Milloin opet aloitatte lomailun= Juhannuksena? Vai teettekö koko kesän töitä silloin tällöin?
Kommentit (37)
ja muu materiaali mappeihin, siivota kaapit ja nurkat heti lukuvuoden perään, jotta sitten elokuun alussa saa keskittyä rauhassa uuteen lukuvuoteen. Erityisluokanopettajana en millään pysty tekemään noita hommia lukuvuoden aikana. Ihan riittävän rankkaa on pelkkä pakollisten asioiden hoito oppilaiden ollessa paikalla.
Mun mielestä on ollut ihanaa järjestellä paikkoja, valmistaa muutamia opetusmateriaaleja ym. ihan rauhassa.
Olen lomaillut lasteni kanssa ja nauttinut kesästä.
Elokuussa on pakko mennä töihin n viikkoa ennen kuin oppilaat tulee kouluun.
Päivääkään en ole töitä kesällä tehnyt enkä todellakaan tee.
Opettajan ammatissa parasta juuri pitkät ja säännölliset lomat.
Toiseksi tulee heti lyhyet päivät.
eli valmis tulemaan kokuksiin ja vastaamaan e-mailiin ja työpuhelimeen
siivoaa pulpettinsa tyhjiksi jo toukokuussa, lisäksi siivoavat muutenkin luokan kaapit ja tarvikkeet viimeisen kouluviikon aikana.
Käytännöss toukokuun kaksi viimeistä viikkoa on olemista koulussa ei varsinaista opiskelua enää.
Olen kahden kouluikäisen lapsen äiti ja lapset olivat 4. ja 6. luokilla.
Miksi ihmeessä osa opettajista ei osaa organisoida hommiaan ja teettää näitä siivous- ja järjestelytöitä lapsilla.
Opettaja luonnollisesti siivoaa oman työpöytänsä laatikoineen mutta muut välineet osaa lapset hoitaa.
Kokemusta on neljästä luokanopettajasta ja kaikki ovat menetelleet samoin.
Ymmärrän että suunnittelutöitä seuraavaa lukuvuotta varten tehdään elokuun alusta ja ehkä kesään mahtuu joku pätkä täydennyskoulutusta mutta osa ketjuun kirjoittaneista liioittelee tekemisiään. Tunnen muutaman opettajan ja kyllä he lomaa pitävät.
Lakkiaisten jälkeen korjasin vielä yhdet kokeet (koeviikkohan on silloin viimeisellä viikolla, joten torstaina ollutta koetta en ehtinyt aiemmin korjata). Lisäksi järjestelin paperit mappeihin. Tässä meni kaksi päivää. Palaan koulutyön pariin noin viikko ennen opetuksen alkamista. Jaksaapa taas pitkiä päiviä, kun on pitänyt ihan kunnolla lomaa.
niiden siivoamista voi pistää lasten tehtäväksi. Haluan, että itse löydän niistä tavarat :).
Kouluissa on erilaisia kulttuureja ja meillä viimeiset viikot on sellaista hulabaloota kevätjuhlien järjestämisen vuoksi, että siinä ei kyllä ehtisikään oppilaiden kanssa mitään kaappeja siivoilla. Näytelmäharjoitukset ja koulun koristelu ym. juhlajärjestelyt vievät kaiken ajan. Viimeisenä päivänä ennen todistusten jakoa onkin sitten näytelmävaatteiden paikalleen laittoa ja kulisseiden purkua.
Pisimpään olen ollut töissä 14.30 saakka.
Koulu loppui 11-13.
29
siivoaa pulpettinsa tyhjiksi jo toukokuussa, lisäksi siivoavat muutenkin luokan kaapit ja tarvikkeet viimeisen kouluviikon aikana.
Käytännöss toukokuun kaksi viimeistä viikkoa on olemista koulussa ei varsinaista opiskelua enää.
Olen kahden kouluikäisen lapsen äiti ja lapset olivat 4. ja 6. luokilla.
Miksi ihmeessä osa opettajista ei osaa organisoida hommiaan ja teettää näitä siivous- ja järjestelytöitä lapsilla.
Opettaja luonnollisesti siivoaa oman työpöytänsä laatikoineen mutta muut välineet osaa lapset hoitaa.
Kokemusta on neljästä luokanopettajasta ja kaikki ovat menetelleet samoin.
Ymmärrän että suunnittelutöitä seuraavaa lukuvuotta varten tehdään elokuun alusta ja ehkä kesään mahtuu joku pätkä täydennyskoulutusta mutta osa ketjuun kirjoittaneista liioittelee tekemisiään. Tunnen muutaman opettajan ja kyllä he lomaa pitävät.
Mutta tiedän omalta työpaikaltanikin monta, jotka eivät osaa pitää lomaa. Olen itsekin käynyt pyörähtämässä työpaikalla pari kertaa kesäkuun aikana, niin siellä on monta naista oikeasti huhkimassa. Mielestäni jotkut käyvät niin kierroksilla, että esimiehen pitäisi potkia heidät ulos koulusta kesälomalla. Ei koko seuraavaa vuotta tarvitse kesällä valmiiksi suunnitella. Sitten ne huhkijaopettajat vielä marttyyrin kruunu päässään kertovat kaikille opettajanhuoneessa, miten ovat pitäneet lomaa vain heinäkuussa. Saa sitä sitten miettiä, että miksi on pipo kireällä jo lokakuussa.
