Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapsi ulkomailta? Kokemuksia PLAN tai WordVision kummiudesta?

Vierailija
01.07.2010 |

Olen miettinyt kummilapsen ottamista ulkomailta.

Kannattaako?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me plan-kummit saamme joka vuosi erittäin tarkat raportit ja laskelmat siitä mihin, kenelle ja miksi meidän rahojamme on käytetty. Plan ei sitäpaitsi toimi ilman valvontaa vaan pelkästään euroopassa sen toimintaa valvoo euroopan komissio ja European fundraising association, suomessa taas ulkoministeriö (joka on yhteistyössä Planin kanssa). Plan-kummit taas ovat aina tervetulleita käymään kummilastensa kylissä, Plan ottaa kummeja vastaan kohdemaissa ja vie lasten kyliin (toki matkat ja kulut pitää maksaa itse). Joskus on tehty vertailu siitä miten auvstusjärjestöjen tuki menee perille ja siinä Plan oli selvästi paras. Planilla menee viidesosa kuluihin (joka on itsestäänselvää niin isossa organisaatiossa), muut kohdetyöhön. Muista avustujärjestöistä en osaa sanoa.

se raha menee sille kyläyhteisölle, ei yksittäiselle lapselle (ja erittäin painavista syistä)! Kannattaa vähän perehtyä asiaan ja käyttää harmaita aivosoluja tässäkin jutussa. Mitkään "viranomaiset" taas eivät kykene niitä rahoja omaksi hyväkseen käyttämään.

tai alueelle eli ihan sama, jos maksaisit kotimaisen kummilapsesi lahjarahat maakuntahallituksen tilille ja siinä samassa kivaa palkkaa paikallisille viranomaisille. Eli kiitos ei minulle.

menee paikallisille heimopäälliköille jne. ja pieni murunen lapsille. Ne kirjeet tehtaillaan pienissä verstaissa, ei niitä yksittäiset lapset kirjoita. On hienoa uskoa tekevänsä hyvää, mutta ehkä ei kannata uskoa ihan kaikkea, mitä väitetään. Kerätäkseen rahaa hyväntekeväisyyteen Plan on äärimmäisen rikas järjestö, jonka pomolla on huikea palkka (googlaa vaikka)

Raportteja on helppo laatia, kun tietää, että niitä ei kukaan tule tarkistamaan. Siinä se juju on: mitä uskottavammaksi systeemin tekee, sitä helpommin se menee läpi ja sitä enemmän voi huijata.

Vierailija
22/77 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lasku tulee vain kerran vuodessa. Minusta helpompaa kuin maksaa kerran kuussa. Eikä sieltä tule myöskään mitään piirustuksia, vaan rahat menevät jollekin paikalliselle koululle, jota ylläpidetään Pelastakaa Lapset-järjestön rahoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joille kelpaa mikä tahansa syy olla auttamatta muita. Ikinä ei tule niin pätevää todistusaineistoa löytymään että heidän kukkaronnyörinsä avautuisivat, ainakaan muunmaalaisten eteen. Ehkä heidän pitäisi omakätisesti saada viedä rahat autettavan käteen ja vielä katsoa mihin tämä ne käyttää. Mutta jatketaan me muut auttamista! :)

Vierailija
24/77 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun Planin toimintaa valvoo nuo aiemmin mainitsemani tahot. Valitettavasti en ehdi jäämään enää koneelle koska työt kutsuvat, olisi mielenkiintoista jtakaa keskustelua. Ja olisi muuten mielenkiintoista nähdä jotain faktaakin näiden ävitteiden tueksi eikä pelkkää mutua... :) Mutta nyt on pakko mennä.

Me plan-kummit saamme joka vuosi erittäin tarkat raportit ja laskelmat siitä mihin, kenelle ja miksi meidän rahojamme on käytetty. Plan ei sitäpaitsi toimi ilman valvontaa vaan pelkästään euroopassa sen toimintaa valvoo euroopan komissio ja European fundraising association, suomessa taas ulkoministeriö (joka on yhteistyössä Planin kanssa). Plan-kummit taas ovat aina tervetulleita käymään kummilastensa kylissä, Plan ottaa kummeja vastaan kohdemaissa ja vie lasten kyliin (toki matkat ja kulut pitää maksaa itse). Joskus on tehty vertailu siitä miten auvstusjärjestöjen tuki menee perille ja siinä Plan oli selvästi paras. Planilla menee viidesosa kuluihin (joka on itsestäänselvää niin isossa organisaatiossa), muut kohdetyöhön. Muista avustujärjestöistä en osaa sanoa.

se raha menee sille kyläyhteisölle, ei yksittäiselle lapselle (ja erittäin painavista syistä)! Kannattaa vähän perehtyä asiaan ja käyttää harmaita aivosoluja tässäkin jutussa. Mitkään "viranomaiset" taas eivät kykene niitä rahoja omaksi hyväkseen käyttämään.

tai alueelle eli ihan sama, jos maksaisit kotimaisen kummilapsesi lahjarahat maakuntahallituksen tilille ja siinä samassa kivaa palkkaa paikallisille viranomaisille. Eli kiitos ei minulle.

menee paikallisille heimopäälliköille jne. ja pieni murunen lapsille. Ne kirjeet tehtaillaan pienissä verstaissa, ei niitä yksittäiset lapset kirjoita. On hienoa uskoa tekevänsä hyvää, mutta ehkä ei kannata uskoa ihan kaikkea, mitä väitetään. Kerätäkseen rahaa hyväntekeväisyyteen Plan on äärimmäisen rikas järjestö, jonka pomolla on huikea palkka (googlaa vaikka)

Raportteja on helppo laatia, kun tietää, että niitä ei kukaan tule tarkistamaan. Siinä se juju on: mitä uskottavammaksi systeemin tekee, sitä helpommin se menee läpi ja sitä enemmän voi huijata.

Vierailija
25/77 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.nakurunlapset.fi/

Raha menee suoraan paikan päälle ilman kuluja.

Vierailija
26/77 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2011 klo 12:23"]

Kirjeitä tulee pari kertaa vuodessa, samoin raporttia projekteista alueella. Itse olen vähän laista, mutta olen yrittänyt kirjoitaa vähintään vuosittain. Tyttö on pieni, 6-vuotias nyt, eli ei vielä osaa kirjoittaa.

Minä tiesin WV:n kristillisestä taustasta, mutta silti otin kummilapsen heidän kauttaan, kun erosin kirkosta :D Rahaa annan saman verran kuin maksaisin kirkollisveroa, mikä oli tarkoituskin.

[/quote] Mullakin 5-vuotias kummityttö Intiassa. World Visionin kautta hänkin, enkä usko kyllä, että maksan kuukausittain mistään uskonpuhdistuksesta... :D

Sivuilla nimittäin ainakin sanotaan näin :

Kehitystavoite

Maaseutuyhteisöjen sosio-ekonomisen tilanteen ja elämänlaadun parantuminen sekä paikallisten voimavarojen vahvistuminen

Välittömät tavoitteet
Alle 5-vuotiaiden lasten ja äitien terveys- ja ravitsemustilanteen parantaminen sekä hiv-tartuntojen vähentäminen; valtion tarjoamien terveyspalvelujen tehokkaampi hyödyntäminen maaseudulla
Puhtaan talous- ja kasteluveden saannin turvaaminen mahdollisimman monille kohdealueen asukkaille
Lasten esi- ja perusopetuksen edistäminen sekä opetuksen laadun parantaminen
Lasten osallistumisoikeuden turvaaminen
Maattomien työläisten sekä pienviljelijöiden kotitalouksien toimeentulon vakauttaminen.

Vierailija
27/77 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin 10-v tyttö Ugandassa, VW:nin kautta. Olemme olleet tyytyväisiä, raportti tulee joka vuosi, tuoreen kuvan kera. Tyttö piirtää meile, avustaja kirjoittaa kirjeen. Vastaus tulee sieltä jokaiseen postiin, jonka lähetämme.

Vierailija
28/77 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2011 klo 12:38"]

joille kelpaa mikä tahansa syy olla auttamatta muita. Ikinä ei tule niin pätevää todistusaineistoa löytymään että heidän kukkaronnyörinsä avautuisivat, ainakaan muunmaalaisten eteen. Ehkä heidän pitäisi omakätisesti saada viedä rahat autettavan käteen ja vielä katsoa mihin tämä ne käyttää. Mutta jatketaan me muut auttamista! :)

[/quote]

Toki varmasti. Itse autan mielelläni kun tiedän että apu myös menee perille. Siksi en lahjoita esim. Rintasyöpä kampanjoihin tai sotaveteraaneille, ihmisiä vain huijataan heidän hyväntahtoisuuden kustannuksella ja se on väärin. Mielestäni auttaminen ja hyväntekeväisyys on vain ja ainoastaan hienoa, mutta sitä ei saa tehdä huijaten sillä silloin ei kyseessä ole enää hyväntekeväisyys ja se murentaa ihmisten uskoa järjestöjen toimintaan. Mitä vikaa sitäpaitsi on auttaa tavoin joissa näkee että apu menee perille? ;) En minä ainakaan halua ostaa itselleni hyvää omaatuntoa lahjoittamalla rahaa kohteeseen, jossa tiedän että se ei mene tarkoitukseen johon se on kerätty.

Vierailija
29/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoisin kummilapsen Afrikasta ja vaikka toisenkin,mutta jotenkin tuntuu tää raha täällä suomessa olevan liian suuri. Ei meilläkään ole antaa toisilleen mitään-mutta minulla on antaa kaikki suuri syli <3

Vierailija
30/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2011 klo 12:58"]

http://www.nakurunlapset.fi/

Raha menee suoraan paikan päälle ilman kuluja.

[/quote]

Älkää missään nimessä lahjoittako rahaa Nakurun Lasten kautta! Ystäväni oli siellä vapaaehtoistyössä ja kertoi että lähes kaikki rahat menvät suoraan johtajattaren henk. koht. elämän tukemiseen, lapset elävät aika kurjissa oloissa.

