Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Länsisuomalaisten ja itäsuomalaisten erot. Oma näkemyksesi?

Vierailija
13.10.2009 |

Vuosi sitten julkaistiin tutkimus, jossa todettiin että länsisuomalaisten (v-s,satakunta, häme, etelä-pohjanmaa) ja itäsuomalaisten (mukaan lukien savo, pohjois-pohjanmaa ja lappi) välillä on jopa suurempi geneettinen ero kuin ranskalaisten ja englantilaisten välillä.

Esim.lounaissuomalaiset ovat lähempänä ruotsalaista perimää kuin itäsuomalaista.

Miten ero näkyy käytännössä vai näkyykö se?

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itäsuomalaiset avoimempia. länsisuomalaiset tehtailijoita ja itäsuomalaiset taiteilijoita.

Vierailija
22/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itä-suomalaiset naiset ovat kaunottaria kun itä-suomalaiset ukot risteytyy venäläisten naisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään enemmän itsemurhia.

Puukotusharrastus vähän tasoittaa tätä eroa.

Länsisuomalaiset elää pitempään.

Vierailija
24/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkiä ja hiukset vaaleita. Poikkeuksena ruotsalaisiin eivät juttele. Katsovat tuimasti tervehdittäessä kulmien alta.

Itä-Suomalaiset nuo persjalkaiset iloiset höpönassut. Vastakohta lännelle. Hyvin rakastettavia ihmisiä. Monesti tummempi hiuskuontalo intervalerentissa.

Yhdistettäessä länsi ja itäläisen syntyy hybridilapsi. Eli nero.

Vierailija
25/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itä-Suomi pehmeän leivän. ja se jotenkin näkyy edelleen luonteessa

Vierailija
26/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne stereotyypithän on:

Lännessä ollaan jäyhiä, arvonsa tuntevia, rehellisisä, jumalaapelkääviä ja työteliäitä. Yrittäjyys on kunniakasta, avun vastaanotttaminen ei. Komiaa pitää olla ja se ei ole häpeä.

Idässä ollaan nopeita, huumorintajuisia (paitsi omalta kohdalta), tunteellisia, vähän tai enemmän ilkeitä puheissa, kateellisia, juonittelevia. Kell onni on, se onnen kätkeköön, muuten tulee paskaa niskaan.

jos lännessä joku ostaa uuden, hienon auto, naapuri myy metsää, että saa paremman. Idässä naapuri toivoo, että sattuisi hirvi sen uuden auton eteen.

t. itäsuomalainen

Vierailija
27/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisesti Satakunnassa kursaillaan alinomaa.

Vierailija
28/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jo vuosisatoja sitten hämäläiset ja savolaiseet ovat menneet naimisiin keskenään.

Myös sota-aika kuljetti ihmisiä sinne sun tänne ja nykyisin vielä enemmän. Olen itse juuriltani savolais-pohjalainen, mieheni taas satakuntalais-kainuulainen. Mieheni on pitkä ja länsisuomalaisen näköinen, itse taas olen lyhyenläntää savolaistyyppiä. Olemme molemmat puheliaita itäsuomalaiseen tapaan, mutta pidämme pihamme siistinä läntiseen tyyliin ;)

Tekevä länsi - puhuva itä?

Vierailija
29/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

länsisuomalaiset pidempiä, vähemmän ruskeasilmäisyyttä.

Vierailija
30/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tutkimuksessa hyväksyttiin muistaakseni mukaan ne, joiden kaikki isovanhemmat samalta alueelta. Monet maakunnat ovat olleet hämmästyttävän sisäsiittoisia viime vuosikymmeniin asti.

Kuinka moni on "puhtaasti" itä- tai länsi-suomalainen? Esim. jo vuosisatoja sitten hämäläiset ja savolaiseet ovat menneet naimisiin keskenään. Myös sota-aika kuljetti ihmisiä sinne sun tänne ja nykyisin vielä enemmän. Olen itse juuriltani savolais-pohjalainen, mieheni taas satakuntalais-kainuulainen. Mieheni on pitkä ja länsisuomalaisen näköinen, itse taas olen lyhyenläntää savolaistyyppiä. Olemme molemmat puheliaita itäsuomalaiseen tapaan, mutta pidämme pihamme siistinä läntiseen tyyliin ;) Tekevä länsi - puhuva itä?