Mä taas koen, että mun pipoa ei kiristä lukuvuoden aikana juuri siksi, että järjestän kesäkuussa kaikki edellisvuoden asiat järjestykseen ja elokuun alussa suunnittelen hyvin seuraavan lukuvuoden, jotta sitten saa keskittyä rauhassa oppilaisiin lukuvuoden aikana.
Ekaluokan opena täytyy sanoa, että lyhyet työpäivät ovat vain unelmaa meidän koulussa. On projektia ja sen suunnittelua toinen toisensa perään ja yhtenäisen peruskoulun opettajankokoukset venyvät poikkeuksetta yli neljään.
Voisitko vinkata koulua, jossa sais keskittyä ihan vaan siihen perustyöhön?
t. alkuopettaja (15 vuotta takana)
kaapeissanne ettei mitään erityistä tarvitse tehdä.
Pölyt toki pitää pyyhkiä ja lapset osaa sen.
Taitaa osa opettajista olla kovin reviiritietoisia tai he eivät luota lapsiin.
Kaikki luokat ei esiinny joka juhlassa joten harjoitteluakaan ei osu joka kevääseen. Käytännössä toukokuun alussa on viimeiset kokeet ja sen jälkeen opiskelu keventyy. Väitän edelleen että kaksi viimeistä viikkoa on suuremmalta osalta ajan tappamista lapsien näkökulmasta ja etenkin se viimeinen viikko.
Lapseni ainakin valitti ettei koulussa opiskella ja voisi yhtä hyvin olla kotona hänen mielestään aika tulisi käyttää tehokkaasti eikä vetää lonkkaa. Kesälomat on sitten löysäilyä ja vapaata opiskelusta.
jotka kotiutuu viimeisillä viikoilla oppilaiden toimesta koteihin.
Opettajat ei tyhjennä seiniä vaan lapset.
Kaikissa kouluissa asiat eivät todellakaan ole kuvaamallasi tavalla.
lasten kanssa, mutta mulla ainakin on niin paljon opetusmateriaalia kaapit pullollaan, ettei niiden järjestelyyn voi oppilaita päästää. Vuoden aikana meno on niin hektistä, että aina on järjesteltävää kesän alussa.
Mutta jokainen hoitaa hommansa tyylillään, mutta 39:lle kyllä sanoisin, että useimmissa kouluissa viimeiset viikot ovat kyllä todellista kiirettä. Joidenkin oppilaiden kohdalla saattaa meno olla löysempää, mutta opettajaa viedään kyllä kuin pässiä narussa, niin paljon on hommaa joka suuntaan. Jos ei ole esitysvuoroa, niin meidän koulussa toisella porukalla on koristeluvuoro, mikä tarkoittaa vähintäänkin yhtä paljon työtä kuin esitysvuorolaisillakin.
Haluan, että opetukseni on laadukasta, mietin paljon pedagogisia ratkaisuja ja en halua edetä opetuksessani vain kirjoja kahlaten vaan teen paljon omaa materiaalia. Suunnittelutyötä tehdään toki lukukausien aikanakin, mutta suuret linjat on parempi miettiä rauhassa. Sitten lukukausien aikana riittää virtaa toteuttamiseen ja tuotosten korjaamiseen ja arvioimiseen. Ehkä näissä keskusteluissa korostuu turhaan pienimpien koululaisten opettaminen, joka saattaa tosiaan kesähommiltaan olla löysempää, niin kuin edempänä on kuvailtu. Mutta opettajia on myös yläkoulussa ja lukiossa!
Suunnitteleminen ja opetuksen kehittäminen vaan vie aikaa, ei siitä mihinkään pääse. Itse olen kokenut raskaimpina juuri ne lukuvuodet, jotka olen joutunut olosuhteiden pakosta elämään suunnittelun osalta "kädestä suuhun". Esim. opiskeluaikana perjantaina olin työhaastattelussa ja maanantaiaamuna sain soiton, että tervetuloa heti tänne.
Työtä saa ja voi tehdä eri tavalla, mutta minusta on tosi outoa (ja kertoo huonosta omastatunnosta), jos siitä pitää pillastua, että joku tekee kesällä töitä. Jos minulla ei olisi lapsia, ehkä käyttäisin vasta lukuvuoden alussa enemmän aikaa suunnitteluun ja valmisteluun, mutta pienten lasten äitinä tiedän, että elo-syyskuu on lapsille jo muutenkin rankkaa hoitopäivien taas alkaessa. Ei siihen tarvita enää lisäksi äitiä, joka olisi joka päivä yötämyöten koululla ja viikonloppuisin tekisi vain töitä. Siksi teen vähitellen kesänmittaan hommia ja syksyllä voin aloittaa innostuneesti ja tiedän, että suuret linjat ovat valmiina.
...