on (lähes) identtinen kopio iltasanomien sivusta.

URL:n domain -osa kuitenkaan ei ole is.fi tai iltasanomat.fi vaan jotain aivan muuta!

Tällainen toiminta on ainakin tavaramerkkiloukkaus (loukkaa Sanoma Oy:n tavaramerkkiä "ilta-sanomat" käyttämällä tuota nimeä ilman Sanoma Oy:n lupaa.

Sen lisäksi kyseessä saattaa olla myös tekijänoikeusloukkaus.

Tietokoneen selaimella tuon huomaa helposti, kun katsoo osoiteriviä.

Mutta puhelinten ja tablettien selaimet usein piilottavat sen osoiterivin, ja juuri tämän varaan nuo huijarisivustojen ylläpitäjät laskevat.

Kun siis luet nettilehteä, varmista, luetko aitoa lehteä vai huijarisivustolla olevaa kloonia siitä.

Näillä kloonisivustoilla on usein huijausartikkeleita, esim. "Teemu Selänne rikastui Bitcoineilla" - ja tietenkin linkki johonkin Bitcoinin mainetta hyväksikäyttävään valekryptovaluutta-alustalle, jossa todellisuudessa menetät rahasi, jos tuollaisella sivustolla teet sijoituksen.

Vierailija
69/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan ainakin videoita World Visionin kummilapsestani. Ei näytä todellakaan siltä, että video olisi otetta vuosikausia sitten. Lisäksi tunnen useita henkilöitä, jotka ovat käyneet paikan päällä tapaamassa World Visionin kummilastaan.

Mitä tuohon kuvien takaisinlähetyspyyntöön tulee, niin sinänsä tökeröä (järjestö oli varmasti toinen kuin WV), mutta siihen löytyy aika luonnollinen selitys: Kun kaverisi lopetti, lapselle etsittiin uusi kummi. Järjestöllä ei ollut täällä Suomessa kopiota lapsen kuvasta, joten se pyysi kuvaa kaveriltasi, jotta voisi lähettää kuvan uudelle kummille. Tuo oli varmaan aikaa, kun kuvat eivät liikkuneet digitaalisena sähköpostilla, vaan valokuvina etanapostin mukana.

Vierailija
70/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan ainakin videoita World Visionin kummilapsestani. Ei näytä todellakaan siltä, että video olisi otetta vuosikausia sitten. Lisäksi tunnen useita henkilöitä, jotka ovat käyneet paikan päällä tapaamassa World Visionin kummilastaan.

Mitä tuohon kuvien takaisinlähetyspyyntöön tulee, niin sinänsä tökeröä (järjestö oli varmasti toinen kuin WV), mutta siihen löytyy aika luonnollinen selitys: Kun kaverisi lopetti, lapselle etsittiin uusi kummi. Järjestöllä ei ollut täällä Suomessa kopiota lapsen kuvasta, joten se pyysi kuvaa kaveriltasi, jotta voisi lähettää kuvan uudelle kummille. Tuo oli varmaan aikaa, kun ku

Totta, tökerösti toimittu ja herätti suuren epäluottamuksen kyseisiä järjestöjä kohtaan. Toivottavasti oli noin miten sanot eikä suurenluokan huijauksesta. 

Vierailija
71/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lahjoittanut Planille kummilapsen yhteisöön kuukausittain jo monia vuosia, vaikka olen välillä ollut työttömänäkin.  Afrikassa ja muualla maailmassa on aina apua tarvitsevia. Mutta emme halua huomata sitä hyvinvoivassa elämässämme. 

Vierailija
72/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän vedätys tämä on taas?

En vaan jaksa enää uskoa näihin! Saahan sitä saada surullisia kertomuksia ja vaikkapa valokuvia suurisilmäisistä lapsista... ovatko totta? Epäilen! Mieti uudestaan.

Vierailija
73/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se raha menee sille kyläyhteisölle, ei yksittäiselle lapselle (ja erittäin painavista syistä)! Kannattaa vähän perehtyä asiaan ja käyttää harmaita aivosoluja tässäkin jutussa. Mitkään "viranomaiset" taas eivät kykene niitä rahoja omaksi hyväkseen käyttämään.

tai alueelle eli ihan sama, jos maksaisit kotimaisen kummilapsesi lahjarahat maakuntahallituksen tilille ja siinä samassa kivaa palkkaa paikallisille viranomaisille. Eli kiitos ei minulle.

menee paikallisille heimopäälliköille jne. ja pieni murunen lapsille. Ne kirjeet tehtaillaan pienissä verstaissa, ei niitä yksittäiset lapset kirjoita. On hienoa uskoa tekevänsä hyvää, mutta ehkä ei kannata uskoa ihan kaikkea, mitä väitetään. Kerätäkseen rahaa hyväntekeväisyyteen Plan on äärimmäisen rikas järjestö, jonka pomolla on huikea palkka (googlaa vaikka)