Vierailija
31/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perhana että on hijas... siis tuo mies. Jotain jos pitäs äkkiä tehdä tai nopeessti reagoida niin huh... heemo menee.

Jäyhä jököttäjä vähän, fiksu kyllä. Ja just sellanen että kaiken pitäs olla laatua ja vimpan päälle. Omista asioista ei ulkopuolisten kans jutella.

Ja minä karjalaisena haastan mitä huvittaa :) Ja oon temperamentikkaampi, niin että äijää ihmetyttää välillä että mistä se nyt oikein...

Mitä lie lapsesta tulee... ei varmaan persjalkanen ainakaan, näyttäs.

Noista ulkonäköeroista vielä... karjalaisilla on usein korkeat poskipäät, lännestä olevilla taas jotenkin "littanammat" piirteet.

Vierailija
32/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

satakuntalais-hämäläinen. Sudeettialueelta. 70-luvulla syntynyt ja molemmat isovanhemmat sekä heidän vanhempansa siltä alueelta. Olen pitkä, tumma ja ruskeasilmäinen. Hiljainen ja juro kulmien alta kyttääjä.

33/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(mm. mopoautot) mahdollistaa paremman geenien sekoittumisen.

...Monet maakunnat ovat olleet hämmästyttävän sisäsiittoisia viime vuosikymmeniin asti..

Vierailija
34/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Itä-Suomessa nykyiset sukunimet olivat käytössä jo 1400-1500-luvuilla, ns. nen-aateli (Korhonen, Halonen, Laitinen jne.). Lännessä taas oltiin pitkään jonkun tyttäriä tai poikia ja sukunimet yleistyivät vasta 1800-luvulla. Oman pohjalaisen mummoni isä ja setä, veljekset, ottivat eri sukunimet talojensa mukaan.

Vierailija
35/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhojen maalaistalojen välillä. Länsi-Suomessa torpatkin näyttää kartanoilta, Itä-Suomessa matalampaa ja pienempää. Onko sitten selittäjänä ahkeruus vai peltojen viljavuus vai molemmat.

Vierailija
36/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ylpeä siitä!

Vierailija
37/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, etteivät suomalaiset tyystin degeneroidu.

Vierailija
38/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopoautoja on kiittäminen siitä, etteivät suomalaiset tyystin degeneroidu.

Vierailija
39/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutakuinkin näillä huomioilla itsekin menen eteenpäin.

Itse en oikein voi sietää itäsuomalaista elämän asennetta. Itseään alentavaa ja huonon itsetunnon omaavia asustaa siellä päin.

Työn pitää haista hieltä, tai se ei ole työtä. Hiki on ainoa työnmerkki, vaikka silä ei perhettä elättäisi, muta kunniakasta se on, sanovat ja elävät itäsuomalaiset.

Länneessä taas koitetaan päästä mahdolisimman vähällä ja siksi pitää asiat tehdä mahdollisimman hyvin. Vältetään turhaa korjaamista ja ennätetään tekemään enemmän samasa ajassa, hikeä välttäen. Lännessä tehdään fiksuja asioita ja Idässä taas raadetaan.

Lännessä katteus on ajava voima, idässä kateus on tappava voima.

Länsi-Suomessa elämä on ruotsalaisempaa, eli elämä on sokerisempaa. Idässä taas pettu on kunniassa ja jumalan pelko voimissaan.

Useissa Itä-Suomen ja useissa Länsi-Suomen kaupungeissa asuneena liputan vahvasti länsisuomalaisen kulttuurin puolesta.

Vierailija
40/137 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näillä lakeuksilla ei jumalauta pilkata..." jne. Ainakin lännessä on vanhoillisempia, mitä uskontoon tulee mm. evankeliset, rukoilevaiset, viidesläiset ja iso osa lestadiolaisista asuu Länsi-Suomessa. Itä-Suomessa körttiläisyys (vapaamielisin vanhoista herätysliikkeistä, myös Etelä-Pohjanmaalla on paljon körttejä) ja ortodoksisuus ovat tuoneet aika erilaisia painoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi