Millaisissa oloissa elävät nämä suomalaiset köyhät, joille lahjoitatte rahaa keräyksien välityksellä?
Ihan tietämättömyyttäni kysyn, miten tässä maassa pystyy tulemaan niin köyhäksi, että tarvitsee keräyksellä hankittua tukea? Koulussa ja muuallakin aina tähdennetään, että täällä valtio huolehtii kaikille minimitoimeentulon, jolla voi kustantaa elämisensä. Miten tämän järjestelmän ulkopuolelle joutuu? Sivistäkäähän hyväuskoista sosiaalivaltion olemassaoloon uskovaa, niin täältäkin lähtee summa keräykseen!
Terv. opintotuella joskus itsensä elättänyt, joka ei ole onnekseen joutunut kituuttamaan
Kommentit (27)
Eikä mulla ollut edes asuinkuntaa. :(
asumislisää saa vaan jos on asunto.
ja opintolainaa en edes hakenut kun mulle sanottiin koulun kansliassa että se on turhaa, en saa sitä jos mulla ei ole tuloja eikä asuntoa.
kyllä muuten tiedän mitä on nälkä, sen voin sanoa!
-19-
Kotihoidontuella elävä yh.
Olisin ehkä oikeutettua saamaan sossusta jotain, mutta en ole sieltä vielä mitään hakenut. Ehkä sitten jos tilanne menee tosiaan niin pahaksi että ei riitä raha ruokaan. Mutta ainakin vielä on pystynyt tulot ja menot suhteuttamaan niin että rahaa on ollut riittävästi normaaliin elämään.
Toki joutuu miettimään mitä ostaa, mutta en itse tunne olevani köyhä. Elämässä on niin paljon muutakin tärkeää kuin raha.
Opiskelijat ovat varmasti tiukimmilla. Käytännössä pakko tehdä töitä tai ottaa laina. Opintotuki ei riitä mihinkään.
Perheellisillä on kuitenkin aina lapsilisät ja yksinhuoltajilla elatusavut.
Osa tapauksista on sellaisia, joita en kuvitellut tässä yhteiskunnassa eri tukimuotojen takia olevan. Lisääkin saa tarinoita laittaa ja ylipäänsä keskustella tästä kysymyksestä.
Ap
Menot : asuminen (omistusasunnossa huomattavasti pienemmät) ja tavalliset laskut, joiden lisäksi pitäisi jäädä rahaa ruokaan, lääkkeisiin, vapaa-aikaan jne. Maassa missä on korkea verotus ja naisten palkkataso (ylipäätään naisvaltaisten alojen) alhainen niin miksei voisi ilmetä köyhyyttä. Entäpä monilapsiset perheet ja vanhukset jne.? Jokaisella luulisi olevan sen verran elämänkokemusta, että vaikka itsellä meneekin ok (kuten ap viittasi viestissään opintotuella pärjäämiseen) niin tajuaisi, että köyhyyttä ilmenee myös Suomessa.
Nuorten uusköyhyys on eräs tunnusmerkki siitä. Asioihin on puututtava ja siksi ihmisiä autettava. Minusta ei saa sosiaalirasistia mitenkään vaikka vaikuttaisimmekin hyvin toimeen tulevilta. Sehän tarkoittaisi tulevaisuudessa sitä, että ajattelisin varttuvan poikani osalta : ei saa tukia, emme anna myöskään rahaa emmekä maksa koulutusta (ilm. tulevaisuudessa) vaan saa pärjätä omillaan. Menköönsä töihin vaikka toiselle paikkakunnalle alaikäisenä. Lukiokin on turha.
sosku ei maksanut siksi tukea kun kuulemma kohta olisi kaikki rikkaiden lapset soskun luukulla anomassa " heille kuuluvaa" rahoitusta kun kukaan ei enää tulisikaan vanhempiensa kanssa toimeen, ymmärsitteköhän?
-19-
mulle näytettiin kotoa ovea myös kun olin 18v. soskussa kyllä ymmärsivät tilanteeni kun selitin! opintolainan jouduin toki ottamaan ja hakemaan asumislisää joka muuten ei ole sidonnainen vanhempien tuloihin.