Helsinkiin NELJÄS islamilainen päiväkoti
Entuudestaan toiminnassa 3, montako kristillistä, juutalaista tai hindulaista päiväkotia on pääkaupunkiseudulla?
Kommentit (68)
pitää uskonnollisesti kasvattaa päiväkodissa ja sitten laittaa muiden seuraan normaaliin kouluun? Vai halutaanko sitten jatkoksi islamilaiset koulut?
Suomenkielisiä muslimivanhempia on kuitenkin edelleen varsin vähän. Esim. mun lapsen päiväkodissa on 5 muslimilasta, kaikki olivat ummikkoja suomen kielen suhteen aloittaessaan n. 3-vuotiaina. Oppivat kuitenkin nopeasti tosilta lapsilta kielen.
no mun mielestä ainakin noita "varoja" vois laittaa ihan tavallisiin päiväkoteihin eikä mihinkään islamin uskoistein päiväkoteihin....
terveisin: no life joka ei enää voi possua paistaa yleisessä grillissä koska taloyhtiöömme oli tullut valituksia syrjännästä koska nämä kyseisin maan asukkaat eivät sitten voi grillata enää.....
Pakkosyötetäänhän suomalaisissa kouluissa kristinuskoa, se on paljon vittumaisempaa kuin se, että jollain uskontokunnalla on mahdollisuus laittaa lapsensa oman uskontonsa mukaiseen päiväkotiin.
Itsekin olen käynyt seurakunnan lapsikerhoa, ja kyllä sen seurakunta kustantaa, kuten varmasti myös islamin päiväkodit omansa.
Ja ei kai suomen valtiolla ole mitään vastuuta kustantaa VAIN kristinuskoinen kasvatus. On olemassa uskonnonvapaus, ja jos rahallisesti tuetaan yhtä, on tuettava myös toista, vaikka itse ette siihen uskontoon kuuluisikaan. Suomessa asuva maksaa suomeen veronsa, myös islaminuskoinen, ja on oikeutettu samoihin asioihin kuin kristinuskoinenkin. Että jos tällainen etuoikeus vaan kristinuskoisille annetaan, niin väärin se on..
nimim. uskonnoton
ja esim. vartaassa eri lihoja sekaisin?
Ja eikö ne voi käyttää grillialustoja jos pelkäävät sikatartuntaa?
Seuraavaksi ne voi vaatia että saa grillata vain halal-lihaa.
no mun mielestä ainakin noita "varoja" vois laittaa ihan tavallisiin päiväkoteihin eikä mihinkään islamin uskoistein päiväkoteihin....
terveisin: no life joka ei enää voi possua paistaa yleisessä grillissä koska taloyhtiöömme oli tullut valituksia syrjännästä koska nämä kyseisin maan asukkaat eivät sitten voi grillata enää.....
Lorvii himassa vaiko notkuu jossain lidl;ssä tyhjien lastenvaunujen kanssa?
ja yrittäjinä käsittäkseni ihan suomalaiset naiset. Päiväkodissa puhutaan lapsille suomea ja toimitaan muutenkin lain mukaan. Päiväkodin perustaminen ei ole ihan yksinekrtaista, ja toimintaa valvotaan. Myös ammattipätevyydet oltava työntekijöillä.
Nämä nyt ovat päiväkoteja, joissa opetellaan muun toiminnan ohessa uskontoa ja uskonnon tuomia tapoja ja velvotteita ja opetussuunnitelman mukainen piirtämienn ja musiikki tehdään mahdollisimman islamilaisittain, koska käsittääkseni niitä ei voi kokonaan jättää pois.
hellarit ja lestat ja muutkin on ihan vapaita perustamaan omia päiväkoteja samojen lakien puitteissa.
muslimina on oma sanani sanottavana: Joko alustat käyttöön heille (meille), joteka ei suostu samaa grilli käyttämään tai ei se grlilliritiläkään niin kovin kallis ole, jos sellaisen hankkii oman itselleen. Ja ei taaskaan mitään syrjintää. Itse en jaksa ymmärtää, miksi asioista pitää tehdä niin vaikeita. jos minä en syö possua niin se on oma "ongelmani" ja elän sen mukaisesti. Ei minulla ole oikeutta sitä muilta kieltää.
Toivottavasti joskus päästään siihen, että kunnallisissa päiväkodeissa ja kouluissa ei ole tunnustuksellista uskonnon opetusta eikä niissä harjoiteta mitään uskontoa. Silloin kunnalliset päiväkodit ja koulut sopisivat ihan kaikille lapsille vanhempien uskonnosta riippumatta.
Pakkosyötetäänhän suomalaisissa kouluissa kristinuskoa, se on paljon vittumaisempaa kuin se, että jollain uskontokunnalla on mahdollisuus laittaa lapsensa oman uskontonsa mukaiseen päiväkotiin.
Itsekin olen käynyt seurakunnan lapsikerhoa, ja kyllä sen seurakunta kustantaa, kuten varmasti myös islamin päiväkodit omansa.
Ja ei kai suomen valtiolla ole mitään vastuuta kustantaa VAIN kristinuskoinen kasvatus. On olemassa uskonnonvapaus, ja jos rahallisesti tuetaan yhtä, on tuettava myös toista, vaikka itse ette siihen uskontoon kuuluisikaan. Suomessa asuva maksaa suomeen veronsa, myös islaminuskoinen, ja on oikeutettu samoihin asioihin kuin kristinuskoinenkin. Että jos tällainen etuoikeus vaan kristinuskoisille annetaan, niin väärin se on..
nimim. uskonnoton
Miksi ihmeessä tunget tota grilli juttua tänne? Ja hei tehän aina valitatte kun mamu lapsi on kunnalisessa päiväkodissa, niin miksi ihmeessä valitatte kun he saavat oman päiväkodin. Suomalaiset eivät ole mihinkään tyytyväisiä, ootte oikeasti masentuneta, epäkohteliaita sakkia mitä ikinä olen nähnyt.
"Nämä nyt ovat päiväkoteja, joissa opetellaan muun toiminnan ohessa uskontoa ja uskonnon tuomia tapoja ja velvotteita ja opetussuunnitelman mukainen piirtämienn ja musiikki tehdään mahdollisimman islamilaisittain, koska käsittääkseni niitä ei voi kokonaan jättää pois. "
Kuinkas sitten koulussa, pyydetään vapautusta musiikista ja kuviksesta, kun eivät enää olekaan islaminmukaisia?
ruotsinkielisiä päiväkotejakin, mutta yksityinen islamilainen päiväkoti Helsingissä on kyllä arabiankielinen.
"Vantaalla taas avaa ovensa kaupungin ensimmäinen islamilainen päiväkoti. Lähtökohta islamilaisen päiväkodin perustamiselle oli huoli oman lapsen kasvatuksesta.
- Haluaisin, että oma lapseni tuntisi meidän perinteemme samalla, kun hän sopeutuu suomalaiseen yhteiskuntaan, kertoo itse Suomessa kouluikäisestä lähtien asunut Sadaf Qureshi.
Islamin opetuksesta vastaa moskeija, jonka imaami tulee kerran viikossa opettamaan koraania ja arabiaa. Muslimassa on 32 paikkaa 1–6-vuotiaille lapsille. Haku on parhaillaan käynnissä, ja Muslima avaa ovensa elokuun puolivälissä Hiekkaharjussa."
Päivärytmi torstaisin
07.00 Päiväkoti aukeaa
07.30–8.30 Aamurukous ja aamupala
09.00-10.30 Ulkoilua
10.30–11.30 Arabialaiskirjainten opetusta
11.30–12.00 Ruokailu, jonka jälkeen lepohetki 12.00–13.30
14.30 Välipala
15.00 Ulkoilua
17.00 Päivä päättyy
Perjantaina 10.30–11.30 aakkosten sijaan Koraanin opiskelua.
Koraanin ja arabialaiskirjainten opetus
Koraani on Jumalan viimeksi ilmestynyttä sanaa ja Islamin oppien ja lakien peruslähde. Haluamme Koraanin opetuksella antaa lapsille hyvät työkalut, jotta he voisivat elää ei-islamilaisissa maissa islamin oppien mukaan.
Halal -ruoka
Ruoka on yksi niistä ongelmista, joita muslimit kohtaavat Suomessa ja muissa ei-islamilaisissa maissa. Islam kieltää ihmistä syömästä ruokaa, joka on valmistettu verestä, sianlihasta, eläinten lihasta,
jotka ovat kuolleet muuten kuin teurastamalla ja petoeläinten lihasta. Sianlihan välttäminen tarkoittaa muutakin, kuin että ei syö lihaa vaan monet rasvat ja öljyt, kuten jotkin margariinit, sisältävät sianlihaa.
Tämän takia valmistamme Muslimassa ruokamme itse,
jotta voimme olla varmoja siitä, ettei lapsi vahingossakaan saa suuhunsa mitään ei-halalia.
Ja ihan turhaan ei-muslimit nipottaa. Perustakaa itse ateistien päiväkodit.
Muslimit haluavat vain että lapset oppivat uskontoa jo pienestä pitäen. Mainiota!
itse haluan lapselleni kristinuskoisen kasvatuksen, joten en halua muslimeja samaan päiväkotiin lapseni kanssa.
Muslimeille toki suon heidän uskontonsa mukaisen kasvatuksen.
samaa mietin kuin jostain lehdestä kyseistä asiasta... ja kysymys kuuluukun että millä varoilla???