Suosittelisin ennemmin jotain isoa järjestöä esim. Plania, jonka toimintaa tarkkaillee tosiaan esim EU, kuten joku aiemmin mainitsi. Itsellä on kummilapsi Planin kautta, olen ollut tyytyväinen toimintaan.

Vierailija
31/77 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just törmäsin Lotta Backlundin kirjoittamaan postaukseen aiheesta.

http://lottabacklund.bellablogit.fi/2012/05/04/miss-maailma-ja-ma/#comm…

Vierailija
32/77 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(yhdeksänvuotias tyttö Ugandassa) ja toinen Kansanlähetyksen kautta (seitsemänvuotias poika Etiopiassa). Jälkimmäiselle lähetetään vain kaksi kirjettä vuosittai (ei lahjoja), ensimmäiselle me lähetämme ehkä nelisen kirjettä/lahjaa vuosittain.

Kummimaksuihin menee rahaa vajaa satanen kuussa, nyt juuri se tuntuu kovasti, kun olen hoitovapaalla, mutta hyvä mieli tulee auttamisesta ja lapsetkin oppivat samalla jakamaan hyvää toisillekin.

Kunhan palaan töihin, ottanemme vielä yhden kummilapsen lisää. Muistakaa kuitenkin, että säännöllisesti voi lahjoittaa myös muuten kuin tietylle "omalle" kummilapselle. Me olemme kuukausilahjoittajia näiden kummilasten lisäksi pariin muuhun kohteeseen, joista toiseen voi kuukausittain päättää itse summan sen mukaan, mihin sillä hetkellä on varaa (yleensä summa ollut vajaata satasta, mutta nyt tiukan rahatilanteen vuoksi vain parisen kymppiä).

Me pyrimme siihen, että lahjoittaisimme kuukausittain vähintään ns. kymmenykset. Tiukassakin tilanteessa siihen on lähes aina ollut mahdollisuus. Takaisin saa aina vähintään sen, mistä on luopunutkin. Lainaahan kaikki meillekin vain on. :)

Vierailija
33/77 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännyttämisestä..käännyttäähän Helsingin- ja pääpiispa kristittyjä homouteen vastoin valaansa, joka on Raamatunsanan vastaista! Ei nykyään kai enää miekalla käännytetä, mikä myöskin on Raamatun uudenliiton vastaista. Jos vapahtajan opetusta - joka miekkaan tarttuu, miekkaan hukkuu noudatettaisiin, olisi

maailma toisen näköinen. Euroopan ja siis suomen perustus ja vauraus on kristinuskossa, tätä hyvää kannattaa kierrättää muuallekin maailmaan. Evankeliumi on Jumalan voima ja antaessaan saa.

Vierailija
34/77 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut useita vuosia kummilapsia WV:n kautta. Suomen WV on ulkoministeriön virallinen kumppanuusjärjestö, jonka taloudenpitoa valvovat ulkopuoliset tilintarkastajat. Lisäksi ulkopuoliset arvioijat arvoivat kehitysohjelmia ja niiden toteuttamista. Minulla on myös useita tuttuja, jotka ovat käyneet tapaamassa omia kummilapsiaan ja nähneet työn tuloksia. Voin siis olla todella luottavainen siihen, että rahani menee perille.

Kokemukseni ovat vain hyviä. WV:n sivuilta voi nykyisin käydä katsomassa kohteista videoita ja tarkempia kuvauksia siitä, mitä missäkin projektissa tehdään.

Vierailija
35/77 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Paragualainen kummityttö Planin kautta

Vierailija
36/77 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta kummilapsityöstä Bangladeshissa?

Vierailija
37/77 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotta plan kummina, joka päättyi, kun plan lopetti avustustyönsä Shri Lankassa. Sain sinä aikana yhden kirjeen kummitytöltäni, itse lähetin monia, tervehdyksiä, onnitteluita, ... Kun kysyin syytä, miksi kirjeenvaihto ei onnistu, niin vastaus oli diipadaapaaa. Muutama kuva nyt jäljellä kummitytöstä, mutta ei osoitetta, ei mitään joka toisi hyvän fiiliksen plan toiminnasta. Tuhansia euroja kankkulan kaivoon, se fiilis.

Vierailija
38/77 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuon wv:n kanssa vähän erikoisia kokemuksia. Kirjoittelin aikoinaan useasti teini-ikäiselle kummilapselleni, mutta kun lopulta kysyin miksi mitään vastausta ei tule, niin kummisuhde katkesi ja sain tilalle pienen vauvan.

En todellakaan usko, että nuo nimetyt kummilapset pääsevät juurikaan hyötymään rahoista. Isojen järjestöjen yksi ongelma on myös se, että valtavasti rahaa valuu itse organisaation ylläpitämiseen.

Vierailija
39/77 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kummipoika world visiionin kautta kambodzassa hänen tervehdyksensä ovat piirustuksia sillä hän on vielä pieni

Vierailija
40/77 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette ottaneet Planin kautta kummilapsen niin kauanko kesti kun saitte kotiin tiedot lapsesta