Mistä korvatulehdus tulee?
Kommentit (6)
altistavia tekijöitä on varmaan esim korvakäytävän malli eli mirten herkästi sinne kertyy sitä limaa. Toisekseen varmaan omalla vastustuskyvyllä on osansa, se joka helpommin saa räkätauteja on riskiryhmässä.
...että oivin apu mitä sain poikamme useasti tuleviin korvatulehduksiin oli putket korviin ja kitarisojen leikkaus.
Siis niin monta yötä kun valvoimmekaan, ja niin tiheästi kun korvatulehdukset muuttuivat kierteeksi, olin varma että kuumeiseen ja liman täyteiseen vauvan huutamiseen ei voi löytyä mistään apua.
Mutta, mutta... niin kävi että tulehdukset, kuumeet, räät, yskät ja huudot ym mikä liittyykään tuohon, loppuivat kuin seinään, ja sain huokaista helpotuksesta.
Pojan unikoulutkin menivät pieleen siinä kaikessa kipeydessään, eihän toista voi huudatella kuumeisena ja siinä rään valuessa huutaessa vielä enemmän.... Nyt jo taitaa eksyä aiheesta mutta pakkohan tuo oli kertoa, kun se tuntui silloin niin ihmeeltä.
Onko lapsellanne korvatulehduksia vai? Miten useasti?
Meille ehdotettiin putkien laittamista kun pojalla oli ollut jo vissiin yli 5 korvatulehdusta vuodessa. (+ sitten kaikki muut kuumeet ja yrjötaudit yms.)
Täällä paikkakunnallamme kun asustaa joku mies kuka maksaa kaikkien paikkakuntamme lasten korvien putkitukset yksityisellä lääkärillä, kiitos hänelle ;)
Joku säätiöjuttu.
tietenkin ensin tarvitaan se ylähengitystieinfektio ja joku sopiva bakteeri korvissa, jotta korvatulehdus kehittyisi, mutta tiettyjä altistavia tekijöitä on:
tärkein altistava ulkopuolinen tekijä on tupakoivat vanhemmat.
tutin syönnin on epäilty vaikuttavan jonkin verran korvatulehdusten kehittymiseen.
ehkäisevää vaikutusta on maitohappobakteereitten säännöllisellä antamisella sekä ksylitolivalmisteiden säännöllisellä, usein päivässä toistuvalla käytöllä.
korvatauteihin erikoistuneen lääkärin kanssa.
Hänen mukaan esim. sillä pidetäänkö pienellä lapsella hattua kesät talvet , ei juuri ole tekemistä tulehdusten kanssa. Yleensä korvatulehdus saa alkunsa nielun kautta eikä korvakäytävää pitkin (kuten moni luulee?).
Hänen mielestään (ja jonkun tutkimuksen mukaan) kaikista parhaiten korvatulehduksia voitaisiin välttää käsien pesulla! Ja täytyy kyllä myöntää että useammin päivässä voisi esikoisen käsiä pestäkkin. Hänen mukaansa pelkkä lämmin vesi riittää, ei siis mitään pesuaineilla jynssäämistä..
Lisäksi hän puhui siitä miten huonot laitteet terveyskeskuksissa on korvien tutkimiseen. Lisäsi että niillä vehkeillä hänkin tekisi virhediagnooseja. Eli turhia antibioottikuureja syötetään ja paljon!
Myös meille kävi niin (tytön ollessa ½ v ja korvatulehduskierteessä) että tyttö söi ainakin yhden turhan kuurin. Terv.keskuslääkäri totesi korvatulehduksen ja määräsi kuurin, seuraavana päivänä erikoislääkärillä korvat todettiin täysin terveiksi!
Putkitukseen emme heti päässeet syystä että tytöllä ei ollut silloin tarpeeksi painoa nukutusta varten. Kiloja odotellessa korvatulehduksia ei sitten enää tullutkaan.
Lisäksi tulehduksien tulemiseen vaikuttaa myös korvakäytävien ahtaus, eli kun ikää tulee lapselle, yleensä korvakäytävä kasvaa ja näin tulehdusalttius pienenee. Lisäksi hänen mukaansa tulehdukseen kannattaisi myös kokeilla korvatippoja eikä aina koko elimistöä rasittavaa suun kautta otettavaa antibioottia.
Itse olen aikoinaan lapsena sairastanut miljoona korvatulehdusta, perintönä isältäni, minulla on ahtaat korvakäytävät ja näin ollen tulehdusalttius suuri.
Minusta nuo ylläluetellut erik.lääkärin mietteet aika järkeviä.. tiedä sitten, kait tässäkin asiassa ollaan montaa mieltä.
Kun edellinen sanoi, että perinnöksi isältään ahtaat korvakäytävät, minä olin myös pienenä kovassa korvatulehduskierteessä, ja mietiskelin silloin sitä kun poikamme alkoi saada noita korvatulehduksia että voikohan se olla jotenkin perinnöllistä. En ymmärtänyt millään että miten ihmeessä korvatulehdukset voisivat olla perinnöllisiä, mutta nuo kaksi sanaa; ahtaat korvakäytävät sai sitten mut tajuamaan että jospa tuolla meidänkin pojalla on perintönä multa ahtaat korvakäytävät. :)
Tosin meidän tytöllämme kyllä ei ole ikinä ollut korvatulehduksia, joka on keväällä 2 vuotias. Onneksi ne pojan korvatulehdukset kuitenkin ovat nyt ohi.
Mutta periaate: flunssan aikana röörit menee tukkoon ja limaa ja painetta pääsee kertymään korvakäytävään -> tulehdukselle hyvä paikka muhia.
Ja täältä löytyy oikea selitys :)
http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=515/sprog=4/grp=2/menu=1/