Sitäkin voi tapahtua, mutta joissakin tapauksissa kummilapsi on oikeasti hyötynyt avusta. Ruotsalaisessa dokumentissa kerrottiin kerran miten eräs lapseton pariskunta oli testamentannut jotakin kaukaisessa maassa olleelle kummilapselleen ja tämän mahdollisille sisaruksille. Pariskunta oli aikoinaan maksanut  tälle lapselle apua hyväntekeväisyysjärjestön kautta.  Lapsi on nyt tietysti aikuinen. Häntä etsittiin eri tavoin ja hänet löydettiin. Hän muisti vielä aikuisenakin ruotsalaiset "kummit" ja osasi kertoa näiden nimen. Hänellä taisi olla tallessa näiden lähettämä kirjekin ja vanha valokuva. En muista tarkasti mitä kaikkea hän oli saanut järjestön kautta, mutta ainakin koulutarvikkeita, vähän vaatteita ja kerran polkupyörän. Pyörästä oli varmasti paljon iloa myös köyhän perheen muille lapsille.  Tämä aikuinen kummmilapsi päätti sisarustensa kanssa auttaa iäkästä äitiään saaduilla  perintörahoilla.

Vierailija
74/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän vedätys tämä on taas?

En vaan jaksa enää uskoa näihin! Saahan sitä saada surullisia kertomuksia ja vaikkapa valokuvia suurisilmäisistä lapsista... ovatko totta? Epäilen! Mieti uudestaan.

Noiden isojen järjestöjen (esim. Suomen World Vision ja Plan) toimintaa tarkastavat Suomen tunnetuimmat tilintarkastustoimistot. Oletatko niiden olevan täysin kykenemättömiä huomaamaan isoja huijauksia?

Vierailija
75/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuohon kuvien takaisinlähetyspyyntöön tulee, niin sinänsä tökeröä (järjestö oli varmasti toinen kuin WV), mutta siihen löytyy aika luonnollinen selitys: Kun kaverisi lopetti, lapselle etsittiin uusi kummi. Järjestöllä ei ollut täällä Suomessa kopiota lapsen kuvasta, joten se pyysi kuvaa kaveriltasi, jotta voisi lähettää k

Totta, tökerösti toimittu ja herätti suuren epäluottamuksen kyseisiä järjestöjä kohtaan. Toivottavasti oli noin miten sanot eikä suurenluokan huijauksesta. 

Tökeröä tosiaan, mutta jos kysymys olisi ollut suuren luokan huijauksesta, niin eiköhän järjestöllä olisi ollut valmiina joukko sopivia lapsikuvia. Se, että kuvia pyydettiin takaisin, kertoo minusta juuri tarpeesta saada sen tietyn lapsen kuva, josta järjestö ei ollut säilyttänyt kopiota.

Vierailija
76/77 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli useita vuosia kummilapsi Perussa. En enää muista, oliko Plan vai World Vision. Oranssin värinen logo kuitenkin oli silloin.

Tuli kirje 1-2 kuukauden välein, siinä oli aina valokuva tytöstä. Kirjettä hän ei ollut itse kirjoittanut, vaan se oli englanniksi ja mukana oli tieto, että se on kirjoittanut tytön puolesta avustustyöntekijä. Lähettelin sinne pieniä lahjoja kuten leluja, hiuslenkkejä, palapelejä jne. Välillä ne olivat mukana kuvissa. Suhde tyttöön ei missään kohtaan käynyt millään tavoin henkilökohtaiseksi, joten olin siitä vähän pettynyt. Ehkä se johtui siitä, ettei hän itse kirjoittanut kirjeitä tai edes piirtänyt niihin kukkasta ja omaa nimeä lopuksi tai muuta sellaista, josta olisi tullut sellainen olo, että juuri hän kirjoitti juuri minulle, omalle kummilleen. Olen niin itsekäs tosiaan, että olisin halunnut sellaista, kun hänet kerran oli osoitettu minun kummilapsekseni. 

Sopimukseen kuului, että kummisuhde kestää 10 vuotta tai niin kauan kuin kummilapsi asuu alueella. Kun 10 vuotta tuli kokoon, rahaa pyydettiin aina vain ja sanottiin, että kummisuhde kestääkin 15 vuotta. Jossain kohtaa tuli tieto, että lapsi on muuttanut pois alueelta, ja yritettiin antaa uusi lapsi tilalle. Katkaisin siinä kohtaa koko kerjuun. Olisinkohan 12 vuotta sinne maksellut. En paljon, 25 euroa kuussa, mutta oli se opiskelijana iso summa. Ei sitten enää töihin mentyäni ollut iso, mutta meni makuu siitä rahastamisesta.

Vierailija
77/77 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jännä miten katkerat, tyhmät, persut nillittää joka aiheessa vaikka heillä ei ole mitään käsitystä aiheesta.